Computer start niet op met externe hdd aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:00
Ik heb het volgende probleem met mijn computer, zodra ik een van mijn externe schijven heb aangesloten, komt hij niet voorbij de BIOS. Het Lenovo logo blijft in beeld staan, wat normaal na enkele seconden overgaat in het Windows opstartscherm. Ik ben bekend met het instellen van de boot sequence, en het lijkt ook alsof hij vanaf de externe schijf wil gaan opstarten wat niet lukt.

Nu is het probleem dat de computer helemaal vast slaat tijdens het booten als de harde schijf is aangesloten. Als hij niet is aangesloten en ik sluit de schijf daarna aan werkt hij gewoon prima in Windows. Ik moet dus elke keer de harde schijf loshalen om de computer op te starten, en dat is irritant. (USB3.0 schijf, en de computer heeft enkel achterop USB3.0 poorten en bijgeleverde kabeltje is 20CM :+ )

Ik kan niet in de BIOS als de schijf is aangesloten, want de computer reageert nergens meer op. Eerst in de BIOS komen, daarna de schijf aansluiten gaat ook niet want dan zit het scherm in de bios gewoon vast. In de BIOS staat nu ingesteld dat hij alleen vanaf de interne SATA schijf moet opstarten, en de USB apparaten moet negeren, maar dat werkt ook niet. Ik kan dus niet hard instellen dat hij deze schijf moet negeren.

Nu heb ik de partities even bekeken of daar iets geks bij staat, maar heel veel wijs word ik daar niet uit. Er staat een EFI partitie op, mij is niet helemaal duidelijk wat dat is en of ik dat zomaar kan verwijderen. Ik heb in EaseUS Partition Master aangegeven om deze partitie te verbergen, maar dat maakt geen verschil. De schijf is gewoon voor opslag van bestanden, staat geen OS op.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/213j5dy.png

De computer waar het om gaat is een Lenovo H530s en de schijf die problemen geeft een Seagate Backup Plus Portable Drive 4TB.

Alle reacties

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Laatste BIOS versie ook geïnstalleerd?

Verder lijkt het erop dat er een soort OS op de externe disk is geïnstalleerd om te booten vanaf die externe disk om zodoende recovery te starten en een backup terug te kunnen plaatsen (mits gemaakt met de software van Seagate)

Als je dat niet gebruikt of wil gebruiken kun je ook alle partities verwijderen van die disk en 1 nieuwe partitie maken (GPT) en die formatteren om gewoon als een normale externe disk te gebruiken.

[ Voor 59% gewijzigd door akimosan op 10-12-2015 22:15 ]

• jerpsx
BIOS is inderdaad de laatste versie.

Wat je zegt zou inderdaad goed kunnen. Ik heb de EFI System Partition maar verwijdert in de hoop dat dat inderdaad zo was, maar hij blijft nog steeds haken op het boot-scherm.

Laatste optie zou zijn om inderdaad alle partities te verwijderen en dan 1 nieuwe partitie te maken, maar dan moet ik eerst m'n data even ergens anders kwijt. Ik wacht nog even andere tips af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Probleem is nog niet opgelost, en na wat zoekwerk bleek het een specifiek probleem te zijn wat meerdere mensen ervaren met bepaalde Lenovo systemen en grotere HDD's zoals deze Seagate.

Helaas is er nog geen oplossing voor, zou waarschijnlijk in de vorm van een BIOS update moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Gewoon verborgen mappen en systeem bestanden zichtbaar maken in map opties en eens op onderzoek gaan naar voor jou onbekende files en folders in de root van je externe HDD. Er komt soms data terecht die er helemaal niet hoort.. :)

Stomp niet af, blijf slijpen

• jerpsx
Verborgen en mappen zichtbaar maken heb ik standaard aanstaan, dus ik vreemde files was ik waarschijnlijk wel tegengekomen.

Inmiddels heb ik het maar opgegeven en heb ik een andere computer gekocht, ook omdat de Lenovo wat beperkt was qua uitbreidingsmogelijkheden.

Dus, "opgelost" :)

PS. andere computers starten wel gewoon netjes door met deze schijf aangesloten, dus het lijkt echt aan de Lenovo te liggen icm. deze schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Ik heb toch nog wat tips voor degene die hetzelfde probleem hebben. Omdat ik de schijf heb verkocht was ik hem het leeghalen. Via EASEUS Partition Master kon ik alleen maar partities van max 2TB / NTFS aanmaken, ik wilde daarna toch even checken of de Lenovo op deze manier wel opstart, en ja hoor. Hierna weer eens één partitie van 4TB /exFAT van gemaakt en hij blijft weer hangen.

Ik heb geen tijd om het verder uit te zoeken, maar het volgende heb ik nog uitgevonden:

Start niet door: 1 partitie van ~4TB (exFAT)
Start wel door: 2 partities van ~2TB (NTFS)

Lijkt dus te liggen aan de grootte van de partitie en/of bestandssysteem. Ik hoop dat iemand nog wat heeft aan deze info!
Pagina: 1