Boekenplankluidsprekers die dichtbij achterwand kunnen staan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03-2022
Ik zoek een?
Een paar compacte luidsprekers die ik het liefst zo dicht mogelijk tegen de achterwand kan plaatsen.
Deze zullen op een houten meubel staan waar ook mijn tv bovenop staat.
Max afmetingen 30cm hoog 18cm breed en 25cm diep

Wat is je budget?
Circa 375 euro per paar

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
ik zal de speakers vooral gebruiken om naar muziek te luisteren. Van sporadisch klassiek tot deep house, maar ook Arcade Fire en categorie Top2000

Wat heb je zelf gevonden
Speakers die nu op mijn longlist staan zijn o.a.

Dali Zensor 1
Q acoustics 2010 en 3010
Audio Engine P4
Acoustic Energy 101
Epsilon Studio Pro (iets boven budget)
B&W 686

Welke vragen heb je hier nog over?
Graag zou ik mijn lijstje aanvullen/verbeteren op basis van jullie ervaringen met een dergelijke situering

[ Voor 7% gewijzigd door Marcel1891 op 09-12-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

Ik ken absoluut niet alle types geen enkel type O-) , maar kan me voorstellen dat je op zoek moet naar een speaker zonder baspoort aan de achterzijde in dit geval?

[ Voor 9% gewijzigd door JdM op 09-12-2015 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik geloof dat Mission ook fijne boekenformaatjes maakte vroeger, zeker geschikt voor klassiek gezien zijn rustige karakter. Kef was ook altijd waardig in de wat kleinere segment (formaat en prijs). Van dat basreflex verhaal weet ik te weinig, zou dat wel uitzoeken.
En tevens zou ik bij jezelf nagaan of je niet een 2.1 setup kwijt kan, dus een bass-module ergens in een hoekje zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjah op 09-12-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Dali Zenzor valt af (BR poort achterzijde)
Q acoustics 2010 en 3010 vallen beide af (BR poort achterzijde)

Audio Engine P4 is mogelijk (gesloten kast, geen BR poort)
Acoustic Energy 101 is mogelijk (BR poort aan voorzijde)
Epsilon Studio Pro is mogelijk (BR poort aan voorzijde) < Dit is wel een studio monitor dus o.a. vaak een vlak frequentieverloop. Qua klank daarmee heel 'eerlijk' en slechte opnames worden dan ook sneller afgestraft.

B&W 686 S2 is mogelijk (BR poort aan voorzijde) maar de orginele 686 niet want daar zit de BR poort aan de achterzijde.

Verder kan je nog gaan luisteren naar de Monitor Audio Bronze 2.

Maar voor welke speaker je ook wil gaan, altijd luisteren in een audiowinkel. Neem je eigen muziek mee en luister naar welke speakers het beste bij jouw gewenste klankkleur past :)

[ Voor 10% gewijzigd door herofruit op 09-12-2015 18:25 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
herofruit schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:22:
Dali Zenzor valt af (BR poort achterzijde)
Q acoustics 2010 en 3010 vallen beide af (BR poort achterzijde)

Audio Engine P4 is mogelijk (gesloten kast, geen BR poort)
Acoustic Energy 101 is mogelijk (BR poort aan voorzijde)
Epsilon Studio Pro is mogelijk (BR poort aan voorzijde) < Dit is wel een studio monitor dus o.a. vaak een vlak frequentieverloop. Qua klank daarmee heel 'eerlijk' en slechte opnames worden dan ook sneller afgestraft.

B&W 686 S2 is mogelijk (BR poort aan voorzijde) maar de orginele 686 niet want daar zit de BR poort aan de achterzijde.

Verder kan je nog gaan luisteren naar de Monitor Audio Bronze 2.

Maar voor welke speaker je ook wil gaan, altijd luisteren in een audiowinkel. Neem je eigen muziek mee en luister naar welke speakers het beste bij jouw gewenste klankkleur past :)
Tóch zijn er reviews van speakers met baspoort op de achterzijde die juist goed klinken dicht op de muur, dus die stelregel gaat niet altijd op.
Vandaar dat ik specifiek vroeg naar ervaringen met deze situering.

De AudioEngine P4 heeft trouwens wel een baspoort (een sleuf aan de voorzijde). Een soort brievenbus.

[ Voor 8% gewijzigd door Marcel1891 op 09-12-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ah, die van de AudioEngine heb ik niet goed gezien. Mijn fout :)

Ik ben bekend dat speakers, met een BR poort aan de achterkant, alsnog goed kunnen klinken wanneer ze enigszins dicht op de muur. Speakers die je "het liefst zo dicht mogelijk tegen de achterwand kan plaatsen" interpreteer ik als "bijna vlak tegen de achterwand kan plaatsen".

Het risico met rearported dicht tegen een muur is dat je een 'boomy' speaker krijgt die ook op lage volumes geen mooie laagweergave heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door herofruit op 09-12-2015 19:49 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
Ze hoeven er wat mij betreft niet strak tegenaan, maar wat mijn wederhelft betreft wel zo ver als mogelijk ;-)
Er zal maximaal zo'n 10 cm tussen speaker en achterwand zitten straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11
Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar die Dalí Zensor 1 heeft een bevestigingspunt ingebouwd om hem aan de muur te hangen. De handleiding zegt het volgende;
ZENSOR 5 and 7 are designed as floor standing speakers. they should be positioned minimum 10 – 20 cm (4 – 8”) from the rear wall. ZENSOR 1, ZENSOR PIcO, ZENSOR 3, ZENSOR PIcO VOKAL and ZENSOR VOKAL are designed to be positioned flat up against the wall.
Dat lijkt me dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:30
Ik heb zelf de Q Acoustics 3010. Moet de definitieve plaatsing nog doen als het nieuwe tv meubel hangt, kan dus nog niet zeggen hoe ze klinken dicht tegen de muur aan. Kan je wel vertellen dat er in de doos ook een setje schuimrubberen "stoppen" zit om de baspoort enigszins mee af te sluiten als je ze (te) dicht tegen de muur plaatst.

Mochten deze speakers serieuze kandidaten zijn voor je, wil ik het wel een keer voor je testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

LA-384 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:04:
Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar die Dalí Zensor 1 heeft een bevestigingspunt ingebouwd om hem aan de muur te hangen. De handleiding zegt het volgende;

[...]

Dat lijkt me dus geen probleem.
Dat is ook ongeveer de afstand waarop ik de Zensor 1's van mijn wand heb staan en ik heb daar inderdaad geen enkel probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Hallo ,

Ik heb boven op mijn bureau 2 chario speakers staan en die geven op een denon 50/80 watt versterker (1 van de 2) een heel mooi geluid.

Zeker voor deze prijs
http://link.marktplaats.nl/m993593052
Nu weet ik niet hoe groot de huiskamer is maar heb ze toen ik ze net had even in de woonkamer getest 35 m2 en daar deden ze het nog prima.

Ze staan bij mij strak tegen de muur alleen iets ingedraaid .

[ Voor 1% gewijzigd door Fantasma7988 op 15-12-2015 21:23 . Reden: Link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Mocht je er nog niet uit zijn; Ik ben aan het oriënteren op een stereo systeem voor in de woonkamer als we gaan verhuizen (eind januari). De Dali Zensor 1 is daar nog altijd de beste kandidaat, met de Wharfdale Diamond 220 als optie. Die laatste zijn iets groter en hebben een basreflex ontwerp waarmee ze flexibeler in plaatsing zouden zijn. Dicht tegen de muur is daar geen enkel probleem bij, wellicht een optie voor je.

De Zensor 1 zou ik zelf ophangen, dat scheelt ook weer plaats, en ze zijn ervoor ontworpen. Helaas ben ik nog geen plaatsen tegen gekomen in de buurt van Tilburg waar ik ze opgehangen kan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@sndbastard,
Ben je ook al bij iear geweest? Dat is volgens mij een serieuze audio winkel.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat je ze zelden tot nooit hangend zal kunnen beluisteren. Het vermindert de flexibiliteit van de luisterruimte en volgens mij zullen de meeste speakers standaard wat van de muur af geplaatst worden om ongewenste weerkaatsingen te voorkomen.

[ Voor 60% gewijzigd door LA-384 op 29-12-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Nog niet, alleen bij Bartels maar daar was het op dat moment ook nog eens druk, dus voelde ik me niet comfortabel om uitgebreid te vragen naar "budget speakers" te luisteren :)
Ik voel zelf wel wat voor de Zensor 1 ophangen overigens, maar daar wil ik ze toch even voor horen; juist hangend. Voor wat ik ervan gelezen heb zouden ze daar iets voller van gaan klinken, maar niet "boomend" zoals sommige andere speakers.

Een ander alternatief zou voor mij de Diamond 220 op héél korte stands zijn (zeg maar zo'n 15 cm van de grond).
Maar!... ik moet de nieuwe woonkamer nog gaan inrichten, dus de W.A.F. speelt ook nog mee. Misschien kan ik haar wel overtuigen dat Zensor 5's juist heel mooi passen maar dat er geen bloemetje bovenop mag >_<.

Vwb de rest van de lijst; de Q Acoustics stonden / staan ook op mijn longlist, maar ik vind ze eigenlijk wat te diep voor wat het is. Wel laag en smal, maar de optie van later eventueel een keer ophangen vervalt dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Haha, nou als je gaat luisteren, neem de vrouw mee, dan zit er vast wel wat rek in die WAF. Zorg alleen wel dat je een vast maximum bedrag afspreekt en ga luisteren naar speakers die daar nog wat onder zitten. De Zensor 3 zal namelijk beter klinken dan de 1, de 5 gaat daar weer wat overheen en als je de 7 hebt gehoord vallen de eerder genoemde weer in het niet. Dan kom je uit bij de duurdere lijn en begint het hele riedeltje weer opnieuw. Voor je het weet heb je je auto verkocht en kom je thuis met setje Epicon 8. Krijg die maar eens mee op de fiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Excuses voor deze gedeeltelijke topic hijack.

Toevallig heb ik vandaag mijn auto al verkocht :+ dus er is wel wat budget beschikbaar, maar meer dan €800 - 1000 wil ik er niet aan uitgeven.
Maar serieuzer; een Zensor 1 ophangen is qua ruimte minimaal maar staat vrij heftig in het zicht. Een goed geplaatste zensor 5 is misschien zelfs minder aanwezig, maar ik ben bang dat onze twee poesbeesten die als krabpaal gaan gebruiken... speakers op 1m hoogte zijn dan bij nader inzien een veiligere optie.

Ik heb iear overigens een mailtje gestuurd om te vragen wat ik daar van mijn lijstje kan luisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 30-12-2015 10:17 ]

Pagina: 1