15 kw koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.971 views

• happyminer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-09 22:55
ik wil 12kw tot 15kw aan bitcoin miners koelen.
ik heb heb iemand nodig die mij met een goed ontwerp kan helpen.
tot nu toe heb ik 1/3 / 1/4 aangesloten en de temps zijn de helft van wat het airkoeld is.
dus er kan nog veer watt bij, alleen weet ik niet niet precies hoe.

Ik heb zelf redelijk verstand van pc's en miners enzo maar met waterkoeling ben ik beetje noob!
het werkt wel, maar heb goed advies nodig en ben berijd er voor te betalen.

het gaat om rond 20 waterblocks (http://shop.syscooling.com/goods.php?id=47)

dus 40 boards ongeveer hopelijk meer 300 watt per board.

600 per waterblock.

ik hoop dat iemand mijn kan helpen het liefst uit de buurt van arnhem.

dat hij even op locatie kan komen.

Ik kan in principe zelf alle werkzaamheden uitvoeren na ontwerp.

Als je ook in staat bent om s5 boards te repareren hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BszjMuV.jpg?1

[ Voor 3% gewijzigd door happyminer op 10-12-2015 23:26 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Misschien is het een beter idee om de gehele kamer te koelen waar ze in staan. Waterkoeling van dit kaliber vereist wel aardig wat ervaring vanuit je eigen kant, en dan is het ook maar de vraag of het rendabel is qua budget en wat minen tegenwoordig nog oplevert.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• happyminer
ik ga sowiso door met dit plan, kan ze eventueel waterdicht op het balkon zetten. daar staat het grootste gedeelte aan radiatoren ook al:
2x 1080 1 keer http://shop.syscooling.com/goods.php?id=46.
en een 360 rad van een c1.

er komen nog meer radiatoren aan en heb al een bong tower gebouwd maar nog niet aangesloten,
dus dit gaat gebeuren het moet alleen een beetje stil zijn!

[ Voor 25% gewijzigd door happyminer op 10-12-2015 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ik ga sowiso door met dit plan, kan ze eventueel waterdicht op het balkon zetten. daar staat het grootste gedeelte aan radiatoren ook al:
Ik zei specifiek de kamer koelen, want dit werkt problematisch in 2 manieren. Namelijk:

1. Redelijk obvious, maar in de zomer wordt het buiten warmer dan binnen. Maar het belangrijkste:
2. Condensvorming. Als je iets buiten koelt en naar binnen toe voert, krijg je een lekkere laag vocht die sluiting kan veroorzaken.

Een airco ophangen in een kleine afgesloten kamer lijkt me het makkelijkst.

Maar als je echt door wilt gaan:
Zo te zien heb je al aardig wat werk in je waterkoeling zitten en het ziet er opzich prima uit. Wat is dan het probleem exact? Het enige waar je rekening mee moet houden is de pomp die je gaat gebruiken en dat alles van redelijke kwaliteit is zodat je geen problemen krijgt met lekken.
en een 360 rad van een c1.
Een citroen C1 auto?

Auto radiatoren zijn tegenwoordig gemaakt van aluminium intern omdat koper/messing te duur is (en slecht voor het milieu. Correct me is im wrong) en dat mengt zeer slecht met koperen/messing waar je waterblokken van gemaakt zijn en wellicht ook je andere radiator. Zomaar componenten in elkaar beunen gaat niet altijd even goed af met waterkoeling.

Ik vind het wel een leuk project :)

p.s.
en heb al een bong tower gebouwd maar nog niet aangesloten
een waterpijp? :9

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 10-12-2015 23:48 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

15kw, mozeskriebel.

Enfin, die warmte moet sowieso naar buiten, dus een flinke airco met afvoer naar buiten lijkt mij het simpelste.

Echter, als je nou nog wat van die 15kw aan warmte kan gebruiken om stroom weer op te wekken, zou het helemaal mooi zijn :*)

People as things, that’s where it starts.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
15kW aan miners... Gaat je meterkast dat uberhaubt wel trekken? De meeste huizen hebben een hoofdzekering van 32A. En jij zit op het dubbele met zo'n setup. En dan heb ik heb nog niet eens over de stroom die je nodig hebt voor koeling.

Daarnaast is er een probleem met je setup waar je de radiator op het balkon zet en de bordjes binnen. Je raakt namelijk ook een deel van je vermogen (10 tot 25%) kwijt aan de lucht. Dat betekent dus dat je constant een verwarming van een paar kW in je kamer hebt. Lekker in de winter. 50 graden in de zomer.

En zoals hierboven al wordt gezegd. De meeste auto radiatoren zijn van Aluminium en de meeste koelblokjes voor PC's zijn van koper. Als je deze 2 combineert dan verdwijnt je koperen koelblok binnen de kortste keren. Er zijn wel nog een paar auto's met koperen radiatoren (ik had er een uit een oude opel astra). Maar daar moet je goed op letten.
RobinHood schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:52:
15kw, mozeskriebel.

Enfin, die warmte moet sowieso naar buiten, dus een flinke airco met afvoer naar buiten lijkt mij het simpelste.

Echter, als je nou nog wat van die 15kw aan warmte kan gebruiken om stroom weer op te wekken, zou het helemaal mooi zijn :*)
Stroom opwekken met dit soort restwarmte is bijna onmogelijk. Maar het is wel makkelijk als verwarming in de winter. Alleen in de zomer nog so much.

De hele ruimte koelen lijkt mij ook het beste idee. Maar een airco met een koelvermogen van 15kW kost al snel €5000 excl energiekosten. Je kan beter een chiller kopen. Die koelt alleen waar een airco ook droogt. Dan is de ruimte waar de setup staat alleen niet meer geschikt om in te wonen.

En even terzijde... Is het nog wel rendabel om in Nederland bitcoins te minen? Ik was onder de indruk dat de investering in hardware + de kosten van elektriciteit hier zo hoog zijn dat je je geld nooit terug verdient.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 10-12-2015 23:59 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Betwijfel of je sowieso wel kan wonen in een ruimte met die setup :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
antminer C1 360 rad.
voor dat jullie daarp los gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:44
Airco's kopen is volgens mij altijd een slecht idee. Die kosten namelijk weer extra energie die je maar op een hele matige manier gebruikt. Wat je namelijk doet is miner -> water -> lucht -> airco-radiator -> airco-pomp -> radiator buiten.

M.i. kun je het beste een aantal redelijk gelijke loops maken er aan en een flinke pomp en dat direct naar buiten dumpen. Als je miners 80 graden mogen worden en het is buiten 30 graden, dan kun je dus een deltaT van 50 graden over de hele loop toelaten en zul je je miners met deze buitentemperaturen terug moeten koelen naar ~60 graden om voorbereid te zijn op de zomer.

Wat je voor je bitcoinmining wilt is een goede business case, dus een zo goedkoop mogelijke koeling in TCO (total cost of ownership, aanschaf en verwacht verbruik tijdens levensduur). Je wilt dan radiatoren die je selecteert op watt / (grad C * euro). Dus zoveel mogelijk watt warmte afvoer, bij een zo laag mogelijke temperatuur en zo goedkoop mogelijk, zo sterk mogelijke pomp per euro om het rond te pompen en de beste koelblokken per euro die je kunt krijgen.

Hierin kun je airco's en chillers toe laten, maar die brengen je aanschafprijs enorm omhoog en zijn daarnaast ook nog eens bijzonder duur in gebruik, dus volgens mij kan dat nooit een goede businesscase opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

15 Kw dat is het vermogrn van een cv ketel. En dat dus continu zonder dat er een thermostaat afslaat die zegt dat het warm genoeg is

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
ik woon in een appartementengebouw

het wordt verdeeld over minsten 6 16 amp stroom groepen

100 woningen waarvan ik er 1 bezit.
het liefst zet ik alles buiten zoals ik het vroeger had voordat ik mijn vriendin het huis uit moest zetten,
maar zelf kan ik wel leven met, miners binnen en de cooling van wegen het lawaai buiten.
vooral in de winter wil ik ook wel wat verwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door happyminer op 11-12-2015 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

15kW aan miners... Gaat je meterkast dat uberhaubt wel trekken? De meeste huizen hebben een hoofdzekering van 32A. En jij zit op het dubbele met zo'n setup. En dan heb ik heb nog niet eens over de stroom die je nodig hebt voor koeling.
Is dat niet per groep? Als je het verdeeld over meerdere groepen zal het geen probleem zijn.
Daarnaast is er een probleem met je setup waar je de radiator op het balkon zet en de bordjes binnen. Je raakt namelijk ook een deel van je vermogen (10 tot 25%) kwijt aan de lucht. Dat betekent dus dat je constant een verwarming van een paar kW in je kamer hebt. Lekker in de winter. 50 graden in de zomer.
Hoezo gaat die 10 tot 25% verloren? Het enige dat er gebeurd is het transportatie van water in dit geval.
En even terzijde... Is het nog wel rendabel om in Nederland bitcoins te minen? Ik was onder de indruk dat de investering in hardware + de kosten van elektriciteit hier zo hoog zijn dat je je geld nooit terug verdient.
ICM zonnepanelen zal het eigenlijk best te doen zijn.

Verder zoals ik al zei, als het buiten gekoeld wordt krijg je condensvorming op je waterleidingen wat je ten alle tijde wilt vermijden. En dat is mogelijk door middel van een airco, en dan het liefst in een kleine kamer zodat de airco optimaal kan werken (en dan heb je ook geen enorm grote nodig).
het liefst zet ik alles buiten zoals ik het vroeger had voordat ik mijn vriendin het huis uit moest zetten,
maar zelf kan ik wel leven met, miners binnen en de cooling van wegen het lawaai buiten.
vooral in de winter wil ik ook wel wat verwarming.
Not sure if serious :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hoop overigens niet dat politie heel professioneel door de wijk heen gaat lopen met een warmtebeeldcamera, al die warmte schreeuwt namelijk wietplantage.

Verrek

Dat kun je ermee doen om de TCO te drukken, wiet erbij verbouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
ik doe niks illegaals al hoop ik wel op een inval.
6 groepen minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

RobinHood schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:12:
Hoop overigens niet dat politie heel professioneel door de wijk heen gaat lopen met een warmtebeeldcamera, al die warmte schreeuwt namelijk wietplantage.

Verrek

Dat kun je ermee doen om de TCO te drukken, wiet erbij verbouwen :+
Hahaha daarom dus ook de bong tower? :p
ik doe niks illegaals al hoop ik wel op een inval.
Daar gaat al je credibility :9

Geen idee of je nu nog serieus bent of niet, maar ik blijf wel al je vragen beantwoorden voor zover als ik kan :p

Maar zoals ik al eerder aangaf:
Wat is eigenlijk je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Nu een echt antwoord, vijverpompen volgens mij goede bang-for-buck.

ik denk dat auto radiatoren, waar ze mogelijk goedkoop zijn op de sloop, niet goed genoeg gaan werken. Voor de normale Nederlandse 4-cilinders zijn relatief dun en vooral bedoelt om bij een flinke flow, lees snelheid van de auto goed te koelen. Mogelijk dat je naar een Amerikaanse V8 rad zou kunnen kijken die moeten nog flink wat meer verwerken bij een vergelijkbare snelheid en ebay lijkt er vol mee te staan.

Als ik naar de guide kijk dan zouden het wel eens goed dat de waterblocks die je hebt van Aluminium zijn, dus dan zouden de voorgaande commentaren n.v.t. zijn.

P.s. goed om te zien dat de koersen weer omhoog gaan, dat betekent dat mijn bitcoins ook weer wat meer waard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt beter ergens een bedrijfspand afhuren, en je hele stal van bitcoinminers daar gaan uitwerken.

Je hebt er in prive sferen geen last van, je kunt alle kanten op qua creativiteit, en betaald een stuk minder electra in een bedrijfspand van particulier. Dit heeft naar mijn mening meer succes dan dit thuis in een kelder met 15KW aan verbruik gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

heintjeput schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:19:
Nu een echt antwoord, vijverpompen volgens mij goede bang-for-buck.

ik denk dat auto radiatoren, waar ze mogelijk goedkoop zijn op de sloop, niet goed genoeg gaan werken. Voor de normale Nederlandse 4-cilinders zijn relatief dun en vooral bedoelt om bij een flinke flow, lees snelheid van de auto goed te koelen. Mogelijk dat je naar een Amerikaanse V8 rad zou kunnen kijken die moeten nog flink wat meer verwerken bij een vergelijkbare snelheid en ebay lijkt er vol mee te staan.

Als ik naar de guide kijk dan zouden het wel eens goed dat de waterblocks die je hebt van Aluminium zijn, dus dan zouden de voorgaande commentaren n.v.t. zijn.

P.s. goed om te zien dat de koersen weer omhoog gaan, dat betekent dat mijn bitcoins ook weer wat meer waard worden.
Op het moment ging het niet over auto radiatoren maar over echte fatsoenlijke rads.
Een vijverpomp zou kunnen, maar dan heb je nog steeds een fixe pomp nodig met bijbehorende reservoir.

Wat misschien leuk kijkmateriaal is:
YouTube: Whole Room Water Cooling Project - Day 1

Dit zijn 'professionele' watercooler-experts op het gebied van pc's ookal beunen ze heel wat aan elkaar.
Ze hebben heel wat fouten gemaakt en ze filmen het gehele proces van aanleggen, best interessant. Van hun fouten kun je ook leren :)

Maar in hun geval gaat het over een stuk of 6 fixe game/render pc's. Dat is nog niet eens in de buurt van de 15kw :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
maar ik betaal nu 1/300 deel van mega goedkopen energie.
dit wordt door de vastegoedbeheergroep ingekocht voor 3 x 100 appartementen.
dus het valt niet eesns op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:19:
Je hebt er in prive sferen geen last van, je kunt alle kanten op qua creativiteit, en betaald een stuk minder electra in een bedrijfspand van particulier.
Dat hangt er maar net vanaf of je zelf of via een tussenmeter de electra betaalt. Als je het zelf betaalt, dan betaal je 10 / 50 MWh natuurlijk gewoon nog de maximale hoeveelheid belasting. Als het via een tussenmeter gaat heb je iets meer geluk. Daar staat natuurlijk tegenover dat je nog een keer extra huur moet betalen.

Happyminer, kun jij een ruwe inschatting geven hoeveel jij hier met de huidige bitcoinkoers per maand op denkt te verdienen na aftrek van je stroomkosten?

EDIT: ik zie dat ik te laat ben, als het over het hele complex wordt verdeelt, dan naai je natuurlijk je buren, maar kost het jouw niet echt veel meer.

[ Voor 9% gewijzigd door heintjeput op 11-12-2015 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
nee daarom ben ik benieuwd hoe het met winter temp gaat er zal echte 12-15 kw gekoeld moeten worden, vandaar ook die evaopration tower bong cooler!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hoe werkt die bong van je exact? Zelf geen ervaring met dat spul.

En je geeft wel verschrikkelijk korte antwoorden die niet eens mn vragen beantwoorden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
EDIT: ik zie dat ik te laat ben, als het over het hele complex wordt verdeelt, dan naai je natuurlijk je buren, maar kost het jouw niet echt veel meer.

Als ik iemandand of iets naai is het de beheerders groep een grote vasgoedbeerder en ik naai ze niet eens want de stroom begroting / rekeninng was na een jaar 7 kw full time minnen niet eens veranderdt ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:26:
maar ik betaal nu 1/300 deel van mega goedkopen energie.
dit wordt door de vastegoedbeheergroep ingekocht voor 3 x 100 appartementen.
dus het valt niet eesns op
Nee, nog niet. Totdat de eindafrekening valt, en dan ben je al gauw weg weer zeker ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
nee hoor ik ben al jaren bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Fordox schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:26:
[...]
Wat misschien leuk kijkmateriaal is:
YouTube: Whole Room Water Cooling Project - Day 1

Dit zijn 'professionele' watercooler-experts op het gebied van pc's ookal beunen ze heel wat aan elkaar.
Ze hebben heel wat fouten gemaakt en ze filmen het gehele proces van aanleggen, best interessant. Van hun fouten kun je ook leren :)
Van die filmpjes kun je voornamelijk leren dat het een behoorlijk slecht idee is, want hun project faalt gigantisch. Airco in de ruimte hangen is een veel beter idee.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Compizfox schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:37:
[...]

Van die filmpjes kun je voornamelijk leren dat het een behoorlijk slecht idee is, want hun project faalt gigantisch. Airco in de ruimte hangen is een veel beter idee.
Dat is mn hele punt ook zo'n beetje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
airco kost kw,
dat is beperkt in mijn woning
dus zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Waarom jat je dan niet een deel van je stroom bij de buren? jullie delen toch al de kosten van je set-up _O- :+

[ Voor 24% gewijzigd door Fordox op 11-12-2015 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
ik wilde eigenlijk een vraag en aanbod plaatsen voor een technicus maarja,
voel je je geroepen pm me dan maar dit lijdt nergens toe o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
Fordox schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:39:
Waarom jat je dan niet een deel van je stroom bij de buren? jullie delen toch al de kosten van je set-up _O- :+
dit bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:38:
airco kost kw,
dus zonde
Tja, vanuit een economisch (en thermodynamisch) oogpunt is het natuurlijk niet handig om extra vermogen te pompen in het afvoeren van warmte, maar er is gewoon geen andere praktisch haalbare manier.

Je kunt werken met passieve koeling (eigenlijk dus hetzelfde als dat project van LinusTechTips), maar zoals je ziet is dat niet zo simpel, als je dat goed wil doen kost dat waarschijnlijk wel meer geld dan een airco.

Bovendien gaat het bij jou om veel grotere vermogens. Je kunt die niet zomaar zonder weerstand afvoeren, je hebt altijd te maken met warmtetransportlimiteringen van je koelsysteem. Ik vermoed dat je met een grote ΔT zult zitten bij passieve koeling, wat uiteraard betekent dat het in je kamer veel te warm wordt. Wil je de ΔT laag houden bij grote vermogens, dan moet je systeem een heel hoge warmteoverdrachtscoëfficiënt hebben; en dat betekent belachelijk grote koelsystemen. En ik denk dat dat heel lastig wordt in een appartement.

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 11-12-2015 00:47 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
ik heb al veel meer dan ik ooit had gedacht aan die WC uitgegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:38:
airco kost kw,
dus zonde
En je kunt wel miners gaan draaien? Laat je daarvoor ook elk lampje en koelkast e.d. uit dan? ;)
It doesn't make any sense. Er is een reden dat veel serverruimten (en in vele datacentra) airco's gebruikt worden in de koeling. Tegenwoordig wordt zelfs omtrent koeling veel beter nagedacht en van alles gedaan om het koelen efficiënter te maken. Waterkoeling is dat in zo'n grote totaal niet namelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 11-12-2015 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Mijn excuses dat ik niet altijd even serieus heb gereageerd.

Ik ben zelf een technicus maar je hebt niet bepaald geweldige communicatie laten zien. Daarbovenop geven we je het advies dat het misschien niet zo ideaal gaat worden als je denkt dat het wordt. Menig persoon met ervaring in dit vlak zal eerst kijken of er geen betere oplossingen zijn.

Ik ben bang dat dit enorm veel tijd, geld en onderhoud gaat kosten en andere secundaire problemen bij komen kijken zoals hitte en condensvorming. Maar het lijkt (in mijn ogen) alsof je niet duidelijk hebt nagedacht over deze problemen.
CptChaos schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:46:
[...]
En je kunt wel miners gaan draaien? Doesn't make any sense.
Dingen zoals dit bedoel ik dus.

Daarnaast heb ik je meerdere vragen gesteld en serieuze tips gegeven. Jammer. Het lijkt me namelijk best een leuk project.

[ Voor 7% gewijzigd door Fordox op 11-12-2015 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de winter kun je warmte leveren aan CV installatie in appartement gebouw.
Wanneer die niet nodig is wordt het lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
Fordox schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:48:
Mijn excuses dat ik niet altijd even serieus heb gereageerd.

Ik ben zelf een technicus maar je hebt niet bepaald geweldige communicatie laten zien. Daarbovenop geven we je het advies dat het misschien niet zo ideaal gaat worden als je denkt dat het wordt. Menig persoon met ervaring in dit vlak zal eerst kijken of er geen betere oplossingen zijn.

Ik ben bang dat dit enorm veel tijd, geld en onderhoud gaat kosten en andere secundaire problemen bij komen kijken zoals hitte en condensvorming. Maar het lijkt (in mijn ogen) alsof je niet duidelijk hebt nagedacht over deze problemen.

[...]

Dingen zoals dit bedoel ik dus.

Daarnaast heb ik je meerdere vragen gesteld en serieuze tips gegeven. Jammer. Het lijkt me namelijk best een leuk project.
ik heb meerderen jaren miners zelf pc;s met videokaarten op het balkon staan, condensatie bij 50 tot 60 graden celsius?> in afgesloten ruimten, just doesn't happen.............

het is een soort van baan geworden na de breuk met mijn vriendin dat was dus serieus!
ik kom hier vragen om advies en hulp tegen betaling! en hier zit ik niet op te wachten!

geïnteresseerde kunnen mij pmen maar ik sluit dit topic jameer jongens had het graag hier in dit topic gedaan
met updates en foto's...... _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door happyminer op 11-12-2015 01:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je komt vragen om advies, we geven advies (gratis zelfs dus!) en dan zit je daar niet op te wachten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
wat is je advies dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kom op gast, er staat hier genoeg. Is tweakers tegenwoordig een soort afhaalchinees?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
Compizfox schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:42:
[...]

Tja, vanuit een economisch (en thermodynamisch) oogpunt is het natuurlijk niet handig om extra vermogen te pompen in het afvoeren van warmte, maar er is gewoon geen andere praktisch haalbare manier.

Je kunt werken met passieve koeling (eigenlijk dus hetzelfde als dat project van LinusTechTips), maar zoals je ziet is dat niet zo simpel, als je dat goed wil doen kost dat waarschijnlijk wel meer geld dan een airco.

Bovendien gaat het bij jou om veel grotere vermogens. Je kunt die niet zomaar zonder weerstand afvoeren, je hebt altijd te maken met warmtetransportlimiteringen van je koelsysteem. Ik vermoed dat je met een grote ΔT zult zitten bij passieve koeling, wat uiteraard betekent dat het in je kamer veel te warm wordt. Wil je de ΔT laag houden bij grote vermogens, dan moet je systeem een heel hoge warmteoverdrachtscoëfficiënt hebben; en dat betekent belachelijk grote koelsystemen. En ik denk dat dat heel lastig wordt in een appartement.
enige reactie ON topic voor de rest van jullie gehuil el de ombudsman maar :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:17:
enige reactie ON topic voor de rest van jullie gehuil el de ombudsman maar :+ :+
Euh? Pardon? Ons gehuil? Wie wil hier nou advies?
Dat jij niks wilt met de gegeven adviezen, dat is aan jou, maar ga het nu niet wegzetten als gehuil, zo werkt het hier niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 21:58
Je zou de blokverwarming kunnen afkoppelen en de radiatoren in het appartementencomplex kunnen gebruiken om de warmte te dissiperen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
oke maar airco inzetten is een van de domste ideen ooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:20:
Je hebt nooit een serverruimte of datacentrum van binnen gezien, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wat duidelijkheid in dit topic mis.

Wat is de situatie nu?
Waarom voldoet die niet?
Wat kun je ongeveer besteden?
Wat zijn de eisen?
Wat is er mogelijk?

Wat ik zo kan opmaken is dat de huidige situatie iets is met rads, en op de foto zo het er enorm rommelig uit, slangen en kabels zover het oog reikt, vraag me af wat er gebeurt als een slang onverhoopt losschiet.

Waarom de huidige situatie niet goed is, is niet duidelijk.

Wat je kan besteden is niet duidelijk, airco's zijn blijkbaar te duur, maar 15kw aan mijnbouw materiaal kan wel?

Eisen en wat mogelijk is, is ook totaal niet duidelijk.

15kw is gewoon idioot veel vermogen, https://what-if.xkcd.com/35/ is een leuke daarover, dump die 15kw somehow in een "doos" van 1 kubieke meter en blijkbaar wordt die doos dan een gezellige 200 graden, of meer, aan de buitenkant.

Zoveel hitte dumpen zonder overlast te veroorzaken, of idioot duur te zijn, is gewoon heel lastig.

Een hele rits rads buiten hangen is knap prijzig: pompen, rads en leidingen zijn niet gratis. Daarbij heb je ook nog het probleem van condens.
Een flinke airco kost veel geld, en zal ook veel stroom slurpen.
Een chiller koelt alleen, krijg je daardoor ook geen problemen met condens/te vochtige lucht?
Niet-passief waterkoelen gaat flink veel herrie opleveren aan loeiende fans, en veel geld aan fans en rads.

Een paar kW koelen lukt nog wel, maar, 15? 24/7/365? Lijkt mij eigenlijk onmogelijk in een appartement. Als het de overlast niet is, zullen het de kosten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

wat is je advies dan?
Ik vraag me serieus af of je wel leest wat er gezegd wordt.

We hebben je al vaker voorgesteld om de radiatoren niet buiten te hangen, maar om de kamer in zn geheel te koelen. We hebben je gezegd dat je rekening moet houden met bijvoorbeeld een zwaardere pomp en we hebben je uitgelicht welke problemen voor kunnen komen.
Je geeft verder ook geen antwoord op andere gestelde vragen over je systeem en waar je specifiek hulp bij nodig hebt. Zo kunnen wij ook niks.
Kom op gast, er staat hier genoeg. Is tweakers tegenwoordig een soort afhaalchinees?
Ik moest hier harder om lachen dan dat ik wil toegeven :')
Je zou de blokverwarming kunnen afkoppelen en de radiatoren in het appartementencomplex kunnen gebruiken om de warmte te dissiperen.
Dat gaat niet goed komen voor je waterblokken. Het water dat door je radiatoren heen loopt is zeer roestig en zit vol met troep.
Dit blokkeerd je waterblokken enorm snel en tasten je blokken ook aan.
Ooit in een datacenter gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
nee maar mijn kostenplaatje en dat van vele anderen zegt dat een airco inzetten een slecht ook wel dom te noemen idee is met name ivb bitcoin mining

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
oja ik heb 1 ruimte dus 1 kamer waarom is de radiatoren buiten zetten een slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tja, maar ik denk dat het de meest zinvolle is.

Alle andere "oplossingen" hebben stevige nadelen in betrouwbaarheid en/of leefbaarheid en/of veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
veiligheid staat bij mij op 1 daarna winst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fordox schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:22:
[...]

Dat gaat niet goed komen voor je waterblokken. Het water dat door je radiatoren heen loopt is zeer roestig en zit vol met troep.
Dit blokkeerd je waterblokken enorm snel en tasten je blokken ook aan.
Een warmtewisselaar is de oplossing dan, blijft het probleem in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:24:
nee maar mijn kostenplaatje en dat van vele anderen zegt dat een airco inzetten een slecht ook wel dom te noemen idee is met name ivb bitcoin mining
Ik geloof dat een WC set-up van dit kaliber meer gaat kosten dan een airco. Vooral is een airco veel onderhoudsvrijer dan een WC set-up.
happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:26:
oja ik heb 1 ruimte dus 1 kamer waarom is de radiatoren buiten zetten een slecht idee?
Condensvorming. Als je iets in je kamer hebt dat kouder is dan de kamertemperatuur, dan gaat er vocht op neerslaan. Dat wil je niet op elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
Compizfox schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:37:
[...]

]

had die filmpjes al gezien ik heb 4 zoveel rads en evntueel een bong cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook nog oliekoeling kunnen overwegen, alles in grote bak met olie en flinke oliekoeler eraan.
Doen ze bij een motor ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:29:
[...]
]

had die filmpjes al gezien ik heb 4 zoveel rads en evntueel een bong cooler
Radiator oppervlakte was hun probleem niet. de grootste problemen die ze hadden waren het vermogen van de pomp, algvorming en het mixen van metalen in 1 loop (voor zover ik me kan herinneren). Het aanleggen was ook geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
[quote]RobinHood schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:22:

Wat is de situatie nu?

1/3 aangesloten\

Waarom voldoet die niet?

2/3 meer

genoeg

Wat zijn de eisen?

perfecte lopende loop met acceptable miner temps 60 -70

Wat is er mogelijk?

alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
Fordox schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:32:
[...]

Radiator oppervlakte was hun probleem niet. de grootste problemen die ze hadden waren het vermogen van de pomp, algvorming en het mixen van metalen in 1 loop (voor zover ik me kan herinneren). Het aanleggen was ook geen pretje.
oke maar ik heb ook al 4 pumps veel te veel voor huidige situtie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:30:
Je zo ook nog oliekoeling kunnen overwegen, alles in grote bak met olie en flinke oliekoeler eraan.
Doen ze bij een motor ook.
Vervelende is alleen dat er snel stof neerslaat in olie, wat de koeling de nek omdraait.

Heb je weer een oliefilter nodig, die je moet verwisselen, lekker rommelig.

En alle oliedampen die er zullen zijn, lekker om in te leven :+

Laat staan de kosten voor:
Olie: je zal voor 15kW knap wat nodig hebben, nattevinger zegt 1000l. En als ik daarover nadenk, lijkt mij dat nog steeds te weinig.
Bakken
Pompen
Filters
happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:34:
[quote]RobinHood schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:22:

Wat is de situatie nu?

1/3 aangesloten\

Waarom voldoet die niet?

2/3 meer

genoeg

Wat zijn de eisen?

perfecte lopende loop met acceptable miner temps 60 -70

Wat is er mogelijk?

alles
Airco dan, duidelijk.

Datacenter style!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
airco zou ik ook aan kw voeding voor miners besteden... plus niet rendabel uitgaande van normale situatie...

kom op ik houd dit open tot iemand met expertise reageerdt
geen disrespect aan huidige posters hoor.
maar wie van jullie heeft er watergekoelde bitcoin minerns?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:03
1 watt continu aan kost ongeveer twee euro op jaarbasis toch? Dan jatmoos je gewoon ff 30k stroom bij elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:42:
airco zou ik ook aan kw voeding voor miners besteden... plus niet rendabel uitgaande van normale situatie...

Dit heeft weinig met bitcoin miners te maken, en des te meer met good ol' fashioned natuurkunde:

Jij wilt 15kW aan warmte kwijtraken, airco is dan gewoon zo'n beetje de manier. Hoe denk je dat datacenters, groot en klein, gekoeld worden?

Niet met houtje-touwtje waterkoeling.
Niet door alles in een bak olie te gooien.
Niet met alleen passieve waterkoeling
Niet met alleen actieve waterkoeling

Gewoon met een allejezusgroot airco systeem, en ja, dat kost de nodige kW's aan energie, maar het is nog steeds het goedkoopste: onderhoudsvriendelijk, betrouwbaar [weinig downtime], veilig, weinig overlast, mensen kunnen zowaar naar binnen en je schrijft je onderdelen niet direct af [wat wel gebeurd met olie]

http://www.sapdatacenter....er_functionality/#anchor2

"The warm air from the server room is removed by the air-conditioning system"

Daarna nog een heel stuk over wat te doen bij echt totale overkill datacenters: waterkoelers om de airco's te koelen, en om die waterkoelers weer te koelen zijn er heatsinks op het dak, en om die weer te koelen wordt er water over gesprayed als het te warm is.

Maar dat is pas nodig als je ook 29 MW aan dieselgenerators nodig hebt om je datacenter in leven te houden bij een stroomuitval :+

Wikipedia: Data center zegt hetzelfde, tenzij je erg koude buitenlucht kan gebruiken, airco!

Past dit niet in je kostenplan, tja, dan heb je een flinke fout gemaakt.
rikislief schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:54:
1 watt continu aan kost ongeveer twee euro op jaarbasis toch? Dan jatmoos je gewoon ff 30k stroom bij elkaar...
1kW kost iets van 22 cent, dus 3,30 per uur, 79.20 per dag, 28.908 per jaar, dus ja, je 30k per jaar klopt wel.

Een beetje wietkweker is daar jaloers op denk ik, "ik doe niks illegaals hoor", neuh, zeker niet :+

Meer dan 130MW verstoken, een beetje huishouden zit op nog geen 5MW.

Er zullen dorpjes in Nederland zijn met een lager verbruik :X

[ Voor 13% gewijzigd door RobinHood op 11-12-2015 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 08:21
Je wwont inclusief GWE? Waarom pak je dan niet leidingwater? Komt binnen met +/- 15 graden. Als dit te koud is meng je bij dmv thermostaatkraan waarbij je opgewarmd water bijmengt. Het warme water loos je in het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 00:09:
ik woon in een appartementengebouw

het wordt verdeeld over minsten 6 16 amp stroom groepen
Dat je 6 groepen in je meterkast hebt betekent nog niet automatisch dat je 6x16A stroom kunt trekken. Meestal zit er een hoofdzekering van 35A achter, maximaal 80A.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

RobinHood schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 02:00:
[...]

Dit heeft weinig met bitcoin miners te maken, en des te meer met good ol' fashioned natuurkunde:

Jij wilt 15kW aan warmte kwijtraken, airco is dan gewoon zo'n beetje de manier. Hoe denk je dat datacenters, groot en klein, gekoeld worden?

Niet met houtje-touwtje waterkoeling.
Niet door alles in een bak olie te gooien.
Niet met alleen passieve waterkoeling
Niet met alleen actieve waterkoeling

Gewoon met een allejezusgroot airco systeem, en ja, dat kost de nodige kW's aan energie, maar het is nog steeds het goedkoopste: onderhoudsvriendelijk, betrouwbaar [weinig downtime], veilig, weinig overlast, mensen kunnen zowaar naar binnen en je schrijft je onderdelen niet direct af [wat wel gebeurd met olie]

http://www.sapdatacenter....er_functionality/#anchor2

"The warm air from the server room is removed by the air-conditioning system"

Daarna nog een heel stuk over wat te doen bij echt totale overkill datacenters: waterkoelers om de airco's te koelen, en om die waterkoelers weer te koelen zijn er heatsinks op het dak, en om die weer te koelen wordt er water over gesprayed als het te warm is.

Maar dat is pas nodig als je ook 29 MW aan dieselgenerators nodig hebt om je datacenter in leven te houden bij een stroomuitval :+

Wikipedia: Data center zegt hetzelfde, tenzij je erg koude buitenlucht kan gebruiken, airco!

Past dit niet in je kostenplan, tja, dan heb je een flinke fout gemaakt.

[...]

1kW kost iets van 22 cent, dus 3,30 per uur, 79.20 per dag, 28.908 per jaar, dus ja, je 30k per jaar klopt wel.

Een beetje wietkweker is daar jaloers op denk ik, "ik doe niks illegaals hoor", neuh, zeker niet :+

Meer dan 130MW verstoken, een beetje huishouden zit op nog geen 5MW.

Er zullen dorpjes in Nederland zijn met een lager verbruik :X
Ik ben toevallig pas nog even op excursie geweest in een datacenter hier in NL. (Interconnect in Eindhoven)
Daar koelen ze gewoon met buitenlucht, en dichte tunnels rond de voorkanten van de server racks. Daar blazen ze gewoon gefilterde buitenlucht in om de correcte temperatuur te bewaren.
Pas als het buiten warmer wordt dan wat acceptabel is, gaan ze koelen en ik meen dat ze dat vooral doen met enorme voorraden water.
Uiteraard vanuit het oogpunt energiebesparing en proberen 'groen' te zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De wereld is momenteel bezig met een grote klimaattop om de opwarming van de aarde tegen te gaan en meneer gaat lekker energie omzetten in geld.

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 20:08
Maasluip schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 07:33:
[...]

Dat je 6 groepen in je meterkast hebt betekent nog niet automatisch dat je 6x16A stroom kunt trekken. Meestal zit er een hoofdzekering van 35A achter, maximaal 80A.
Juist dit wilde ik ook net melden. Kijk goed naar je hoofdzekering. Bij veel standaard huizen is dit 1x25A of 1x35A (of 3fase 3x25A / 3x35A). Aangezien je zegt dat je in een appartement woont met 6 groepen verwacht ik geen 3-fase (of kook je elektrisch) dus zal het best-case 1x35A zijn.

Ik heb bijvoorbeeld zelf 12 groepen op 1x 35A. Dit wil dus zeggen dat ik 2 16A groepen vol kan belasten (32A) en dan nog een beetje op de rest.

Nogmaals: controleer dit, vaak kom je nog "ouderwetse" smeltzekeringen tegen als hoofdzekering deze kan/mag je zelf niet vervangen en kan zomaar een kleine €100 kosten bij je netbeheerder.

Het is wel jammer dat je de warmte niet kan verkopen want zo te lezen ga je daar genoeg van hebben :p

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als ik het goed begrijp dan wil je 15 kWh per uur verstoken aan miners. Dat is zo'n 360 per dag, 131400 kWh per jaar. Net zoveel als ongeveer 40 normale huishoudens, en dat kost, gerekend met 20 cent per kWh zo'n 26280 euro per jaar.

Waarvan jij 1/300e betaalt, en je laat elk van je 299 buren ook zo'n 87 euro per jaar meebetalen aan je hobby.

Klopt dat zo'n beetje?

Zo ja, wat een klootzak ben je dan zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smultie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:03:
De wereld is momenteel bezig met een grote klimaattop om de opwarming van de aarde tegen te gaan en meneer gaat lekker energie omzetten in geld.

:F
Geld? Het blijven bitcoins natuurlijk. Die gaan binnenkort halveren en dan is dit hele verhaal sowieso afgelopen. :')

Edit: Ik moet nog zien dat hij € 26280,- en dan ook nog zijn investeringen aan bitcoins weet te minen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2015 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
RobinHood schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 02:00:
Dat is geen overkill, dat is een normale manier van koelen. En die methode zie je al in serverruimtes vanaf zo'n 10 kW. Vergeet niet. Datacenters draaien 24/7, ook als het buiten 35 graden Celsius is (en het binnen zo'n 24 graden Celsius moet zijn). Als de koeling uitvalt, vallen je servers ook uit.

Er wordt hier vrij nochalant gedaan over 15 kW aan warmteontwikkeling en het wegkoelen daarvan. 15 kW is echt heel veel en om dat betrouwbaar te doen heb je gewoon professioneel spul nodig, geen zelfbouwpakket van autoradiatoren.

Daarbij komt kijken dat ook je airflow door je servers juist is. Tegenwoordig zie je in datacenters en serverruimten daarom eigenlijk altijd een nette opsplitsing van warme en koude gangen.

Een koelsysteem bestaat uit twee units, een unit op de datavloer (Meestal een CRAC, computer room air conditioner, en in grotere datacenters kom je steeds vaker in-row coolers tegen) en een unit buiten, de condensor. Tussen de CRAC en condensor loopt vloeistof. In een alleen-compressie-koeling systeem loopt er koelvloeistof, bij systemen waar vrije koeling wordt toegepast, loopt er water. Er zijn ook varianten die op lucht/lucht basis werken, maar dat werkt eigenlijk alleen in hele grote datacenters.

Als je dit echt wilt gaan realiseren en je bent er bereidt om er voor te betalen, bel een bedrijf op die serverruimten ontwerpt. Die kunnen je verder helpen. Huis-tuin-en-keuken oplossingen gaan hier echt niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
happyminer schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 01:42:

De experts geven je advies. Maar het is niet wat jij wilt horen dus trek je hun expertise in twijfel?

Mijn ervaring komt van een watergekoelde installatie van zo'n 50kW (aan variable frequency drives).
Het koelwater ging naar een warmtewisselaar buiten de ruimte. En die werd weer gekoeld met zeewater.

Maar dan nog was er zo'n 8kW aan koelvermogen nodig in die ruimte, omdat waterkoeling niet alles afvoert. En dan zijn die dingen nog specifiek ontworpen voor waterkoeling. Jouw setup lekt waarschijnlijk het dubbele.

De ruimte waar je je miners neer gaat zetten moet je dus gaan koelen met een airco of chiller van ongeveer 3kW, Zelfs als plaats je je radiatoren buiten.
En als je ze buiten plaatst kun je in de winter je setup nooit uit zetten. Want als je koelwater kouder wordt dan je binnen temperatuur dan krijg je condens (tenzij je een airco gebruikt ipv een chiller, maar die zijn duurder).

En zoals hierboven al genoemd, Als jij 6x16A groepen hebt wil dat niet zeggen dat je die zomaar op mag tellen. Ze zitten meestal achter 1 hoofdzekering van 25 of 32A.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh1fty88
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 11:11
even vanuit weinig kennis van koeling reagerende:

In datacenters werken ze met koelgangen, dit zijn relatief kleine afgesloten gangen waar alleen koude lucht ingeblazen wordt. deze koude lucht wordt door de servers geblazen waarna de warme lucht uit de servers in de kamer geblazen worden en afgevoerd wordt met ventilators of dergelijke.

Is het niet mogelijk om een kleine Airco te pakken met een laag Kw aan vermogen, deze airco laat je een kleine ruimte/bak vullen met koele lucht. In deze ruimte/bak met koele lucht hang je alle rads van je WC sets. De warme lucht die weer uit de rads komen laat je ook weer via een slang/koker whatever naar buiten blazen?

Dan alleen nog kijken hoe je de warmte van de mobo's weg krijgt?

just my brainfart }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo, laten we hier maar een slotje op doen.
In feite is het verzoek om technisch advies dan wel installatie meer voor vraag en aanbod. Daarnaast zie ik dat mensen graag weer offtopic gaan met ideeën en adviezen waar de TS niet om gevraagd heeft en waarschijnlijk ook helemaal niet op zit te wachten. Maargoed daar vraag je natuurlijk ook wel om als je je buren laat opdraaien voor de energiekosten.

Overigens, als er geen mogelijkheid is tot airco, dan zou ik toch voor de buiten radiator gaan, met een temperatuurregelaar die zorgt dat het water niet onder condensatie punt komt. Simpel te realiseren door een bypass klep te maken langs de radiator die open gaat als de temperatuur van het water onder een graad of 10 komt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.