• DutchDeafBoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Hallo allemaal,

Ik ben op het moment bezig met mijn afstudeerstage voor de opleiding Medewerker Beheer ICT (niveau 3), hier ben ik ook alweer bijna klaar mee na in totaal 1,5 jaar in plaats van de gebruikelijke 2 jaar. Op aanraden van mijn studieloopbaanbegeleider heb ik me alvast ingeschreven voor de volgende opleiding die ik wil gaan doen: ICT-beheerder (niveau 4). Deze zal, door mijn vooropleiding, verkort zijn van drie jaar naar anderhalf jaar.

Omdat ik vreemd genoeg heel weinig relevante informatie op Google gevonden krijg besloot ik het hier eens te vragen: zijn er mensen die hetzelfde hebben gedaan als ik? Dus van MBO-ICT niveau 3 naar 4, en dan het verkorte traject. Zo ja, hoe ziet het vakkenpakket er ongeveer uit? Ik weet in elk geval dat ik het volgende ga krijgen:
- CCNA R&S 2, 3 en 4 (deel 1 al gedaan bij huidige opleiding)
- CCNA Security
- MCSA Windows 8 en Windows Server 2012 (alles van MTA IT Infrastructure al gehaald bij huidige opleiding)
- Bedrijfskunde
- Nederlands 3F, rekenen 3F (van Engels alles op B1 al gedaan)

Da's het wel zo'n beetje. Meer weet ik er niet over. Sterker nog, van de opleiding in het algemeen kan ik weinig concreets vinden. Op veel sites staan wel zaken als Cisco, MCSA, ITIL, bedrijfskunde enzovoort, maar nergens krijg ik bijvoorbeeld een duidelijk rooster gevonden. Of beter nog, een rapport met daarop de opdrachten die iemand op een bepaalde school krijgt voor de betreffende opleiding.

Natuurlijk verschilt het een beetje van school tot school, maar misschien is er toch iemand die mij een idee kan geven van de vakken die je kunt verwachten als je van niveau 3 naar niveau 4 gaat? Zou heel fijn zijn. :)

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:21

Zenix

BOE!

De dingen die je opnoemt is het wel zo'n beetje. Meer zal je denk ik niet meer krijgen. Je hebt ook nog projecten er naast, dus niet alleen theorie ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 10-12-2015 21:33 ]

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb MBO Medewerker beheer ICT niveau 3 en Applicatie Ontwikkelaar niveau 4 gedaan, achteraf foute keuze aangezien ik nu aan de ICT-Beheer kant werk. Ik weet nog wel van andere studenten die toen ICT Beheer niveau 4 gedaan hebben dat ze ook wat Linux kregen.

En een tip, kijk alvast rond wat HBO opleidingen te bieden hebben direct doorstromen loont!

• DutchDeafBoy
FabiandJ schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:19:
Ik heb MBO Medewerker beheer ICT niveau 3 en Applicatie Ontwikkelaar niveau 4 gedaan, achteraf foute keuze aangezien ik nu aan de ICT-Beheer kant werk. Ik weet nog wel van andere studenten die toen ICT Beheer niveau 4 gedaan hebben dat ze ook wat Linux kregen.

En een tip, kijk alvast rond wat HBO opleidingen te bieden hebben direct doorstromen loont!
Mja, ik vraag me eigenlijk af of ik inderdaad nog Linux krijg. Want ik heb bij m'n huidige opleiding al LPIC-1 (Linux Essentials) gehad. Maar ik kan me goed voorstellen dat we nog verder gaan met Linux. :P

En toevallig ben ik de afgelopen tijd al aan het zoeken geslagen naar een hbo-opleiding in de ICT. Wil de onderwijskant in gaan en ICT & Education doen op het Fontys. Omdat je daar ook een tweede studieroute kunt kiezen naast de hoofdopleiding, doe ik er waarschijnlijk nog ICT & Management and Security óf ICT & Lifestyle (domotica) bij. Ik weet dus wel wat ik wil. :)

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aangezien ik letterlijk niks heb geleerd op niveau 4 MBO ICT beheerder zou ik dat zeker afraden. Maar blijkbaar heb jij een andere ervaring als niveau 3 je beviel?

Die CCNA certificaten boeien 'geen enkele' werkgever, en die Windows certificaten zijn slechts onderdeeltjes van het echte ding. Nederlands kan je zo te zien al prima, en rekenen... ja waar denk je dat die computer voor is? ;)

Ik zou lekker gaan werken op een plek met doorgroeimogelijkheden en daar laten zien wat je kan en zelf even in Linux duiken als je daar meer vanaf wilt weten. Óf idd HBO als je daadwerkelijk verder wilt leren en een verschil wilt maken 'op je cv'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Aikon schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:01:
Aangezien ik letterlijk niks heb geleerd op niveau 4 MBO ICT beheerder zou ik dat zeker afraden. Maar blijkbaar heb jij een andere ervaring als niveau 3 je beviel?

Die CCNA certificaten boeien 'geen enkele' werkgever, en die Windows certificaten zijn slechts onderdeeltjes van het echte ding. Nederlands kan je zo te zien al prima, en rekenen... ja waar denk je dat die computer voor is? ;)

Ik zou lekker gaan werken op een plek met doorgroeimogelijkheden en daar laten zien wat je kan en zelf even in Linux duiken als je daar meer vanaf wilt weten. Óf idd HBO als je daadwerkelijk verder wilt leren en een verschil wilt maken 'op je cv'.
Klein probleem: ik heb het vermoeden dat TS nog geen 21+ Is, de 21+ test voor HBO toegang Is dus niet mogelijk. Hij zal ook wel geen havo diploma hebben want anders had die geen niveau 3 mbo gedaan. Dan blijft dus een mbo niveau 4 diploma over om toegang te krijgen tot het HBO. (uitgaande van voltijd bij een "normale" instelling uiteraard. Bij een NCOI of iets dergelijks kun je altijd instromen volgens mij. Maar dat Is niet de bedoeling volgens mij, om een deeltijd opleiding te gaan doen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 11-12-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Aikon schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:01:

Nou, niveau 3 was niet veel aan zal ik maar zo zeggen. Wat mij betreft is het wel een goede opstap naar niveau 4, omdat je je echt focust op het praktijkgedeelte (demontage en assemblage van systemen, lokaliseren en verhelpen van verstoringen, ondersteunen van gebruikers enz.). Maar het was gewoon niet op mijn niveau. Zie, ik ben meer van de theorie. Klinkt misschien raar om dit van een mbo'er te horen, maar ik zit graag in de schoolbanken. Wou aanvankelijk dan ook naar niveau 4, maar door mijn vooropleiding (vmbo-k) miste ik toch net het nodige blijkbaar. Achteraf gezien beseften ze wel dat ik beter gelijk de opleiding ICT-beheer had kunnen gaan doen, zo zeiden m'n eigen docent en een docent netwerkbeheer van niveau 4 een keer.

Ik zal in ieder geval toch echt niveau 4 moeten gaan doen wil ik het echt maken. Niet dat ik daadwerkelijk veel centen wil verdienen ofzo. Is natuurlijk wel mooi meegenomen, maar uiteindelijk gaat het erom dat ik doe wat ik wíl doen. En dat is dus ICT-docent worden. Systeembeheer lijkt me op zich ook wel wat, maar ik zie mezelf niet bepaald jarenlang achter hetzelfde bureau. Dat merk ik nu al bij mijn stage. Het is allemaal wel leuk, er is nog best veel te doen en m'n collega's zijn aardig. Maar het is niet waar ik m'n brood mee wil gaan verdienen. :P

Maar wat betreft die certificaten, is dat niet wat werkgevers juist wel graag zien? Want als ik zo naar de vacatures kijk tegenwoordig zie ik nog maar weinig bedrijven waar ze geen certificaten vereisen van ICT-beheerders. En als het al geen vereiste is, dan is het een pré. Niet dat ik verwacht daadwerkelijk het certificaat voor CCNA te halen (ben er meermaals op gewezen dat je daarvoor echt werkervaring moet hebben en de theorie-kennis slechts het halve werk is). MCSA vind ik een ander verhaal, want dat is echt iets waar je als ICT-beheerder mee bezig bent.

Ik ben natuurlijk maar een leek op het gebied van werkervaring, misschien dat werkgevers in werkelijkheid inderdaad niet zozeer kijken naar of je wel over de nodige certificaten beschikt. Maar als ik afga op de vacatures lijkt het me van wel.

Trouwens, hoe komt het dat jij niks hebt geleerd bij de opleiding ICT- beheer? Kan het niet gewoon zijn dat je zelf alles al wist? Want dat is dus wat ik nu met niveau 3 heb gehad (qua theorie tenminste). Maar als ik weleens zie wat je als ICT-beheerder moet kunnen, verwacht ik zelf toch veel te leren. Meer dan bij de opleiding Medewerker Beheer ICT in ieder geval.
Anoniem: 483276 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:00:
[...]

Klein probleem: ik heb het vermoeden dat TS nog geen 21+ Is, de 21+ test voor HBO toegang Is dus niet mogelijk. Hij zal ook wel geen havo diploma hebben want anders had die geen niveau 3 mbo gedaan. Dan blijft dus een mbo niveau 4 diploma over om toegang te krijgen tot het HBO. (uitgaande van voltijd bij een "normale" instelling uiteraard. Bij een NCOI of iets dergelijks kun je altijd instromen volgens mij. Maar dat Is niet de bedoeling volgens mij, om een deeltijd opleiding te gaan doen.)
Ik ben inderdaad nog geen 21+. Ben op het moment 19. En ik kom, zoals je in deze post net al kon lezen, van vmbo-kader.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchDeafBoy op 11-12-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-06 23:04
Bij ons was het in die tijd dat iedereen op MBO 3 begon. Na 2 jaar kregen we dan ook allemaal het MBO 3 diploma en degene die meer in de netwerken, zelfstandige of security wilde gaan kregen het advies om nog door te gaan voor het niveau 4 diploma. Er was dus niet echt een volledige MBO 4 opleiding.

Zelf toen gekozen om te gaan werken, na 3 jaar werken de 21+ toets te maken en HBO gaan doen. Toen liep ik dus 1 jaar achter op degene die MBO 4 hadden gekozen en daarna ook naar het HBO gingen. Maar ik had wel 3 jaar werkervaring en natuurlijk 3 jaar een fulltime salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Sowieso niveau 4 gaan doen. Denk dat je daar zeker wat kan leren. Je bent nog jong genoeg tijd om hierna HBO te doen.

Ik zou wel de echte CCNA gaan halen want daardoor krijg je vaak vrijstellingen bij een vervolgopleiding. De MTA certificaten die je nu hebt heb ik ook gedaan met scores tegen de 100% zonder er veel moeite in te steken. De waarde van die certificaten is gezien het niveau niet hoog.

Ik heb overigens niveau 2/3/4 gedaan en nu HBO-ICT. Kon door ziekte middelbare school niet afmaken en heb tijdens ziekte niveau 2/3 gedaan en dat stelt weinig voor. Zelf vond ik niveau 4 versnelt in 1 jaar ook niet uitdagend. Daarom was mijn doel on de echte CCNA te halen, waardoor ik die uitdaging wel had.

Kortom je kan de studie zo uitdagend maken als jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Zenix schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:49:
Sowieso niveau 4 gaan doen. Denk dat je daar zeker wat kan leren. Je bent nog jong genoeg tijd om hierna HBO te doen.

Ik zou wel de echte CCNA gaan halen want daardoor krijg je vaak vrijstellingen bij een vervolgopleiding. De MTA certificaten die je nu hebt heb ik ook gedaan met scores tegen de 100% zonder er veel moeite in te steken. De waarde van die certificaten is gezien het niveau niet hoog.

Ik heb overigens niveau 2/3/4 gedaan en nu HBO-ICT. Kon door ziekte middelbare school niet afmaken en heb tijdens ziekte niveau 2/3 gedaan en dat stelt weinig voor. Zelf vond ik niveau 4 versnelt in 1 jaar ook niet uitdagend. Daarom was mijn doel on de echte CCNA te halen, waardoor ik die uitdaging wel had.

Kortom je kan de studie zo uitdagend maken als jij wilt.
MTA is inderdaad weinig waard, maar wordt wel als geschikte opstap gezien voor MCSA. Wat dat betreft ben ik dus wel blij dat ik ze gedaan heb. Maar het lijken me geen certificaten waarmee je jezelf kunt bewijzen tijdens een sollicitatiegesprek.

CCNA ga ik sowieso proberen, daar hoef ik niet over na te denken. Ik pak alle kansen om certificaten te halen aan. Wel hoop ik eerst, mits de mogelijkheid daartoe beschikbaar is, CCENT te halen. Dan heb ik in elk geval toch een Cisco-certificaat, mocht ik CCNA R&S en/of CCNA Security niet halen. Want dat blijven toch erg moeilijke examens. Zelfs de docent netwerkbeheer zegt dat het qua niveau hoger ligt dan MCSA, mede omdat je daar vaak al van tevoren wat kennis van hebt (MTA Windows OS Fundamentals haalde ik op m'n sloffen, Windows Server Administration Fundamentals kostte me een tweede poging). :P

Maar heb jij het zelfs in één jaar gedaan ja? Ik weet dat het bij mij 1,5 jaar zal duren (inclusief stage). Of is die één jaar bij jou exclusief stage? Afijn, ik ben dadelijk in totaal even lang bezig met niveau 3 en 4 gecombineerd als wanneer ik meteen met niveau 4 zou zijn begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Dat was inclusief stage van drie maanden. Van mijn klas van 35 waren er ook maar 6 geslaagd, sindsdien doen ze het ook niet meer in een jaar.

Je kan sowieso eerst CCENT (ICND1) doen en dat raad ik ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Zenix schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:56:
Dat was inclusief stage van drie maanden. Van mijn klas van 35 waren er ook maar 6 geslaagd, sindsdien doen ze het ook niet meer in een jaar.

Je kan sowieso eerst CCENT (ICND1) doen en dat raad ik ook aan.
6 van de 35? Potverdikkie, da's me nogal wat.. En ik was al zo verbaasd dat bij mijn opleiding een aantal leerlingen waarschijnlijk weggestuurd worden, omdat ze te ver achter op schema lopen. En dan met niveau 3 trouwens, ook een beetje vreemd. Maar goed, het blijft het mbo. :P

Maar CCENT doe ik dan inderdaad eerst. Weet ik in ieder geval zeker dat ik goed voorbereid ben op CCNA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-06 21:34
TheBrut3 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:38:
Bij ons was het in die tijd dat iedereen op MBO 3 begon. Na 2 jaar kregen we dan ook allemaal het MBO 3 diploma en degene die meer in de netwerken, zelfstandige of security wilde gaan kregen het advies om nog door te gaan voor het niveau 4 diploma. Er was dus niet echt een volledige MBO 4 opleiding.

Zelf toen gekozen om te gaan werken, na 3 jaar werken de 21+ toets te maken en HBO gaan doen. Toen liep ik dus 1 jaar achter op degene die MBO 4 hadden gekozen en daarna ook naar het HBO gingen. Maar ik had wel 3 jaar werkervaring en natuurlijk 3 jaar een fulltime salaris.
Ik kom ook uit deze tijd en heb dus ook 2 jaar niveau 3 gedaan gevolgd door 2 jaar niveau 4. Heb in die 4 jaar amper iets geleerd helaas en ben daarna doorgegaan met een andere richting op HBO niveau.
Als je 3 makkelijk vond dan zal 4 je ook niet echt uitdagen. HBO is echter andere koek.

Als je in de ICT wilt door gaan is mijn tip: stop niet voordat je HBO hebt afgerond of in ieder geval hebt geprobeerd (niet iedereen kan HBO of hoger).
Tweede tip zou zijn: leer programmeren maar dat zeg ik meer vanuit een onderbuikgevoel dan iets anders. Wellicht dat 'echte' ICTers je daar beter over kunnen adviseren.

Succes.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
tikkietrugjaap schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:07:
[...]

Ik kom ook uit deze tijd en heb dus ook 2 jaar niveau 3 gedaan gevolgd door 2 jaar niveau 4. Heb in die 4 jaar amper iets geleerd helaas en ben daarna doorgegaan met een andere richting op HBO niveau.
Als je 3 makkelijk vond dan zal 4 je ook niet echt uitdagen. HBO is echter andere koek.

Als je in de ICT wilt door gaan is mijn tip: stop niet voordat je HBO hebt afgerond of in ieder geval hebt geprobeerd (niet iedereen kan HBO of hoger).
Tweede tip zou zijn: leer programmeren maar dat zeg ik meer vanuit een onderbuikgevoel dan iets anders. Wellicht dat 'echte' ICTers je daar beter over kunnen adviseren.

Succes.
Nou weet je, ik denk dat hbo inderdaad een groot verschil zal zijn wat betreft de moeilijkheidsgraad, maar ik ben dan wel weer het doorzetterstype. Qua denkniveau moet het dus prima te doen zijn. Ik stop ook niet voordat ik hbo gedaan heb, want de arbeidsmarkt stelt steeds hogere eisen. Heb zelfs weleens vacatures gezien waarbij ze hbo'ers vragen voor het werk van een helpdeskmedewerker. Ik wil toch het onderwijs in, dus zal sowieso hbo moeten gaan doen (tenzij ik op het mbo zou willen lesgeven, want daar heb je al genoeg aan de ICT-kennis). Informatica lijkt me totaal niets, door het hoge wiskundegehalte. Ben hier zeker niet slecht in, maar ik vind er gewoonweg niks aan, haha.

Dat brengt me meteen bij je opmerking over programmeren. Dat vind ik ook niet echt leuk, om eerlijk te zijn. Websites bouwen met HTML en CSS dan wel weer, omdat ik daar relatief veel kennis van heb opgebouwd op eigen initiatief. Maar echt applicaties programmeren met bijvoorbeeld C++, C#, Java en wat ook niet, dat zie ik mezelf niet doen. Zal er echter wel wat over leren, want bij ICT-beheer krijgen we ook het vak applicatieontwikkeling. En bij m'n huidige opleiding was er het vak programmeren, maar daar kregen we alleen Basic en C.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchDeafBoy op 11-12-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik zit nu op het HBO en ik vind het niet bepaald veel lastiger dan het MBO, maar dat kan ook aan mij liggen. Je moet er alleen een stuk meer tijd in steken, maar moeilijk is het niet en met doorzettingsvermogen is het prima te doen. Bij mijn school Windesheim krijg je geen wiskunde meer bij HBO-ICT opleidingen http://www.windesheim.nl/...ture-design-and-security/ Dit is de opleiding die ik volg. Ik zit nu in het security semester waarbij ik vorige periode CISSP en Ethical Hacking (CEH) heb gehad. Deze periode krijgen wij CCNA Security en IT Forensic. De opleiding heeft een eigen datacenter met Cisco apparatuur voor CCNA Security en CCNP waardoor je die benodigde praktijkervaring ook op kan doen.

Voor een beheerder heb je trouwens wel wat aan bijvoorbeeld Python en Powershell voor het scripten. Op Coursera is een mooie cursus voor Python.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 11-12-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:00
Qua beheer/docent is kennis van Python en Bash/Powershell (afhankelijk van welke tak) heel handig.
Deze talen worden vaak voor automatiseringstaken gebruikt.

edit:

Eerst op F5 duwen voor ik reageer :)

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 11-12-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-06 21:34
Zenix schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:53:
Voor een beheerder heb je trouwens wel wat aan bijvoorbeeld Python en Powershell voor het scripten. Op Coursera is een mooie cursus voor Python.
Codecademy.com kan ik ook aanraden.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Zit zelf op Niveau 4 en wanneer je de mogelijkheid hebt zou ik zeker verder studeren op Niveau 4.
Wanneer je even goed gaat zitten voor rekenen en nederlands is dit goed en snel af te ronden.
De vaktechnische inhoud op mijn opleiding valt erg tegen , maar dat verschilt per opleiding .
MTA , MCSA en het CCNA traject is erg handig en zal je later vaak nodig hebben en is mijn ogen ook prima te doen. Sinds dit jaar word er ook een cursus Linux Essentials aangeboden (via het cisco portal) en dit mogen ze wat mij betreft verplichten. Ik heb er helaas niet veel van meegekregen en heb daar achteraf wel spijt van nu ik aan het afstuderen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
jesper0438 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:32:
Zit zelf op Niveau 4 en wanneer je de mogelijkheid hebt zou ik zeker verder studeren op Niveau 4.
Wanneer je even goed gaat zitten voor rekenen en nederlands is dit goed en snel af te ronden.
De vaktechnische inhoud op mijn opleiding valt erg tegen , maar dat verschilt per opleiding .
MTA , MCSA en het CCNA traject is erg handig en zal je later vaak nodig hebben en is mijn ogen ook prima te doen. Sinds dit jaar word er ook een cursus Linux Essentials aangeboden (via het cisco portal) en dit mogen ze wat mij betreft verplichten. Ik heb er helaas niet veel van meegekregen en heb daar achteraf wel spijt van nu ik aan het afstuderen ben.
Linux Essentials hebben wij ook gehad op niveau 3. Vond ik persoonlijk één van de saaiste vakken. :')

Nederlands zal geen probleem zijn (ik heb op 2F een 9 als gemiddelde weten te halen, waarvan een tien voor schrijven en spreken). Rekenen is wat anders, maar dat zie ik dan allemaal wel.

Dank voor je reactie in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 541798

Zelf heb ik eerst Medewerker ICT niveau 2 (2 jaar) moeten doen op het MBO omdat ik van basis-beroeps afkwam op het VMBO. Vervolgens heb ik niveau 3 mogen overslaan en mocht ik verder met Netwerkbeheerder niveau 4 (4 jaar).
Nu studeer ik aan de hogeschool van Leiden (Forensisch-ICT) en dat bevalt nog steeds erg goed.

Ik zou gewoon verder gaan met niveau 4, en daarna inderdaad HBO gaan doen. De vakken die je beschrijft komen overeen met die ik heb gehad op op niveau 4. Misschien zullen ze op bepaalde onderwerpen nog wat verder ingaan ten opzichte van niveau 3, maar daar zal het ook bij blijven.

Waar ik persoonlijk het meeste heb opgestoken op het MBO waren de stages. De stageplekken van niveau 4 had ik zelf gekozen, en dat waren dan ook stageplekken waar ik persoonlijk de meeste ervaring heb opgedaan. Maar dit zul je zelf wel herkennen uit eigen ervaring.
Pagina: 1