• andrewkun
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-03 13:07
Dag aardige mensen van Tweakers,

Ongeveer een half jaar geleden kocht ik als cadeau voor mezelf een Canon 1200D, ik was namelijk klaar om die kinderdroom van fotograaf worden eens serieus te nemen. De camera werkt prima en ik maak er foto's mee waar ik zelf best trots op kan zijn ;)

Alleen zit ik met een best vervelend dingetje: elke keer dat ik op de sluiterknop druk om een foto te maken, hoor je een duidelijke "klap". Waarschijnlijk is dit de spiegel die opklapt om het licht door te laten, maar dat maakt het niet minder vervelend: andere camera's van vrienden die ik testte hebben dit niet en hebben een veel zachter, gedempt *klik* geluid (dit is de beste manier waarop ik het kan beschrijven).

Die van mij is echter een harde *KLAK* en klink een beetje als piepende mechanische veren. Ik heb het nog niet getest op andere 1200D's en misschien ligt het gewoon aan de prijsklasse (de 1200D is zo'n beetje de goedkoopste spiegelreflex die je momenteel in de winkels kan kopen) maar ik zou wel graag weten of er een oplossing voor is! Misschien maar weer even langs bij de Media Markt :/

Heeft iemand hetzelfde probleem? Of oplossingen? Ik hoor ze graag!!

Alvast erg bedankt :)

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:03
Hi. Uiteraard even langs de media markt rijden of op youtube kijken of het geluid 'normaal' is (wordt vast in een hoop videos getest).
Het is bij zo'n instapmodel wel gebruikelijk dat er wat geluid gepaard gaat met het nemen van een foto. Bij mijn weten is dit echter de sluiter die dicht gaat. De spiegel verschuift pas als je via LiveView kijkt. Doe je dit (kan dit op een 1200D)? De spiegel maakt een stuk meer herrie (ook op mijn Canon 60D) maar voor de sluiter zou dit wel mee moeten vallen (hoewel nog steeds zeeeeer duidelijk hoorbaar is en ik het zou kwalificeren als een duidelijk hoorbare *klak* (idem zoals jij je probleem schetst)).

Overigens betwijfel ik of je "piepende mechanische veren" hoort - en als dat zo is het natuurlijk sowieso fout (maar dat lijkt me nogal overdreven).

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:37

DarkSide

theres no place like ::1

Als je een foto maakt zal de spiegel opklappen. En dat gaat gepaard met geluid.
In de lagere klassen is dit idd harder en minder gedempt dan in de hogere klassen.
Zover ik in kan schatten lijkt het harder dan het is. En hoef je je geen zorgen te maken.

Wil je zekerheid idd even testen met een andere 1200D.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15
andrewkun schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:57:
Alleen zit ik met een best vervelend dingetje: elke keer dat ik op de sluiterknop druk om een foto te maken, hoor je een duidelijke "klap". Waarschijnlijk is dit de spiegel die opklapt om het licht door te laten, maar dat maakt het niet minder vervelend: andere camera's van vrienden die ik testte hebben dit niet en hebben een veel zachter, gedempt *klik* geluid (dit is de beste manier waarop ik het kan beschrijven).
Wat voor camera's hebben je vrienden dan?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• andrewkun
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-03 13:07
Voor zover ik het me nog herinner waren het een 450D en een 700D...en inderdaad, ik kan misschien wel overdrijven; het is gewoon een beetje irritant als je in een stille ruimte (bijv. een woonkamer) foto's probeert te maken en je steeds dat geklap hoort in plaats van een klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 11:22

BLN

Zet je drive modus op Normal drive met Silent Shutter (met die S er naast) dan klapt alles stiller op. Het is iets langzamer, maar als je het sluitergeluid onoverkomelijk vind. Ik snap wel wat je bedoelt met het geluid, maar dat hoort bij het systeem van een SLR camera.

If it ain't broken, don't fix it

Pagina: 1