Low budget PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekeedy
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Een goedemorgen!

Ik wil graag een low budget PC samen gaan stellen die ready is voor een gaming upgrade later.
En nou heb ik al een build samengesteld en ik wil ten eerste weten wat jullie ervan vinden, of jullie tips hebben, of de build geschikt is voor een CPU, GPU, en RAM upgrade, en of de onderdelen een beetje goede kwaliteit hebben om lang mee te kunnen gaan.De reden dat er geen HDD en ODD bij zitten is omdat ik die al heb liggen!

Als jullie eigen build suggesties of aanpassingen aan mijn build hebben zijn ze welkom! Graag wel onderbouwende argumenten over wat en waarom!

Wat voor upgrades?
Ik wil er later een GTX 980 GPU in plaatsen, ik wil er later 8GB RAM bij plaatsen, en mischien een CPU upgrade (wat precies weet ik niet).

Wat voor budget?
Ik heb maar een heel laag budget en ik kan NIET meer sparen, en ik kan ook NIET wachten om meer te sparen. Ik heb een maximaal budget van € 450,-. MAX € 30,- er boven uit steken is prima maar het liefst wil ik € 450,- aanhouden natuurlijk.

Bepaalde voorkeuren?
Mijn CPU en GPU voorkeur gaan naar Intel. Moederbord voorkeur is het liefst eentje met SLI support.

Waar ga ik het nu voor gebruiken? En waar ga ik het later voor gebruiken?
De build bij aankoop is met een max budget van € 450,-, daarom wil ik er een beetje mee kunnen internetten, filmpjes kijken, downloaden etc. Misschien een keertje low end games spelen op low settings.
Aangezien ik er later een gaming upgrade op wil gooien in de toekomst wil ik er met de upgrade games zoals Battlefield 4, en ARMA 3 met 60FPS kunnen spelen.

Met vriendelijke groet,

Niekeedy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Lees eerst dit even:
CAA beleid

Je moet middels de pricewatch een wensenlijstje maken en deze dan door op de knop "kopieer RML" te drukken in je eerste post plakken.

We kunnen gaan niet op links klikken om zo uit te vogelen wat je hebt uit gezocht.

Maar om je even op weg te helpen.
Koop geen Z moederbord. Deze is hoofdzakelijk voor overclocken en dit kun je alleen met K processoren (ja, ook met anderen, maar niet nuttig).
Daar kun je een hoop geld mee besparen.
Laat een GPU iig even achterwege en spaar hier specifiek voor.
Je pc kan echt nog jaren mee met de keuze van de processor. Dus nu en dan de gpu vervangen voor een nieuwere geeft je iedere keer een grote boost.

Je voeding is veel te zwaar. Mag wel, maar is nutteloos. max 450W is voldoende zolang je er niet een tweede grafische kaart in wilt zetten.
Even meteen dat uit je hoofd praten. Het is niet nuttig om te doen zolang je niet op 4k resolutie gaat gamen. En met dit budget gaat dat er iig niet in zitten. ;)

Ik heb even tijd gehad om voor je te kijken.
Ikzelf zou zelf met jouw budget voor Skylake gaan (huidige generatie van Intel)
Kom dan op dit uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 234,80€ 234,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,-€ 89,-
1Sharkoon VG4-W Blauw€ 31,95€ 31,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 52,95€ 52,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,87€ 56,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,57

Behuizing zou ik zelf iets anders nemen, maar kan me voorstellen dat je de kast mooi vind. Ik ben ondertussen al oud :P en kies wat soberder en een hele stille behuizing. Maar het is iig geen slechte behuizing. Verwacht alleen dat die wel lawaai door laat.

Mijn keuze voor bovenstaande:
- Processor, omdat het past binnen ongeveer je budget. Je kunt altijd voor de 6500 kiezen. Die is iets langzamer en iets goedkoper. De igp (gpu in je processor) is met skylake ook een stuk sneller dan je vorige keuze waardoor je wellicht wat spellen al kunt spelen totdat je geld hebt voor je nieuwe gpu.
- Het moederbord, omdat je geen Z moederbord nodig gaat hebben. Dit is de ATX versie welke ook in je kast past. Er is voor ongeveer dezelfde prijs een iets kleinere als je een kleinere kast zou willen.
- Geheugen, omdat het goed geheugen is en omdat 8GB gewoon in je budget past. Dit zijn er 2 van 4 zodat je gebruik maakt van dual channel. Dit komt ook je igp (gpu in je processor) ten goede.
- Kast had je zelf uitgekozen. Ik zou zelf voor een andere gaan, maar smaak valt niet over te twisten. Je gaat er vast wel blij mee zijn.
- Voeding, is gewoon een goede en iets goedkoper zelfde prijs als je huidige keuze. Lijkt me zelfs ook een betere dan welke je had gekozen.

Totaal zou ik er met dit budget en dat je op de toekomst voorbereid wil zijn, geen losse gpu in zetten. Daar kun je beter nu je pc voor doen en later de gpu. De pc gaat echt nog jaren mee waardoor een gpu upgrade als het nodig is, veel meer gaat leveren voor je geld dan dat je nu zou doen. Je zou je zelf in je voeten schieten. En dat zou gewoon niet slim zijn.

Laatste vraag. Ga je zelf bouwen of laat je het bouwen? Want dan komt er nog 50 euro bij bij Azerty. Alle onderdelen zijn op een paar centen na gewoon bij azerty te koop.

[ Voor 126% gewijzigd door Arunia op 11-12-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekeedy
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:17:
Lees eerst dit even:
CAA beleid

Je moet middels de pricewatch een wensenlijstje maken en deze dan door op de knop "kopieer RML" te drukken in je eerste post plakken.

We kunnen gaan niet op links klikken om zo uit te vogelen wat je hebt uit gezocht.

Maar om je even op weg te helpen.
Koop geen Z moederbord. Deze is hoofdzakelijk voor overclocken en dit kun je alleen met K processoren (ja, ook met anderen, maar niet nuttig).
Daar kun je een hoop geld mee besparen.
Laat een GPU iig even achterwege en spaar hier specifiek voor.
Je pc kan echt nog jaren mee met de keuze van de processor. Dus nu en dan de gpu vervangen voor een nieuwere geeft je iedere keer een grote boost.

Je voeding is veel te zwaar. Mag wel, maar is nutteloos. max 450W is voldoende zolang je er niet een tweede grafische kaart in wilt zetten.
Even meteen dat uit je hoofd praten. Het is niet nuttig om te doen zolang je niet op 4k resolutie gaat gamen. En met dit budget gaat dat er iig niet in zitten. ;)

Ik heb even tijd gehad om voor je te kijken.
Ikzelf zou zelf met jouw budget voor Skylake gaan (huidige generatie van Intel)
Kom dan op dit uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 234,80€ 234,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,-€ 89,-
1Sharkoon VG4-W Blauw€ 31,95€ 31,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 52,95€ 52,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,87€ 56,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,57

Behuizing zou ik zelf iets anders nemen, maar kan me voorstellen dat je de kast mooi vind. Ik ben ondertussen al oud :P en kies wat soberder en een hele stille behuizing. Maar het is iig geen slechte behuizing. Verwacht alleen dat die wel lawaai door laat.

Mijn keuze voor bovenstaande:
- Processor, omdat het past binnen ongeveer je budget. Je kunt altijd voor de 6500 kiezen. Die is iets langzamer en iets goedkoper. De igp (gpu in je processor) is met skylake ook een stuk sneller dan je vorige keuze waardoor je wellicht wat spellen al kunt spelen totdat je geld hebt voor je nieuwe gpu.
- Het moederbord, omdat je geen Z moederbord nodig gaat hebben. Dit is de ATX versie welke ook in je kast past. Er is voor ongeveer dezelfde prijs een iets kleinere als je een kleinere kast zou willen.
- Geheugen, omdat het goed geheugen is en omdat 8GB gewoon in je budget past. Dit zijn er 2 van 4 zodat je gebruik maakt van dual channel. Dit komt ook je igp (gpu in je processor) ten goede.
- Kast had je zelf uitgekozen. Ik zou zelf voor een andere gaan, maar smaak valt niet over te twisten. Je gaat er vast wel blij mee zijn.
- Voeding, is gewoon een goede en iets goedkoper zelfde prijs als je huidige keuze. Lijkt me zelfs ook een betere dan welke je had gekozen.

Totaal zou ik er met dit budget en dat je op de toekomst voorbereid wil zijn, geen losse gpu in zetten. Daar kun je beter nu je pc voor doen en later de gpu. De pc gaat echt nog jaren mee waardoor een gpu upgrade als het nodig is, veel meer gaat leveren voor je geld dan dat je nu zou doen. Je zou je zelf in je voeten schieten. En dat zou gewoon niet slim zijn.

Laatste vraag. Ga je zelf bouwen of laat je het bouwen? Want dan komt er nog 50 euro bij bij Azerty. Alle onderdelen zijn op een paar centen na gewoon bij azerty te koop.
Ten eerste super bedankt voor je reactie en voor de moeite die je hebt genomen om een build te maken voor me.

- De reden dat ik voor een 700W voeding heb gekozen is omdat ik later gebruik wil maken van Intel's SLI technologie.

- Ik heb niet bewust voor het uiterlijk van de kast gekozen aangezien me dat niet zo heel veel interesseert, ik koos hem voor de prijs en het uiterlijk was alleen maar mooi meegenomen.

- De reden dat ik voor dat moederbord koos is omdat het SLI technologie had, en dat heeft het moederbord in jouw build helaas niet.

- En als laatste ga ik de computer ga ik zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Niekeedy schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:55:
[...]

Ten eerste super bedankt voor je reactie en voor de moeite die je hebt genomen om een build te maken voor me.

- De reden dat ik voor een 700W voeding heb gekozen is omdat ik later gebruik wil maken van Intel's SLI technologie.

- Ik heb niet bewust voor het uiterlijk van de kast gekozen aangezien me dat niet zo heel veel interesseert, ik koos hem voor de prijs en het uiterlijk was alleen maar mooi meegenomen.

- De reden dat ik voor dat moederbord koos is omdat het SLI technologie had, en dat heeft het moederbord in jouw build helaas niet.

- En als laatste ga ik de computer ga ik zelf bouwen.
Goed om te weten, maar dit had in je startpost gemoeten. Had iig een hoop gescheeld.

Is er een reden dat je voor sli gaat? ps, dit is van nvidia en niet van Intel.

Je zou nog voor deze kunnen gaan, deze heeft ook sli namelijk:
pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura
of deze als je perse een Z wilt:
pricewatch: Gigabyte GA-Z170XP-SLI

En dan een 6500 of 6400 cpu kiezen. Die zijn iets langzamer, maar ook die gaan nog jaren mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 11-12-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekeedy
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:57:
[...]

Goed om te weten, maar dit had in je startpost gemoeten. Had iig een hoop gescheeld.

Is er een reden dat je voor sli gaat? ps, dit is van nvidia en niet van Intel.
Correctie haha het is inderdaad van nvidia mijn excuses.

Maar volgensmij had ik het wel in mijn startpost genoteerd? De reden dat ik voor SLI ga is omdat ik liever bij een 2e upgrade een extra GTX 980 koop dan dat ik bijvoorbeeld een TITAN X koop. Dan ben ik namenlijk goedkoper uit.

EDIT: Goede keuze voor moederbord, maar waarom dan die i.p.v die ik al in mijn eigen build heb gekozen? Wel jammer dat ze dit model niet bij Azerty verkopen. Maar als de reden goed genoeg is om die te kiezen ben ik wel bereid om die apart bij een andere winkel te kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Niekeedy op 11-12-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Nvm, je had het er idd staan. Maar het stond schuingedrukt waardoor ik het als koptekst had gezien van het voorbeeld ipv jouw tekst.

2e upgrade doel je op later als je eerst gpu niet snel genoeg meer is?
Bespaar je het geld en koop dan gewoon een nieuwe gpu (Titan X wordt toch al door de 980ti ingehaald).
Daarnaast levert sli en ook crossfire echt nog wel problemen op bij spellen.

Ik zou het je iig erg afraden en gewoon aanraden om straks je eerst upgrade eens te kijken wat je er in wilt zetten.
Als die te langzaam wordt, kun je altijd die verkopen en een nieuwe kopen met dat geld en extra budget ipv een tweede van de verouderde kaart.
Je schiet er in fp/s nauwelijks wat mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekeedy
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:04:
Nvm, je had het er idd staan. Maar het stond schuingedrukt waardoor ik het als koptekst had gezien van het voorbeeld ipv jouw tekst.

2e upgrade doel je op later als je eerst gpu niet snel genoeg meer is?
Bespaar je het geld en koop dan gewoon een nieuwe gpu (Titan X wordt toch al door de 980ti ingehaald).
Daarnaast levert sli en ook crossfire echt nog wel problemen op bij spellen.

Ik zou het je iig erg afraden en gewoon aanraden om straks je eerst upgrade eens te kijken wat je er in wilt zetten.
Als die te langzaam wordt, kun je altijd die verkopen en een nieuwe kopen met dat geld en extra budget ipv een tweede van de verouderde kaart.
Je schiet er in fp/s nauwelijks wat mee op.
Top! Hartstikke bedankt voor alle hulp! Ik had dit topic ook al op een forum geplaatst maar daar werd ik niet veel wijzer van. 1x hier plaatsen en de eerste gebruiker die reageert heeft me al beter geholpen dan alle gebruikers op het andere forum haha.

Met al je advies ben ik tot conclusie gekomen dat ik NIET voor de SLI support ga, en dat de build ga bestellen die je me hebt geadviseerd. Hartstikke bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
In mijn ogen is sli nuttig als je 4k gaat gamen. Maar tegen die tijd zijn er kaarten die dat met gemak kunnen. Zonde van je geld.

Maar goed om te horen. Denk wel dat je er blij mee gaat zijn. Zeker ook met het oog op de toekomst. Upgraden van de cpu kan dan nog, maar verwacht dat als het nodig is, je echt al jaren verder bent en je dan gewoon weer een nieuwe kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-06 12:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Je hebt nu nog geen enkele kaart, en je bent van plan SLI te gaan draaien? Ik zou het lekker bij een enkele kaart houden. SLI is leuk; maar zwaar niet handig. meer stroomverbruik/hitte/herrie en dus duurdere componenten. En je wilt dat al helemaal niet in die kast. Tegen de tijd dat je een 2e 980 gaat steken zou je beter een nieuwere kaart kunnen kopen, dat is dan veel beter, en dan hoef je ook niet zo'n grote voeding en energierekening te betalen.

Arunia's build met een andere kast zou wel prima zijn, je zou eerst zelfs een 6400 kunnen kiezen en een iets luxere kast. Bedenkt dat een kast lang mee kan gaan mits je een goede kiest.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38
Je zou ook es kunnen kijken voor zoiets als dit :

V&A aangeboden: Intel Core i5 4460 Boxed

Staat er net op. Betrouwbare verkopert en garantie.

Met pricewatch: ASRock B85M Pro4

Scheelt je zo 100 euro met de skylake combi.
Die kun je dan weer in luxere andere componenten steken.
Kast, SSD enz..

i5 4460 doet niet onder voor een i5 6400...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wowow,

dit snap ik niet.

Je hebt een budget van 450 euro. En je bent nu al aan het praten over GTX980's in SLi?
Heb je na een maandje opeens 1200 euro over, maar je moet het nu met krap 500 doen? Dat is een rare situatie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekeedy
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:57:
Wowow,

dit snap ik niet.

Je hebt een budget van 450 euro. En je bent nu al aan het praten over GTX980's in SLi?
Heb je na een maandje opeens 1200 euro over, maar je moet het nu met krap 500 doen? Dat is een rare situatie.
Inderdaad een rare situatie dat begrijp ik. Ik kan er verder niet in detail op in gaan maar zo is het nu helaas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De redenen voor je budgettaire situatie gaat ons niet aan en hoeven we ook niet te weten om je te helpen, maar wanneer je welk bedrag beschikbaar denkt te hebben is wel erg relevant voor een goed antwoord.

Verder heb je het qua eisen wel over 60fps in paar spellen, maar meld je niets over resolutie of settings. Dat is van cruciaal belang voor de keuze - 60fps op min setting en 1024x768 is totaal ander verhaal dan alles max op 3840x2160. Reso moet je trouwens nooit concessies op doen, maar bij beperkt budget is het valide om te vragen of je niet beter avg settings kunt accepteren om kosten CPU/GPU te beperken en zo andere dingen op orde te krijgen. Zoals een SSD...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBiegstraate
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-03 20:54
Is het niet zo dat als je een sli configuratie wil draaien je ook een moederbord nodig hebt die dit ondersteunt? Als dit zo is dan zou je minstens naar een Z170 chipset moederbord(voor de skylake configuratie) moeten kijken die sli compatible is. Die moederborden zijn een stukje duurder dan die met een B150 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Alleen Z chipsets ondersteunen SLI..
Je moet ook een dikkere voeding nemen.. 650-750 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBiegstraate
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-03 20:54
BramBiegstraate schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:52:
Is het niet zo dat als je een sli configuratie wil draaien je ook een moederbord nodig hebt die dit ondersteunt? Als dit zo is dan zou je minstens naar een Z170 chipset moederbord(voor de skylake configuratie) moeten kijken die sli compatible is. Die moederborden zijn een stukje duurder dan die met een B150 chipset.
Ik heb net even gekeken en zie dat ook echt alleen duurdere Z170 chipset moederborden sli ondersteunen.
Vanaf 130 euro kan je pas een sli moederbord in de pricewatch vinden.
pricewatch: ASRock Z170 Extreme3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Grappig dat iedereen blijft hameren op sli terwijl de ts al heeft gezegd dit niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele set, schopje naar DAA.
Pagina: 1