Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade van HD5970 naar...

Pagina: 1
Acties:

• Revres
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07-10 15:12
Heey allemaal,

Wegens de aankoop van GTAV heb ik mij gerealiseerd dat ik waarschijnlijk een upgrade moet hebben van mijn videokaart. Op dit moment heb ik een ATI 5970. De meeste games wat ik heb gespeeld (starcraft2, cities:skylines) was deze kaart nog voldoende voor mijn wensen. Het instellen van ultra settings is voor mij nooit nodig geweest omdat ik dat voor zulke games niet nodig vond en dus ook geen upgrade daardoor nodig vond. Maar nu heb ik dus GTAV gekocht, een game waar ik met versie 3 en 4 veel plezier aan heb beleefd maar eigenlijk niet goed draait met de huidige kaart. Vooral wegens de (volgens GTA) te weinig geheigen.

In de settings kan ik eigenlijk alleen maar instellen en spelen op 1680x1024 met alle andere grafische opties uit. De game zelf geeft aan dat ik dan al gelijk aan mijn max van 2GB zit.

Zie hieronder de huidige specs van mijn systeem:

Operating System: Windows 10 Home 64-bit
CPU: AMD Phenom II X4 980
Memory: Type DDR3 Size 8192 MBytes
Motherboard: Gigabyte Model GA-990FXA-UD3
Graphics: ATI AMD Radeon HD 5900 Series (5970)
Powersupply: OCZ600mxsp (600w)
Case: Fractal Design Define R3
Display: Samsung syncmaster 2243bw (1680x1050)

Behoeftes:

• Prijs (max): €250

• Prestaties: Laten we GTAV als benchmark nemen. Alles moet gewoon soepel lopen waarbij de grafische opties wel aangezet kunnen worden maar niet alles op ultra gezet hoeft te worden. Ik heb daarnaast ook geen gigantische resolutie nodig.

• Geluid: Omdat mijn cpu koeler al redelijk wat lawaai maakt moet het geen vliegtuig worden. Ik ben veel gewend qua geluid dus het is geen pre om dit zo stil mogelijk te krijgen.

• Hitte en/of ruimte: Qua hitte denk ik ook niet dat dit een probleem wordt aangezien er niet overgeklokt gaat worden of alles op ultra gespeeld wordt. Ruimte is geen probleem voor zover ik kan zien. De huidige twee slots kaart past (net, qua lengte) en volgens mij zijn de afmetingen niet groter georden de laatste jaren.

• Stroomverbruik: Zoals in de specs aangegeven heb ik een 600w voeding van OCZ. Nu weet ik dat de AMD kaarten wat meer verbruiken en heb ik ook al een AMD cpu erin zitten. Zelf denk ik dat het genoeg is maar als iemand suggesties hierover heeft, graag.

• Overclockmogelijkheden:: Nvt
• Compatibility: Nvt (voorzover ik kan zien)
• SLI/Crossfire: Nvt

Alle punten waar ik moet letten of info wat ik juist niet moet doen of elk advies wat voor mij de beste keus (bang for buck) is wordt gewaardeerd .

Thx!

Ps: als ik iets ben vergeten aan te geven please tell me so.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 980 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-990FXA-UD3€ 119,95€ 119,95
1Gigabyte GV-R597D5-2GD-B€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Steelseries 6Gv2€ 79,-€ 79,-
1Steelseries Sensei€ 79,95€ 79,95
1Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 128GB€ 0,-€ 0,-
1Arctic Accelero Xtreme 7970€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,90

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) blijft lastig. Schopje naar CAA.

Verder, de eerste vraag die je hier sowieso gaat krijgen, wat heb je zelf al gevonden? Zonder eigen input, geen topic in de aankoopadviesfora ;).

• Revres
Daar had ik natuurlijk al aan gedacht maar is dat niet altijd het geval hier?
Vandaar ook mijn al redelijk uitgebreide post (itt bijvoorbeeld: Videokaart vervangen met twee regels tekst)

Anyway, wat ik zelf heb gevonden is het volgende waar mijn oog op viel:
http://www.newegg.com/glo...ds-_-14-131-673-_-Product

PowerColor PCS+ Radeon R9 380
4GB 256-Bit GDDR5
Core Clock 980 MHz
2 x DL DVI-D 1 x HDMI 1 x DisplayPort
1792 Stream Processors
PCI Express 3.0

Dit is volgens mij de soort kaart waar ik naar op zoek ben.
Maar mijn kennis is al jaren niet meer ververst met alle huidige nieuwe kaarten en zaken waar ik op moet letten. Vandaar ook mijn vraag in deze sub.

edit:
Newegg is volgens mij ook een redelijk nieuwe speler op de markt in NL maar qua prijzen moet ik zeggen dat er best goede aanbiedingen te vinden zijn. Iemand ook al ervaring met hun ?

edit2: excuus, ik heb het CAA topic helemaal over het hooft gezien, natuurlijk hoort mijn vraag hier beter terecht.

[Voor 17% gewijzigd door Revres op 09-12-2015 18:35]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:53
@ TS waarom dit niet ? Gewoon een NL bedrijf ( garantie kwesties ! ) En een beter merk kaart.

Zo ; http://www.afuture.nl/productview.php?productID=4657213 ( R9 380 4GB @ € 226,60 incl. porto )

Zo lekker een cardan...

• DonnyL
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23-10 14:17
Revres schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:31:
edit:
Newegg is volgens mij ook een redelijk nieuwe speler op de markt in NL maar qua prijzen moet ik zeggen dat er best goede aanbiedingen te vinden zijn. Iemand ook al ervaring met hun ?

edit2: excuus, ik heb het CAA topic helemaal over het hooft gezien, natuurlijk hoort mijn vraag hier beter terecht.
Newegg verzendt het alsnog vanuit Amerika, in ieder geval een maand geleden nog. Dus verzendkosten en importkosten komen er nog bovenop, waardoor het ineens een stuk duurder is dan gewoon bij een Nederlandse winkel bestellen. Het klinkt altijd zo leuk om hardware goedkoop uit andere landen te halen, maar uiteindelijk kom je vaak alsnog boven de Nederlandse prijzen, om over de ggarantie maar niet te spreken.

• uname -r
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 04-09 08:55
Voor een tientje meer dan een 380 4GB uit NL heb je een 380X 4GB.
pricewatch: XFX Radeon R9 380X DD Black Edition OC 1030MHz 4GB DDR5

• WiLLoW_TieN
Deze R9 380X is € 27,-- duurder dan de R9 380 4GB die ik voorstelde ;)

Zo lekker een cardan...

• Revres
DonnyL schreef op donderdag 10 december 2015 @ 03:01:
[...]

Newegg verzendt het alsnog vanuit Amerika, in ieder geval een maand geleden nog. Dus verzendkosten en importkosten komen er nog bovenop, waardoor het ineens een stuk duurder is dan gewoon bij een Nederlandse winkel bestellen. Het klinkt altijd zo leuk om hardware goedkoop uit andere landen te halen, maar uiteindelijk kom je vaak alsnog boven de Nederlandse prijzen, om over de ggarantie maar niet te spreken.
Ja heb je inderdaad, heb je helemaal gelijk in. Dan gaat het niet veel schelen qua prijs en zoals Willow_tien al aangeeft is de garantie makkelijker te regelen wanneer vanuit Nederland besteld.
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:38:
@ TS waarom dit niet ? Gewoon een NL bedrijf ( garantie kwesties ! ) En een beter merk kaart.

Zo ; http://www.afuture.nl/productview.php?productID=4657213 ( R9 380 4GB @ € 226,60 incl. porto )
Dankje voor deze info. Dit is eigenlijk nog de beste kaart die ik heb gezien die mijn wensen vervult.
Nu zie ik hier boven ook de 380x versie getipt. Zou het zoveel verschil uitmaken met de normale 380 versie die wat ik (meen ik gisteren) nog ergens gelezen te hebben een rebrand is van de R290 ?

• WiLLoW_TieN
@ TS niet op jou monitor ( 1680x1050 ) maar neem aan dat je binnenkort overstapt op minimaal een

Full HD scherm ; Ikzelf heb onlangs deze gekocht ; pricewatch: LG 24MB56HQ-B Zwart

AH-IPS, Full HD, HDMI-in, en in hoogte verstelbaar @ € 144,95 incl. porto

Zo lekker een cardan...

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Voor onder de €250 is de kaart die WILLoW aankaart (flauwe woordgrap :p ) is imho de beste voor GTA V.

Beetje dooddoener maar heb hem zelf ook gekocht voor GTA V en draait beter dan verwacht naar aanleiding van het lezen van reviews. fHD alles net onder Ultra en vloeiend :)

380X is iets sneller maar duurder toch?

Gabriël ITX

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17:53
Ik kom bij new egg op 270 euro(shipping/btw).

dat voor een r9 380 is wel erg duur. zeker voor een powercooler.

Gewoon in nederland halen. is goedkoper. makkelijker en sneller.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• uname -r
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 04-09 08:55
De 380X die ik eerder aanhaalde valt alsnog onder de €250,- budget.

• WiLLoW_TieN
Zelf game ik op Full HD ( 1920*1080 ) en kan ik nog prima uit de voeten met mijn Sapphire HD7950 Boost 3GB. Zie signature. Eigenlijk is dat gewoon een R9 280 ( Tahiti Pro ).
Deze HD7950 Boost 3GB vind je in de PW al voor € 100,-- !
B.v ; V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Dan een Full HD ( IPS ) scherm b.v ; pricewatch: LG 23MP47HQ-P Zwart

Dan ben je ( voorlopig ) voor € 230,-- klaar.

Bron ; http://techreport.com/new...ond-life-as-radeon-r9-280

Zo lekker een cardan...

• KillerAce_NL
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Willow is me voor, ik zou ook zo'n kaart aanraden.Ik zou voor 2e hands gaan.
Waarom:
Bij nieuwe kaarten is je cpu een bottleneck, ga je hierna weer upgraden, dan wil je waarschijnlijk weer een nieuwe GPU..
Dus steek 100,- in je zak en koop een 2e handse 7950 of sneller.

@NL

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12:07

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

bedenk dat je 5970 een Dual GPU kaart was, en dat hier wel werd geadverteerd met 2GB geheugen, maar omdat 't 2x 5870 is (1GB GDDR5 per stuk) in crossfire moeten ze dit geheugen delen, vandaar dat je geheugen vol is. Er blijft namelijk 1GB effectief over.
bang voor de buck is inderdaad een nieuw scherm halen en een 2ehands 7950/7970 te vinden, dat is toch wel zo'n beetje het max wat je aan je CPU wilt hangen.

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True