Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Send as mail komt in verkeerde mailbox

Pagina: 1
Acties:

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een probleem met Exchange 2013 en Outlook 2013 sinds we VMware View gebruiken. Deze omgeving zit nu in een testfase Wanneer iemand een mail wil versturen met de "send as" optie, dan komt het verzonden bericht niet in de originele mailbox. Ter verduidelijking:

User: Freek
Gedeelde mailbox: administratie

Freek stuurt een mailtje met het "Van" veld uit naam van administratie, maar zijn verzonden mailtje komt in zijn verzonden items en niet in die van administratie.

Voorheen hadden we dit probleem niet, omdat er een registry setting bestaat (DelegateSentItemsStyle
), die dit kan fixen op een pc/laptop. Alleen werkt die registry setting uitsluitend met een cached Outlook. En dat is niet te gebruiken in een View omgeving met floating desktops, die zichzelf elke keer weggooien na afmelden. (Dan bouwt iedere user elke keer weer zijn OST file op als hij aanmeld, dat x 50 en je storage gaat uit z'n dak.)

Volgens deze site: http://www.msoutlook.info/question/278 zou het toevoegen van een additionele mailbox de oplossing zijn. Dit heb ik getest (zowel normale als shared mailbox), maar dit werkt niet.

Heeft iemand tips of ervaringen die men kan delen? Dit zou toch gewoon moeten kunnen?

Beauty is in the eye of the beerholder

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Handigst is aanzetten op de exchange server voor shared mailboxes via
set-mailbox <mailbox name> -MessageCopyForSentAsEnabled $True

Exchange 2013 CU9 of hoger is hiervoor vereist.

Als je dit aanzet wel even op de clients de registry key verwijderen, anders krijg je dubbele send-items

[ Voor 44% gewijzigd door Dennism op 10-12-2015 10:30 ]

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
thanks, ik ga meteen even kijken. Cu9 is geïnstalleerd. Ik zie alleen dat ik Setup.exe /PrepareAD /IAcceptExchangeServerLicenseTerms nog moet uitvoeren om de cmdlet te krijgen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:44
Voor Exchange 2010 doe ik het met

code:
1
Set-MailboxSentItemsConfiguration -Identity $Mailbox -SendAsItemsCopiedTo SenderAndFrom -SendOnBehalfOfItemsCopiedTo SenderAndFrom

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dat commando werkt niet in Exchange 2013.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb getest met de CMDlet, maar het werkt alleen voor shared mailboxen en alle mailboxen zijn normale mailboxen. Wel heb ik het op een andere manier voor elkaar gekregen na veel nadenken. Het is uiteindelijk een tweetrapsraket geworden met mailbox rules.

In Exchange 2013 admin Center heb ik een mail rule aangemaakt dat alle mail met afzender "shared mailbox" een BCC moet sturen naar "shared mailbox". Dus als Kees een mail stuurt met als afzender "shared mailbox", dan komt hij in de inbox van "Shared Mailbox". Vervolgens via OWA een rule aangemaakt dat alle inkomende mail van afzender "shared mailbox" naar de verzonden items folder wordt verplaatst. Dit werkt prima, ik heb het net getest. Alleen is het mailtje gemarkeerd als niet gelezen. Ik ga nog even kijken of ik daar nog wat aan kan doen.

• Pikkelateur
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-11 11:23
Waarom ga je met rules werken? Als je een extra exchange account toevoegt in Outlook ben je er ook. Zie de volgende stappen:

1. Start Outlook op met het Exchange profiel
2. Hierna klikt u op Account Instellingen. (In 2003 is dit in het menu Extra, bij 2007 in het menu van de grote knop en 2010 in het menu Bestand)
3. Selecteer het Exchange account en klik op bewerken.
4. Klik op meer instellingen
5. Hierna kiest u het tabblad Geavanceerd
6. Met de knop Toevoegen kunt u een adres toevoegen.
7. In het vak typt u een deel van de naam in van het extra Account
8. Klik alle schermen weg met Ok en u vindt onder uw eigen mailbox het extra account.

Voorwaarde hiervan is wel dat diegene die de mailbox toevoegd ook Full Access rechten moet hebben. Exchange zal op basis daarvan de mailbox automatisch toevoegen in Outlook, maar de stappen dienen wel uitgevoerd te worden.

Dit euvel ben ik al veel tegengekomen bij verschillende klanten en deze oplossing werkte altijd.

• Dennism
HellBeast schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:33:
Ik heb getest met de CMDlet, maar het werkt alleen voor shared mailboxen en alle mailboxen zijn normale mailboxen.
Klopt, ik verwachte echter dat je shared mailboxen gebruikte omdat je in de OP aangeeft "freek" als een gedeelte mailbox stuurde en niet als een user mailbox :)
Pikkelateur schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:11:
Waarom ga je met rules werken? Als je een extra exchange account toevoegt in Outlook ben je er ook. Zie de volgende stappen:

1. Start Outlook op met het Exchange profiel
2. Hierna klikt u op Account Instellingen. (In 2003 is dit in het menu Extra, bij 2007 in het menu van de grote knop en 2010 in het menu Bestand)
3. Selecteer het Exchange account en klik op bewerken.
4. Klik op meer instellingen
5. Hierna kiest u het tabblad Geavanceerd
6. Met de knop Toevoegen kunt u een adres toevoegen.
7. In het vak typt u een deel van de naam in van het extra Account
8. Klik alle schermen weg met Ok en u vindt onder uw eigen mailbox het extra account.

Voorwaarde hiervan is wel dat diegene die de mailbox toevoegd ook Full Access rechten moet hebben. Exchange zal op basis daarvan de mailbox automatisch toevoegen in Outlook, maar de stappen dienen wel uitgevoerd te worden.

Dit euvel ben ik al veel tegengekomen bij verschillende klanten en deze oplossing werkte altijd.
Ik ben benieuwd of dit nog wel werkt onder Exchange 2013, deze opzet heb ik namelijk laatst zelf getest en ik met een soortgelijk issue zat, en daar werkte dit niet. Toevoegen van het account ging prima zodra full access rechten gezet zijn, maar wil je versturen dan krijg je netjes een melding dat je niet met versturen als het account. Zet je send-as rechten dan mag je wel versturen, maar speelt het issue van TS dat de verzonden items in de "verzonden items" van de hoofdmailbox komen te staan, en niet in die van de toegevoegde mailbox als je niet ook het CMDlet uitvoert dat ik postte of met een omweg als TS aan het werk gaat.

[ Voor 68% gewijzigd door Dennism op 10-12-2015 15:39 ]

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dennism schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:34:
[...]

Klopt, ik verwachte echter dat je shared mailboxen gebruikte omdat je in de OP aangeeft "freek" als een gedeelte mailbox stuurde en niet als een user mailbox :)

[...]

Ik ben benieuwd of dit nog wel werkt onder Exchange 2013,
Werkt niet helaas, vandaar dit mailbox rule verzinsel.

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 20:20
HellBeast schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:58:
[...]

Werkt niet helaas, vandaar dit mailbox rule verzinsel.
Waarom zet je eventueel de mailboxen niet om naar een shared mailbox? Scheelt je ook nog in licentiekosten.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Dennism
Fanatix schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:13:
[...]

Waarom zet je eventueel de mailboxen niet om naar een shared mailbox? Scheelt je ook nog in licentiekosten.
hoezo zou dat licentie kosten schelen? Exchange licenties zijn per werkelijke user (echt persoon) of per device. Of 1 persoon nu toegang 100 user mailboxen heeft of toegang tot 1 user mailbox en 99 shared mailboxen maakt voor de licentie kosten niets uit, in beide gevallen heb je namelijk maar 1 User Cal nodig of x aantal device cals (het aantal devices waar de user toegang tot heeft).

Voor Office 365 is het geloof ik wel zo dat alleen shared mailboxen geen abonnement nodig hebben, maar bij On-Premise zijn het aantal user of shared mailboxen niet van invloed op het aantal Cals dat je nodig hebt.

Ben het wel met je eens dat shared mailboxen netter zijn trouwens.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennism op 10-12-2015 16:56 ]

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 20:20
Dennism schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:49:
[...]

hoezo zou dat licentie kosten schelen? Exchange licenties zijn per werkelijke user (echt persoon) of per device. Of 1 persoon nu toegang 100 user mailboxen heeft of toegang tot 1 user mailbox en 99 shared mailboxen maakt voor de licentie kosten niets uit, in beide gevallen heb je namelijk maar 1 User Cal nodig of x aantal device cals (het aantal devices waar de user toegang tot heeft).

Voor Office 365 is het geloof ik wel zo dat alleen shared mailboxen geen abonnement nodig hebben, maar bij On-Premise zijn het aantal user of shared mailboxen niet van invloed op het aantal Cals dat je nodig hebt.

Ben het wel met je eens dat shared mailboxen netter zijn trouwens.
Excuus, het gaat inderdaad alleen om O365 dat het geen licenties kost.
Het gaat dan nu nog puur en alleen om de netheid en de beheerbaarheid (en in dit geval een oplossing tot het probleem van de TS).

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Pikkelateur
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-11 11:23
Dennism schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:34:

Ik ben benieuwd of dit nog wel werkt onder Exchange 2013, deze opzet heb ik namelijk laatst zelf getest en ik met een soortgelijk issue zat, en daar werkte dit niet. Toevoegen van het account ging prima zodra full access rechten gezet zijn, maar wil je versturen dan krijg je netjes een melding dat je niet met versturen als het account. Zet je send-as rechten dan mag je wel versturen, maar speelt het issue van TS dat de verzonden items in de "verzonden items" van de hoofdmailbox komen te staan, en niet in die van de toegevoegde mailbox als je niet ook het CMDlet uitvoert dat ik postte of met een omweg als TS aan het werk gaat.
Bij werkt dit wel gewoon goed onder Exchange 2013. Ook getest met een O365 omgeving en ook dat werkt goed.
Pagina: 1