Ja en nee, ik beantwoord onderstaande punten even apart van elkaar:
-UHD / 4K input via HDMI 2.0 of Display Port met een refresh rate van 60hz
Deze filters hebben we al, ze heten "Hoogste HDMI/Displayport versie", waar je kan aangeven welke versie de tv moet ondersteunen. Dan kan je HDMI 2.0(a) of DP 1.2 of hoger aanvinken voor ondersteuning voor UHD @ 60Hz, om zo alle compatible tv's eruit te filteren. Deze info is niet altijd aanwezig, omdat we het vaak simpelweg niet weten. Hoewel je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat een UHD tv van dit jaar wel HDMI 2.0 ondersteunt, staat dit niet altijd duidelijk vermeld bij de fabrikant, hoewel het tegenwoordig wel een stuk beter gaat. Dus het kan zijn dat je alsnog een paar tv's mist, omdat deze de optie niet hebben ingevuld.
-4:4:4 chroma
Dat is een lastige, want dat wordt al helemaal slecht benoemd. Dit soort info staat, indien bekend, wel in de info-box onder de HDMI-versies in de lijst met specificaties. Bijvoorbeeld bij
pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX700 Zilver, klap alle specificaties open en zoek naar "HDMI opmerking". Dat is zo te zien de enige tv-serie waar we enig info hebben over chroma-ondersteuning. We verwachten dat dit wel beter wordt in de toekomst, of dat er een standaard wordt gekozen, zodat filteren niet perse meer nodig is.
-120hz input op 1080p
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een tv tegengekomen die een 120Hz input-signaal ondersteunt, niet in de specs van de fabrikant in ieder geval.
-lage input lag
Ook dit heb ik nog nooit zien vermeld worden in de specs bij een fabrikant, dus moet je afgaan van metingen. En aangezien bij Tweakers slechts een beperkt aantal tv's getest kan worden, is het een beetje nutteloos om hier een vrijwel leeg filter voor te maken.
-PC mode die alle processing uitschakelt
Ook leuke info, maar dat moet je maar net weten. Ik zie weleens "PC-input" staan bij een tv, maar dat wilt niet automatisch zeggen dat'ie dan een 'raw'-signaal kan weergeven, zonder poespas.
Super handig dit soort lijstjes, zeker voor dit soort obscure specs die niet of nauwelijks door de fabrikant benoemd worden. Maar het probleem is, dat ze vaak incompleet zijn, of geschreven voor een andere markt dan de Europese en dus praten ze over tv's die hier nooit uitkomen. In dit geval lijkt de site gebaseerd te zijn in de VS, dus praten ze over modellen bestemd voor de Amerikaanse markt. Dus hou deze site vooral aan als handigdheidje als je zoekt naar tv's, maar houd in het achterhoofd dat er modellen kunnen ontbreken die ze daar simpelweg niet hebben. Wij zullen om die reden deze en andersoortige lijstjes niet gebruiken voor de Pricewatch.