Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 07:20
Hoi Tweakers,

Onze huidige WiFi router van Ziggo is niet zo best. Verbindingssnelheid is een beetje dubieus in de huiskamer (skype knalt er vaak zomaar uit) en in de rest van het huis krijgen we nog minder 'streepjes'.

Ik betrap mezelf erop dat ik mijn telefoon vaak op 3G zet ipv. WiFi omdat met name de response-tijd dat flink omhoog gaat: websites laden sneller op 3G dan op WiFi. En dat vind ik eigenlijk onacceptabel.

Via de kabel gaat internet wel bloedjesnel en werkt Skype stabiel, dus het ligt niet aan het modem.
Overigens is het al een hele tijd geleden dat ik heb geprobeerd de router op andere kanalen in te stellen. Maar nu mijn vrouw flauw is van deze router, is het een mooi moment tot aanschaf van iets nieuws over te gaan.

Ik zoek een router
Net als boven besproken wil ik een snellere WiFi router met meer bereik. Al het andere is optioneel.

Wat is je budget?
Ik heb een aantal WiFi routers gevonden rond 70 euro. Laten we dat als uitgangspunt houden

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur!
Maar ik heb liever veel bereik en stabiliteit, dan hoge snelheid en weinig bereik. Ik wil ook niet de router elke twee weken resetten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
We hebben één grote ruimte als woonkamer. Met daarnaast een gang+studeerkamer. Op de tweede verdieping hebben we een slaapkamer. We hebben buren onder + links/rechts. Ivm een huurhuis heb ik niet de mogelijkheden om kabels te leggen voor repeaters. Mijn voorkeur is één router.

Zelf heb ik de volgende drie op het oog (allemaal ac, ivm toekomst-zekerheid):
pricewatch: TP-Link Archer C5
pricewatch: Netgear R6220
pricewatch: D-Link DIR-860L

Ik heb enigszins een voorkeur voor de 860L, omdat 'ie er sexy uitziet :P
Graag hoor ik jullie inzichten!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Tenzij je houten vloeren hebt ontkom je niet aan een substantieel signaalverlies zodra je een betonnen vloer of muur door moet. Vooral vloeren geven behoorlijk wat vermindering omdat het signaal van een AP vooral horizontaal verspreid wordt.
Verder lijkt me de 860L een prima optie.
Het mooist zou zijn als je 2 AP's plaatst en die via een netwerkkabel verbindt, maar je geeft aan dat het trekken van kabels geen optie is.
Vooral de 5Ghz ondersteuning is prima. Deze is vaak veel minder druk bezet en heeft een (veel) grotere snelheid. (dan moeten jouw apparaten natuurlijk wel 5Ghz ondersteunen. 2.4Ghz wordt sowieso ook door de 860L ondersteund)

[ Voor 9% gewijzigd door 26779 op 09-12-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Hoi Khildin, bedankt voor je snelle antwoord! Helaas is kabels trekken voor nu geen optie.

Heb je een reden dat je de 860L verkiest boven de andere twee? Betere 5Ghz ondersteuning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Heb zelf die 860 hier staan en ik ben er wel tevreden over.
Met me laptop haal ik de snelheid van me abbo 110 mb.
Hij is makkelijk in te stellen en hij is in die jaar tijd dat ik hem heb geen 1x vastgelopen.
Je moet alleen opletten waar je hem zet want hij is heel licht van gewicht.
Als er een utp kabel te strak staat wordt ie omgetrokken

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Super bedankt voor jullie ervaringen.

Ik heb nog eens rond gegoogeld en vind op de hardware.info in de december 2015 praktijktest dat de C5 beter presteert:
http://nl.hardware.info/p.../9/routers/testresultaten

Ik krijg alleen niet veel vertrouwen bij het zien van de user-interface en het heeft geen beam-forming (maar toch betere resultaten dan de 860L). Hoe goed is TP-Link?