Nieuwe SSD installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 10:18
Hopelijk in juiste forum geplaatst, anders graag verhuizen

Ik wil een nieuwe SSD installeren naast een HDD in mijn PC.
HDD heeft 2 partities, C:\ waar de OS op staat en D:\
HDD is SATA en SSD ook
Hoe moet ik nu de OS (Windows) installeren op de nieuwe SSD? Ik weet dat met SATA ik geen jumpers meer om hoef te zetten mbt Master en Slave
Werkt het volgende:

- Installeer SSD
- Boot Windows vanuit USB
- Installeer Windown vanaf de USB op de SSD
- Verander in BIOS de bootvolgorde dat de SSD als eerste geladen wordt
- Formateer C:\ (data heb ik al veilig gesteld)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ja, dat werkt. Je kunt de bootvolgorde ook al eerder aanpassen met USB op één en SSD op twee. Zorg wel dat AHCI aangezet is in de BIOS/UEFI, een SSD in IDE-modus is langzamer. Dat kan achteraf aangepast worden, maar vooraf is makkelijker.

Voor de zekerheid kan je ook tijdens het installeren de HDD afkoppelen. Dit om te voorkomen dat je onverhoopt over bestaande data heen zou installeren. Je zou niet de eerste zijn die dat doet en helaas gaat je MBR/GPT er als eerste aan. Je komt dan op zoiets:

- Koppel HDD af
- Monteer SSD en plug de kabels
- Stel AHCI in
- Stel je USB-stick als eerst te booten drive in (vaak moet deze daarvoor al ingeplugd zijn)
- Boot Windows vanaf USB
- Installeer Windows vanaf de USB op de SSD
- Verander in BIOS de bootvolgorde dat de SSD als eerste geladen wordt (zodat de computer geen tijd verspilt door iedere keer te zoeken naar een USB-stick)
- Herplug HDD
- Doe je ding met de oude Windows-partitie

Let zoals altijd op ESD en zorg dat de spanning van de computer af is als je in de kast bezig bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Snel gegoogled maar AHCI is de SATA Type, toch? Dus bij SATA Type op "AHCI" zetten. Met ESD bedoel je gewoon statische electriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chief-XL schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 04:25:
Snel gegoogled maar AHCI is de SATA Type, toch? Dus bij SATA Type op "AHCI" zetten.
Iedere fabrikant noemt het net weer anders (Hard Drive Mode, SATA Type, SATA Mode, van alles). Zolang je een toggle tussen AHCI en IDE ziet weet je dat je op de goede plek zit :) Het is zoals gezegd geen ramp als je de SSD in de verkeerde modus zou installeren, maar het is wel een stuk makkelijker het gelijk goed te doen.
Met ESD bedoel je gewoon statische electriciteit?
Ja, ESD staat voor Electro Static Discharge. Het grootste risico op schade is doorgaans statische elektriciteit. Zorg dat je jezelf tenminste ontladen hebt voordat je iets in de kast aanraakt en de kans op brokken is al aanzienlijk kleiner. Katoenen kleding en iets als een houten stoel helpen ook. Het spreekt allemaal redelijk voor zich. Mocht je een armbandje of mat hebben is het helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Helder. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Toch weer even verder in deze topic. Ik wil de data die ik op de HDD heb niet verplaatsen/kopieren ivm de enorme hoeveelheid.
Ik zit dus met het volgende:
HDD met OS (Win10) en data. Data wil ik houden.
Nieuwe SSD. Daar moet de O/S naar toe

Ik snap dat ik HDD kan ontkoppelen en dan de OS op de SSD installeren.
Vervolgens in BIOS opstartvolgorde aanpassen naar SSD als eerste.

Het probleem is: hoe verwijder ik Windows van de HDD en moet ik de MBR op de HDD verwijderen (zo ja, hoe?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Gewoon als je windows op de ssd hebt staan een partitie tioltje dowbloaden en alles van de andere schijf firnatterwn, ben je alles kwijt op de hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Chief-XL schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 04:20:
Toch weer even verder in deze topic. Ik wil de data die ik op de HDD heb niet verplaatsen/kopieren ivm de enorme hoeveelheid.
Ik zit dus met het volgende:
HDD met OS (Win10) en data. Data wil ik houden.
Nieuwe SSD. Daar moet de O/S naar toe

Ik snap dat ik HDD kan ontkoppelen en dan de OS op de SSD installeren.
Vervolgens in BIOS opstartvolgorde aanpassen naar SSD als eerste.

Het probleem is: hoe verwijder ik Windows van de HDD en moet ik de MBR op de HDD verwijderen (zo ja, hoe?)
Als je het niet erg vind om Windows opnieuw te installeren, zou ik doen wat je zelf ook al voorstelt. HDD loskoppelen en daarna Windows opnieuw installeren op je SSD. Vervolgens bios volgorde aanpassen en je HDD terug stoppen.

Wil je echter Windows behouden, kan je met Acronis True Image je OS, Recovery en MBR partities verplaatsen naar je SSD.

In beide gevallen zijn de volgende stappen hetzelfde. Vervolgens kun je met EaseUS Partition Master de oude partities en MBR verwijderen van je HDD en daarna alles samenvoegen tot 1 partitie.

Wil je er echter zeker van zijn dat je oude Windows helemaal weg is. Kun je beter de data tijdelijk verplaatsen naar een USB-stick (of externe HDD), vervolgens de schijf formatteren en de data terug zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 12-02-2016 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Dank je. Ik vind het niet erg om OS opnieuw te installeren maar ik wil niet de data verplaatsen.
Ik ga dus 1e methode doen. Vervolgens kan ik alle files, incl OS, van mijn HDD verwijderen maar ik ben bang dat de MBR blijft zitten op HDD en dat het in de toekomst problemen kan geven ondanks dat ik de bootvolgorde heb aangepast naar SSD eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rens-br schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 07:38:
Wil je er echter zeker van zijn dat je oude Windows helemaal weg is. Kun je beter de data tijdelijk verplaatsen naar een USB-stick (of externe HDD), vervolgens de schijf formatteren en de data terug zetten.
Ik zou geen USB-stick gebruiken voor het parkeren van je data. Die zijn notoir een stuk minder betrouwbaar dan andere datadragers. Sowieso is het met dergelijke kritische data handig om het dubbel te hebben (dus HDD en USB-stick of tweede HDD). Je schrijft vrij veel data weg en belast daarmee de schijf best wat. Juist dat zijn de momenten dat problemen tevoorschijn komen. Niet leuk als dat gebeurt met je belangrijke gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Chief-XL schreef op maandag 15 februari 2016 @ 03:34:
Dank je. Ik vind het niet erg om OS opnieuw te installeren maar ik wil niet de data verplaatsen.
Ik ga dus 1e methode doen. Vervolgens kan ik alle files, incl OS, van mijn HDD verwijderen maar ik ben bang dat de MBR blijft zitten op HDD en dat het in de toekomst problemen kan geven ondanks dat ik de bootvolgorde heb aangepast naar SSD eerst?
Als je het programma EaseUS Partition manager gebruikt. Kan je ook zien dat er een MBR partitie bestaat op je HDD, deze kan je eenvoudig verwijderen en dan is het klaar.

Verder zolang je SDD als eerste staat bij de boot volgende zal deze altijd de MBR partitie pakken die op de SSD staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Super. Dank je wel!
Ik zal (in deze volgorde)
- HDD ontkoppelen
- stel AHCI in
- bootvolgorde aanpassen (eerst USB voor OS install)
- SSD aansluiten en daarop OS installeren
- HDD aansluiten
- EasyUS Partition openen (heb ik al) en MBR verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Chief-XL schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 01:17:
Super. Dank je wel!
Ik zal (in deze volgorde)
- HDD ontkoppelen
- stel AHCI in
- bootvolgorde aanpassen (eerst USB voor OS install)
- SSD aansluiten en daarop OS installeren
- HDD aansluiten
- EasyUS Partition openen (heb ik al) en MBR verwijderen
Lijkt me een prima stappenplan! Succes.
Pagina: 1