Beeldscherm voor CSGO en eventuele opvolger

Pagina: 1
Acties:

• kenicky
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-08-2025
Ik zoek een?
Ik zoek een monitor welke in kan gebruiken bij mijn nieuw aan te schaffen game PC. Deze zal waarschijnlijk worden voorzien van een Skylake processor icm een GTX960 (welke in de toekomst kan worden opgewaardeerd). In eerste instantie zal ik voornamelijk CSGO met deze machine te spelen.

Wat is je budget?
Budget is ca. 250 euro, maar goedkoper mag natuurlijk. Elke euro die ik overhoud kan ik investeren in een betere kast met toebehoren. (prioriteit heeft wel de monitor, die moet goed zijn)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeuren. Als het kan wel met speakers (kwaliteit niet heel belangrijk) zodat ik af en toe mensen iets kan laten zien met geluid (heb 99% van de tijd mijn headset op). Een tuner dvb-c is een pré maar geen must. Full-HD lijkt mij in eerste instantie voldoende.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals al aangegeven wordt dit beeldscherm voor fps gebruikt.Dat zal ook het hoofdzakelijke zijn.

Wat zijn mijn opties?
Ik denk hier al een tijdje overna. De volgende mogelijkheden kan ik bedenken:
1. ik koop een monitor voor de korte termijn, en wacht tot 4k betaalbaarder gaat worden. Bijv. pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart
2. Ik koop een monitor met een verversingssnelheid van 144 hz, de volgende monitor heb ik mijn oog op laten vallen: pricewatch: Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart
3. Ik ga toch voor een IPS paneel. Kleurechter, maar lever dan wel in op de verversingssnelheid en reactietijd

2 weken geleden was ik overtuigd en wilde ik voor optie 2 gaan. In een ander topic ben ik toch weer op andere gedachten gebracht. Hier gaf iemand aan om voor een IPS monitor te gaan.

Wat is mijn vraag aan jou?
Wat zou jij doen in mijn situatie? vooral de waarom ben ik erg nieuwsgierig naar.
Hoe kom ik tot een keuze waar ik gelukkig van wordt, zonder te veel geld uit te geven.

Ik hoop voldoende informatie te hebben aangedragen, om jou te enthousiasmeren met mij mee te denken. Ik ben benieuwd naar jou mening!

Kenicky

Edit: Ben inmiddels iets verder en denk dat een IPS voor mij niet echt een meerwaarde gaat zijn, aangezien de kijkhoek voor mij niet van groot belang is (zit altijd alleen achter het scherm) en de kleurechtheid voor gaming van minder belang is.

[ Voor 5% gewijzigd door kenicky op 11-12-2015 12:35 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
kenicky schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:31:
...
In eerste instantie zal ik voornamelijk CSGO met deze machine te spelen.
...
In hoeverre neem je dit serieus?

Als je dit namelijk echt serieus neemt dan is een 120/144 Hz een erg mooie keus. Niet alleen voor CS:GO, maar ook voor andere games is 120/144 Hz flink lekkerder dan 60/75 Hz. Dan zou je inderdaad bij iets als een pricewatch: Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart uitkomen. (Optie 2)

Als je meer een casual gamer bent dan is een IPS scherm een goede optie. Voor rond de €180 heb je dan bijvoorbeeld een 75 Hz IPS scherm: pricewatch: Iiyama XB2380HS-1 Zwart. (Optie 3)

Optie 1 zou ik sowieso vergeten als ik jou was, zo kun je blijven wachten. Er komt altijd weer een nieuwe techniek X, nieuwe toepassing Y of nieuwe standaard Z. Zo kun je wachten tot je een ons weegt.

Informaticus of vakkundig Googler?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op welke resolutie wil je gamen en welke schermgrootte wil je?

• kenicky
23-25 inch lijkt me prima, op full-hd 1920 x 1080

Ik zal denk ik beginnen met een GTX260 van MSI. deze is namelijk vrij koel waardoor ik een minitoren kan toepassen. ik heb gezien dat een gtx260 makkelijk 200 fps moet kunnen halen, en dat lijkt me voor nu voldoende. Wanneer ik ergens overstap op een nieuwe game ga ik weer nadenken over een eventuele nieuwe videokaart.
TheTinusNL schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:18:
[...]In hoeverre neem je dit serieus?
3-4 uur per avond, dus zo'n 20 uur in de week. Vrij serieus dus.
TheTinusNL schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:18:
[...]

Als je dit namelijk echt serieus neemt dan is een 120/144 Hz een erg mooie keus. Niet alleen voor CS:GO, maar ook voor andere games is 120/144 Hz flink lekkerder dan 60/75 Hz. Dan zou je inderdaad bij iets als een pricewatch: Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart uitkomen. (Optie 2)

Als je meer een casual gamer bent dan is een IPS scherm een goede optie. Voor rond de €180 heb je dan bijvoorbeeld een 75 Hz IPS scherm: pricewatch: Iiyama XB2380HS-1 Zwart. (Optie 3)

Optie 1 zou ik sowieso vergeten als ik jou was, zo kun je blijven wachten. Er komt altijd weer een nieuwe techniek X, nieuwe toepassing Y of nieuwe standaard Z. Zo kun je wachten tot je een ons weegt.
Hiermee bevestig je mijn gedachte, ben benieuwd of er nog tegenstanders zijn (of voorstanders voor IPS)

[ Voor 139% gewijzigd door kenicky op 11-12-2015 19:27 ]

• kenicky
wat denken jullie bijvoorbeeld van deze?

pricewatch: Philips 274E5QHSB Zwart

De enige review geeft aan "minder geschikt voor gaming". zie dat de monitor 5ms heeft, wat volgens mij een vrij standaard is voor IPS, en een 75hz. Beetje best of both worlds?

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:10
75 Hz is eigenlijk vrij normaal. Bijna iedere 60 hz monitor kan met CRU wordt geklokt naar 75 hz. Dus nee, niet best of both worlds; gewoon een IPS-scherm.

Ik heb zelf vorige week tweedehands (via tweakers) een 144 hz monitor gekocht. Voor 200 euro heb je een asus vg248qe. Geen spijt.

[ Voor 30% gewijzigd door Milanees op 13-12-2015 13:48 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Specs in de pw's zeggen niets. Bekijk eens een review waar ze input lag meten. Kom je op hele andere nummers uit.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
kenicky schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:34:
wat denken jullie bijvoorbeeld van deze?

pricewatch: Philips 274E5QHSB Zwart

De enige review geeft aan "minder geschikt voor gaming". zie dat de monitor 5ms heeft, wat volgens mij een vrij standaard is voor IPS, en een 75hz. Beetje best of both worlds?
27" 1080p vind ik eigenlijk lelijk. Ik merk dat ik met een 24" 1080p al toe ben aan een scherper beeld. Zelf zou ik voor 1080p lekker bij 24" blijven, maar dat is persoonlijk. :)

Zoals loki al aangaf moet je die waardes niet serieus nemen. De enige manier om de echte inputlag te vinden is door reviews te zoeken.

////////////
Milanees schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:47:
75 Hz is eigenlijk vrij normaal. Bijna iedere 60 hz monitor kan met CRU wordt geklokt naar 75 hz.
...
Interessant dat je dit aankaart.
Wat ik mij eigenlijk nog steeds afvraag:
Ik heb mijn 60Hz monitor via HDMI (max 60Hz) aangesloten. Via Nvidia-configuratiescherm heb ik hem tot 72Hz kunnen klokken, maar is dit verschil van 12Hz eigenlijk wel doorgevoerd? Het lijkt mij namelijk dat de HDMI nog steeds voor een max van 60Hz zorgt, maar ik heb wel het idee dat het iets vloeiender loopt.
Placebo of kan er daadwerkelijk 72Hz over een 60Hz HDMI kabel worden gestuurd? :?

[ Voor 31% gewijzigd door TheTinusNL op 13-12-2015 16:21 . Reden: Hz ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-02 09:22
Kenicky, simpel samengevat: het gaat je voornamelijk om CS:GO, waarom dan voor een 75 Hz scherm gaan? Een 120/144 is zo'n verschil. Het iiyama scherm wat je linkt, heb ik zelf staan en ben er heel heel blij mee. De kleuren zijn prima en het ziet er prachtig uit.

Als je het voornamelijk voor CS gaat doen, zou ik niet eens kijken voor een IPS scherm.

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:10
TheTinusNL schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:12:

[...]

Interessant dat je dit aankaart.
Wat ik mij eigenlijk nog steeds afvraag:
Ik heb mijn 60Hz monitor via HDMI (max 60Hz) aangesloten. Via Nvidia-configuratiescherm heb ik hem tot 72Hz kunnen klokken, maar is dit verschil van 12Hz eigenlijk wel doorgevoerd? Het lijkt mij namelijk dat de HDMI nog steeds voor een max van 60Hz zorgt, maar ik heb wel het idee dat het iets vloeiender loopt.
Placebo of kan er daadwerkelijk 72Hz over een 60Hz HDMI kabel worden gestuurd? :?
Sorry, beetje off-topic, reactie op bovenstaande;

Ik heb uit eigen ervaring 75 hz meerdere malen door een HDMI kabel gekregen, misschien ligt het aan de kwaliteit of HDMI versie van de kabel(volgens mij doet dit er wel degelijk toe bij een HDMI kabel in tegenstelling tot een DP-kabel).

Je kunt testen of je monitor bij >60hz 'frames skipt', dat is waar jij het eigenlijk over hebt. Check deze link: http://www.testufo.com/#test=frameskipping
Pagina: 1