PC start na na het afsluiten zichzelf opnieuw op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
Hi!

Ik zit sinds kort met een redelijk probleem met mijn 3 jaar oude PC.

Zodra ik mijn PC afsluit, start deze zichzelf (deels) weer opnieuw op. Tussen het afsluiten en automatisch opstarten zit een onbekende tijd, die wisselvallig is.

Ook hoor ik één beep zodra de pc uit gaat. Terwijl ik er vrijwel zeker van ben dat mijn mobo geen speaker heeft.

Van de volgende componenten weet ik dat ze aan gaan:
- GPU
- CPU
Van de volgende componenten weet ik niet zeker of ze aan gaan:
- SSD
- HDD
Componenten die niet aan gaan:
- beeldschermen (2)
- RAM

Dit is mijn setup:
- Intel Core i5 3570K Boxed
- EVGA GeForce GTX 680 SuperClocked
- MSI Z77A-G43
- WD Green SATA 6 Gb/s, 1TB
- Corsair Hydro H100i
- Corsair Dominator Platinum CMD8GX3M2A1600C9 (4 x 4 gb)
- XFX Pro 550W
- Kingston SSDNow V300 120GB[/li]

Ik ben nu dus genoodzaakt om elke avond de hoofdknop van mijn voeding uit te doen.
Op het moment zit ik te denken dat er ergens een kortsluiting vormt tussen de voeding en moederbord..

Alvast bedankt voor de reacties. Hopelijk kom ik hier uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 15:20
Dit heb ik al vaker gehad, moederbord is waarschijnlijk niet meer goed. Je kan de bios batterij even verwijderen of in het bios even alles op factory defaults zetten.

• Basxt
stylzzzz schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:30:
Dit heb ik al vaker gehad, moederbord is waarschijnlijk niet meer goed. Je kan de bios batterij even verwijderen of in het bios even alles op factory defaults zetten.
Bedankt voor je reactie!
Als ik een reset van mijn BIOS doe, dan moet ik neem ik aan al mijn instellingen dus weer opnieuw aangeven, zoals het overclocken van de CPU, en mijn 16gb RAM?

of mis ik hier nog iets belangrijks?. Tijd geleden :)

Oh, en wat is in dit geval dan de "fix" ? Wat maakt het dat een reset dit oplost? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Basxt op 10-12-2015 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je overclocken ben je dan kwijt en eventueel xmp

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 15:20
Breezers schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:37:
Je overclocken ben je dan kwijt en eventueel xmp
Precies, dit ben je dan kwijt. Maar dan ben je wellicht wel van het probleem af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
stylzzzz schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:30:
Het is nu een paar dagen later, en heb dit zojuist geprobeerd. Helaas, heeft dit niet geholpen.

Ik heb wél iets nieuws ontdekt. Dat is het volgende:

Zodra de aangegeven componenten gaan aan gaan blijft alles op zwart. Nu heb ik toen dit gebeurde de aan knop van mijn pc ingedrukt, wat ertoe leidt dat de pc gewoon (volledig) opstart!

Alleen zodra ik de pc weer uitschakel, (afsluiten knop in de os) blijven de eerst aangeven componenten gewoon aan.

Wat gaat hier fout? Het begint echt op een hardware gerelateerde fout te lijken! Aangezien het feit dat ik in de periode dat dit voorval zich begon af te spelen, er geen zware veranderingen in of aan windows zijn toegepast door mij.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Misschien de stekker van de power knop die niet lekker op het moederbord zit aangesloten en een kleine sluiting maakt .

Zou ze even eraf halen en opnieuw aansluiten .

Anders denk ik dat het aan de voeding ligt ,kan me heel vaag herinneren dat ik dit vroeger ook eens heb gehad door een brakke voeding .

[ Voor 0% gewijzigd door Fantasma7988 op 16-12-2015 22:55 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
Fantasma7988 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:49:
Misschien de stekker van de power knop die niet lekker op het moederbord zit aangesloten en een kleine sluiting maakt .

Zou ze even eraf halen en opnieuw aansluiten .

Anders denk ik dat het aan de voeding ligt ,kan me heel vaag herinderen dat ik dit vroeger ook eens heb gehad door een brakke voeding .
Thanks.
Ik ga even alle aansluitingen opnieuw aansluiten.

Als dat het niet oplost, zou het dan misschien kunnen dat mijn mobo gewoon stuk is? Want waarom zou een brakke voeding bijvoorbeeld dit veroorzaken? Er loopt een constante spanning naar de mobo toe, die wacht op het signaal om aan te mogen.. right? Hoezo kan brakheid dat verstoren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ja dat weet ik ook niets precies maar bij mij was dat 12 jaar geleden dus ik weet het niet precies meer.

Maar meestal heeft iemand nog wel een voeding liggen dus kan je het iig even testen .als je in de buurt woont kom je maar langs.

Nou hoop iig dat het werkt na het aansluiten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 01:29

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Heb je al gechecked of je wake up by usb device hebt aanstaan voor een bepaald apparaat in het BIOS? Dit heb ik namelijk zelf ook gehad waardoor mijn PC steeds opstartte door mijn muis die uit ging...

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
juggle schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:01:
Heb je al gechecked of je wake up by usb device hebt aanstaan voor een bepaald apparaat in het BIOS? Dit heb ik namelijk zelf ook gehad waardoor mijn PC steeds opstartte door mijn muis die uit ging...
Ik heb een "Wake up by event by" optie in mijn bios staan. Waarbij hij op BIOS staat. Een andere optie is OS.

Kan dat iets zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Basxt op 16-12-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
Fantasma7988 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:57:
Ja dat weet ik ook niets precies maar bij mij was dat 12 jaar geleden dus ik weet het niet precies meer.

Maar meestal heeft iemand nog wel een voeding liggen dus kan je het iig even testen .als je in de buurt woont kom je maar langs.

Nou hoop iig dat het werkt na het aansluiten .
Hopelijk hoeft het niet zo ver te komen! Bedankt voor het aanbod :*)

Will report back :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 01:29

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Volgens mij heet het iets van: Resume from S3 by usb device.. Zet dat eens uit en kijk of je computer uit blijft...

Je kunt ook nog even de Wake On Lan optie bekijken, zet die ook uit. Heb ergens weleens gelezen dat als deze optie aan staat de PC ook weleens op vreemde momenten wil opstarten zonder dat er daadwerkelijk een pakketje WOL pakketje wordt ontvangen.

[ Voor 54% gewijzigd door juggle op 16-12-2015 23:20 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
juggle schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:13:
Volgens mij heet het iets van: Resume from S3 by usb device.. Zet dat eens uit en kijk of je computer uit blijft...

Je kunt ook nog even de Wake On Lan optie bekijken, zet die ook uit. Heb ergens weleens gelezen dat als deze optie aan staat de PC ook weleens op vreemde momenten wil opstarten zonder dat er daadwerkelijk een pakketje WOL pakketje wordt ontvangen.
Beide uitgezet. Tevergeefs.

Ook heb ik m'n bios geupdated, en alle aansluiting na gelopen en opnieuw in m'n mobo gestopt..

Letterlijk zodra ik de psu schakelaar aan doe gaat m'n pc al aan. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Wellicht dat de voeding stroom begint te leveren doordat deze gaar is / ergens sluiting maakt en denkt dat het systeem aangezet wordt (net als met de paperclip truck). Loop de voedingsstekkers eens na of probeer in zijn geheel eens een andere voeding.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
Jean Paul schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:09:
Wellicht dat de voeding stroom begint te leveren doordat deze gaar is / ergens sluiting maakt en denkt dat het systeem aangezet wordt (net als met de paperclip truck). Loop de voedingsstekkers eens na of probeer in zijn geheel eens een andere voeding.
Hmm.

Dus even zodat ik het correct begrijp; De voeding heeft een kabel die wacht op het signaal van mijn aan knop op de case om stroom door de rest van de stekkers te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Juist, pin 15 en 16 van de 24-pins ATX connector zijn daarvoor. Om uit te sluiten dat dit het euvel is kijk je dus beste eerst de kabels na en als het probleem zich voor blijft doen test je het beste eerst een ander voeding, mocht je dat bij de hand hebben uiteraard.. :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het heeft niks met de aanknop of één of andere power on functie van het moederbord via de USB of LAN te maken. De PC gaat immers niet aan er wordt alleen spanning op de onderdelen gezet. De PC begint pas met de P.O.S.T., zoals je zelf al aangeeft, op het moment dat je de knop indrukt.

Probleem zit dus in de voeding of het moederbord. Een PC werkt namelijk als volgt:

Op het moment dat er spanning op de voeding staat is het 5Vsb circuit in de voeding actief. Dit circuit zorgt er voor dat een deel van het moederbord actief is, o.a. de BIOSchip wordt onder de spanning gehouden en de rest wat nodig is bij het starten van de PC.

Op het moment dat je dan op de 'aanknop' van de PC drukt dan verbind je eigenlijk twee pinnetjes op het moederbord, een zogenaamd maakcontact. Doordat het 5Vsb circuit van de voeding dat deel van het moederbord onder spanning houdt, 'ziet' het moederbord dat de twee pinnen met elkaar verbonden worden. Nu geeft het moederbord aan de voeding door, dat mede van een Power-On signaal, dat de voeding volledig gestart mag worden. Nu wordt dus naast het 5Vsb circuit van de voeding, ook de rest actief en gaat de fan van de voeding (mits aanwezig en niet semi-passief) ook draaien.

Het opstarten van de voeding heeft even tijd nodig (enkele milliseconden), spanningen zitten namelijk niet direct op de juiste waarde. Op het moment dat de spanningen van de voeding de juiste waarde heeft geeft de voeding dat via een Power OK signaal door aan het moederbord, waarna het moederbord begint met de P.O.S.T. en de PC zal starten.

Bij jou gaat er nu iets mis met het Power-On signaal. Kan zijn dat de voeding defect is en die 'denkt' dat het moederbord een Power-On signaal afgeeft terwijl dat niet zo is. Dan zet de voeding spanning op de onderdelen, maar doordat de 'aanknop' van de PC niet is ingedrukt begint de PC niet met starten.

Andere optie is het moederbord. Waarbij die om één of andere vreemde reden het Power-On signaal doorgeeft aan de voeding, terwijl dit niet moet. Voeding zet dan dus weer spanning op het moederbord, maar moederbord doet daar voor de rest niks mee en start pas op, op het moment dat de knop indrukt.

Dus samengevat, moederbord of voeding, 50/50. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
-The_Mask- schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 17:55:
Het heeft niks met de aanknop of één of andere power on functie van het moederbord via de USB of LAN te maken. De PC gaat immers niet aan er wordt alleen spanning op de onderdelen gezet. De PC begint pas met de P.O.S.T., zoals je zelf al aangeeft, op het moment dat je de knop indrukt.

Probleem zit dus in de voeding of het moederbord. Een PC werkt namelijk als volgt:

Op het moment dat er spanning op de voeding staat is het 5Vsb circuit in de voeding actief. Dit circuit zorgt er voor dat een deel van het moederbord actief is, o.a. de BIOSchip wordt onder de spanning gehouden en de rest wat nodig is bij het starten van de PC.

Op het moment dat je dan op de 'aanknop' van de PC drukt dan verbind je eigenlijk twee pinnetjes op het moederbord, een zogenaamd maakcontact. Doordat het 5Vsb circuit van de voeding dat deel van het moederbord onder spanning houdt, 'ziet' het moederbord dat de twee pinnen met elkaar verbonden worden. Nu geeft het moederbord aan de voeding door, dat mede van een Power-On signaal, dat de voeding volledig gestart mag worden. Nu wordt dus naast het 5Vsb circuit van de voeding, ook de rest actief en gaat de fan van de voeding (mits aanwezig en niet semi-passief) ook draaien.

Het opstarten van de voeding heeft even tijd nodig (enkele milliseconden), spanningen zitten namelijk niet direct op de juiste waarde. Op het moment dat de spanningen van de voeding de juiste waarde heeft geeft de voeding dat via een Power OK signaal door aan het moederbord, waarna het moederbord begint met de P.O.S.T. en de PC zal starten.

Bij jou gaat er nu iets mis met het Power-On signaal. Kan zijn dat de voeding defect is en die 'denkt' dat het moederbord een Power-On signaal afgeeft terwijl dat niet zo is. Dan zet de voeding spanning op de onderdelen, maar doordat de 'aanknop' van de PC niet is ingedrukt begint de PC niet met starten.

Andere optie is het moederbord. Waarbij die om één of andere vreemde reden het Power-On signaal doorgeeft aan de voeding, terwijl dit niet moet. Voeding zet dan dus weer spanning op het moederbord, maar moederbord doet daar voor de rest niks mee en start pas op, op het moment dat de knop indrukt.

Dus samengevat, moederbord of voeding, 50/50. ;)
Hartelijk bedankt voor je inhoudelijke reactie!

Ik heb alles aangesloten op een andere xfx pro 550, waarnaar de pc na 1 uur lang nog steeds uit bleef. Een goed teken.

Ik heb nu een Corsair RM750 besteld.

Hopelijk is dit écht de oplossing.

Bedankt!

EDIT: Het was de PSU :)
Probleem is opgelost. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taximanhb2
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-01-2022
Het echte probleem los je op door het cmos batterijtje te vervangen.
Die is namelijk bijna leeg en daarom blijft hij opstarten. Misschien niet logisch maar heb het probleem vandaag aan de hand gehad met een pc en is opgelost door batterij te vervangen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsmits887
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-09 11:57
Het antwoord van taximanhb2 is de juiste.
vanochtend 6 mei 2018 het euvel met de oplossing van het cmosbatterijtje verholpen. Meestal een CR2032 knoopbatterijtje. Bedankt taximanhb2!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
corsmits887 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:30:
Het antwoord van taximanhb2 is de juiste.
vanochtend 6 mei 2018 het euvel met de oplossing van het cmosbatterijtje verholpen. Meestal een CR2032 knoopbatterijtje. Bedankt taximanhb2!!
Nee het is een oplossing die voor jouw heeft geholpen, maar jij bent niet degene die het topic gestart heeft. De topicstarter kan prima een ander probleem hebben gehad.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
-The_Mask- schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:48:
[...]

Nee het is een oplossing die voor jouw heeft geholpen, maar jij bent niet degene die het topic gestart heeft. De topicstarter kan prima een ander probleem hebben gehad.
Voor mij was het inderdaad de voeding. Zelfde cmos batterijtje zit d'r nog altijd in.
Pagina: 1