UHD TV's die geschikt zijn als PC monitor (60hz en 4:4:4)

Pagina: 1
Acties:

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 12:35
Is het mogelijk in de pricewatch TV categorie filters op te nemen voor TV's de geschikt zijn om als PC monitor te gebruiken. Met name:
-UHD / 4K input via HDMI 2.0 of Display Port met een refresh rate van 60hz
-4:4:4 chroma
-120hz input op 1080p
-lage input lag
-PC mode die alle processing uitschakelt

zie ook: http://www.rtings.com/tv/reviews/by-usage/pc-monitor/best

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

PeterPan schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:10:
Is het mogelijk in de pricewatch TV categorie filters op te nemen voor TV's de geschikt zijn om als PC monitor te gebruiken. Met name:
Ja en nee, ik beantwoord onderstaande punten even apart van elkaar:
-UHD / 4K input via HDMI 2.0 of Display Port met een refresh rate van 60hz
Deze filters hebben we al, ze heten "Hoogste HDMI/Displayport versie", waar je kan aangeven welke versie de tv moet ondersteunen. Dan kan je HDMI 2.0(a) of DP 1.2 of hoger aanvinken voor ondersteuning voor UHD @ 60Hz, om zo alle compatible tv's eruit te filteren. Deze info is niet altijd aanwezig, omdat we het vaak simpelweg niet weten. Hoewel je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat een UHD tv van dit jaar wel HDMI 2.0 ondersteunt, staat dit niet altijd duidelijk vermeld bij de fabrikant, hoewel het tegenwoordig wel een stuk beter gaat. Dus het kan zijn dat je alsnog een paar tv's mist, omdat deze de optie niet hebben ingevuld.
-4:4:4 chroma
Dat is een lastige, want dat wordt al helemaal slecht benoemd. Dit soort info staat, indien bekend, wel in de info-box onder de HDMI-versies in de lijst met specificaties. Bijvoorbeeld bij pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX700 Zilver, klap alle specificaties open en zoek naar "HDMI opmerking". Dat is zo te zien de enige tv-serie waar we enig info hebben over chroma-ondersteuning. We verwachten dat dit wel beter wordt in de toekomst, of dat er een standaard wordt gekozen, zodat filteren niet perse meer nodig is.
-120hz input op 1080p
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een tv tegengekomen die een 120Hz input-signaal ondersteunt, niet in de specs van de fabrikant in ieder geval.
-lage input lag
Ook dit heb ik nog nooit zien vermeld worden in de specs bij een fabrikant, dus moet je afgaan van metingen. En aangezien bij Tweakers slechts een beperkt aantal tv's getest kan worden, is het een beetje nutteloos om hier een vrijwel leeg filter voor te maken.
-PC mode die alle processing uitschakelt
Ook leuke info, maar dat moet je maar net weten. Ik zie weleens "PC-input" staan bij een tv, maar dat wilt niet automatisch zeggen dat'ie dan een 'raw'-signaal kan weergeven, zonder poespas.
Super handig dit soort lijstjes, zeker voor dit soort obscure specs die niet of nauwelijks door de fabrikant benoemd worden. Maar het probleem is, dat ze vaak incompleet zijn, of geschreven voor een andere markt dan de Europese en dus praten ze over tv's die hier nooit uitkomen. In dit geval lijkt de site gebaseerd te zijn in de VS, dus praten ze over modellen bestemd voor de Amerikaanse markt. Dus hou deze site vooral aan als handigdheidje als je zoekt naar tv's, maar houd in het achterhoofd dat er modellen kunnen ontbreken die ze daar simpelweg niet hebben. Wij zullen om die reden deze en andersoortige lijstjes niet gebruiken voor de Pricewatch.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 12:35
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Kun je er vanuit gaan dat als een TV HDMI 2(a) heeft deze ook daadwerkelijk 60hz (via een PC) accepteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

PeterPan schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:30:
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Kun je er vanuit gaan dat als een TV HDMI 2(a) heeft deze ook daadwerkelijk 60hz (via een PC) accepteert?
In principe wel ja. Het ondersteunen van 60Hz op UHD resolutie is een eigenschap van HDMI 2.0 (en Displayport 1.2, hoewel die aansluiting nauwelijks aanwezig is op tv's). Op 1080p zal er helemaal geen probleem zijn, op mijn oude LCD-tv uit 2008 kan ik prima 60fps content van mijn PS4 afspelen en ik zie ook daadwerkelijk verschil met 30fps. Volgens mij zat 1080p@60Hz zelfs al in HDMI 1.3, wat de eerste groots gebruikte HDMI standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomONeill
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 22:55

TomONeill

How much is that doggie...

Glaanie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:54:
[...]

Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een tv tegengekomen die een 120Hz input-signaal ondersteunt, niet in de specs van de fabrikant in ieder geval.
Ik ben in het bezit van de CX700 en krijg het niet voor elkaar er een hogere verversingssnelheid door te sturen (1.4a videokaart > kabel high speed > 2.0 hdmi ingang) dan 60hz.

Uren lopen zoeken en programma's geïnstalleerd, instellingen gewijzigd, maar niks. Hier lees ik dan eindelijk waar het aan ligt.
Zeer jammer aangezien de 3D films dan via de usb ingang van de tv moeten en mijn tv geen DTS ondersteuning heeft :( Enige oplossing is om de film via USB af te spelen en nogmaals een keer via mijn computer om het geluid goed te renderen.
Niet dat ik vaak 3D films kijk, maar het had toch wel handig geweest als ik hoger dan 60hz kon krijgen.

In the window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

TomONeill schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:17:
[...]

Ik ben in het bezit van de CX700 en krijg het niet voor elkaar er een hogere verversingssnelheid door te sturen (1.4a videokaart > kabel high speed > 2.0 hdmi ingang) dan 60hz.

Uren lopen zoeken en programma's geïnstalleerd, instellingen gewijzigd, maar niks. Hier lees ik dan eindelijk waar het aan ligt.
Zeer jammer aangezien de 3D films dan via de usb ingang van de tv moeten en mijn tv geen DTS ondersteuning heeft :( Enige oplossing is om de film via USB af te spelen en nogmaals een keer via mijn computer om het geluid goed te renderen.
Niet dat ik vaak 3D films kijk, maar het had toch wel handig geweest als ik hoger dan 60hz kon krijgen.
Dat ik het nog nooit heb gezien, wilt niet zeggen dat het niet bestaat ;) Fabrikanten zijn vrij vaag wat dit soort specs betreft, vaak vermelden ze totaal niet hoeveel Hz input ze ondersteunen en gaan wij uit van 60Hz. Vandaar dat je het niet (vaak) tegenkomt in de Pricewatch. Mocht je ooit een tv tegenkomen die het wel ondersteunt en het staat niet goed in de PW, meld het ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomONeill
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 22:55

TomONeill

How much is that doggie...

Glaanie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:40:
[...]

Dat ik het nog nooit heb gezien, wilt niet zeggen dat het niet bestaat ;) Fabrikanten zijn vrij vaag wat dit soort specs betreft, vaak vermelden ze totaal niet hoeveel Hz input ze ondersteunen en gaan wij uit van 60Hz. Vandaar dat je het niet (vaak) tegenkomt in de Pricewatch. Mocht je ooit een tv tegenkomen die het wel ondersteunt en het staat niet goed in de PW, meld het ons :)
Nee dat snap ik :)
Jammer dat dit zo vaag is. Ik heb online wel een 'overclock' handleiding gevonden waarbij je met enkele tools kunt proberen 120hz door de kabel te forceren. Bij mij werkt dit niet (in ieder geval met HDMI, maar er zit ook geen andere input in, dus zou een alternatieve output kunnen proberen naar HDMI, maar ik weet wel zeker dat dat ook niet gaat werken). Ook 75hz of zelfs 65 hertz werkt niet.

Ik krijg het gevoel dat dit softwarematig (in de televisie) gewoon niet geaccepteerd wordt. De poorten (HDMI 1.4a videokaart, high speed HDMI kabel, HDMI 2.0 op televisie) ondersteunen dit immers wel. Kun jij dit bevestigen?

Zal ik doen, Glaanie.

[ Voor 4% gewijzigd door TomONeill op 15-12-2015 22:33 ]

In the window.

Pagina: 1