Grundig pick-up automatic36 vintage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Wij kwamen een oude radio meubel van grundig tegen bij mijn oma op zolder. Fantastisch leuk ding, lekker vintage, radio doet het nog. De oudheid spat er van af.
Er zit ook een pick up in het meubel verwerkt. Alleen die doet het niet.

Even voor de duidelijkheid, ik weet hier heel weinig van af, maar ik wil het graag repareren. Er zijn een aantal dingen die moeten gebeuren.

Een is dat hij niet wil starten. Ik heb de pickup uit het meubel gehaald (stroom nog wel aan gesloten, en hij krijgt ook gewoon stroom binnen). Ik ben op zoek gegaan hoe dit apparaat gestart zou moet moeten worden. Dat was een kwestie van toeren instellen en start schuiven, maar hij start niet met draaien.

Daarnaast mis ik een pinnetje waar de LP op zou moeten komen. Ik ben op zoek geweest naar hoe dat pinnetje eventueel specifiek genoemt kon worden maar ik heb geen flauw idee waar ik die vinden kan.

En tot slot moet er een nieuwe naald bij. Maar welke naald? Hoe vind je dat uit?

Ik heb afgelopen week heel veel rondgegoogled maar mijn conclusie is omdat het zo oud apparatuur is is er weinig over te vinden. Ben ook bij een electronica winkel geweest of die mij niet verder konden helpen. Maar het spul was te oud en ze konden me niet helpen..

Zijn er hier mensen die mij uit de brand kunnen helpen?

EDIT:
Het gaat om dit meubel. http://www.grammofoon.com...lodeLuxe.htm&ContentFrame

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 14:01 ]

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Bestla

Kvinne

Die naald is een 7" en LP naald die omgedraaid kan worden voor afspelen van een singletje (7") of een LP. Je ziet als het goed is een stukje naast de headshell uitsteken. Daarmee verdraai je de naald van stand LP naar 7" of andersom.

Als de platenspeler niet draait dan zou ik hem openmaken om te kijken of alle electronica er nog goed uitziet, en geen bolle condensatoren heeft.

Maar echt veel waard is niet tenzij je het in emotionele waarde gaat zien. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 10-12-2015 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vooral mijn ouders hebben er wat waarde aan ;) Ik wil gewoon proberen het op te knappen.
Alle elektronica ziet er goed uit, geen bolle condensatoren.

Er zit een elektro motortje in, dit wel stroom krijgt, maar niet gaat draaien als ik start open schuif. Dut dat is een issue, enig idee waar dat aan kan liggen?

Verwijderd

Meten is weten.
Als het motortje wel spanning heeft, maar niet gaat draaien, dan is het motortje kapot?
Dan moet je natuurlijk wel meten op de aansluitingen van dat motortje.

Verwijderd

Al geprobeerd om draaitafel te starten door arm op te tillen en even stukje terug te duwen?

Verwijderd

Topicstarter
@rob, nu net geprobeerd, doet het niet. Is dat normaal wel een manier dan? Op internet zie ikfilmpjes van dit apparaat wat simpel weg met het start schuifje al aan zou moeten gaan.

Verwijderd

Heb vroeger zo'n soort Grundig audiomeubel gehad en daar moest je pick-up starten met de arm.
Die was nog wel stuk ouder dan die jij hebt.

Verwijderd

@Daannagel: ja hoor, Rob heeft wel gelijk. Bij hele oude pick-ups (sjezus ik voel mezelf nu bejaard) moest je inderdaad de arm naar rechts trekken om de boel te starten. Ik troost mij nu met de gedachte dat Rob zich dat nog kon herinneren :-)

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:20

Xanax959

relax...

Zit daar niet zo'n 220 volt wisselstroom motor in? Ik heb wel eens gezien dat het asje helemaal vast zat door oud vet, misschien handig om te kijken of alles nog gangbaar is.

Atari portfolio Dos 2.11

Pagina: 1