Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucreinink
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-08 15:32
Ik heb al sinds ik deze videokaart heb (MSI R9 280X Twin Frozr), nu iets meer dan anderhalf jaar, hier en daar af en toe een artefact. Omdat de meeste spellen die ik speel grafisch niet zo zwaar zijn (Civilization 5, Counter Strike, en League of Legends) had ik hier niet zo vaak last van. Bij GTA 5 had ik er ook af en toe last van, maar daar was het voor mij niet erg genoeg om de videokaart terug te sturen. Bij het spelen van Fallout 4, had ik er echter wel veel last van. Sommige stukken in het spel zijn daardoor gewoon onspeelbaar geworden. Ik ben uiteraard op het internet gaan zoeken of ik er wat aan kon doen. Ik heb van alles gevonden, zo heb ik gevonden dat het bios-schuifje op de videokaart naar de tweede stand zetten het probleem kan verhelpen. Daarnaast heb ik gevonden dat het aanpassen van de idle-snelheden van de videokaart het probleem zou kunnen verhelpen, en het downclocken van de GPU het probleem zou kunnen oplossen. Daarnaast heb ik de 'normale' Catalyst drivers gehad, de beta daarvan, de 'normale' Crimson drivers, en de beta. Dit alles had geen effect op de artefacts.

Toen ik niet meer wist wat ik nog meer zou kunnen doen, heb ik dus besloten contact op te nemen met Alternate, waarbij ik dit filmpje meestuurde. Ik kreeg twee dagen later een mail waarin mijn ordernummer e.d. gevraagd werden. Nadat mijn kaart opgestuurd en getest was, kreeg ik te horen dat mijn kaart naar behoren werkte, en dat er niets mis mee was. In deze mail stond ook dat ik de kaart kon komen ophalen, en dat de kaart op verzoek teruggestuurd kon worden. Het advies van Alternate was dat ik Windows het beste opnieuw kan installeren. In mijn volgende mail vroeg ik of ze de kaart nog even konden houden, en of ze mij konden vertellen op welke manier de kaart is getest. Als antwoord daarop kreeg ik dat de kaart verzonden was.

Aangezien ik deze problemen heb gehad in Windows 8, 8.1 en Windows 10 lijkt het mij dat het herinstalleren van Windows de problemen niet zal verhelpen. Daarnaast heb ik op Google gezocht, en gevonden dat er erg veel mensen zijn dit probleem hebben met hun 280x, en de kaart ook hebben teruggestuurd. Op het moment is het voor mij, door de problemen met deze videokaart, op sommige momenten onmogelijk fatsoenlijk te kunnen spelen. Ik hoopte dus dat iemand hier raad zou weten over hoe ik dit probleem het beste zou kunnen aanpakken.

Hier nog wat filmpjes van mensen met gelijksoortige problemen als ik met hun 280x: YouTube: Shadow Of Mordor Artifacts with AMD R9 280X - How I fixed it on my PC
YouTube: Guild Wars 2 Artifacts - MSI R9 280X 3G
YouTube: ASUS R9 280X Weird Checker Artifact
YouTube: artefact R9 280X
Als je bij deze filmpjes de comments leest zie je ook dat veel mensen het hebben over defect VRAM en het terugsturen van de kaart. Daarnaast heb ik ook dit topic gevonden: https://rog.asus.com/foru...rectCU-II-Top-Artifacts!! waar veel mensen last hebben van hetzelfde probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door lucreinink op 10-12-2015 20:58 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Voordat je mensen vraagt hoe je dit op kunt lossen. Wat heb je zelf al gezocht en gevonden met betrekking tot dit onderwerp? GoT staat er namelijk vol mee.

Verder denk ik dat je er verstandig aan doet je TS daarbij ook bij te werken met bronnen die je claims staven. En heb je dit bijvoorbeeld met andere games ook getest dan Fallout 4 behalve die je eerder hebt genoemd? En de games die je eerder hebt genoemd. Af en toe een artifact, heb je hier ook materiaal voor zoals het filmpje van Fallout 4..

Enfin...moraal van het verhaal. Werk je TS even bij en doe vooronderzoek omtrent dit onderwerp. Het topic laat ik voor nu nog even open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neocharm
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05-2022
Lucreinink, hier is naar mijn mening toch wat meer aan de hand.
Ook ik heb een MSI R9 280X (20 maanden oud) welke na een korte periode van hetzelfde instabiel gedrag de geest gaf.
Gekocht bij Azerty kreeg ik dus netjes een servicenummer en na ontvangst het bericht dat deze ook daadwerkelijk defect was en teruggestuurd zou worden naar MSI.
Na 2 weken kreeg ik een "herstelde" kaart terug? Nee dus.
Bij MSI heeft men namelijk deze kaarten niet meer op de plank en men zond mij een andere ingenomen defecte kaart met een nieuw serienummer terug (sticker van serienummer had lijm welke nog vochtig was).
De kaart geïnstalleerd en bij opstarten een Windows Blue screen.
Kaart retour, nieuw servicenummer en na 2 weken wederom een "redelijk" werkende kaart terug van MSI.
Na een uitvoerige mailwisseling met Azerty maar besloten om akkoord te gaan met een Credit op de originele kaart.

MSI kaarten hebben een gemiddelde levensduur van 18 maanden en vaak gebeurd het dat deze binnen de garantietermijn van 2 jaar storingen vertonen.
Aangezien MSI deze niet meer op voorraad hebben is het enige wat MSI kan doen een nog "redelijk" werkende kaart van de plank te halen en hopen dat deze het tot het einde van de Garantietermijn uithoudt. Dat dit vaak dus niet lukt is een feit.
Een nieuwe vervangende kaart zal je in ieder geval niet ontvangen.
Het enige wat de verkoper (Alternate in jouw geval) nog kan doen is jou een creditering aanbieden op de defecte kaart.
Maar dat kost geld....

Mijn advies in deze, MSI ... begin er niet aan.
Gemiddelde life-span 18 maanden en geen service als dit geld gaat kosten.
Ik heb bij Azerty al een nieuwe kaart (ASUS) besteld aangezien zij dit correct hebben afgehandeld.

ps. Ik heb de kaarten grondig getest voordat deze geretourneerd werden.
Ik ben zelf 9 jaar IT-tester geweest en nu 6 jaar werkzaam als Data-analist.
(E-mails tussen mijzelf en Azerty zijn aanwezig en kunnen als bewijs worden overlegd)