12v Lithium-ion accu laden dmv kleine zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 09:19
Hey all,

Ik heb weer een projectje in mijn hoofd, helaas laat mijn kennis mij vaak in de steek maar gelukkig is daar Tweakers.

Zelf weet ik hoe ik met kleine zonnepaneeltjes kleine oplaadbare accu's kan laden, echter wil ik voor dit project een Lithium-ion accu van 12v gaan laden, maar ook gelijk ontladen (Wil 24/7 een luchtpomp in werking zetten als de temperatuur onder de 5 graden is). Nu begrijp ik dat je deze accu's op een andere manier moet laden, dan gewoon de + en - aan elkaar knopen (incl diode) en ben al even wezen googlen maar zie door de bomen het bos meer... kan iemand mij helpen?

Dank! _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Een 12V Lithium-Ion accu? Bedoel je een pack met 3 Li-Ion cellen in serie geschakeld? Die hebben een nominale spanning van 11.1V (3x 3.7V) en een maximale spanning van 12.6V (3x 4.2V) wanneer ze volgeladen zijn. Je moet er rekenen dat je een Li-Ion accu moet opladen met een speciaal daarvoor ontworpen laadcircuit. Deze laadt met een constante stroom tot de maximale spanning van 4.2V per cel is bereikt en schakelt uit zodra de laadstroom onder een bepaalde drempel komt (meestal 1/10 van de initiële laadstroom). Druppelladen is namelijk niet aan te raden bij deze accu's.

Als je het laadcircuit wilt voeden vanuit zonnecellen komt er nog meer bij kijken omdat deze niet een constante output leveren maar variabel afhankelijk van de hoeveelheid licht die erop valt (logisch natuurlijk).

Ook moet je rekening houden met dat je Li-Ion cellen niet te ver mag ontladen (onder ongeveer 3V) omdat ze anders stuk gaan.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Ik heb het bv over deze (heb zelf een grotere maar gaat om het idee).

http://www.ebay.com/itm/1...494080:g:0FEAAOSw8cNUR4J1

En klopt, vandaar dat ik opzoek ben naar een module die ik tussen de kleine zonnepaneeltjes kan zetten en de accu zodat deze goed opgeladen blijft. (niet te laag of te hoog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Je zou om te laden deze kunnen gebruiken:
http://www.hobbyking.com/...tem_B.asp?idProduct=41730

Nadeel is dat deze lader met max 700 mA laadt, maar hij gaat wel laden zodra hij spanning krijgt.

Lithiumbatterijen moet je gebalanceerd opladen als ze in serie staan.

Om welk zonnepaneel gaat het hier precies?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16
Ik weet niet precies wat voor verbruik je luchtpomp heeft, maar het vervelende bij dit soort constructies is dat juist wanneer je het nodig hebt (temp <5 graden wat je aan geeft) de zonopbrengst dermate laag is dat je onmogelijk de accu volgeladen krijgt (met een acceptabel aantal panelen), laat staan dat je 24/7 de pomp kunt laten pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Heb geen idee precies hoeveel V mijn paneeltjes zijn, maar zal daar morgen even naar kijken,
Deze luchtpomp heb ik;
http://www.ebay.com/itm/D...cf3b1d:g:vjUAAOSwMmBV5pxG

Kan helaas niet meten hoeveel deze gebruikt, maar als schatting denk ik 450mA p/u.

@schlumpie; denk dat dat te weinig is, omdat de pomp ook moet draaien en laden gelijk... dan laad ik nog maar 300mA p/u :D das wel wat weinig in de winter... zomer's maakt niet uit, dan pompt hij niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
12V betekent een 3-cellen accu. En lithium accu's moet je gebalanceerd opladen waar je elke cel apart meet/laad.
Doe je dat niet dan riskeer je overladen, of diepontladen van een enkele cel met brand als gevolg.

De accu die jij toont heeft twee stekkers, één voor opladen (female), één voor ontladen (male).
Dat zou erop kunnen wijzen dat er al intelligentie in de accu zit. (maar met eBay weet je het nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Stroom is gewoon A (of mA, uA etc), niet mA/u. :) Het pack uit je link heeft 3000mAh (milli Ampère uur), wat betekent dat het een uur lang 3000mA, of 3A kan leveren tot het leeg is. Om hem van leeg weer vol te laden moet er ook weer 3Ah in, of eigenlijk wat meer vanwege de interne verliezen. Met de nominale spanning van 10,8V (ze zijn 3,6V per cel) betekent dit ongeveer 32,5Wh aan energie (10,8V*3A). Ik weet niet precies wat voor zonnecel je in gedachten hebt, maar een mini zonnecel van zo'n 15x15cm levert ongeveer 4W onder ideale omstandigheden. Die zou dan ruim 7 uur nodig hebben om de batterij helemaal op te laden, maar dat is allemaal optimaal zonder verliezen. Omdat je zegt dat je alleen 's winters pompt kun je uit gaan van ongeveer 8 uur bruikbaar licht, dus dat wordt al krap. Dan moet je ook zorgen dat er tijdens het laden genoeg vermogen is om ook de pomp te laten draaien tijdens het laden.
Stel, je pomp gebruikt inderdaad 450mA op 12V, dat is ongeveer 5,5W, dan is je accu in 6 uur leeg wanneer de zon onder is gegaan (geen rekening gehouden met de ontlaadcurve van de accu, de spanning wordt lager naarmate de accu ontlaadt en het opgenomen vermogen van de pomp zal hierdoor ook veranderen).

Je zegt dat je een grotere accu hebt dan die in dat linkje, dan zijn de getallen allemaal iets anders, maar die kun je misschien zelf als oefening eens proberen in te vullen. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso lijkt je accu capaciteit al te klein om de een nacht door te komen dus daar zal je al in omhoog moeten.

tevens krijg je dan weer het feit dat je zonnepaneeltje(s) niet genoeg kunnen bijladen dus moet je daar ook alweer extra.

404 Signature not found

• EricBruggema
Heren bedankt voor jullie reactie, ik heb een 7Ah accu pack, iets groter dus maar zie wel dat ik erg wordt beperkt door de kleine zonnepaneeltjes, zullen toch wat meer bij moeten om genoeg stroom op te wekken. Eventueel zou ik de pomp ook op een lagere voltage kunnen laten draaien, scheelt stroom maar ook 'bubbels'..

Maar dan nog moet ik een module hebben wat ik tussen deze paneeltjes zet en de accu, die van Hobby King lijkt me goed, of zijn er betere / kleinere alternatieven?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
EricBruggema schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:33:
Heren bedankt voor jullie reactie, ik heb een 7Ah accu pack, iets groter dus maar zie wel dat ik erg wordt beperkt door de kleine zonnepaneeltjes, zullen toch wat meer bij moeten om genoeg stroom op te wekken. Eventueel zou ik de pomp ook op een lagere voltage kunnen laten draaien, scheelt stroom maar ook 'bubbels'..

Maar dan nog moet ik een module hebben wat ik tussen deze paneeltjes zet en de accu, die van Hobby King lijkt me goed, of zijn er betere / kleinere alternatieven?
ik neem aan dat je het voor het ijsvrij houden van een vijver gebruiken gaat? kan je dan niet ipv bij +5 pas bij 0 graden gaan bellen blazen?

en eventueel ipv continu aan bv 5 min aan 5 min uit doen ? tot de temperatuur bv bij -10 komt?

zo snel vriest het namelijk niet dicht bij lichte vorst :-)

404 Signature not found

• EricBruggema
SMSfreakie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:08:
ik neem aan dat je het voor het ijsvrij houden van een vijver gebruiken gaat? kan je dan niet ipv bij +5 pas bij 0 graden gaan bellen blazen?

en eventueel ipv continu aan bv 5 min aan 5 min uit doen ? tot de temperatuur bv bij -10 komt?

zo snel vriest het namelijk niet dicht bij lichte vorst :-)
Niet ijsvrij, maar wel dat er een stuk water open blijft. Bij 0 graden kan natuurlijk ook, dat is in te stellen, en daarnaast is het denk ik logischer om de pomp minder volts te geven, dan komen er ook minder bubbels maar scheelt het weer stroom... Ik heb helaas niets kunnen zien op de luchtpomp qua verbruik maar begreep van een vriend dat 450mA wel heel erg veel is voor deze kleine pompjes... iemand een idee?
Pagina: 1