• Graggor
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-07 00:23
Onlangs heb ik een Draytek 2925 geconfigureerd en uitgetest. De configuratie is als volgt:
  • 2 WAN-verbindingen (WAN1 6/0.6Mbit, WAN2 20/10Mbit)
  • 3 accesspoints (2 SSID's, 2 subnetten)
  • Subnet1 gaat naar WAN1, Subnet2 naar WAN2
  • Subnet1 is voor de meeste gebruikers
  • Subnet2 heeft een datalimiet, hier zitten een paar gebruikers op, ook is deze ingesteld als failover
  • Gebruikers op Subnet1 hebben een snelheidsbeperking indien het netwerk te veel gebruikt word
In onderstaand plaatje staat de interface voor het configureren, de waardes komen niet overeen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v4g6EDa.png
  • Default limit staat op 20Mbit RX (download), 10Mbit TX(upload)
  • Auto adjustment staat aan, dit werkt wanneer Subnet1 over WAN1 geleid word
  • In de Limitation list staat alleen Subnet1, met een limiet van 6/0.6Mbit
  • Smart bandwith limit heb ik zowel in- als uitgeschakeld geprobeerd
In principe werkt alles perfect, en ben ik zeer te spreken over de 2925, alleen werkt de failover niet goed in combinatie met de snelheidslimiet.

Zodra WAN1 wegvalt, worden de gebruikers van Subnet1 netjes omgeleid naar WAN2, echter is de verbinding dan verschrikkelijk traag voor deze gebruikers.

Bij een speedtest zonder failover worden alle normale snelheden gehaald, zodra de failover aanslaat zakt de snelheid op Subnet1 echter naar zulke lage snelheden dat de speedtest niet voltooid kan worden.
Zodra Subnet1 uit de limitation list gehaald word, schiet de snelheid weer omhoog.

Als iemand mij hierbij zou kunnen helpen, misschien door een zelfde ervaring hiermee, hoor ik het graag. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Graggor op 10-12-2015 14:09 . Reden: Per ongeluk gepost. ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Kun je de loadbalancing regels en het loadbalancing vinkje per WAN (WAN/General Setup/WANx) plaatsen?
Waar wordt de DNS heen geleid tijdens een failover? Let erop dat de DNS servers van sommige providers geen verkeer van buiten hun subnets accepteren. Mocht je externe DNS servers met DHCP requests mee geven, dan kan dat een issue zijn bij een failover.

Er is bij Draytek (0900-draytek) een best-practises document verkrijgbaar over loadbalancing en multi-wan configuraties.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 10-12-2015 14:39 ]

• Graggor
De WAN/General Setup/WANx zal ik even moeten kijken, volgens mij staan deze op "always on".
DNS heb ik ingesteld dat deze beide via OpenDNS gaan (ivm filtering), los van elkaar werken ze ook prima.

Hetgeen wat ik vreemd vind is dat de verbding alleen traag is van Subnet1>WAN2, niet van Subnet2>WAN1. En alleen als het subnet in de limitations list staat.
Ik zou dan eigenlijk verwachten dat er (door de limitation) toch minimaal dezelfde snelheid als WAN1 uitkomt.

Ik zal het best-practices document eens opvragen, misschien dat daar iets instaat waar ik uit wijs kan worden.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Graggor schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:03:
...Zodra WAN1 wegvalt, worden de gebruikers van Subnet1 netjes omgeleid naar WAN2, echter is de verbinding dan verschrikkelijk traag voor deze gebruikers...
Hoe traag precies? 'k Bedoel, je hebt 'm ingesteld op 800 kb/s

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Graggor
Brahiewahiewa schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:11:
[...]

Hoe traag precies? 'k Bedoel, je hebt 'm ingesteld op 800 kb/s
De afbeelding is slechts een voorbeeld. De daadwerkelijke waarden heb ik hoger ingesteld.
Meerdere keren een speedtest via een paar verschillende sites. Zat zo rond de 0.5Kb/s voor ongeveer 3-4 minuten voordat de speedtest faalde.