Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-11 13:44
Mede tweakers, binnenkort zal mijn abbonement aflopen, vandaar dat ik wat aan het rondkijken ben naar een nieuwe telefoon. Echter hebben mijn voorkeuren en ervaring uit het verleden ervoor gezorgd dat mijn opties blijkbaar erg minimaal worden. Bij deze wil ik jullie advies vragen en wellicht valt er iets te vinden dat tot nu toe nog over het hoofd heb gezien.

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een nieuwe smartphone. Hier heb ik de volgende requirements voor (inclusief argumentatie):

- Dual Sim: Momenteel bezig ik een zakelijke en een privé telefoon. Hier wil ik vanaf, ik wil gewoon één telefoon die ik voor beide kan gebruiken.
- Android: Zakelijk werk ik met Windows 10 op een Lumia 930, als is hier voor zakelijk gebruik niks mis mee, ik mis de app/mogelijkheden die ik met Android wel heb. IOS is bij mij uit principe geen optie (sorry).
- OLED scherm: Zoals gezegd bezit ik een Lumia 930, dit scherm vind ik geweldig. Privé heb ik Samsungs gehad, heb momenteel een Sony Xperia Z1 Compact en vind dit scherm gewoon veel minder mooi.
- NFC: Al heb ik dit een hele tijd nutteloos gevonden, tegenwoordig gebruik ik het voor mijn wekker (https://play.google.com/s...?id=com.tinglabs.nfcalarm) en kan niet meer zonder.
- Fingerprint: Ik ben het unlocken met een code zat. Hierbij vraag ik mij alleen nog af of deze methode genoeg is voor de beveiligings-policy vanuit het werk.
- Formaat zo klein mogelijk: Ik vind het prettig om mijn telefoon met één hand te kunnen bedienen, bij mijn z1c gaat dit nog prima, bij de lumia 930 niet meer. Het liefst zou ik dan ook onder de 5" willen blijven, echter blijven er dan geen telefoons meer over om uit te kiezen.
- 4G (800): T-mobile is in mijn gebied geen optie, dan blijven vodaphone en kpn over en deze hebben in mijn gebied alleen (nog maar) 800 masten.

Wat is je budget?
Ik heb geen keihard budget, als er de "perfecte" telefoon is wil ik daar best wat voor neerleggen (ook nog wel high end prijzen) maar de richtlijnen zijn toch wel:

Ik wil geen high-end prijzen (€700,-) meer gaan betalen.
De max is toch wel rond de €500,-

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik gezocht met de phone finder van gsmarena en hier komt het volgende resultaat uit:
http://www.gsmarena.com/r...1&sOSes=2&sDisplayTechs=2

Als ik hier dan op formaat ga filteren en onder of gelijk aan de 5.2" blijf, dan blijven de volgende toestellen over:
Samsung Galaxay A5 (2016)
Samsung Galaxay S6 Duos
Samsung Galaxay S5 Duos

Productvergelijking:
http://tweakers.net/price...ing/475442;452102;425895/

Welke vragen heb je hier nog over?
De vragen die ik dan aan jullie heb zijn als volgt:
- Is er nog een telefoon die ik over het hoofd zie?
- Hoe zit het met wireless charging bij deze telefoons? Hier kan ik in de PW namelijk niks van vinden en is toch wel een pre
- Enig idee of vingerafdruk beveilig geaccepteerd word door de policy van Exchange? Ik kan mij voorstellen dat dit per exchange inrichting verschillend is, dus laat ik het anders stellen: wordt dit over het algemeen geaccepteerd als "veilige" methode? Ik kan mij herinneren dat gezichtsherkenning dit niet was.
- Hoe houdt de accu van de S6 zich? aangezien deze een joekel van een resolutie heeft kan ik mij zo voorstellen dat deze aardig rap leeg is.
- Mijn voorkeur gaat uit naar de A5, waarom zou ik dit volgens jullie wel, of juist niet moeten doen?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Als ik de specs bekijk ziet die A5 er leuk uit, maar waarom zou het jouw voorkeur zijn? S6 zal meer updates krijgen verwacht ik, voor deze A5 max 1, en de A5 is zwaarder en groter dat de S6?
http://www.gsmarena.com/c...Phone2=6849&idPhone3=6033

• Pasman
Gewicht maakt mij niet zoveel uit, grote daarentegen wel. Waarom mijn "voorkeur" naar de A5 uitgaat is de prijs. Al schelen een A5 en een S6 elkaar in prijs haast niks, als we naar de S6 Duos kijken ligt de prijs opeens boven de €600,-. En verder natuurlijk de vraag over de accu:

- Hoe houdt de accu van de S6 zich? Aangezien deze een joekel van een resolutie heeft kan ik mij zo
voorstellen dat deze aardig rap leeg is.

[ Voor 28% gewijzigd door Pasman op 10-12-2015 08:11 ]

Verwijderd

Ik heb een vriend en we zijn al tijden voor hem op zoek naar een dual-SIM die een beetje aan de specificaties voldoet. Helaas is dual-SIM nog drama in dit deel van de wereld (in het oosten een must, want daar hebben ze allemaal een aparte provider voor bellen en voor internetten).
Mijn antwoord nu (of beter: ons antwoord nu): Motorola!
Ik mot ff de nieuwste info opzoeken op mijn mail, ff geduld aub (hihi)
Hmmm ja, Motorola Droid 2, gaat wel een vermogen kosten, maar dan heb je ook alles.
Echt dual-SIM, daarnaast ook een geheugen-kaartje plaatsen, snelle processor en je kan 'm van een flatgebouw gooien zonder dat je schermpje uiteen spat. Het is misschien nog even wachten voordat t'ie in NLD komt, je moet hem dan nu in de UK bestellen. Er zijn overigens ook veel goedkopere Motorola's die dual-SIM hebben en daar zijn ze best uniek in.
Kijk overigens uit met die term dual-SIM. Je hebt dual-SIM waarbij je eerst je phone opnieuw moet opstarten om naar de andere SIM te schakelen, je hebt dual-switch SIM wat wel goed schijnt te werken (dan heb je dus 1 zender en ontvanger die steeds tussen de 2 kaartjes switched, geen 2 verbindingen tegelijk mogelijk) en je hebt echt dual-SIM (dus 2 zenders en ontvangers in je phone, dan kun je dus met 3 tegelijk vergaderen).
Dual-SIM is een ramp hier in Europa, velen willen het en bijna niemand biedt het aan.

• Pasman
Hallo czar2020, bedankt voor het advies over de dual-sim, zeker iets waar ik op zal letten.
Als ik zoek op de Droid 2 kom ik bij een telefoon uit van 5 jaar geleden, ik gok dat deze niet degene is die je bedoelt. Even verder zoeken brengt mij bij de Droid Turbo 2 en aangezien deze een "shatterproof" scherm is ga ik er even vanuit dat dit degene is die je bedoelt. Echter wat is dat ding een partij lelijk en groot. Verder wel zeer interessante specs, echter waar zou ik deze in de UK kunnen bestellen? Ik kan hier niks over vinden namelijk.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb nog een invite liggen voor een OnePlus Two :).

• Pasman
De OnePlus Two heeft geen OLED scherm en komt dus niet in aanmerking.
Weet iemand of de A5 op te laden is d.m.v. wireless charging? Ik herinner mij ergens gelezen te hebben dat Samsung alle nieuwe telefoon hiermee wilt uitleveren, maar kan dit niet meer terug vinden.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kijk uit met die S5 en S6 Duos, daar zijn geen Europese versie van, degene die je (via Ebay etc) haalt zijn Chinese modellen met de nadelen van dien (garantie, support, ondersteunde LTE banden). Goed uitkijken wat je precies koopt, en het zou kunnen dat de IT jongens van je werk de OK niet geven als ze een telefoon met Chinese country code op hun bedrijfsnetwerk zien verschijnen, dat zou ik vooraf eerst checken.

Als Dual Sim een harde eis is, zal je toch ergens een compromis moeten maken. Je bent denk ik redelijk goed af met een Lumia 950 Dual Sim (uit Frankrijk of Duitsland), die zal na de kerst wel in prijs gaan zakken richting de 500-550. De andere 'Europese' opties zijn de Asus Zenfone 2 (ZE551ML) en de OnePlus 2, maar dan heb je het qua high-end dual sim telefoons in Europa zo ongeveer wel gehad.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:55:
Kijk uit met die S5 en S6 Duos, daar zijn geen Europese versie van,
Geld dat ook als je ze hier koopt bij bijvoorbeeld dual-sim.nl?
http://www.dual-sim.nl/sa...sim-shimmery-white-g900fd

• Dreamvoid
  • Niet online
Veel telefoons die dual-sim.nl verkoopt zijn grijze import toestellen - daar is op zich niks mis mee maar vanuit de fabrikant gezien zijn die niet "Europees". Maar ik heb 't even opgezocht, deze S5 Duos G900FD variant is niet Europees, maar ook niet Chinees - dit is de variant die oa in het Midden Oosten en Rusland wordt verkocht. En volgens de specs ondersteunt hij de LTE banden 3, 7 en 20, dus dat is goed nieuws. Enige nadeel is dat er voor de S5 Duos maar een kleine kans is dat er een Android update naar Marshmellow komt.

(edit: ik heb de links naar eglobalcentral.fr verwijderd, dat lijkt me geen zuivere koffie)

Die A800YZ-variant van de Galaxy A8 lijkt enkel LTE band 3 te ondersteunen (1800 MHz), dus dat is wat minder ideaal. De G920FD (Middle East) variant van de Galaxy S6 ondersteunt voor zover ik kan zien geen band 20 (800 MHz).

De Galaxy A5 Duos is wat lastig te checken welke LTE banden hij precies heeft omdat er ontzettend veel varianten zijn, bovendien vind ik persoonlijk dat je dan wel extreem veel geld betaalt voor eigenlijk enkel het AMOLED scherm - neem bv de "Europese" Asus Zenfone 2 Laser (ZD500KL) met voor de rest vrijwel identieke specs (720p 5" scherm, 2GB/16GB, Snapdragon 410 en LTE op band 3/7/20), die koop je voor op Amazon al voor 170 euro ipv 300+ voor die A5 Duos. Da's ook de reden dat ik die Asus onlangs voor mijn vrouw heb gekocht.

Maar tis lastig, er zijn geen toestellen die al je wensen aantikken dus je zal ergens een compromis moeten maken.

[ Voor 69% gewijzigd door Dreamvoid op 16-12-2015 12:56 ]

Verwijderd

Maar als je jezelf niet zo toelegd op LTE, wat zijn dan hier de beschikbare dual-SIMMs?
Sommige mensen doen alleen maar Wifi en willen uitbreidbaar extern geheugen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2015 22:01 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, als 4G niet belangrijk is dan zijn er driehonderd verschillende Chinaphones, het gaat een beetje ver om die allemaal op te noemen.

Wat wel een ontzettend hinderlijke trend is, is die hybride SD-card/SIM card slots waar je dus niet tegelijkertijd dualsim en sd kaart kan gebruiken. Ik las net in de review van die Droid Turbo 2 (die heet overigens Moto X Force buiten de VS) dat je daar met hetzelfde probleem zit. Voor een telefoon van 700 euro vind ik dat echt zo ontzettend zonde, waarom wil Motorola in vredesnaam die paar centen besparen?

Verwijderd

Dreamvoid schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:50:
Wat wel een ontzettend hinderlijke trend is, is die hybride SD-card/SIM card slots waar je dus niet tegelijkertijd dualsim en sd kaart kan gebruiken. Ik las net in de review van die Droid Turbo 2 (die heet overigens Moto X Force buiten de VS) dat je daar met hetzelfde probleem zit.
Klopt helemaal dat die buiten de VS Moto X Force heet.
Er is wel een 32 GB model en dan is het plaatsen van extern geheugen niet meer zo belangrijk. Motorola draait Vanilla Android en dat kost je ongeveer 6GB, hou je dus rond de 26 GB over.
Een Huawei P8 is ook een optie, maar ook daar kost het je inderdaad je geheugen-slot.
Ik ben het met je eens dat het opofferen van je geheugenslot voor een tweede SIM erg irritant is.
Een SD-card lezer kost echt 3x niks, het lijkt erop dat men vooral 1 productielijn wil behouden voor de verschillende mogelijkheden.

• Dreamvoid
  • Niet online
Het is met name zonde omdat Motorola voor die Moto X Force een "Intelligent Dual Sim" functie heeft ontwikkeld waarmee de telefoon zelf de sim kiest die voor data gebruikt wordt - dat is een functie waar ik al jaren op zit te wachten, nu moet ik 2x per dag handmatig in de instellingen mijn data sim omzetten. Ik hoop dat andere fabrikanten (die niet voor die idiote combo-sim slots kiezen) dit snel overnemen.

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:24

Zeeuw

5.6

Lumia 950 Dual Sim. Geen Android maar Windows. En geen fingerprint maar irisscanner.
En hij is slechts 0.2 inch groter dan wat je wens is.

Geen idee of de telefoon in Nederland verkrijgbaar is maar in het Lumia topic heeft iedereen met een DualSim het over import uit Frankrijk.

Samsung heeft ook nog een Galaxy J5 en J7, zijn ook DualSim maar geen idee of ze in Nederland te verkrijgen zijn. Hier in Brazilië zijn ze vrij populair heb ik het idee, ze liggen in elke telecomproviders etalage.

Read the badge, Bitch!

• Dreamvoid
  • Niet online
De Lumia 950 is idd naast die Moto X Force de meest high-end dualsim telefoon die in Europa officieel geleverd (gaat) worden.

De Europese Galaxy J5 is geen dualsim helaas, dus dan moet je gaan importeren. En ondersteunen Braziliaanse telefoons wel de juiste LTE banden?
Pagina: 1