Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
In navolging van voorgaande jaren leek het me leuk om ook dit jaar de NWQ op GoT te bespreken.
Hieronder de vragen en antwoorden:

1) Als je Spa rood in een glas giet waar je net witte wijn uit gedronken hebt, zie je geen bubbels. Hoe komt dat?
  1. Doordat CO2 beter oplost in alcohol dan in water
  2. Doordat de alcohol in de oneffenheden van het glas gaat zitten
  3. Doordat de viscositeit van wijn groter is dan die van water
2) Vrouwelijke spionnen in de zeventiende eeuw smokkelden briefjes in rauwe eieren. Hiervoor maakten ze de eierschaal zacht in azijn. Hoe kregen ze zo’n schaal weer hard?
  1. Door het ei in water te leggen
  2. Door het ei in karnemelk te leggen
  3. Door het ei in een loogoplossing te leggen
3) Wat gebeurt er met een kip als haar linker-eierstok ten gevolge van een ontsteking niet meer functioneert?
  1. Ze krijgt de uiterlijke kenmerken en het gedrag van een haan
  2. Ze komt in de groep meteen aan de top van de pikorde
  3. Ze wordt door de andere hennen uitgestoten
4) Hoe kan een keeper de richting van een penalty het beste voorspellen?
  1. Door te kijken naar de standvoet van de schutter
  2. Door de voorkeurshoek van de schutter te kennen
  3. Door te letten op de hoek waaronder de schutter naar de bal rent
5) Waardoor is het aantal koudegolven (perioden met strenge vorst) in Nederland de afgelopen 100 jaar afgenomen?
  1. Doordat we in de winter steeds minder vaak oostenwind krijgen en de oostenwind gemiddeld warmer geworden is
  2. Doordat de invloed van de warme golfstroom toeneemt
  3. Door toenemende verdamping ontstaan meer wolken en wolken houden de warmte vast
6) Hoe kun je een lichtstraal ombuigen?
  1. Met een statisch magnetisch veld
  2. Met stromend water
  3. Met een andere lichtstraal van dezelfde golflengte
7) Eva is 36 jaar oud. Zij is nu twee keer zo oud als Sofie was toen zij zo oud was als Sofie nu is. Hoe oud is Sofie nu?
  1. 8 jaar
  2. 24 jaar
  3. 27 jaar
8) Waardoor lijken de ballen om elkaar heen te draaien als je met een zonnebrillenglas voor één oog naar dit filmpje kijkt?
  1. Doordat het oog met het glas ervoor het beeld met minder contrast doorgeeft aan de hersenen
  2. Doordat het oog met het glas ervoor het beeld verkleind doorgeeft aan de hersenen
  3. Doordat het oog met het glas ervoor het beeld vertraagd doorgeeft aan de hersenen
9) Op Mars is de hemel overdag rood en bij het ondergaan van de zon juist blauw. Hoe komt dit?
  1. De atmosfeer van Mars is ijler en stoffiger
  2. De atmosfeer van Mars bestaat grotendeels uit CO2 en dat verstrooit rood licht sterker dan blauw licht
  3. Mars draait in tegengestelde richting om zijn as, waardoor het inkomende licht een omgekeerde dopplerverschuiving ondervindt
10) Aurora is het fenomeen dat beter bekendstaat als het noorder- of zuiderlicht. Op welke planeten kan aurora voorkomen?
  1. Op alle planeten met een atmosfeer
  2. Op alle planeten met een magnetisch veld
  3. Op alle planeten waar zuurstof of stikstof in de atmosfeer zit
11) Van de ferry tussen Calais en Dover valt een paar sneakers overboord. Waar kun je die schoenen met de meeste waarschijnlijkheid terugvinden?
  1. De linkerschoen op Texel en de rechterschoen op de Shetlandeilanden
  2. De linkerschoen in Bretagne en de rechterschoen in Cornwall
  3. De linkerschoen in IJsland en de rechterschoen in Zuid-Zweden
12) Twee identieke karretjes rijden onder gelijke omstandigheden over twee identieke achtbanen. Het ene zit vol passagiers, het andere is leeg. Welk karretje heeft als eerste de volledige baan afgelegd??
  1. Het karretje vol met passagiers
  2. Het karretje zonder passagiers
  3. Maakt niet uit, ze zijn allebei even snel
13) Neem een cirkel met een straal van één meter, die rolt over de buitenkant van een cirkel met een straal van drie meter. Hoeveel omwentelingen maakt de kleine cirkel als hij één keer rond gaat over de grote cirkel?
  1. 3
  2. Π
  3. 4
14) Een populaire vlogger genereert jaarlijks een CO2-uitstoot van ongeveer 20.000.000 kg. Hoeveel vegetariërs zijn er nodig om dit te compenseren?
  1. Ongeveer 1500
  2. Ongeveer 15.000
  3. Ongeveer 150.000
15) Je wilt afvallen. Met welke manier van lopen verbruik je de meeste energie?
  1. Lopen terwijl je met je armen zwaait
  2. Lopen terwijl je je armen stil houdt
  3. Lopen in telgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Alvast wat antwoorden (volgens mij dan):

vraag 4
Antwoord A, meen dat ik ooit iets gelezen heb over een onderzoek hierheen, dat de standvoet van de schutter de hoek in zeer sterkte mate bepaalt.

vraag 6
Volgens mij in ieder geval niet antwoord A, dus ik zou antwoord C gokken.

vraag 7
Antwoord C, trial and error, volgens is 27 jaar het enige getal dat past.

vraag 9
Antwoord B, sowieso niet antwoord C. Antwoord A lijkt me geen invloed te hebben op de kleur van de atmosfeer, dat moet volgens mij in de chemische samenstelling gezocht worden.

vraag 10
Ik zou zeggen antwoord A en antwoord B. Volgens mij hebben vrijwel alle planeten een magnetisch veld, dus ik denk dat er daarnaast ook een atmosfeer aanwezig moet zijn. Dus ik zou dan voor antwoord B kiezen.

vraag 13
Antwoord A. Omtrek kleine cirkel is 2Πr = 2Π. Omtrek grote cirkel is 2Π3 = 6Π. De verhouding is dan 1 staat 3. Dus als de grote cirkel één omwenteling maakt, dan maakt de kleine cirkel 3 omwentelingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardbeg10 op 09-12-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druiper
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01-2019
Dit heb ik elders opgeschreven.

1.) B. --> lijkt me het logisch

2.) A --> zeker (filmpje op internet)

3.) C ?? Geen idee

4.) ehm. B A, inderdaad standvoet geeft zekerheid

5.) A. denk ik, koude golven komen uit het oosten, geen idee of warmtegolf iets doet, c lijkt me niet.

6.) B, denk ik.. C lijkt me juist onwaarschijnlijk.

7.) C, vreemd om het te lezen.. maar 9 jaar geleden was sophie 18, zij 27.

8.) .....

9). A. C sowieso niet, denk dat hetzelfde effect is al bij zonsondergang. Licht moet door langere wolk/stof heen, dus vooral rood licht. Zo niet is het B :)

10) A, niet op alle planeten schijnbaar.(B valt af doordat alles een magnetisch veld heeft?, C omdat ook planeten zonder zuurstof/stikstof zijn... Of toch misschen B

11.) A. golfstroom richting het noorden, tolt rond over de noordzee

12.) A? zegt mijn gevoel.. zal vast natuurkundig niets uitmaken.

13.) C. 3x om zijn as over de omtrek + nog een keer het volledige rondje omdat het om de cirkel gaat.

14.) B, 1300 kg extra klinkt wel aannemelijk

15.) B. Telgang lijkt me optimaal, zwaaien is beter dan niet zwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
15 A? We zijn geen telganger: Wikipedia: Telgang
3 B? Ik denk dat ze meer mannelijk hormoon krijgt.
5 B - Lijkt mij logisch
6 B - Water als lens
8 A - Zelfde principe als 3D tv?
10 B - Noorderlicht wordt toch direct veroorzaakt door magnetisme, vanwege de buiging bij de polen.
12 A - Als je zegt dat omhoog gelijk wordt aangedreven, beetje gewicht maakt hier niets uit voor de snelheid. Omlaag is freefall dus meer gewicht = meer snelheid.
13 - Waarom nog een extra rondje @hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druiper
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01-2019
wagenveld schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:55:
15 A? We zijn geen telganger: Wikipedia: Telgang
3 B? Ik denk dat ze meer mannelijk hormoon krijgt.
5 B - Lijkt mij logisch
6 B - Water als lens
8 A - Zelfde principe als 3D tv?
10 B - Noorderlicht wordt toch direct veroorzaakt door magnetisme, vanwege de buiging bij de polen.
12 A - Als je zegt dat omhoog gelijk wordt aangedreven, beetje gewicht maakt hier niets uit voor de snelheid. Omlaag is freefall dus meer gewicht = meer snelheid.
13 - Waarom nog een extra rondje @hierboven?
15.. denk dat je inderdaad gelijk hebt
5.. waarom? Zijn golfstromen hiervan de oorzaak?
10.. ik ga met je mee, dacht eerst dat alle planeten magnetisme hadden, maar dat is dus niet zo
13. https://nl.wikipedia.org/...ia/File:Epitrochoid-1.gif
Als je ziet rolt hij 3 keer om zijn as. Maar als je het kijkt naar 1 vast punt (lijntje) en die los uitzet zie je dat die ook nog een turn maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

6 --> b

Dit is het enige antwoord met massa.
Een magnetisch veld of lichtstraal kan ruimtetijd niet buigen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Dit werkt niet goed op internet, je kunt immers de antwoorden zo opzoeken.
Vraagje: waarom is vraag 7 multiple-gok? Dat maakt het wel gemakkelijker.
(juiste antwoord is natuurlijk 27).

Daarbij zijn de juiste antwoorden, ook bij die andere wetenschapskwis, soms best wel aanvechtbaar of in twijfel te trekken. Dat zit 'm dan vaak ook in de vraagstelling die niet helemaal andere mogelijkheden uitsluit.
Neem bijv. vraag 14 en 15, die zijn behoorlijk triviaal. Vraag 13 daarentegen staat als een huis.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 04:59 ]

• Ardbeg10
JackBol schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:54:
6 --> b

Dit is het enige antwoord met massa.
Een magnetisch veld of lichtstraal kan ruimtetijd niet buigen.
Ik neig ook naar antwoord B, maar kan een magnetisch veld een lichtstraal (dat elektromagnetische straling is) niet ook afbuigen? Voor mijn gevoel gaat het vooral om het statisch magnetisch veld.

Overigens is het uiteraard zo dat als je een bak met water pakt met een massa die groot genoeg is (bijvoorbeeld een massa zo groot als een cluster van melkwegstelsels... puur hypothetisch dus) je de lichtstraal inderdaad kunt buigen. ;)
Volgens mij gaat het vooral om het stromend water, dus massa dat in beweging is wanneer licht erdoor heen gaat. Geen idee of dat invloed heeft op de richting van een lichtstraal, mijn gevoel zegt van niet... Maar ja, in hoeverre kun je hier op je gevoel vertrouwen.
Druiper schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:20:

10) A, niet op alle planeten schijnbaar.(B valt af doordat alles een magnetisch veld heeft?, C omdat ook planeten zonder zuurstof/stikstof zijn... Of toch misschen B
Vind het een lastige vraag. Uiteraard is in eerste instantie een magnetisch veld noodzakelijk, maar volgens mij hebben alle planeten met een ijzerachtige kern of metallische waterstof een magnetisch veld, wat in de praktijk betekend dat alle planeten een magnetisch veld zouden hebben (?)

Daarnaast is ook een atmosfeer noodzakelijk, om de afgebogen elementaire deeltjes op te kunnen laten botsen. Maar vrijwel alle planeten hebben een (soms wel heel erg ijle) atmosfeer. Het liefst een atmosfeer met zwaardere elementen, zoals stukstof en zuurstof...

Dus alle drie de antwoorden zouden in principe kunnen.

Welke planeten komt er eigenlijk een aurora voor? Voor zover ik weet sowieso de aarde (duh) en alle vier de gasreuzen. Mercuries, Venus en Mars ben ik niet zeker van.

EDIT:
wagenveld schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:55:

Correct me if I'm wrong... Maar volgens mij is de valversnelling, ongeacht de massa van het voorwerp, altijd even groot. Dus meer gewicht =/= meer snelheid. Aldus Galileo. Ik zou denken dat, afgezien van de grotere wrijving van het vollere karretje, het niet uit zo maken en ze allebei even snel zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardbeg10 op 10-12-2015 09:53 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Achja, waarom stink ik daar altijd weer in?

Verwijderd

Ardbeg10 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:44:
[...]
Ik neig ook naar antwoord B, maar kan een magnetisch veld een lichtstraal (dat elektromagnetische straling is) niet ook afbuigen? Voor mijn gevoel gaat het vooral om het statisch magnetisch veld.
Allereerst complimenten voor uw username. U had wellicht wel een beter jaar kunnen kiezen :-)
Waarschijnlijk zal het antwoord op vraag 6 wel weer A zijn, al weten we allen dat zelfs stilstaand water een lichtstraal kan breken (afbuigen), daar hoeft dat water niet voor te stromen.
Als visser weet ik al dat de vissen om een hoekje kijken en je toch wel zien zitten aan de waterkant terwijl je onverhoed toch in je neus zit te peuteren. Daarvoor moet het licht dan wel schuin en niet recht op het water schijnen. Maar ja, daarover staat in de vraag weer niks. De uitleg van het vermeende antwoord zal wel weer heel triviaal zijn.
Ardbeg10 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:44:Correct me if I'm wrong... Maar volgens mij is de valversnelling, ongeacht de massa van het voorwerp, altijd even groot. Dus meer gewicht =/= meer snelheid. Aldus Galileo. Ik zou denken dat, afgezien van de grotere wrijving van het vollere karretje, het niet uit zo maken en ze allebei even snel zijn.
Dat is opeens vraag 12 en het juiste antwoord is C, dat weet ik zeker. Beide karretjes halen de eindstreep niet, want er lagen blaadjes op de rails en dus is de dienstverlening afgelast. En zo niet, dan is het B, want we laten liever lege karretjes rijden, wij zijn niet zo dol op passagiers :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:26

Onbekend

...

Leuk, weer een wetenschapsquiz.

Het antwoord op vraag 12 is A.
Bij een achtbaan gaat het dus om de hoeveelheid potentiële energie die omgezet wordt in kinetische energie. Een karretje waar meer mensen in zitten, heeft dus meer potentiële energie op de top van de achtbaan. (Ik ga hierbij van uit dat de ketting die het karretje naar boven haalt voldoende vermogen heeft om een volgeladen karretje even snel omhoog te trekken als een leeg karretje.)

[ Voor 65% gewijzigd door Onbekend op 20-12-2015 23:28 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ardbeg10 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:20:
7) Eva is 36 jaar oud. Zij is nu twee keer zo oud als Sofie was toen zij zo oud was als Sofie nu is. Hoe oud is Sofie nu?
  1. 8 jaar
  2. 24 jaar
  3. 27 jaar
Grutjes, wat is dit een moeilijke vraag zeg. Heremetijt, hier ga ik eens eventjes diep over nadenken!!!!!!!

Na uitgebreide extreme analyse ben ik tot de conclusie gekomen dat Sofie nu 27 jaar oud is.
Jep, je leest het goed. Sofie is nu 27 jaar oud. Antwoord C dus.

Lopen terwijl je met je armen zwaait
Lopen terwijl je je armen stil houdt
Lopen in telgang
Ik ga hier voor B, lopen met armen stil. Waarom? Omdat de mens normaal gesproken met zijn armen zwaait en dit zal wel de functie hebben om minder energie te gebruiken want waarom zwaait de mens anders met zijn armen? Zal wel de biologische functie hebben om minder energie te gebruiken. Telgang, tsjah, ik weet niet eens wat ik me daar bij voor moet stellen, dus hou maar op. :+
12) Twee identieke karretjes rijden onder gelijke omstandigheden over twee identieke achtbanen. Het ene zit vol passagiers, het andere is leeg. Welk karretje heeft als eerste de volledige baan afgelegd??

Het karretje vol met passagiers
Het karretje zonder passagiers
Maakt niet uit, ze zijn allebei even snel
Hemeltjelief, daar vraag je me wat. Als er geen weerstand is gaat 't allemaal even snel naar benee, dus geen rekening houdende met weerstand, dan zal antwoord c goed zijn, 't maakt niet uit.

Met een statisch magnetisch veld
Met stromend water
Met een andere lichtstraal van dezelfde golflengte
Ach, weer zo'n ingewikkelde vraag. Ik ga voor antwoord A.
Stromend water breekt het licht, buigt het niet. Wat een andere lichtstraal er in vredesnaam mee te maken heeft is me werkelijk een raadsel. Licht is een elektromagnetische golf, dus je voelt 'm al aankomen, ik kies voor antwoord A omdat een magnetisch veld wel eens een elektromagnetische golf (licht) zou kunnen afbuigen. Taalkundig is dat in ieder geval wel zo.
5) Waardoor is het aantal koudegolven (perioden met strenge vorst) in Nederland de afgelopen 100 jaar afgenomen?

Doordat we in de winter steeds minder vaak oostenwind krijgen en de oostenwind gemiddeld warmer geworden is
Doordat de invloed van de warme golfstroom toeneemt
Door toenemende verdamping ontstaan meer wolken en wolken houden de warmte vast
Wow, wat een hersenkraker weer. Ik zeg optie C, door toenemende verdamping ontstaan er meer wolken.

Optie B lijkt me niet, de warme golfstroom zal juist minder invloed krijgen omdat het noordelijk halfrond warmer wordt waardoor water in het noorden minder afkoelt, daardoor minder snel naar beneden gaat (warm water zal wel opstijgen), waardoor het water minder plaats maakt voor aanvoer vanuit het zuiden, waardoor de golfstroom dus minder hard zal gaan.

Optie A, tsjah, geen idee, Ik kan niet zeggen dat ik heb gemerkt dat we minder oostenwind krijgen, en al zou dat wel zo zijn zou het volgens mij geen bal uitmaken.

Optie C is echter logisch, wolken houden de warmte vast en hoe warmer, hoe meer verdamping.

[ Voor 71% gewijzigd door Salvatron op 24-12-2015 03:25 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:04
1) Als je Spa rood in een glas giet waar je net witte wijn uit gedronken hebt, zie je geen bubbels. Hoe komt dat?
  1. Doordat CO2 beter oplost in alcohol dan in water
  2. Doordat de alcohol in de oneffenheden van het glas gaat zitten
  3. Doordat de viscositeit van wijn groter is dan die van water
A.
2) Vrouwelijke spionnen in de zeventiende eeuw smokkelden briefjes in rauwe eieren. Hiervoor maakten ze de eierschaal zacht in azijn. Hoe kregen ze zo’n schaal weer hard?
  1. Door het ei in water te leggen
  2. Door het ei in karnemelk te leggen
  3. Door het ei in een loogoplossing te leggen
B, gokje. Weet niet wat een loogoplossing is, maar azijn zal toen redelijk simpel verkrijgbaar zijn geweest, alsook karnemelk.
3) Wat gebeurt er met een kip als haar linker-eierstok ten gevolge van een ontsteking niet meer functioneert?
  1. Ze krijgt de uiterlijke kenmerken en het gedrag van een haan
  2. Ze komt in de groep meteen aan de top van de pikorde
  3. Ze wordt door de andere hennen uitgestoten
A.
4) Hoe kan een keeper de richting van een penalty het beste voorspellen?
  1. Door te kijken naar de standvoet van de schutter
  2. Door de voorkeurshoek van de schutter te kennen
  3. Door te letten op de hoek waaronder de schutter naar de bal rent
Ik ga voor C. Maar weet dit niet zeker.
  1. Doordat we in de winter steeds minder vaak oostenwind krijgen en de oostenwind gemiddeld warmer geworden is
  2. Doordat de invloed van de warme golfstroom toeneemt
  3. Door toenemende verdamping ontstaan meer wolken en wolken houden de warmte vast
B. ( Als iets, dan denk ik dat B van invloed is op A. ).
  1. Met een statisch magnetisch veld
  2. Met stromend water
  3. Met een andere lichtstraal van dezelfde golflengte
Ik ga voor A. Maar water (niet perse stromend) "buigt" licht volgens mij ook met refractie. Maar omdat ze specifiek stromend zeggen lijkt me dat niet het geval te zijn. Volgens mij doven twee golven met dezelfde lengte elkaar uit dat lijkt me dan ook voor licht het geval te zijn.
  1. 8 jaar
  2. 24 jaar
  3. 27 jaar
Ik kom niet eens uit die zin.
8) Waardoor lijken de ballen om elkaar heen te draaien als je met een zonnebrillenglas voor één oog naar dit filmpje kijkt?
  1. Doordat het oog met het glas ervoor het beeld met minder contrast doorgeeft aan de hersenen
  2. Doordat het oog met het glas ervoor het beeld verkleind doorgeeft aan de hersenen
  3. Doordat het oog met het glas ervoor het beeld vertraagd doorgeeft aan de hersenen
A.
9) Op Mars is de hemel overdag rood en bij het ondergaan van de zon juist blauw. Hoe komt dit?
  1. De atmosfeer van Mars is ijler en stoffiger
  2. De atmosfeer van Mars bestaat grotendeels uit CO2 en dat verstrooit rood licht sterker dan blauw licht
  3. Mars draait in tegengestelde richting om zijn as, waardoor het inkomende licht een omgekeerde dopplerverschuiving ondervindt
B
10) Aurora is het fenomeen dat beter bekendstaat als het noorder- of zuiderlicht. Op welke planeten kan aurora voorkomen?
  1. Op alle planeten met een atmosfeer
  2. Op alle planeten met een magnetisch veld
  3. Op alle planeten waar zuurstof of stikstof in de atmosfeer zit
B
11) Van de ferry tussen Calais en Dover valt een paar sneakers overboord. Waar kun je die schoenen met de meeste waarschijnlijkheid terugvinden?
  1. De linkerschoen op Texel en de rechterschoen op de Shetlandeilanden
  2. De linkerschoen in Bretagne en de rechterschoen in Cornwall
  3. De linkerschoen in IJsland en de rechterschoen in Zuid-Zweden
Ik ga maar voor B. Maar het lijkt me toch dat er bijzonder veel variabelen in het spel zijn.
  1. Het karretje vol met passagiers
  2. Het karretje zonder passagiers
  3. Maakt niet uit, ze zijn allebei even snel
A. Denk ik, bij een val zal deze meer snelheid maken. Hoewel deze ook wel weer meer snelheid verliest bij de klim na een val. Maar ik denk dat de extra snelheid in de val dat wel opheft.
13) Neem een cirkel met een straal van één meter, die rolt over de buitenkant van een cirkel met een straal van drie meter. Hoeveel omwentelingen maakt de kleine cirkel als hij één keer rond gaat over de grote cirkel?
  1. 3
  2. Π
  3. 4
A
14) Een populaire vlogger genereert jaarlijks een CO2-uitstoot van ongeveer 20.000.000 kg. Hoeveel vegetariërs zijn er nodig om dit te compenseren?
  1. Ongeveer 1500
  2. Ongeveer 15.000
  3. Ongeveer 150.000
A. Lijkt me dat bij vleesproductie (beestje laten groeien, stal en whatnot) vrij veel CO2 vrij komt.
  1. Lopen terwijl je met je armen zwaait
  2. Lopen terwijl je je armen stil houdt
  3. Lopen in telgang
B

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
De juiste antwoorden (met toelichting) staan inmiddels ook online:

http://www.vpro.nl/programmas/nwq/2015/antwoorden

Ik heb de uitzending (nog) niet gezien. Vond de vragen over het algemeen leuker dan vorig jaar, maar wederom niet zo interessant als enkele jaren terug. Veel vragen vallen voor mij onder de categorie "weetjes / algemene kennis" en niet zo zeer onder de categorie "wetenschap" (bijvoorbeeld de vraag over de voetballer en de vraag over de blogger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ah kijk, de antwoorden:

Vraag 5: Ja, had ik helemaal fout.
Ik zei optie C, door meer wolken blijft het warmer, een zeer logische gedachte, Helaas was het juiste antwoord A. Toch ben ik blij dat tenminste íets van de vraag goed had: De temperatuur van de Noord-Atlantische Oceaan neemt nauwelijks toe vanwege de afname van de warme golfstroom.
Maar goed, ik begrijp dus dat we steeds meer westenwind krijgen in de winter hier in nederland. Oké.

vraag 6: jazeker, wederom fout.
Ik dacht deze wel eventjes taalkundig op te lossen, een magnetisch veld dat invloed heeft op een elektromagnetische golf, logisch maar foutief. waarom A fout is
Met een magnetisch veld kan je wel de polarisatie van licht veranderen maar niet de richting van de straal.

vraag 7: YES!!! eindelijk een goed antwoord.
C, 27 jaar oud. Ik wil er wel bij opmerken dat de wijze waarop ik deze vraag heb opgelost veel en veel moeilijker was dan de wijze waarop het in de antwoorden van de VPRO staat. Maar dit terzijde.

vraag 12: wederom fout.
A Het karretje vol met passagiers.
Tsjah, ik dacht toch echt dat ze even snel downstairs zouden gaan, maar, o, wat zat ik er naast!
Tsjah, ik had de wrijving niet mee gerekend, in de antwoorden rekenen ze het wel mee. Soms wordt het wel meegerekend in het antwoord, soms niet, je weet nooit wanneer wel, wanneer niet. Logisch dat ik deze fout had. Naja, goed. Nee.

vraag 15: fout.......
lopen in telgang kost het meest energie, terwijl ik had gezegd wanneer je je armen stil houdt. He bah, ach nee, weer fout. Tsjah, ik wist niet wat telgang is dus logischerwijs negeerde ik het. Zelfs na wikipedia te hebben gelezen, wist ik niet wat telgang was. Het mooie is echter dat mijn redenatie toch goed was qua energieverbruik.

==========================

Resumerende heb ik 1 vraag goed beantwoord en 4 fout. Duidelijk geen geboren wetenschapper dus. Aangezien er 15 vragen zijn kan ik de conclusie trekken dat ik 3 goede antwoorden zou hebben gehad als ik de hele quiz gedaan had. 3 van de 15, bravo! toch nog een paar goede antwoorden, applausje voor mezelf :)

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja, of het zou bij die ene zijn gebleven, dat weet je niet :).
Vraag 7 is alleen maar pure rekenkunde, desnoods noem je het algebra. Hier niet zo moeilijk, want je kunt rustig even nadenken, dat is een groot verschil met in die zaal zitten. Maar is dat wetenschap?
Pagina: 1