CPU upgrade HP Pavilion

Pagina: 1
Acties:

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:27
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb al een tijdje een wat oudere pc en ik wil voor in de tussentijd een kleine upgrade uitvoeren. Ik dacht zelf aan een kleine CPU upgrade. Zelf heb ik al wat gezocht maar kon er niet snel wat over vinden. Dus ik dacht misschien is er een Tweaker die hier ervaring mee heeft.

Ik ben in het bezit van een MS-7525 (Boston) 1.0 moederbord waar nu een Intel Pentium E2220 op zit, ik vroeg mij af of ik deze kon upgraden naar een Intel Core 2 Quad.

Zelf staat er dat hij deze cpu's ondersteund:

Socket type: 775

•Core 2 Duo E7xxx (Wolfdale-M)

•Core 2 Duo E4x00 (Conroe)

•Pentium E2xxx series (Conroe)

•Celeron Dual Core E1xx0 series (Conroe)

•Celeron 4xx series (Conroe)

Wel socket 775 waar de Intel Core 2 Quad generatie ook onder valt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar je bij die OEMbakken goed op moet letten is hoe het zit met de VRMs. Een core2quad slurpt wat meer dan wat je er nu in hebt zitten. Als de VRMs daar niet op gebouwd zijn (wat je bij OEMs vaak ziet, want ieder onderdeel dat weggelaten wordt scheelt weer in geld), dan zou je nog wel eens problemen kunnen krijgen met de stroomtoevoer naar je CPU.
grote kans dat een quad te hoog gegrepen is.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gezien de CPU types die er tussen staat gaat het niet werken. Behalve wat TERW_DAN al zegt over de VRM's zit je hier ook met de chipset die de CPU moet ondersteunen en de FSB. De hierboven beschreven CPU's zijn allemaal 800/1066 FSB, de meeste Core2Quads zijn echter 1333.

• mprkooij
Bedankt voor jullie reacties. Nog even op de website gekeken van HP zelf, daar staat dat de volgende FSB wordt ondersteund. 800/1066/1333 MHz (processor dependent).

Hier een link naar de website:
http://support.hp.com/lv-en/document/c01386897

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 23:39
Als je dur even op googled dan kom je genoeg mensen tegen die deze upgrade geprobeerd hebben en er achter zijn gekomen dat het niet werkt en niet werkend te krijgen is..

Zou er niet aan beginnen. Ga je taken verrichten die een quadcore vereisen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
mprkooij schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:02:
Bedankt voor jullie reacties. Nog even op de website gekeken van HP zelf, daar staat dat de volgende FSB wordt ondersteund. 800/1066/1333 MHz (processor dependent).

Hier een link naar de website:
http://support.hp.com/lv-en/document/c01386897
Ik lees daar anders nergens dat een core2 quad wordt ondersteund, wel dat lijstje dat je zelf al hebt gegeven in je openingspost.

En daarvan afgezien, je schiet er waarschijnlijk niet veel mee op (als het al zou werken).

• Kaalus
  • Niet online
Je kunt het proberen, het is een G31 chipset, die ondersteunen C2Q. Eventueel kun je een S model zoeken, die verbruiken evenveel als de C2D modellen. Het zou best een boost kunnen zijn nog voor je pc'tje, maar de S modellen zijn slecht te vinden en daardoor duurder.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:30

Nemesizz

Untouchable

Kaalus schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:02:
Je kunt het proberen, het is een G31 chipset, die ondersteunen C2Q. Eventueel kun je een S model zoeken, die verbruiken evenveel als de C2D modellen. Het zou best een boost kunnen zijn nog voor je pc'tje, maar de S modellen zijn slecht te vinden en daardoor duurder.
Chipset zegt helaas niet alles. Zoals hierboven aangegeven kan ook zijn dat de VRM's niet toereikend zijn, en / of geen support in de BIOS.

Dat laatste komt wel eens vaker voor bij OEM's.
Zelf een keer een oude HP bak gehad (uit het Pentium 2 tijdperk dat wel), chipset ondersteunt gewoon een Pentium 3 (katmai, slot1), maar in de BIOS werd opzettelijk de cache van een P3 uitgeschakeld waardoor het ding niet vooruit te branden was. Ook in BIOS updates, welke ruim na de launch van de P3 uitkwamen, en na herhaaldelijk vragen op het HP forum, werd er nooit support voor P3 ingebakken.

Dit soort geintjes zag je wel vaker, ook in de jaren erna , dus dat het chipset een bepaalde serie support zegt helaas lang niet alles.

• Kaalus
  • Niet online
VRM zou om te testen geen probleem op moeten leveren. Er zijn ook genoeg moederborden waar CPU's in werken die niet op de lijst staan, de enige manier om erachter te komen is testen ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kaalus schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:32:
VRM zou om te testen geen probleem op moeten leveren. Er zijn ook genoeg moederborden waar CPU's in werken die niet op de lijst staan, de enige manier om erachter te komen is testen ;)
En zo zijn er ook moederborden waar CPUs niet goed op werken, terwijl ze toch op de lijst staan.

Zeker in het geval van een oudere HP zou ik zeggen, begin er niet aan.

• Kaalus
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:42:
[...]

En zo zijn er ook moederborden waar CPUs niet goed op werken, terwijl ze toch op de lijst staan.

Zeker in het geval van een oudere HP zou ik zeggen, begin er niet aan.
Niet goed werken is niet hetzelfde als helemaal niet werken ;)
Als TS het graag wilt kan hij het altijd proberen gebaseerd op de info die hij nu heeft, anders moet hij het houden bij wat op de lijst van HP staat als hij niet zo avontuurlijk is ingesteld ;)

• mprkooij
Bedankt voor jullie antwoorden en informatie. Ik kijk nog even wat ik doe. Als is het leuk om er aan te sleutelen natuurlijk.

• DaanvdSpek
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik weet niet of je van klooien houdt, maar je kunt socket 771 Xeon's vrij makkelijk 'ombouwen' en in een socket 775 zetten. Bijv een x5450 (3ghz quad core) kost op ebay echt helemaal niks (40 euro).
Pagina: 1