Intel NUC om te gebruiken als HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-02-2024
Ik zoek een?
Intel NUC (en toebehoren)

Wat is je budget?
Ik wil er maximaal € 450,- in totaal aan uitgeven. Dus NUC + SSD en DDR

Ik wil het apparaat gaan gebruiken als:
• HTPC

• Ik kijk voornamelijk BluRay remuxes en heb deze op diverse externe harde schijven staan. Het is dus een pre dat ik makkelijk van externe harde schijf kan switchen en er USB 3 poorten aanwezig zijn.

• Ik ben van de ouwe stempel en sluit liever een UTP kabel aan dan WiFi, dus WiFi is geen must voor het eventueel streamen vanaf een NAS.

• Het apparaat moet wel DTS-HD en Dolby TrueHD (passthrough) ondersteunen. Het apparaat zou via HDMI op mijn home cinema versterker aangesloten worden welke TrueHD en DTS-HD MA ondersteunt.

• De NUC moet klaar zijn voor 4K en dit relatief gemakkelijk aan moeten kunnen. Niet net op het randje zodat ik volgend jaar aan een nieuw apparaat vast zou zitten.

• Ik zal waarschijnlijk Windows 10 er op draaien en eventueel Plex, Netflix, iTunes en Spotify. Als dit op een andere OS voor een n00b als ik ook gemakkelijk kan is Windows 10 ook geen must wat mij betreft.

• Ook heb ik een Logitech Harmony One afstandbediening. Het zou top zijn als ik deze zou kunnen gebruiken i.p.v. een draadloze muis/keyboard. Maar wederom, geen must.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg de volgende combinatie puur uit eigen uitzoekerij. Ik lees altijd graag alternatieven en commentaren. En wie weet is dit wel helemaal geen goeie combinatie, dan hoor ik het dus helemaal liever vandaag dan morgen.

• Intel NUC5i3RYH
• MEM: Corsair Value Select (8GB / 2x4 GB / SODIMM 204-pin / DDR3L / 1600 MHz / PC3-12800 / 1.35V)
• SSD Samsung 850 EVO MZ-N5E120BW (120 GB - intern - M.2 2280 - SATA 6Gb/s -buffer: 512 MB - SED, Opal 2.0)

Welke vragen heb je hier nog over?
Is deze hardware geschikt voor mijn eisen? Zijn er betere alternatieven?
Bovenstaande producten heb ik puur bij elkaar geraapt via de "anderen namen deze combinatie". Ik heb dus geen idee of het niet verstandiger is 16GB i.p.v. 8GB geheugen te nemen en of bijvoorbeeld Corsair Value wel een verstandige keuze is.
Voor mij is dit compleet nieuw ondanks dat ik me er al een tijdje over probeer in te lezen, dus houd me voor alle hulp van harte aanbevolen!

Alvast heel hartelijk bedankt allemaal!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:31
Even een paar antwoorden die ik zo weet;
De nuc heeft een infrarood sensor, met wat moeilijke handelingen krijg je elke afstandsbediening werkend, de harmony werkt mogelijk al out-of-the-box.er is verder ook een zeer handige app; yatse. Werkt via wifi.

Dts-hd en true HD wordt niet ondersteund door Windows. Openelec heeft dat wel. Misschien dual boot setup?

Hevc/h265, de standaard voor uhd materiaal werkt volgens mij alleen goed op de 6e generatie skylake nucs. Eerdere nucs ondersteunen zeker geen hardware matige decoding. Skylake volgens mij wel. Let wel op dat hdmi 2.0 nog niet aanwezig is. Het zou kunnen dat je daardoor gelimiteerd bent tot 25fps bij uhd. Er zit wel een mini displayport op, wat een dergelijke resolutie wel met een hoger aantal fps ondersteund.

De meeste nucs hebben een vast aantal USB aansluitingen, namelijk 4. Is dat niet genoeg, dan moet je waarschijnlijk een tussenstation gebruiken. Heb er niet naar gezocht, maar het lijkt me waarschijnlijk dat er appaartjes bestaan voor USB, vergelijkbaar met een netwerk switch.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 11-12-2015 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf heb ik ook een NUC staan als HTPC. Een D54250WYK met 8GB RAM en een 128GB Samsung 840EVO SSD. Eigenlijk is dit zwaar over-kill gezien het gebruik maar ik kon er destijds voor een leuke prijs aankomen.

Met Windows 10 (voorheen 8.1) als OS en Kodi heb ik met de juiste instellingen altijd gebruik kunnen maken van DTS-HD en Dolby TrueHD. Mijn Marantz receiver geeft aan wat voor signaal er binnen komt. Dat dit onder Windows niet zou werken, klopt dus volgens mij niet.

Voor 4K zul je inderdaad gebruik moeten maken van DisplayPort om het maximale er uit te halen bij gebrek aan HDMI 2.0 poorten. Persoonlijk zou ik me daar totaal niet druk om maken omdat in de gemiddelde huiskamer 4K toch geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Heel hartelijk bedankt alvast hiervoor!!

Of 4K de toekomst is vraag ik mijzelf ook weleens af want ik zie (voorlopig) ook de toegevoegde waarde er niet van in. De bestandsgrootte van het materiaal houdt me tegen en zoals jullie allebei (LA-384 en D vd V) al melden; HDMI 2.0 ontbreekt.

Wel heeft het me aan het denken gezet over OpenELEC met Kodi, waarom zou ik überhaupt Windows 10 overwegen voor een HTPC? Zijn er limieten aan een OpenELEC systeem t.o.v. Windows 10? Ik zou niet weten wat de voor- en nadelen van beide systemen zijn t.o.v. elkaar, behalve dat ik vermoed dat Windows zwaardere systeemeisen nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10 21:48
michelono schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:11:
Heel hartelijk bedankt alvast hiervoor!!

Of 4K de toekomst is vraag ik mijzelf ook weleens af want ik zie (voorlopig) ook de toegevoegde waarde er niet van in. De bestandsgrootte van het materiaal houdt me tegen en zoals jullie allebei (LA-384 en D vd V) al melden; HDMI 2.0 ontbreekt.

Wel heeft het me aan het denken gezet over OpenELEC met Kodi, waarom zou ik überhaupt Windows 10 overwegen voor een HTPC? Zijn er limieten aan een OpenELEC systeem t.o.v. Windows 10? Ik zou niet weten wat de voor- en nadelen van beide systemen zijn t.o.v. elkaar, behalve dat ik vermoed dat Windows zwaardere systeemeisen nodig heeft.
Mocht je meer willen dan OpenElec maar minder dan een volledige Win10 install dan is wellicht Kodibuntu iets voor je? Zit er een beetje tussen namelijk.
Ik ben er in ieder geval erg tevreden over. Snel maar toch zo compleet als je zelf wilt aangezien je ook in Ubuntu zelf kunt booten met GUI en alles.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Thnx tikkietrugjaap, ook een overweging erbij.

Heb inmiddels de aankoop afgerond. Het is het volgende systeem geworden:
• Intel Barebone NUC NUC5i5RYK i5 5250U (zwart-zilver)
• Samsung SSD 120GB, M.2, SATA600, 850 EVO
• Corsair 2x4GB, DDR3 SODIMM, 1600MHz, CL11, LV, Value
• StarTech HDMI 1.4 Kabel 1.8m, HDMI -> Mini-HDMI

Zodra ik de hardware heb ontvangen hoop ik er uit te zijn of ik OpenELEC, Kodibuntu of Windows 10 zal gebruiken. Het is me nog niet duidelijk wat ik precies wel en niet kan met de verschillende systemen, daar hoop ik dan dus ook achter te zijn gekomen.

Het allerbelangrijkst vind ik dat het apparaat alle mogelijke formaten film en audio kan afspelen. Daarnaast een overzichtelijke gebruikersinterface, welke met een afstandbediening te besturen is, zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:31
Openelec is niets meer dan kodi, met onderliggend linux? als besturingssysteem.

Bij opstarten nuc, kom je gelijk in kodi. Dus als je verder niets wil doen, is openelec uitstekend.

Dat van hd geluid op Windows wist ik niet dat het wél kan. Ik las destijds overal dat Windows niet de juiste licenties had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 21:32

DarkSide

theres no place like ::1

LA-384 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 16:12:
Openelec is niets meer dan kodi, met onderliggend linux? als besturingssysteem.

Bij opstarten nuc, kom je gelijk in kodi. Dus als je verder niets wil doen, is openelec uitstekend.

Dat van hd geluid op Windows wist ik niet dat het wél kan. Ik las destijds overal dat Windows niet de juiste licenties had.
HD geluid op een Braswell celeron/pentium werkt iig niet.
Voor de i series zou het wel moeten werken als ik het goed heb.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou me normaal gesproken verre van het aanraden van Linux aan mensen die problemen hebben met Windows, maar je gebruikersnaam viel me op.
Dan 1 keer uit de bocht gevlogen: installeer Linux Mint, of als Jaap zegt Kodibuntu, of een andere versie van Ubuntu. Al je Windows problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon, MAAR ben je een gamer, blijf dan lekker op Windows zitten, want daarvoor zijn geen Linux-versies.
Ik heb 1 PC op Windows i.v.m. een video-pakket, en de rest lekker op Linux Mint (maar alle andere distributies zijn ook Okay).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Als je Windows 10 met Kodi installeert kom je dus altijd meteen in Kodi? Is er geen mogelijkheid om terug in Windows zelf te komen?
Dan zie ik namelijk het nut er niet van in om überhaupt Windows te installeren als ik daarmee het risico loop geen HD audio te hebben en toch alleen maar Kodi kan gebruiken.

Ik hoopte eigenlijk ook gewoon in Windows te kunnen komen om op die manier gemakkelijk met mijn gewone PC te communiceren, om bijvoorbeeld bestanden over het netwerk te verplaatsen en misschien zelfs een iTunes bibliotheek te delen of zelfs te browsen met Google Chrome om maar wat voorbeelden te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan. Windows start op en Kodi is niks meer dan een applicatie die standaard opstart. Die kan je ook zo weer sluiten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
Thnx Tsurany, dan ga ik voor die setup.
Bovendien zou ik toch altijd over kunnen stappen op OpenELEC, Kodibuntu o.i.d. als het niet bevalt of als niet werkt zoals ik had gehoopt.

Ik zal nog wel tegen de nodige vraagstukken aanlopen, maar alvast bedankt voor de hulp iedereen! :)
Pagina: 1