FreeNAS? Of Synology? En Time Capsule gesynct?

Pagina: 1
Acties:

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-07 22:07
Inleiding
Beste allemaal,

Tot nu toe maak ik mijn back-ups met externe harde schijven en wat in de cloud, maar daar wil ik van af. Alles centraal bij elkaar en altijd toegang: snel en draadloos. Om helemaal verlost te blijven van allerlei kabels, zou ik de extra back-up willen laten synchroniseren (alleen bestanden en foto’s, niet de films) met de Apple Time Capsule die bij m’n ouders staat. Daarnaast is een nieuw systeem een mooie gelegenheid om eindelijk de gestaag uitbreidende filmcollectie daadwerkelijk te gaan bekijken – hier heb ik het afgelopen jaar weinig tijd voor gehad. De oplossing is een NAS.

Eind deze zomer zat ik te kijken naar een DS215j, ondanks dat het een instapmodel is voldoet het aan onze wensen. FreeNAS heb ik bekeken, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan. ZFS zou essentieel zijn, ZFS zou alleen voor semi-professionals zijn. ZFS benodigt het liefste 16gb ECC-geheugen, a la: ik heb geen impulsaankoop gedaan en toen was daar de nieuwe serie van Synology met onder andere de DS216play.

De play schijnt handig te zijn als je wilt streamen. Ik heb mij de afgelopen maand veel ingelezen en van wat ik begrijp is de DS216play sterk genoeg voor transcoding tot 720p. Omdat het overgrote deel van de filmcollectie uit 720p (.vob, .avi, .mkv) bestaat, is dat geen probleem. Echter las ik nog wat en nog wat en wat schetst mijn verbazing: hij wordt als één van de weinige Synology’s niet ondersteund voor Plex. Ook nu het product twee maanden op de markt is, is er nog geen enkel geluid uit de officiële hoek dat dit er aan zit te komen. En dat leek mij toch wel verrekte handig aangezien de niet-transcoding optie, Kodi, en ik niet heel lekker samen gaan. De afgelopen twee jaar heb ik er teveel mee geruziet. Het gaat mij allemaal veel te traag, zeker in de menu’s. Streams die niet beschikbaar zijn, continu weer gokken hoe of wat. Enfin. We hebben ook een Chromecast, maar da’s geen bijster sterk apparaatje. Een zelfbouw met FreeNAS lijkt dus geschikter te zijn, ook al lijk je daar minstens een i5 nodig te hebben om fatsoenlijk films te kunnen transcoden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dus, terug bij af met het idee om een FreeNAS setup te maken. Of althans, dat lijkt mij het meest voor de hand liggende. Misschien dat jullie mij kunnen corrigeren in de info die ik heb vergaard of mij kunnen wijzen op alternatieven. Het nieuwe systeem moet in ieder geval de volgende taken aankunnen:

- Periodieke back-up van eigen laptop
- Periodiek synchroniseren met Apple Time Capsule (bij ouders)
- Streamen naar Chromecast
- Niet noodzakelijk, maar mooi meegenomen: tweede stream naar tablet (vriendin)
- ITX in geval van zelfbouw
- Laag stroomverbruik

Wat mag het systeem gaan kosten?
500 euro incl. 2x WD Red 3TB. Dus netto een krappe 300.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Pi en Chromecast heb ik al. Verder heb ik niets om mee over te zetten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wanneer zelfbouw toch het beste zal blijken, heb ik de volgende onderdelen in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 53,49€ 53,49
1ASRock B85M-ITX€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 110€ 41,53€ 41,53
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 34,95€ 34,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 162,92

Veel onderdelen komen overeen met eerdere adviezen of enkele van jullie usersystemen. Het moederbord is online nog wel te verkrijgen, buiten Nederland. Is het meest geschikte en tegelijkertijd voordelige ITX bordje wat ik kan vinden. De kast vind ik persoonlijk mooi en is groot genoeg. Daarbij heeft hij een mooie prijs. Qua voeding heb ik liever een modulaire, maar deze wordt opvallend vaak aangeraden in andere topics. Geheugen kan eventueel 2x8 worden ipv 2x4. De schijven zullen in RAID 1 komen te staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren, eisen of wensen?
Zelfbouw: Intel-based

Plug & play: Synology

De DS214play biedt wel ondersteuning voor Plex, maar deze heeft weer zo’n twee jaar minder ondersteuning vanuit Synology als product zijnde. Dat zie ik dus als geen optie.

Concreet:
Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie mij aanraden. Is ZFS/ECC nodig, valt er vanuit FreeNAS te linken met Apple Time Capsule en wat valt er aan te raden met betrekking tot Plex.

5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 16:54

JT

VETAK y0

Ik vraag me echt af of je een i5 nodig hebt; wellicht moet je eens zoeken op de combinatie N3700 met FreeNAS. Scheelt je een bak stroom, zeker als je een mobo neemt met DC in.

Edit: oh wacht, je zit met transcoding...dan weet ik het niet zeker of je het met een N3700 red.

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 10-12-2015 10:52 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:31

Quakie

quakelen

Ik zou als ik jou was eerst de synology topics gaan lezen..

Je denkt iets te verkeerd over de synology's qua werkwijze en ondersteuning.

Ik teken nergens meer voor

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-07 22:07
Quakie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:15:
Ik zou als ik jou was eerst de synology topics gaan lezen..

Je denkt iets te verkeerd over de synology's qua werkwijze en ondersteuning.
Hé bedankt, ik zal de tijd eens vinden om 850 pagina's door te nemen. Wat zullen we afspreken: jij de helft, ik de helft?

Misschien kun je wijzen op welke manier ik foutief beredeneer. Is het naïef om te wensen dat Synology maar simpelweg alles ondersteund? Ja. Dat wil niet zeggen dat ik niet verbaasd kan zijn over het feit dat een groot gedeelte van hun gamma ondersteuning biedt voor een populaire app, terwijl het nieuwste model dat in de streaming behoefte zou moeten voorzien die ondersteuning niet biedt. Nogmaals, als ik mij verkeerd heb ingelezen of mijn verontwaardiging ongegrond is, dan snap ik het blijkbaar niet en zal ik alle uitleg hieromtrent waarderen.
JT schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:18:
Ik vraag me echt af of je een i5 nodig hebt; wellicht moet je eens zoeken op de combinatie N3700 met FreeNAS. Scheelt je een bak stroom, zeker als je een mobo neemt met DC in.

Edit: oh wacht, je zit met transcoding...dan weet ik het niet zeker of je het met een N3700 red.
Bedankt voor het meedenken. Een i5 inbouwen op een 24/7 systeem was ik sowieso niet van plan. Maar ik lees her en der dat een i3 het niet trekt. Nu is het zo dat 720p zat is, ik heb liever dat enkele 1080p slecht verwerkt worden dan dat de energierekening door het plafond gaat.
Voor wat betreft de N3700: ik ben altijd skeptisch geweest over het combineren van functies zoals een ingebouwde cpu. Daarbij ondersteunt de N3700 geen ECC-ram en tot 8gb. Mocht ZFS toch handig blijken (ondanks de externe back-up?), dan valt het bord sowieso af.

5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:31

Quakie

quakelen

geelers schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:48:
[...]

Hé bedankt, ik zal de tijd eens vinden om 850 pagina's door te nemen. Wat zullen we afspreken: jij de helft, ik de helft?

Misschien kun je wijzen op welke manier ik foutief beredeneer. Is het naïef om te wensen dat Synology maar simpelweg alles ondersteund? Ja. Dat wil niet zeggen dat ik niet verbaasd kan zijn over het feit dat een groot gedeelte van hun gamma ondersteuning biedt voor een populaire app, terwijl het nieuwste model dat in de streaming behoefte zou moeten voorzien die ondersteuning niet biedt. Nogmaals, als ik mij verkeerd heb ingelezen of mijn verontwaardiging ongegrond is, dan snap ik het blijkbaar niet en zal ik alle uitleg hieromtrent waarderen.

[...]

Bedankt voor het meedenken. Een i5 inbouwen op een 24/7 systeem was ik sowieso niet van plan. Maar ik lees her en der dat een i3 het niet trekt. Nu is het zo dat 720p zat is, ik heb liever dat enkele 1080p slecht verwerkt worden dan dat de energierekening door het plafond gaat.
Voor wat betreft de N3700: ik ben altijd skeptisch geweest over het combineren van functies zoals een ingebouwde cpu. Daarbij ondersteunt de N3700 geen ECC-ram en tot 8gb. Mocht ZFS toch handig blijken (ondanks de externe back-up?), dan valt het bord sowieso af.
Ik spreek helemaal niks af:je kunt mijn antwoord als iets negatiefs lezen (wat totaal niet bedoeld was overigens) of daadwerkelijk de topic openen het zoek gedeelte van GoT gebruiken. Jouw stuk wordt vaker gevraagd en wordt super uitgebreid behandeld. Het heeft een reden dat er 850 pagina's zijn. Het zijn hot topics met meerdere forum gasten die uitgebreid reageren.

Ik teken nergens meer voor