Net nieuwe PC, direct videokaart defect....

Pagina: 1
Acties:

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Hi,

Vandaag dus mijn nieuwe PC van Alternate mogen ontvangen. Ik begin met het installeren van de SSD (heb hiervoor toestemming gekregen via de mail, anders vervalt de garantie als je de kast opent). Ik installeer Windows 10 met alle bijbehorende drivers etc. en uitvoerig heb uitgetest.

Daarna heb ik GTA V geïnstalleerd, omdat ik hoge verwachtingen had van deze kaart,heb ik Rivatuner geïnstalleerd om te kijken hoeveel graden Celsius de computer wordt. GTA V loopt goed voor 3 seconden maar dan zie ik dat de temperatuur stijgt van 60 graden Celsius naar 90 graden Celsius... Ik deed gelijk het spel uit via taakbeheer want ik zag hem al stijgen naar 95 graden Celsius... Dit betreft de videokaart. GTX 980 Ti GIGABYTE Waterforce, net een paar weken op de markt!

In het programma NVIDIA Inspector zie ik dat de fans op 70% draaien maar toch wordt de kaart zo vreselijk warm... Bij diverse reviews zie ik dat de kaart maximaal 50 graden Celsius wordt tijdens het gamen met ultra settings... Zelfs op 4K...

Ik open het programma GIGABYTE OC GURU II en ik zie dat de ventilator op 0 RPM staat en bij Corsair Digital Link gloeit het icoontje van de GTX 980 Ti fans rood... Lekker dan... Dus ik open weer de kast en start GTA V op, tot mijn grote verbazing gaat de ventilator niet eens draaien!!!! Ik heb de drivers opnieuw geïnstalleerd, de BIOS geupdate, drivers zowel geupdate (moederbord, videokaart, Corsair Link via CD en via het internet), maar niks helpt...

En nu komt er nog iets raar; ik had NVIDIA Inspector ervoor staan, ineens hoor ik een klik (dat hoor ik elke keer als de PC aan- of uitgaat van de videokaart), het beeld gaat op zwart en de PC loopt gewoon door. Oh... Wat nu weer... Misschien pakt de sensor de temperatuur niet goed? Ik weet het niet.

Als ik bij Corsair Link kijk, zie ik wel dat bij de GTX 980 Ti 1 sensor is gevonden en 1 ventilator.. Dit zou dan wel standaard zijn lijkt mij, omdat het niet eens aangaat en zomaar afsluit zonder dat er enige applicatie (behalve Chrome op Tweakers en NVIDIA Inspector + overige drivers) aan heb staan.

De hele week al op verheugd... en nu dit... Wij helpt mij uit de brand... Morgen gaan wij sowieso even met Alternate bellen maar ik wil de PC liever niet weer opsturen en nu al helemaal niet tegen kersttijd... Ben ik hem zo weer weken lang kwijt denk ik, liever niet... Misschien dat Alternate morgen zegt dat ik de videokaart mag opsturen en dat zij een nieuwe naar mij kunnen opsturen? Dit zou dan wel de beste uitkomst zijn denk ik. Misschien is het door het transport gekomen met PostNL, maar hij zat erg goed verpakt dus dit sluit ik ook uit. Ik weet dat Alternate er niks aan kan doen, respect voor hun snelle levering en nette service! Het ligt dus gewoon puur aan de videokaart.

Ik denk zelf aan een kapotte/niet werkende sensor en ventilator van de videokaart. Als deze omgewisseld wordt, dan werkt alles toch weer naar behoren lijkt mij. Ik laat het jullie weten, maar graag als jullie tips hebben, kom hier aub mee, ben er de hele middag al mee aan het vechten...

Wie helpt mij uit de brand... Alsvast bedankt...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 218,-€ 218,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 131,95€ 131,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 91,-€ 91,-
1Corsair Hydro H100i GTX€ 120,95€ 120,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 94,95€ 94,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 21,90€ 21,90
1Corsair HX850i€ 173,95€ 173,95

Hierbij hoort ook nog de nieuwe GIGABYTE GTX 980 Ti Waterforce GDDR5, maar deze staat nog niet in de lijst van Tweakers, 850 euro.

Update: foto's

http://imgur.com/hbPXKsh
http://imgur.com/k0ALFJi
http://imgur.com/71uN6m9
http://imgur.com/71uN6m9
http://imgur.com/1JBSOGD

[ Voor 5% gewijzigd door Robbie004 op 10-12-2015 23:53 ]

~ Kwaliteit staat boven alles!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Alle kabels correct aangesloten op de kaart? Zijn ze goed aangedrukt?

Ik denk zelf dat de fan stuk is ervan, hoe nasty het ook mag zijn maar denk niet dat je een driver issue hebt. Sowieso ondanks je niks doet zouden de fans moeten draaien ook al is het op low speed.
Wat je kunt doen is je videokaart eruit halen, even kijken of de kabels goed aangesloten zit.

Deze heb je toch? https://www.techpowerup.c...te/GTX_980_Ti_Waterforce/

Dit is het pakket van de videokaart:

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/GTX_980_Ti_Waterforce/images/contents.jpg

Kun je zien of alles correct aangesloten zit? Ook de koppelkabel voor stroom toevoer?

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/GTX_980_Ti_Waterforce/images/power.jpg

En daarbij, weet niet zeker heb je de achterkant gezien? Daar zit ook voor stroom toevoer:
Near the back of the card is a button that switches to an LN2-optimized BIOS, which also enables the additional 6-pin input here if you need added power input capability for an extreme overclocking session on.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/GTX_980_Ti_Waterforce/images/xtreme.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Xtr3me4me op 10-12-2015 23:21 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Robbie004
@Xtr3me4me

Yep, dat is de kaart! De kabels goed aangedrukt en de kabel aan de zijkant zat er niet eens in, deze heb ik er ook ingezet maar het probleem blijft nog steeds (kwam ik al achter toen ik een tijdje bezig was met het testen van de kaart). Op het knopje drukken heeft ook geen nut, de kleur veranderd maar het probleem blijft.

Overigen zitten de slangen erg raar gebogen, de ventilator is namelijk gemonteerd aan het zijpaneel van de kast. Ik weet of dit wat uitmaakt, maar zo zou ik het zelf niet doen. De lang zit nogal met een boogje, soort van geknikt, dubbel. Geen knik in de slang overigens hoor, maar zo lijkt het, beetje moeilijk om uit te leggen... Daar kan het niet aan liggen denk ik.

Ventilator is gewoon stuk, videokaart moet dus worden omgeruild denk ik (waarschijnlijk de hele PC opsturen... zucht...). Daar heb ik dus totaal geen trek in... Daarom heb ik ook systeem laten assembleren om dit soort problemen te voorkomen, jammer...

Update:
Alle kabels van de videokaart zonet weer aangedrukt, van de voeding aangedrukt maar helaas niks.
Dit is dus wat ik bedoel met de slangen van de videokaart, is dit wel goed? Werkt het daarom niet? Als ik de deur van de kast open doe, werkt het namelijk ook niet...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Xzupqk3.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Robbie004 op 10-12-2015 23:45 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Zoals ik gelezen had zijn deze slangen van erg stugge materiaal maar ze zijn zo te buigen zoals op je foto. Kan ook geen enkele kwaad.
Nadeel wel ervan is, dat door de buiging je videokaart een beetje omhoog gedrukt word en onder druk komt te staan op je PCI-E slot.
Probleem wat je gewoon hebt is dat het water niet doorgepompt wordt en dus ook niet afgekoeld. Ik zie ook een dun zwart kabeltje naar je PCB lopen, dat is de voeding kabel voor je fan.

Kun je kijken of je erbij kan komen of zien of hij wel goed op de PCB aangesloten zit? Zo ja, dan ben ik echt bang dat de fan (pomp) stuk is.
Wel erg slecht van Alternate om zulke dingen na bouw niet te controleren of alles goed draait.

[ Voor 10% gewijzigd door Xtr3me4me op 10-12-2015 23:59 ]

• D4NG3R
  • Laatst online: 21:21

D4NG3R

kiwi

:)

Xtr3me4me schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:57:
Zoals ik gelezen had zijn deze slangen van erg stugge materiaal maar ze zijn zo te buigen zoals op je foto. Kan ook geen enkele kwaad.
Ik zie de slangen onderaan zelfs nu al knikken, laat staan wat ze doen als je het zijpaneel er op drukt.
Ik zie ook een dun zwart kabeltje naar je PCB lopen, dat is de voeding kabel voor je fan.
Dat kabeltje gaat naar de ventilator toe, de pomp zit direct op de GPU verwerkt.

Kan je dat ding eens in de rear-exhaust poort plaatsen?

[ Voor 58% gewijzigd door D4NG3R op 11-12-2015 00:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

D4NG3R schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:01:
Ik zie de slangen onderaan zelfs nu al knikken, laat staan wat ze doen als je het zijpaneel er op drukt.

Kan je dat ding eens in de rear-exhaust poort plaatsen?
Ja, zodra het zijpaneel er weerop gaat komt de kaart alleen maar meer onder druk te staan. Snap ook niet waarom ze de pomp daarop aangesloten hebben en niet aan de achterkant of desnoods bovenkant van de kast.

Je moet ook lengte gebruiken en niet de dikte. Erg slecht gemonteerd van Alternate.

Wat ik zou doen is het zijpaneel eraf, de pomp daar losschroeven en de slangen even recht maken. Even goed kijken naar je voedingkabel van je fan. En morgen Alternate bellen dat dit wel een erg slechte manier is van dure pc te leveren/monteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Xtr3me4me op 11-12-2015 00:07 ]

• Robbie004
Ik snap het inderdaad ook niet, maar ja, dat terzijde, de ventilator gaat niet aan als ik de klep van de kast er helemaal naast leg en de slangen zijn dan dus recht. De computer start op met 55 graden Celsius en gaat langzaam naar 90 graden Celsius...

Kon het systeem wel gewoon installeren, drivers installeren en spellen maar toen ik zag hoe warm het werd, vond ik het toch wel eng worden... Het ene programma zegt dat de fan draait en de andere zegt dat de fan op 0 rpm staat (ook boven 60 graden Celsius wanneer de fan moet aanslaan). Heel vaag... Ik wacht nog even met het open maken van de ventilator, straks vervalt mijn garantie... Dat moeten we natuurlijk niet hebben. Ik ben benieuwd wat Alternate hiervan zegt morgen.

Een beetje aan het kabeltje (van de ventilator naar de videokaart) draaien helpt helaas ook niks.

[ Voor 6% gewijzigd door Robbie004 op 11-12-2015 00:14 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:57
Mijn mening is verder van afblijven en morgen bellen.

Als je er nu veel mee gaat klooien en dingen los gaat halen kan het nogal een welles nietus verhaal worden.

• Robbie004
Ja dat klopt, heb er amper aangezeten eigenlijk, alleen de kabels iets aangedrukt maar dit mocht niet baten...

• Looney1984
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-01 00:27
Robbie004 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:11:
Ik snap het inderdaad ook niet, maar ja, dat terzijde, de ventilator gaat niet aan als ik de klep van de kast er helemaal naast leg en de slangen zijn dan dus recht. De computer start op met 55 graden Celsius en gaat langzaam naar 90 graden Celsius...

Kon het systeem wel gewoon installeren, drivers installeren en spellen maar toen ik zag hoe warm het werd, vond ik het toch wel eng worden... Het ene programma zegt dat de fan draait en de andere zegt dat de fan op 0 rpm staat (ook boven 60 graden Celsius wanneer de fan moet aanslaan). Heel vaag... Ik wacht nog even met het open maken van de ventilator, straks vervalt mijn garantie... Dat moeten we natuurlijk niet hebben. Ik ben benieuwd wat Alternate hiervan zegt morgen.

Een beetje aan het kabeltje (van de ventilator naar de videokaart) draaien helpt helaas ook niks.
Je computer 90 graden? of enkel de videokaart? Een computer temp van 90 graden idle is wel hoog als de videokaart nog niks hoeft te doen.

mijn computer is idle 35+ graden (heb zelf een gtx 970)

• D4NG3R
  • Laatst online: 21:21

D4NG3R

kiwi

:)

Gewoon met rust laten en contact opnemen met de webwinkel. Zeker bij een GPU van deze prijsklasse zou ik er mooi van afblijven.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Robbie004
@Looney1984

De videokaart wordt dan 90 graden Celsius, de processor is mooi 23 graden Celsius en de rest ook.

• Robbie004
Vanmorgen met Alternate gebeld en ze zeiden ook dat dit niet klopte, ik moet de PC terugsturen en ze gaan het met spoed onderzoeken. Ik hoor dan binnen enkele werkdagen wat het probleem is en hoe het is opgelost. Ik hoop dat ik hem voor de kerst weer heb, dat zou natuurlijk erg mooi zijn. :-)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:49
Ik zit te kijken naar de bevestiging van de koeler aan de zijkant,maar word de koeler niet geblokkeerd door de slangen als je de zijkant er op zet?Ik bedoel drukt die dan niet tegen de slangen die daar vlak achter zitten.

Plus de slangen zitten in zo'n onmogelijke hoek dan, dat ze toch kunnen knikken lijkt me, maar goed dat is wat ik van de foto zie.

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2015 12:23 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

freaky35 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:21:
Ik zit te kijken naar de bevestiging van de koeler aan de zijkant,maar word de koeler niet geblokkeerd door de slangen als je de zijkant er op zet?Ik bedoel drukt die dan niet tegen de slangen die daar vlak achter zitten.

Plus de slangen zitten in zo'n onmogelijke hoek dan, dat ze toch kunnen knikken lijkt me, maar goed dat is wat ik van de foto zie.
Alsnog, de fan moet sowieso draaien en dat doet deze al niet.

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-01 02:33
freaky35 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:21:

TS zei dat het probleem ook voordoet als de case open is en de slangen dus niets blokkeren.

• Robbie004
Ik ga hem zo terugsturen naar Alternate, pakket staat al klaar. Ik hoop dat ze er een nieuwe videokaart in kunnen zetten zodat ik zo snel mogelijk met de PC aan de slag kan gaan. De kaart is namelijk op voorraad bij hun. Ben heel benieuwd, ik hou jullie op de hoogte. :-)

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-01 12:29
Echt... De knuppel die dacht dat het een goed idee was om die radiator daar te plaatsen zouden ze moeten verbieden om nog andere computers in elkaar te zetten....

Je kunt toch gewoon de exhaust fan vervangen door de radiator... En als er daadwerkelijk geen plek is voor nog een radiator, contact op nemen met de klant om andere opties te bespreken...

Hopelijk komt het allemaal goed ;) Ik zou er nog maar even iets bij zetten dat je graag hebt dat die radiator ergens anders komt... Anders zetten ze hem misschien wel zo terug...

Uberhaupt nogal link om een GPU in het slot te houden bij vervoer/verzenden... Maar goed...

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 17:25

MarvinJames

Theatermaker

Robbie004 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:31:
Daarom heb ik ook systeem laten assembleren om dit soort problemen te voorkomen, jammer...
Eigenlijk zou ik geneigd zijn te zeggen dat JUIST deze zware systemen laten assembleren en opsturen een vergrote kans op schade creëren. Er hangen dan veel zware componenten aan het moederbord die door trillen en hobbels gemakkelijk schade kan veroorzaken.

Volgende keer zou ik het lekker zelf doen als ik jou was. Is ook gewoon echt veel leuker om te doen. Dan vraag je gewoon een kennis, vriend, Tweaker om mee te helpen. :)
Beetje mosterd na de maaltijd nu natuurlijk, maar goed.

[ Voor 4% gewijzigd door MarvinJames op 11-12-2015 14:28 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zie dat je in Groningen woont, volgende mij vragen de boel in elkaar te beunen..
Ik doe het beter dan Alternate ;)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-11-2025
Weet je zeker dat dit niet een driver probleem is? Bij de nieuwe Amd drivers was het laatst zo dat deze de fans vast zette op 0 RPM. Je zou eens kunnen kijken of een oudere driver of een nieuwe hotfix beschikbaar is. In iedergeval kun je beter zelf niet gaan sleutelen aangezien het nogal dure onderdelen zijn en zou het zonde zijn als je geen garantie meer hebt en dan alsnog met kapotte hardware komt te zitten.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:37
Hij heeft een NVidia kaart...

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
hij heeft een 980 en de .11 drivers zorgen niet persee voor 0 rpm maar eerder voor het vastslaan van het idle rpm. Dus soms 20% soms %40 en alleen bij de laatse kaarten 0. Maar ik ben in de war, er is een high-end pc besteld bij alternate omdat kwaliteit? En blijkbaar hangen ze de radiator in het zijpaneel???

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Robbie004
@Tsux @stin00

Ik heb zelf ook een broer die het zelf kan, maar het is nogal lang geleden dat hij met Windows heeft gewerkt. Heb het pakket net weggebracht, hoop dat het snel gefixt is en dat ze de kaart kunnen openmaken en alles goed aandrukken of de kaart kunnen vervangen... Had gehoopt om in de kerstvakantie lekker GTA V te spelen, maar ik hoop dat dit nog wel lukt voor kerst, zou erg fijn zijn. :-)

• Robbie004
@aminam

Alternate had een goede prijs en de 6700K was daar op voorraad voor een goede prijs. Ze bouwen het ook nog eens voor je in dus ik ging daar liever voor. De radiator aan het zijpaneel snap ik ook niet, heb dit ook aangegeven bij de reparatie, hoop dat ze er wat mee doen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Vandaag dus mijn nieuwe PC van Alternate mogen ontvangen. Ik begin met het installeren van de SSD (heb hiervoor toestemming gekregen via de mail, anders vervalt de garantie als je de kast opent). Ik installeer Windows 10 met alle bijbehorende drivers etc. en uitvoerig heb uitgetest.
Waarom is het überhaupt nodig om de kast te openen om Windows te installeren. Had je die SSD nog zelf liggen ofzo?

In mijn ervaring gaat Alternate het overigens wel netjes oplossen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Robbie004
Klopt, de SSD had ik nog liggen. Ik heb Alternate gevraagd of zij er Windows op kunnen zetten voor mij. Dan kunnen zij zelf gelijk alles goed testen en ik heb een goed werkend systeem. Kost wel weer geld, maar alles moet wel goed werken natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie004 op 12-12-2015 11:25 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
De installatie service van Alternate is niet feilloos. Maat van mij had ooit AMD drivers gekregen terwijl hij een Nvidia kaart had laten assembleren :P. Loop dus wel alles even na :).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Robbie004
Haha, nee hoor dat was het zeer zeker niet, had alle drivers van het internet gehaald. :-)
Denk dat het ook niet vaak voorkomt bij Alternate haha, ik ben echt benieuwd wanneer ik de PC weer kan verwachten, ze hebben zaterdag het pakket weer ontvangen van mij.

• Robbie004
Helaas nog niks weer gehoord van Alternate via de mail, even bellen vanmiddag?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Robbie004 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:34:
Helaas nog niks weer gehoord van Alternate via de mail, even bellen vanmiddag?
Als ze het pakket zaterdag pas hebben ontvangen, dan hebben ze dus eigenlijk alleen gister de tijd gehad om te testen. Zou leuk zijn als ze zo snel werkten, maar ik betwijfel het. Ik zou ze gewoon de tijd geven.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Robbie004
Net mail terug, gaan er vandaag naar kijken, ze nemen de opmerkingen betreft de plaats van de ventilator van de videokaart mee.

• Robbie004
Zonet een mail gehad van Alternate, ik heb gevraagd of zij er Windows op kunnen installeren zodat de alles goed kunnen nakijken en ik dan ook gelijk een legale Windows 10 Pro 64 bit heb. Het probleem lag aan de videokaart, deze was inderdaad stuk. Deze is vervangen voor een nieuw exemplaar en ze vonden zelf ook dat de plaats van de ventilator + pomp niet hoorde, deze hebben zij verplaatst aan de voorkant van de kast (aantal SSD brackets eruit gehaald, geen probleem).

Prima opgelost lijkt mij zo, morgen gaan ze hem verder testen en sturen mij de rekening voor Windows. Ze sturen hem dan direct op zodra ik heb betaald. :-)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Mooi om te horen! Laat nog even een berichtje achter wanneer je enkele uurtjes zorgeloos hebt gegamed :D

• Robbie004
Ga ik zeker doen :-) , in ieder geval bedankt voor het meedenken!

• Robbie004
PC komt er zo aan met PostNL, ik laat het jullie weten!

• Robbie004
PC werkt prima! Heb zelf 2 Noctua fans erin gezet in plaats van de stock H100i GTX ventilatoren, heerlijk stil! Alle games op ultra, 2560x1440, alles vol aan, heerlijk!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Mooi, fijn na die ellende (Y)

• Robbie004
Inderdaad, het was gelukkig snel opgelost door Alternate, hulde aan hun! Top zaak! Zou je mij misschien kunnen helpen in een nieuw topic? Staat bij 'componenten aankoopadvies'.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie004 op 19-12-2015 18:22 ]

Pagina: 1