• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:13
Ik probeer WOL (Wake on LAN) te doen met Windows voor mijn Synology DiskStation DS215j, maar het schijnt maar niet te lukken. Dit zodat ik eventueel in het buitenland (via NAT) de NAS weer aan kan zetten mocht die onverhoopt uitgaan.

Ik heb nu wolcmd en wolgui geprobeerd van de verschillende tools.
http://serverfault.com/qu...e-on-lan-tool-for-windows

192.168.2.17 is de lokale ip van mijn DS215j en het mac adres laat ik hier even weg.
code:
1
WolCmd.exe (knip) 192.168.2.17 255.255.255.0 7

Het is mij een beetje vaag via welke port dan dan moet, of dat je die eerst moet instellen.
Bijvoorbeeld port 5000, 80 of 7? Volgens depicus.com is het denk ik port 7, maar zonder success :-(
https://www.depicus.com/w...e-on-lan-port-numbers.php

De DS215j zou wel WOL moeten ondersteunen.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/437

Het is verbonden met de TP-Link Archer C2 en daarachter zit weer de Experia Box v8, als dat wat uit maakt.

Ik heb eerst in het topic gezocht naar WOL:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1612420?data%5Bfilter_keywords%5D=wake%20on%20lan
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1612420?data%5Bfilter_keywords%5D=wol

Ik had ook eerst in Ketho in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" gepost, maar had daar nog geen reactie ontvangen.

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 14:33
Je kunt denk ik veel makkelijker via DS finder je NAS wekken, dat is niet alleen lokaal maar kan ook via mijn synology (zoiets, exacte naam kwijt).

Anoniem: 202103

Het probleem is niet je Synology DS215j, maar je router. Las je ook Using Wake on Lan over the interweb – static arp op de Depicus-site waarnaar je verwees? Als je op je router dd-wrt kunt installeren (Archer C2 staat meen ik niet op de lijst ;( ) dan zijn er ook mogelijkheden: Remote Wake On LAN via Port Forwarding.

De Synology RT1900ac biedt via QuickConnect ook een vorm van Wake-on-WAN. Zie daarvoor de OP: Anoniem: 202103 in "[Ervaringen] Synology router RT1900ac".

Buiten de modellen uit de laagste budgetcategorie (DS115j, DS214se) beschikken vrijwel alle Synology nas-servers over een in- en uitschakelschema, ook de DS215j. Uit ervaring weet ik dat een extra ingeprogrammeerd inschakelmoment terwijl de nas al aan staat geen enkel probleem vormt. Je zou daarmee wat extra veiligheid kunnen inbouwen door dat bijv. 4* per dag te doen. In het ongunstigste geval duurt het na per ongeluk uitzetten max. 6 uur voordat je verder kunt. Idem kijken naar 'herstarten na stroomuitval', al is die laatste niet de beste keuze als je netspanning enkele keren kort na elkaar uitvalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 10-12-2015 17:31 ]

• Ketho
rikhartman schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:04:
Je kunt denk ik veel makkelijker via DS finder je NAS wekken, dat is niet alleen lokaal maar kan ook via mijn synology (zoiets, exacte naam kwijt).
Het bleek dat ik vergeten was de juiste instellingen nog aan te vinken |:(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/b6wPfox.png

Maar dat stond ook helemaal nergens in de Knowledge Base, alleen welke modellen het ondersteunen, maar geen verdere uitleg waar die optie dan precies staat. * Het stond wel in de handleiding, maar niet zo snel te vinden.

Alleen ziet DS finder nog steeds niets (nadat de NAS weer uit gezet is), wat die wel zou moeten kunnen! Wellicht doe ik hier iets fout dan.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/K7MlO5Fm.png
Ook met QuickConnect lijkt er geen manier te zijn om WoL te doen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2oeqAWym.png

Het is me nu alsnog gelukt met de depicus wolcmd/wolgui :P

Port 7 blijkt de juiste port hiervoor te zijn. Maar ik weet niet zeker of dat wel gaat werken met NAT eenmaal ik in het buitenland zit.
Anoniem: 202103 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:26:
Het probleem is niet je Synology DS215j, maar je router. Las je ook Using Wake on Lan over the interweb – static arp op de Depicus-site waarnaar je verwees? Als je op je router dd-wrt kunt installeren (Archer C2 staat meen ik niet op de lijst ;( ) dan zijn er ook mogelijkheden: Remote Wake On LAN via Port Forwarding.
[...]
Buiten de modellen uit de laagste budgetcategorie (DS115j, DS214se) beschikken vrijwel alle Synology nas-servers over een in- en uitschakelschema, ook de DS215j. Uit ervaring weet ik dat een extra ingeprogrammeerd inschakelmoment terwijl de nas al aan staat geen enkel probleem vormt. Je zou daarmee wat extra veiligheid kunnen inbouwen door dat bijv. 4* per dag te doen. In het ongunstigste geval duurt het na per ongeluk uitzetten max. 6 uur voordat je verder kunt. Idem kijken naar 'herstarten na stroomuitval', al is die laatste niet de beste keuze als je netspanning enkele keren kort na elkaar uitvalt.
Ik was in de veronderstelling dat je dan even met NAT zou kunnen port forwarden, maar dan lijkt het me opeens een stuk ingewikkelder om het via Telnet/PuTTY of te doen of DD-WRT er op te zetten, als dat al mogelijk is met de Archer C2 ;(

Dat in- en uitschakelschema en "herstarten na stroomuitval" is idd een veel simpelere oplossing _/-\o_
Ik heb het nu dus gezet om elke 6 uur op te opstart zoals je zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikhartman
Haha! Mooi onderzoekje:) QuickConnect bedoelde ik inderdaad, dat werkte bij mij wel met wol. Kan ook met synology assistant.

En ja je moet het wel aanzetten ja:-) zelf gebruik ik ook een schema, en dat werkt echt perfect!

Veel succes

• Ketho
Met QuickConnect zou wel handig zijn, maar ik heb echt geen idee hoe dat dan moet. Ik krijg nu alleen het standaard error scherm wanneer de NAS dus uit staat.
rikhartman schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:28:
[...] Kan ook met synology assistant.
Ik probeer ook Synology Assistant dan, heb deze NAS een weekje pas :$

[ Voor 40% gewijzigd door Ketho op 10-12-2015 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor DS finder moet je de DS215j eerst een keer aanzetten. Dan het ip-adres van de nas laten vinden en vastleggen. Vervolgens de nas uitzetten. Dan in DS Finder op de ingevoerde gegevens klikken, krijg je vanzelf een keuze om WoL uit te voeren. ;)

Met QuickConnect kun je een nas of ander pc-achtig toestel alleen wakker schudden als je over een Synology router RT1900ac beschikt. Dat werkt dan ook via het internet, dus als je op reis bent. Router blijft aan, nas mag in diepe slaap.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 10-12-2015 18:37 ]

• rikhartman
Je moet wel je externe ip toevoegen en niet je lokale ip:) volgens mij kun je via QuickConnect icm ds Finder ook op dezelfde manier wol doen hoor, zolang hij maar bij je favorieten staat. Ik zal eens testen zo!

Zet je er dan ook bij welke router jij hebt? En of die stock firmware draait of dd-wrt (of nog wat anders)? Blijft de arp-entry behouden ook na langere tijd uitstaan van de nas? Want dat is juist het probleem bij de meeste consumentenrouters.

We hebben het hier toch allebei over Wake-on-WAN?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 10-12-2015 18:41 ]

• Ketho
Anoniem: 202103 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:34:
Voor DS finder moet je de DS215j eerst een keer aanzetten. Dan het ip-adres van de nas laten vinden en vastleggen. Vervolgens de nas uitzetten. Dan in DS Finder op de ingevoerde gegevens klikken, krijg je vanzelf een keuze om WoL uit te voeren. ;)
Ik heb de nas zelfs met de DS finder uitgeschakeld :P
Eerst ingelogd met de app, dan uitgeschakeld. Daarna ziet die hem (in mijn geval) niet meer.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LgrbArxm.png

Ik heb DSfinder.1.5.7-104 en draai het op Android 4.3 JLS36C als dat wat uit maakt, wellicht ligt het aan mijn instellingen/router oid :S
Anoniem: 202103 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:34:
Met QuickConnect kun je een nas of ander pc-achtig toestel alleen wakker schudden als je over een Synology router RT1900ac beschikt. Dat werkt dan ook via het internet, dus als je op reis bent. Router blijft aan, nas mag in diepe slaap.
Met de Synology Assistant lukt het me inderdaad niet om de nas weer aan te zetten met WoL. Ik zie dan alleen een leeg menu. Synology Assistant ziet de nas wel wanneer die aan staat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OVXod0Em.png]

[ Voor 3% gewijzigd door Ketho op 10-12-2015 18:59 ]

Wellicht had ik erbij moeten schrijven dat mijn ervaring met DS Finder niet verder gaat dan als app op een bejaarde iPad 2 (wel iOS 9.2 :P ), dus misschien is er nog enig verschil met de Androidversie. Wie zal het zeggen.

Op mijn kantoorPC (Linux, ftw) gebruik ik een willekeurig wol-programmaatje om mijn backup-nas tot leven te wekken als daar behoefte aan is. Misschien kun je daarmee nog wat tests uitvoeren om te ontdekken of het probleem misschien in je lokale netwerk/router zit?

• rikhartman
@aardvark : we hebben het beide over wake-on-lan ja:)
Het lijkt inderdaad niet zomaar te werken met QuickConnect. De functie zit er echter al op ver voordat de synology router beschikbaar was en dat is dan wel apart. Is het met portforwarding niet op te lossen? (Niet handig als je meerdere wol apparaten in je lan hebt hangen natuurlijk).
Ik heb een Cisco kabelmodem (type weet ik niet exact, ben niet thuis) en daarmee verbonden een netgear rt-66u router met merlin firmware. De router is echter niet interessant in dit geval omdat de synology direct op het modem zit.

ik meen mij te herinneren dat ik via Udp port 9 via Linux wol wel werkend kreeg, dit is echter tijd geleden...

:Y Ja, dat is de juiste manier. Maar het punt is nu juist dat erg weinig consumentenrouters die functionaliteit (betrouwbaar) ondersteunen. ;)

• rikhartman
Haha ok:)
Ander idee: vpn verbinding opzetten (mits je router het ondersteunt) en dan ds Finder uitvoeren..

Je hebt natuurlijk ook Mac adres nodig (niet met vpn oplossing)

[ Voor 25% gewijzigd door rikhartman op 10-12-2015 19:24 ]

• Ketho
Anoniem: 202103 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:08:
Op mijn kantoorPC (Linux, ftw) gebruik ik een willekeurig wol-programmaatje om mijn backup-nas tot leven te wekken als daar behoefte aan is. Misschien kun je daarmee nog wat tests uitvoeren om te ontdekken of het probleem misschien in je lokale netwerk/router zit?
Met Linux Mint (17.3) lukt het ook om de nas met WoL met etherwake + mac address aan te zetten, alleen dan via kabel.
code:
1
sudo etherwake (knip)

Zodra ik het probeer via het Wi-Fi netwerk (TP-Link Archer C2) gaat het niet, terwijl het met netwerkkabel aan diezelfde Archer C2 (en aan de Experia Box v8) wel lukt 8)7

Dus ik denk dat het ergens fout gaat met de pakketjes via de Wi-Fi, in het geval van het interne netwerk.

Ik wil het eigenlijk uitzoeken, maar ik ben al tevreden met de huidige oplossingen en ik moet morgen weg ;(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gGuI21p.png
rikhartman schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:22:
Ander idee: vpn verbinding opzetten (mits je router het ondersteunt) en dan ds Finder uitvoeren..

Je hebt natuurlijk ook Mac adres nodig (niet met vpn oplossing)
Dat is wel een goed idee, ik heb alleen geen zuinige home servertje draaien oid als VPN server.
De TP-Link Archer C2 die hier staat ondersteunt denk ik VPN passthrough :P

De DS215j zou wel als VPN server kunnen werken, maar dan heb ik het kip-ei probleem :S

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:50
Wake on lan is een broadcast en werkt dus via x.x.x.255, dat is namelijk je broadcast adres in een standaard subnet.
Als je dus vanaf het internet wol wilt gebruiken moet je in je router een forward van poort poort 7 naar dat adres hebben staan. Als je wol progje tenminste poort 7 gebruikt.
Veel routers weigeren een forward naar het broadcast adres.

Overigens klopt er van jouw netwerk helemaal niets want je hebt twee routers achter elkaar staan met ertussen hetzelfde subnet als achter die tp-link, dat kan nooit naar behoren functioneren.

Dus tenzij je die tp-link al als accesspoint geschakelt hebt zou ik dat eerst maar eens aanpassen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ketho
Ben(V) schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:25:
Overigens klopt er van jouw netwerk helemaal niets want je hebt twee routers achter elkaar staan met ertussen hetzelfde subnet als achter die tp-link, dat kan nooit naar behoren functioneren.

Dus tenzij je die tp-link al als accesspoint geschakelt hebt zou ik dat eerst maar eens aanpassen.
Ik weet het eigenlijk zelf niet eens meer hoe mijn netwerk is geconfigureerd O-)

Dit de eerste keer dat ik een diagram maak van mijn opstelling, het zou niet helemaal kunnen kloppen...

Wel weet ik dat de modem (Experia Box v8) de DHCP regelt (192.168.2.1 tot 192.168.2.250) en die van de TP-Link Archer C2 uit staat, dus ja die is nu als Access Point geschakeld ipv dat er 2 subnetten zijn.

• Experia Box v8

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZrMUkoC.png

• TP-Link Archer C2

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jLWQ5JX.png

Ik zal wel NAT port forwarding van port x naar poort 7 proberen naar de nas voor de broadcast, wellicht werkt het. Dan hoef ik minder dan 6 uur te wachten als die eens uit gaat :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ketho op 10-12-2015 21:47 ]

• Ben(V)
Dhcp is niet de enige functie die je uit moet zetten.
Je moet op die tp-link ook NAT uitzetten,maar meestal hebben routers wel een wizardpagina waar je hem gewoon als access point kunt schakelen.

Aangezien jehet over verschillend gedrag via wifi en bedraad hebt vermoed ik dat er toch iets niet goed staat.
Er is hier een uitgebreid topic over hoe je een router als access point schakelt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ketho
NAT stond aan op de TP-Link Archer C2, maar die heb ik nu uitgezet.

Maar de WoL werkt nog steeds niet over de Wi-Fi van het interne netwerk, het zal daar waarschijnlijk wel aan liggen dat het nog niet goed als AP is geschakeld.

• Ben(V)
Als je het goed wil doen moet die tp-link niet met zijn wan poort op je netwerk aansluiten,maar alleen via de lanpoorten.
Dus die experiabox moet ook aan een lan poort van die tp-link en de wan poort van de tp-link moet je niet aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

[b]Ketho schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:25
Maar dat stond ook helemaal nergens in de Knowledge Base,
Wel in de help ;)
n.b. voor WoL over WiFi moet op je AP wifi insulation wel uitstaan.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 10-12-2015 22:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ketho
Ben(V) schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:30:
Als je het goed wil doen moet die tp-link niet met zijn wan poort op je netwerk aansluiten,maar alleen via de lanpoorten.
Dus die experiabox moet ook aan een lan poort van die tp-link en de wan poort van de tp-link moet je niet aansluiten
De experiabox was al verbonden met de tp-link aan een lan poort ipv wan poort :)

Ik heb gezocht in de instellingen van de tp-link, maar er was geen quickstart/wizard om het als AP in te stellen jammer genoeg.
DukeBox schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:43:
n.b. voor WoL over WiFi moet op je AP wifi insulation wel uitstaan.
Ik heb geen idee wat wifi insulation is :S

Edit: Ik dacht eerst dat het aan SPI Firewall op de TP-Link lag, maar het schijnt me alleen niet te lukken met Linux Mint (etherwake) over Wi-Fi ipv lan, via lan werkt gewoon dus ik doe alsnog iets verkeerd daar.

Het lukt vooralsnog wel met de depicus wolcmd/wolgui in Windows 10 over Wi-Fi en lan 8)7
Ik had het eerst alleen met Linux over Wi-Fi getest dus ik nam aan dat het in Windows ook niet zou werken.

Dat het in Linux Mint en DS finder (Android) niet lukt over Wi-Fi is niet zo belangrijk maar wel vreemd. Maar hopelijk werkt het via NAT anders moet het met Telnet/PuTTY, maar het is gelukkig geen noodzaak meer :P

[ Voor 28% gewijzigd door Ketho op 10-12-2015 23:24 ]

Pagina: 1