KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:52:
Ow, archiveren naar FLAC is zeker een aanrader. Gewoon 44.1/16, als je cd's pakt, heeft geen nut wat anders te pakken. Doe ik hier ook met alle cd's, FLAC's gaan op NAS als archief en om te streamen binnen huis, en trek er een AAC van voor DJ gebruik.
Zo'n Sonos/Raumfeld ding prop je gewoon ergens weg, zijn best kleine apparaatjes, evt sluit je die optisch aan aan je versterker, dingen hebben alleen stoom en wifi nodig. Maar denk dat je voor de prijs van zo'n ding makkelijk een "nieuwe" reciever kan kopen die van zichzelf al wel allerlei formaten kan spelen.
Geef je wel gelijk met streamen dat zodra je het opzegt je de muziek ook weer kwijt bent. Geluidstechnisch is er niks mis mee, bv Tidal streamt gewoon in FLAC als je netwerk het trekt.
Dat is wat ik heb besloten om als eerst te gaan doen. Ik koop CD's en converteer deze voorlopig naar 320 kbps MP3 en FLAC. Zodoende kan ik de CD's nu al wel beluisteren en weet ik zeker dat het TAG gebeuren goed geregeld is. Met online aankopen is het soms de vraag of de Artiest, Titel en dergelijke wel goed en volledig zijn ingevuld. Daarnaast kost het net zoveel als het kopen van een MP3 album.
mr.paaJ schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:53:
Streamen hoeft niet minder te zijn, zie bijvoorbeeld Tidal met het lossless aanbod. CD kwaliteit (en vlgend jaar met MQA ook hires?) via internet. Je bent wel je muziek kwijt als je stopt met betalen maar voor de prijs van een CD per maand kun je onbeperkt ontdekken en die kennis kun je gebruiken als je iets echt wil hebben. De charme daarvan begin ik zelf ook pas net te ontdekken
En dan heb je nog verschillende definities van streamen, hoeft niet perse via internet. Ik laad al jaren mijn CD's lossless in op een NAS dus gewoon CD kwaliteit lokaal maar niet meer de fysieke media.
Fantasma7988 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:31:
Wel leuk om te lezen hoeveel opties er zijn om
Muziek af te spelen .
Toch denk ik dat het meest voordelig is om een andere receiver aan te schaffen.
Maar als we zeggen dat de denon dnp zijn audio kwaliteit waarschijnlijk niet hoog genoeg ligt heb je dan wel eens het verschil tussen een stereo versterker of een stereo receiver gehoord ?
Nu ken ik de avr 1911 persoonlijk niet maar ik kwam van een surround versterker van 700 naar een stereo versterker van 450 en die laatste was veel mooier als de receiver.
JT schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:48:
[...]
Pfoe, apparaat van 500 dollar aanschaffen om bestandjes via USB naar een device en dan weer digitaal naar je receiver te sturen? Raspberry Pi 2 is 36 euro, wat onderdelen uit China halen en je hebt voor <60 euro een muziekspeler die van alles ondersteunt. De kwaliteit is ook niet minder want je stuurt gewoon digitaal het signaal naar je receiver. MEt XBMC kun je zelfs ook nog video streamen. Ga je alleen voor muziek gebruiken dan zou ik Volumio nemen. Die heeft een mooie webinterface. Dan sluit je de Pi 2 aan op je receiver, extern opslag eraan (HDD of USB stick). Via wifi verbinding maken. En dan kun je met je telefoon naar het IP adres van je Pi 2 gaan. Daar staat je dan een mooie webinterface te wachten waarmee je het ding kunt besturen. Of je streamt direct via DLNA, kan ook. Overigens heeft RuneAudio volgens mij ook zo een interface.
Mocht je over gaan op een stereoreceiver zonder DAC dan kun je ergens een fatsoenlijke USB DAC voor een paar tientjes vandaan plukken of HiFiBerry aanschaffen. Zit je totaal rond de 100 euro.
The Eagle schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:23:
Ik heb zelf een DNP720AE en een DCD-520. Die netwerkspeler is inmiddels vervangen door de DNP730 die net iets uitgebreider is en ook Spotify doet. Maar wel een prijzige optie.
DCD720 cd speler kopen kun je doen, maar de 520 is net zo goed. Sluit hem digitaal aan dan gebruik je de DAC van je receiver en dan maakt het qua geluid niks uit. Sowieso is een losse CD speler er bij wel erg fijn. Ik heb ook nog een DBP1611UD die ik eerst ook als cd speler gebruikte, maar dat is qua respons eigenlijk net te traag.
Mijn advies: als je wilt netwerkstreamen, begin met een Chromecast en een DLNA servertje op je PC. Kun je altijd uitbreiden naar een NAS.
En ter extra info hier de handleiding van dat ding:
http://www.denon-hifi.nl/...=AVR1911E2_ENG_IM_101.pdf
Check pagina 27: FLAC wordt vanaf USB niet ondersteund. Alleen MP3, WMA en M4A (apple aac).
Bedankt voor de feedback!
Streamen kan misschien een overweging zijn voor de toekomst, voorlopig doe ik het zonder.
Het enige dat ik wil is eigenlijk het kunnen afspelen van FLAC's ( of zelfs DSD / PCM).
In de praktijk zal de kwaliteit van 320 kbps naar CD kwaliteit wijzigen, als ik besluit een ander component aan te schaffen (of één van de vele overige mogelijkheden, zoals streaming).
Om speciaal daarvoor een DBT 1713UD of DNP 720AE voor aan te schaffen vind ik wat overdreven. Deze apparaten hebben veel meer mogelijkheden dan ik nodig heb. De Denon DCD720AE hou ik in gedachten. De geluidskwaliteit is volgens reviews zeer goed en qua prijs is het niet overdreven. Op dat moment kan ik afspelen met CD kwaliteit. Het nadeel (best groot) is dat de USB geen FLAC ondersteund.
Momenteel heb ik slechts € 185,- betaald voor m'n audio set (Denon AVR 1911 + B&W V201i) en wil daarom niet direct een paar honderd euro uitgeven, zodat ik FLAC bestanden af kan gaan spelen, ter vervangen voor het wisselen van CD's.
De oplossingen die jullie geven ga ik komende tijd eens rustig doornemen, want momenteel is het best veel informatie en zal ze ook verder uitzoeken, om te lezen wat de ervaring van andere mensen is daarmee. Gezien ik nu fysiek CD's koop en ze omzet naar MP3 en FLAC ben ik erg tevreden en zal ik in de toekomst kunnen kijken wat ik ga kopen om op een nette manier FLAC / DSD af te kunnen spelen.
Waarschijnlijk wordt het dan ter vervanging van m'n huidige versterker die ook DSD volledig support en FLAC bestanden via de USB ondersteund. Dat zal als basis wel heel mooi zijn. Maar goed, ik ben nu aan het genieten van m'n huidige setje met 320 kbps MP3. Ik heb net 2 albums gekocht (bij elkaar 11 CD's) die ik via de LAME codec / Foobar2000 omzet.. Genoeg te doen dus.
...