Extreme interface lag in win10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepiep
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-07 17:39
Sinds windows 10 uit is gekomen heb ik mijn laptop (Acer Aspire R7) geupdate naar deze versie. In het begin was er niets aan de hand, maar daarna..

Ik merkte dat mijn cursos begon te laggen. Om de 2/3 seconden haperde deze. Ik dacht dat er niets aan de hand was en dat de batterijen bijna op waren. Dus ik ging de touchpad van de laptop uitproberen en tot mijn verbazing was de lag daar ook aanwezig.

Ter verduidelijking: Het probleem deed/doet zich niet constant voor. Ik denk ook dat het losstaat van de programma's die ik draai. Soms heb ik alleen Chrome open en gebeurt het, soms helemaal niets en dan gebeurt het. En soms heb ik zware programma's open zoals After Effects en Illustrator en dan doet het probleem zich niet voor.

Nu ben ik erachter gekomen, dat niet alleen de cursor een lag heeft, maar het lijkt wel de hele interface. Zelf nu ik dit aan het typen ben is die om de seconde aan het laggen. Of als ik scroll; in principe de hele interface. Maar als ik video afspeel, wordt dit wel vloeiend weergeven.

Wat heb ik gedaan tot nu toe?
  • Ik heb mijn videokaart drive geupdate naar de nieuwste. Zelf helemaal verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Heeft niets geholpen.
  • Schone install van windows 10. In het begin leek het opgelost te zijn, maar paar uur later gebeurde het weer.
Het probleem doet zich steeds meer (lees 90% van de tijd) voor. Ik kan er nu bijna niet meer mee werken, omdat ik juist veel met grafische programma's werk.

Met windows 8 en 8.1 had ik dit probleem nooit.

Wat verder merkwaardig is, de lag doet zich niet voor als ik over sommige vensters van Windows beweeg. Bijvoorbeeld als ik taakbheer open heb staan en geselecteerd is, is er totaal geen lag meer. Ook als ik naar het aanmeldscherm van Windows schakel, is er niets aan de hand. Als ik het venster wegklik, begin het weer te laggen.

Ik heb op internet gezocht naar vergelijkbare problemen, maar heb niets kunnen vinden; in ieder geval niet dat de hele interface lagde.

Ik ben eigenlijk ten einde raad. Ik heb het probleem nu 3 maanden en stuur mijn laptop liever niet op, daar ik deze dagelijks nodig heb. Ook betwijfel ik of het aan de hardware ligt, want zoals ik al meldde, het gebeurt niet altijd en niet in alle vensters

Specificaties

Acer Aspire R7-571G
Intel Core i5 3337U, 1,8GHz
8GB RAM
500 GB Samsung Evo 840 SSD (origineel 750GB HDD)
NVIDIA GT 750M
Touchscreen

De persoon die mij van het probleem afhelpt, zal ik eeuwig dankbaar zijn. Ik zit er namelijk echt lang mee en de irritaties lopen flink op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Vraagje, als jij taakbeheer opent, zie je dan bijvoorbeeld je CPU steeds richting de 100% gaan?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepiep
Nee totaal niet, CPU tussen de 1-5%, geheuegen standaard op 28% en schijf momenteel 0%. Had ik ook al gecheckt. Mijn laptop draait stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 11:44
Even als experimentje:
Wanneer je hier last van hebt. Kijk dan eens in Task manager of je een proces ziet genaamd "FMAPP.exe". Kill die dan en vertel hier dan of het probleem dan weg is (totdat je de computer reboot).
Als het dan weg is, dan zijn het de realtek HD Audio drivers.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepiep
@Meekoh, FMAPP gekillt en gereboot. Tot zo ver no lag..... Maar ik zie in Taakbeheer dat FMAPP wel weer gestart is. Ik hoop echt dat dit de oplossing was.

Als ik over een paar uur nog steeds geen lag heb, ben jij mijn held!!! Thanks alvast. Over een paar uur geef ik hier weer een update! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
Je moet niet FMapp killen en meteen rebooten. Wat ik bedoel is dat je probleem weg zou moeten blijven nadat je FMapp hebt gekilled TOTAAN het moment dat je reboot.
de reboot zorgt ervoor dat FMapp weer herstart word.

Dus wanneer je het killed en het blijft weg tot je je laptop reboot dan zijn het de realtek drivers.
Probeer die drivers dan eens te verwijderen/uninstall.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepiep
Ik denk dat het inderdaad de realtek drivers waren dan.

Het probleem doet zich nu niet voor. Wanneer dit gebeurt zal ik ze uninstallen. Straks is het helemaal niet nodig :)

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

siepiep schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:51:
Ik denk dat het inderdaad de realtek drivers waren dan.

Het probleem doet zich nu niet voor. Wanneer dit gebeurt zal ik ze uninstallen. Straks is het helemaal niet nodig :)

Thanks alvast!
Je kunt het ook blokken middels Ccleaner als opstart functie. Of je kunt de driver volledig uninstallen, alleen nadeel is dat Windows het automatisch weer zal installeren bij het vinden van je hardware.

Beste is CCleaner gebruiken en gewoon de opstart van deze driver blokkeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Xtr3me4me schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:58:
[...]

Je kunt het ook blokken middels Ccleaner al opstart functie. Of je kunt de driver volledig uninstallen, alleen nadeel is dat Windows het automatisch weer zal installeren bij het vinden van je hardware.

Beste is CCleaner gebruiken en gewoon de opstart van deze driver blokkeren. ;)
Nee Windows zou alleen de driver installeren, niet al die software meuk die je erbij krijgt (zoals fmapp.exe).
En dan nog dan valt windows terug op zijn eigen sound drivers. Die werken vaak ook prima.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Meekoh schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:00:
[...]

Nee Windows zou alleen de driver installeren, niet al die software meuk die je erbij krijgt (zoals fmapp.exe).
En dan nog dan valt windows terug op zijn eigen sound drivers. Die werken vaak ook prima.
Oh, als dit kan dan is dat ook prima. Ik gebruik de blok methode meestal. Maar standaard windows sound drivers werken uiteraard ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepiep
Aha, Fijn het een en ander geleerd vandaag. Echt TOP!. Bedankt allebei! :)
Pagina: 1