Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Toegangscontrole en localisering systeem obv bluetooth

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij hadden graag een toegangscontrole en localisering systeem obv bluetooth gehad. Weet iemand wat de mogelijkheden zijn hieromtrent?

De doelstelling is het volgende: toegang krijgen tot een gebouw en toegang krijgen tot bepaalde ruimtes gebaseerd op groepen/rechten. Ook zou het handig zijn om te zien waar deze mensen zich bevinden.

Er bestaan wel toegangscontrole systemen met bluetooth maar hier heb ik dan nog geen localiserings mogelijkheden.

Een mogelijkheid dat vermoedelijk wel zal werken is een app op de telefoon met ibeacon technologie. Maar hier zijn volgens mij wel wat nadelen. Er moet bluetooth op telefoon aanwezig (meestel standaard maar ...), die moet ook effectief aanliggen, telefoon kan plat zijn, mag niet vergeten worden.
Daarom hadden we liever gewerkt met een bluetooth sleutelhangder. Hier zijn natuurlijk ook wel wat nadelen maar ik denk dat deze in een mindere mate zullen voorkomen.

Vraag: kan een bluetooth sleutelhanger commuiniceren met een ibeacon en van hieruit acties ondernemen? Naar een centrale server bvb? Of is er hier effectief een app voor nodig.

alle ideeën zijn welkom.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Eigenlijk ben je al iets aan het uitwerken in producten terwijl ik nog niet een vast omlijnde functionele omschrijving zie.

Ik denk te lezen:
Toegang krijgen tot een fysieke locatie door middel van een identificatiemiddel waaraan een autorisatieprofiel is te koppelen/gekoppeld. Dit identificatiemiddel is te lokaliseren binnen de schil van de fysieke locatie.

Welke eisen stel je aan de locatiebepaling?
Moet deze gekoppeld zijn aan het middel of wil je dat deze aan de persoon gekoppeld is (zonder dat we praten over implantaten :) )
Moet het een actief of passief device zijn (actief: constant uitzenden van locatie, passief: antwoorden als er aangeroepen wordt)

En zo kan ik nog wel wat meer bedenken, door gelijk te denken in producten mis je mogelijk functies.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Verwijderd

Topicstarter
ollie1965 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:25:
Eigenlijk ben je al iets aan het uitwerken in producten terwijl ik nog niet een vast omlijnde functionele omschrijving zie.

Ik denk te lezen:
Toegang krijgen tot een fysieke locatie door middel van een identificatiemiddel waaraan een autorisatieprofiel is te koppelen/gekoppeld. Dit identificatiemiddel is te lokaliseren binnen de schil van de fysieke locatie.

Welke eisen stel je aan de locatiebepaling?
Moet deze gekoppeld zijn aan het middel of wil je dat deze aan de persoon gekoppeld is (zonder dat we praten over implantaten :) )
Moet het een actief of passief device zijn (actief: constant uitzenden van locatie, passief: antwoorden als er aangeroepen wordt)

En zo kan ik nog wel wat meer bedenken, door gelijk te denken in producten mis je mogelijk functies.
Op die manier had ik het idd nog niet bekeken.

Het is de bedoeling toegang te krijgen tot een gebouw (iedereen) en in dit gebouw toegang te krijgen tot bepaalde ruimtes dmv een autorisatieprofiel (persoon A toegang tot ruimte A, B en C maar niet tot D).

De locatie bepaling is idd gekoppeld aan een persoon.

De locatie bepaling mag passief zijn (We moeten maar weten waar die persoon is als we dit oproepen)

Nog meer ideeën zijn altijd welkom :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Moet het draadloos zijn of mag het ook bedraad? Een goedkope oplossing is het gebruik van iButtons waarvoor je een iButton-reader nodig hebt die communiceert via de 1-Wire-bus. De gebruiker moet dan wel zo'n iButton in een reader stoppen.

Hier een paar foto's van hoe dat werkt: http://shop.loxone.com/enuk/ibutton-reader.html

Bluetooth biedt wel meer gebruiksgemak omdat het op relatief grote afstand werkt, maar je zit dan neem ik aan met zenders die opgeladen moeten worden. Je zou ook kunnen kijken naar nfc. De readers daarvoor zijn zo te zien niet erg duur en het werkt contactloos in tegenstelling tot een iButton.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Locatiebepaling is toch wel wat anders dan toegangsautorisatie. Dat is precies iets waarvoor NFC is gemaakt. Als je Bluetooth gaat gebruiken dan loop ik zo naarbinnen, gezien dat dat een veel te groot bereik heeft voor jouw toepassing.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Is werken met tokens niet een idee?

Een token is niks anders dan een rfid tag die je bij je draagt en is vaak gekoppeld aan een persoon,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• ollie1965

ollie1965

Wat ga je in "het systeem" neerleggen als eis zodat je toch altijd locatiebepaling kan doen van de persoon.

Ooit wel eens ergens geweest waarbij de token toegang tot de systemen (computernetwerk/werkplek) gaf maar ook toegang en het verlaten van een ruimte/gebouw Je vergat je token niet omdat je anders vast stond en je mocht gaan uitleggen. Dat doe je niet 3 keer, na 2x ben je er wel van doordrongen dat je voor je spullen moet zorgen.
Je legt de lat gewoon zo hoog (en de belemmeringen zo irritant) dat men het echt niet wilt vergeten

Zo heb ik op het werk eHerkenning niveau 3, ik zal echt niet mijn device vergeten (je gaat even door een mallemolen voordat je dat hebt en het is nog leuker.... als je het kwijt bent).

Oh ja, denk even aan de Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens) en afhankelijk van de grote van het bedrijf aan de OR (of de kleine variant ervan), afhankelijk wat je vastlegt en voor hoelang moet dit geregeld zijn.

Dit , hierom en hierom

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 18:48
De locatiebepaling met bluetooth lijkt mij ook niet handig ivm het grote bereik. Het continu scannen vraagt veel van de accu van het apparaat welke een geautoriseerd persoon bij zich heeft. Als je niet traditioneel met pasje/druppel wil werken dan zijn er nog wel beter opties. Dat zijn namelijk actieve passen welke op ongeveer 1,5 meter kunnen worden uitgelezen. De paslezers zijn wel een slag groter maar het is gebruiksvriendelijker. En aangezien je toch al iets moet gaan aanleggen voor opensturing van de deuren maakt dat weinig uit qua bekabelen. ( of is dit en puur theoretisch vraagstuk / 'huiswerk')

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:54
ben wel benieuwd waar je dit voor wil gebruiken.

Als het is als toegangs controlle en je gebruikers volgen zou ik de wet privacy nog maals doorlezen.
Je mag mensen niet tracken, al is het gebouw van jou.. Als je niet wilt dat mensen in een bepaalde ruimte komt dan kan je toegang tot die deur ontzeggen..

Zelfde met sleutels.. heb je geen sleutel kan je er niet in.. Moet je in die ruimte dan moet je dat aanvragen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• ollie1965

ollie1965

To_Tall schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:17:
Als het is als toegangs controlle en je gebruikers volgen zou ik de wet privacy nog maals doorlezen.
Je mag mensen niet tracken, al is het gebouw van jou..
Dat zou ik zo niet formuleren, voor het vastleggen van privacy gegevens (persoonsgegevens en alle gegevens die te herleiden zijn naar personen) mag worden aangenomen dat ze vastgelegd mogen worden als er een redelijk doel en noodzaak is.
En nu komt de juridische kunst van het beschrijven om de hoek kijken.
Je zult dus moeten duidelijk maken dat er een doel en noodzaak is tot het vastleggen van deze gegevens.
Zo kan ik me situaties voorstellen dat vanwege persoonlijke veiligheid (denk aan bedrijven die vallen onder een hoge milieu klasse) het gewenst is om in bepaalde situaties te weten waar mensen zich bevinden om acties te kunnen ondernemen. Als je dan deze gegevens weken gaat bewaren dan is er geen doel en noodzaak meer en krijg je een tik op de vingers (maar ook dat zul je moeten beschrijven bij aanmelden).

Zo wordt van mij ook van alles gelogd (bewaartermijn minimaal 7 jaar) als ik met privacy gegevens voor mijn werk aan de slag ben en dat is maar goed ook, want ik zou het (als privé persoon) ook willen weten als ik dit opvraag over mijn gegevens. Gebruik ik deze gegevens onrechtmatig dan weet ik dat ik ontslag heb en ik een probleem om nog ergens fatsoenlijk aan het werk te komen
Zo streng kan, en moet het in vele gevallen dus zijn.

Handige start teksten voor deze casus:
bewaren van persoonsgegevens
beveiliging van persoonsgegevens
richtsnoeren beveiliging persoonsgegevens (PDF)
melden verwerking persoonsgegevens
voorafgaand onderzoek
Zoek maar eens

Hé kijk nou Tweakers

Dit , hierom en hierom

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:54
Daarvoor... Lees de wet nog maals goed door..

Je mag mensen niet zomaar tracken.. Voor het doel zoals TS beschrijf kan ik mij niet voorstellen dat het bedrijf veiligheid betreft.. Gezien de techniek die hij wil gebruiken.. daar gebruik je dan bewezen technologie voor. Dit klinkt meer.. de baas wil het hebben en ik moet het uitzoeken.

Bedrijven mogen niet eens zomaar loggen of iemand wel of niet aanwezig is. maar wel loggen voor de BHV om te weten of iedereen uit het pand is bij calamiteiten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:10:
Locatiebepaling is toch wel wat anders dan toegangsautorisatie. Dat is precies iets waarvoor NFC is gemaakt. Als je Bluetooth gaat gebruiken dan loop ik zo naarbinnen, gezien dat dat een veel te groot bereik heeft voor jouw toepassing.
NFC hebben we ook al bekeken maar dan moet je terug staan swipen voor een of andere lezer en het is net dat we willen vermijden.

Er bestaan toegangs systemen met bluetooth maar dan wordt er gekeken naar de signaalsterkte om te beslissen of een deur al dan niet mag opengaan.

Verwijderd

Topicstarter
The-Source schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 07:10:
De locatiebepaling met bluetooth lijkt mij ook niet handig ivm het grote bereik. Het continu scannen vraagt veel van de accu van het apparaat welke een geautoriseerd persoon bij zich heeft. Als je niet traditioneel met pasje/druppel wil werken dan zijn er nog wel beter opties. Dat zijn namelijk actieve passen welke op ongeveer 1,5 meter kunnen worden uitgelezen. De paslezers zijn wel een slag groter maar het is gebruiksvriendelijker. En aangezien je toch al iets moet gaan aanleggen voor opensturing van de deuren maakt dat weinig uit qua bekabelen. ( of is dit en puur theoretisch vraagstuk / 'huiswerk')
Daarom dat ik wil werken met een bluetooth sleutelhanger, dit zijn in principe BLE devices en zouden en vrij lange levensduur moeten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
ollie1965 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:00:
[...]

Dat zou ik zo niet formuleren, voor het vastleggen van privacy gegevens (persoonsgegevens en alle gegevens die te herleiden zijn naar personen) mag worden aangenomen dat ze vastgelegd mogen worden als er een redelijk doel en noodzaak is.
En nu komt de juridische kunst van het beschrijven om de hoek kijken.
Je zult dus moeten duidelijk maken dat er een doel en noodzaak is tot het vastleggen van deze gegevens.
Zo kan ik me situaties voorstellen dat vanwege persoonlijke veiligheid (denk aan bedrijven die vallen onder een hoge milieu klasse) het gewenst is om in bepaalde situaties te weten waar mensen zich bevinden om acties te kunnen ondernemen. Als je dan deze gegevens weken gaat bewaren dan is er geen doel en noodzaak meer en krijg je een tik op de vingers (maar ook dat zul je moeten beschrijven bij aanmelden).

Zo wordt van mij ook van alles gelogd (bewaartermijn minimaal 7 jaar) als ik met privacy gegevens voor mijn werk aan de slag ben en dat is maar goed ook, want ik zou het (als privé persoon) ook willen weten als ik dit opvraag over mijn gegevens. Gebruik ik deze gegevens onrechtmatig dan weet ik dat ik ontslag heb en ik een probleem om nog ergens fatsoenlijk aan het werk te komen
Zo streng kan, en moet het in vele gevallen dus zijn.

Handige start teksten voor deze casus:
bewaren van persoonsgegevens
beveiliging van persoonsgegevens
richtsnoeren beveiliging persoonsgegevens (PDF)
melden verwerking persoonsgegevens
voorafgaand onderzoek
Zoek maar eens

Hé kijk nou Tweakers
Voor de locatiebepaling moet helemaal niets gelogd worden, dit gaat puur om het terug vinden van interne medewerkers als die niet op hun werkplek zitten.

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:35:
[...]

Voor de locatiebepaling moet helemaal niets gelogd worden, dit gaat puur om het terug vinden van interne medewerkers als die niet op hun werkplek zitten.
Dan nog moet je doel en noodzaak kunnen duiden, de bovenstaande zin (zonder verdere specifieke (bedrijfs)informatie en omschrijving) zou ik gelijk NEE zeggen als men hier deze vraag stelde.

Enfin, aan jou (en de verantwoordelijke) om dit wel niet af te wegen.

Dit , hierom en hierom

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:55
Je wil niet swipen, maar in de buurt zijn.
Loop je dan niet het risico dat iemand die geen authorisatie heeft voor een bepaalde deur, toch binnen kan omdat er iemand met authorisatie in de buurt staat (een verdieping hoger/lager als de vloeren niet te dik zijn)?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat dus, het kan in principe wel met Bluetooth (LE), maar volgens mij blijf je altijd goede kans houden dat ik zo naar binnen loop omdat aan de andere kant van de deur iemand staat die (uiteraard) toegang heeft, en dus dat het systeem de deur open houdt.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 18:48
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:32:
[...]

Daarom dat ik wil werken met een bluetooth sleutelhanger, dit zijn in principe BLE devices en zouden en vrij lange levensduur moeten hebben.
Maar dan zit je nog steeds met het eigenlijk te grote bereik van je BLE device.
Ik zou anders eens hier naar kijken: http://www.rflogicsinc.co...Readers/RF450_catalog.pdf

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1