Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 714981

Topicstarter
Allen, over een maand start ik als zzp'er. Ik ben dan 26 jaar en heb inmiddels 2,5 jaar full-time ervaring opgedaan als junior developer. Een greep uit de werkzaamheden waar ik me de afgelopen 2,5 jaar mee heb beziggehouden:

- Python programmeren.
- PHP (CakePHP, Zend) programmeren.
- NodeJS (ExpressJS).
- PostgreSQL beheer en onderhoud.
- MySQL beheer en onderhoud.
- Linux (voornamelijk ubuntu) beheer en onderhoud.
- JavaScript in het algemeen.

Dit betreft dus werkzaamheden waar ik me vrijwel iedere week wel mee bezig hield.

Nu verdiende ik wel een aardig loon van plusminus 2300 bruto per maand. Ik was er persoonlijk wel tevreden over. Dit kwam neer op een uurloon van zo'n 13 euro. Nu kan ik volgende maand ergens onder een nulurencontract aan de slag, voor een paar dagen per week. De overige dagen ga ik dan als zzp'er aan de slag.

Echter is het zo dat de betreffende persoon mij een uurloon wil betalen wat bijna net zoveel is als het bedrag wat ik dus voorheen kreeg. Echter vertellen mensen in mijn omgeving (2 boekhouders, iemand die ik ken met een baan als HR medewerkster en familie) dat ik mezelf daarmee tekort doe en minimaal rond de 20 per uur moet zitten. En dat betreft dan het loon als ik onder een nulurencontract werk.
Het is me echter nog steeds niet duidelijk, waarom? Tuurlijk wil ik dat wel, en als ze er niet mee akkoord gaan dan gaat het niet door. Maar dan wil ik nu wel meer duidelijkheid over waarom minder dan 20 per uur te weinig is. Want dat zou haast betekenen dat ik al die tijd onderbetaald ben. Of er moet een daadwerkelijk verschil zijn qua contract?

Any thoughts?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 714981 op 09-12-2015 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:15
Hoewel er genoeg te vinden is op het internet, hier maar een voorzetje:
vakantiegeld, pensioen, verzekeringen, verlofdagen inprijzen en niet declarabele tijd inprijzen, bijdrage ZVW
Daarnaast kosten voor laptop, software, en vervoer?

Als jij voor hetzelfde geld aan de gang gaat, betekent dit dat er op iets van die zaken bespaard gaat worden :)

Maar zoals je het schrijft kom je in loondienst voor die klus voor een paar dagen per week? Dan speelt dit allemaal weer niet voor die klus, maar alleen voor je ZZP klussen ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Hoe zit het met vakantiegeld, zit dat al bij je uurloon van het nulurencontract inbegrepen? Wat dat zou betekenen dat je dus netto een lager loon krijgt per uur dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoewel er genoeg te vinden is op het internet, hier maar een voorzetje:
vakantiegeld, pensioen, verzekeringen, verlofdagen inprijzen en niet declarabele tijd inprijzen, bijdrage ZVW
Daarnaast kosten voor laptop, software, en vervoer?

Als jij voor hetzelfde geld aan de gang gaat, betekent dit dat er op iets van die zaken bespaard gaat worden :)

Maar zoals je het schrijft kom je in loondienst voor die klus voor een paar dagen per week? Dan speelt dit allemaal weer niet voor die klus, maar alleen voor je ZZP klussen ernaast.
Vandaar dus mijn vraag :) Maar dan zal ik het volgende nog maar eens uitzoeken, want hier heb ik idd nog geen weet van: pensioen, verzekeringen, verlofdagen inprijzen en niet declarabele tijd inprijzen, bijdrage ZVW. Vakantiegeld zal in het uurloon worden verrekend.
Hoe zit het met vakantiegeld, zit dat al bij je uurloon van het nulurencontract inbegrepen? Wat dat zou betekenen dat je dus netto een lager loon krijgt per uur dan voorheen.
Vakantiegeld zou inderdaad in het uurloon moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je kunt het ook anders bekijken: als je niet in loondienst (nulurencontract) was gegaan had je uren kunnen maken als ZZP-er. Nu kun je je vaste lasten als ZZP-er dus verdelen over minder uren. Dus óf je uurtarief als ZZP-er gaat behoorlijk de lucht in, óf je moet inderdaad in je loondienst-uren ook een vergoeding daarvoor vragen.

Vaste lasten die ik bedoel zijn o.a. verzekeringen, afschrijvingen van activa (laptop, werkplek etc.) en gas/water/licht van je kantoor bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
Wat denk je van een risico opslag aangezien ze zo ongeveer risicoloos iemand in dienst hebben met een 0 uren contract.

Toen ik 10 jaar geleden via een uitzendbureau werd ingehuurd voor een administratieve baan was mijn tarief al 30 euro. Als je zo als jij al echte ervaring hebt zou ik denken aan een uurtarief van minimaal 30 euro (al lijkt >40 me reëler).

Dit is precies waarvoor de overheid al die regels instelt voor ZZP'ers. Mensen laten zich misbruiken waardoor het weer moeilijk wordt voor echte zzp'ers.

[ Voor 62% gewijzigd door Malt007 op 09-12-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 13:16
Als je als ZZPer aan de slag wilt, doe je er denk ik allereerst goed aan om te proberen met je nieuwe "werkgever" te regelen dat je geen arbeidscontract hebt, maar dat hij je inhuurt net als al je andere toekomstige opdrachtgevers. Dat kan gewoon simpel uurtje-factuurtje zijn.

Voor de opdrachtgever zit hier nauwelijks verschil in. Of hij nou zelf loonbelasting betaalt, of een hoger bruto uurtarief uitbetaalt aan de opdrachtnemer, dat is als het goed is lood om oud ijzer.

Verder; de opdrachtgever heeft bij een 0-uren contract veel meer flexibiliteit. Hij kan jou inhuren wanneer hij jou nodig heeft en hoeft je niet in te huren als er geen werk is. Omgekeerd loop jij meer risico, omdat je per maand niet van te voren weet hoeveel euro's je ontvangt. Alleen al voor dat risico mag je best rekenen op een zekere vergoeding. Daar komt nog bij dat er werk zat is (programmeurs zijn relatief schaars). Dat geeft je ook een wat betere positie om je prijs wat op te drijven.

Kortom, ik zou wat hoger gaan zitten.

offtopic:
Iets met, tegelijk met de mensen hierboven dezelfde reactie tikken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bjornski op 09-12-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Anoniem: 714981 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:37:
Allen, over een maand start ik als zzp'er. Ik ben dan 26 jaar en heb inmiddels 2,5 jaar full-time ervaring opgedaan als junior developer.[...] (web development) [...]

Dit betreft dus werkzaamheden waar ik me vrijwel iedere week wel mee bezig hield.

Nu verdiende ik wel een aardig loon van plusminus 2300 bruto per maand. Ik was er persoonlijk wel tevreden over. Dit kwam neer op een uurloon van zo'n 13 euro. Nu kan ik volgende maand ergens onder een nulurencontract aan de slag, voor een paar dagen per week. De overige dagen ga ik dan als zzp'er aan de slag.
Ik zou geen nulurencontract meer tekenen maar deze werkzaamheden gewoon onder je ZZP bezigheden brengen. Dan heb je meer kans dat dit inkomen als ondernemingswinst wordt gezien i.p.v. bijverdienste. Fiscaal gunstiger.

Bovendien moet er in een risicodragend inkomen altijd een opslag voor je risico zitten. Nulurencontract voor 13 euro per uur, no way.
Echter is het zo dat de betreffende persoon mij een uurloon wil betalen wat bijna net zoveel is als het bedrag wat ik dus voorheen kreeg. Echter vertellen mensen in mijn omgeving (2 boekhouders, iemand die ik ken met een baan als HR medewerkster en familie) dat ik mezelf daarmee tekort doe en minimaal rond de 20 per uur moet zitten. En dat betreft dan het loon als ik onder een nulurencontract werk.
Als junior met deze zeer gewilde skills moet je toch wel 50 euro per uur kunnen pakken (uitgaande van ZZP). Dat correspondeert met een uurloon in een nulurencontract van +=35 euro (verschil zijn secundaire AV en sociale zekerheid). Dus ook 20 slaat ook nergens op.

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 10-12-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vocalise
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:02
Anoniem: 714981 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:37:
Allen, over een maand start ik als zzp'er. Ik ben dan 26 jaar en heb inmiddels 2,5 jaar full-time ervaring opgedaan als junior developer. Een greep uit de werkzaamheden waar ik me de afgelopen 2,5 jaar mee heb beziggehouden:

- Python programmeren.
- PHP (CakePHP, Zend) programmeren.
- NodeJS (ExpressJS).
- PostgreSQL beheer en onderhoud.
- MySQL beheer en onderhoud.
- Linux (voornamelijk ubuntu) beheer en onderhoud.
- JavaScript in het algemeen.
Als ik via mijn huidige werkgever PHP jongens en dames gevonden krijg en op gesprek krijg bij mijn opdrachtgevers ( overheid voornamelijk) liggen de tarieven tussen de 45 en 55 euro per uur. Ik kan niet naar jou situatie kijken maar zorg ervoor dat je jezelf niet onder de marktwaarde verkoopt!

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties! Very helpful! Ik ga er morgen even rustig voor zitten en alles op papier zetten. Ik neem dan al jullie reacties mee. Als ik nog verdere vragen heb, dan zal ik deze hier plaatsen.

Nogmaals bedankt.
Pagina: 1