Gaat mijn moederbord samen met de videokaart die ik wil?

Pagina: 1
Acties:

• RiesvGeffen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-11-2025
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe videokaart te gaan kopen, alleen is mijn moederbord al redelijk oud en weet ik dus niet of die wel goed samen gaat met de nieuwe videokaart die ik wil.

Videokaart die ik wil kopen: Gtx 980 Strix OC,
Huidig moederbord: MSI 760GM-P23 FX.

Op sommige sites staat dat het gewoon helemaal niet samen gaat en op andere sites staat dat het geen probleem is.
Wat ik wel al zag was dat het moederbord PCIe 2.0 heeft en de videokaart PCIe 3.0.

Graag laten weten of dit wel samen gaat, zoja of dat ook wel slim is.

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-02 19:01
PCIe 3.0 haalt hogere snelheden.
Dit betekend dus dat het mogelijk is dat de videokaart te snel is voor je moederbord.
Wat heeft dat voor gevolg? dat je minder uit je videokaart haalt als mogelijk is.

• RiesvGeffen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-11-2025
br men schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:38:
PCIe 3.0 haalt hogere snelheden.
Dit betekend dus dat het mogelijk is dat de videokaart te snel is voor je moederbord.
Wat heeft dat voor gevolg? dat je minder uit je videokaart haalt als mogelijk is.
Heel erg bedankt voor je reactie, ik neem dan toch maar het besluit om een nieuw moederbord te halen. Zou zonde zijn om niet de volledige prestatie uit zo'n videokaart te halen. :)

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

De bandbreedte van je PCIe 2.0 is nog steeds ruimschoots voldoende voor jouw videokaart. Zelfs een GTX980Ti kan hierin nog zwemmen.

In de praktijk zul jij niks ervan merken met gamen. Hiervan zijn tig benches geweest en de conclusie is dat de huidige kaarten de bandbreedte bij lange na nog niet voltrekken.

YouTube: pci-e 3.0 vs pci-e 2.0

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2694698/pcie.html

[ Voor 24% gewijzigd door Xtr3me4me op 09-12-2015 11:46 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-02 19:01
RiesvGeffen schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:43:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie, ik neem dan toch maar het besluit om een nieuw moederbord te halen. Zou zonde zijn om niet de volledige prestatie uit zo'n videokaart te halen. :)
Ik zou eerder alleen een nieuwe videokaart halen.
Dan benchmarks doen.
Als blijkt dat je videokaart echt ondermaats presteerd (volgens bovenstaande post zou dat niet mogelijk moeten zijn)
Kan je dan altijd nog een nieuw moederbord kopen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Ik ben vooral benieuwd met welke CPU je werkt. Die gaat eerder een upgrade nodig hebben dan je moederbord voor een GTX 980.

Ook raad ik je een 980 af: een 970 heeft een veel betere prijs/performance verhouding. Wat je bespaard zou je dan beter in andere upgrades kunnen steken.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Naast het feit je videokaart te vernieuwen, zou ik eerst kijken naar de volgende punten die cruciaal zijn:

- Wat voor voeding heb je?
- Behuizing, lengte videokaart speelt namelijk een grote rol.
- CPU, met welke werk je nu mee? Dit moet namelijk geen bottleneck gaan vormen, dus kijk hier ook naar.

PCIe 3.0 kaarten zijn gewoon backward compatible. Dus of je nu een 2.1 of een 2.0 hebt, maakt niks uit. Werken erop zal het wel doen.

Dus als je hier even je volledige specs van je huidige pc weergeeft dan kunnen wij je beter advies geven.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Hoe ziet de rest van je systeem eruit incl de voeding. Ik heb het vermoeden dat het een onzinnige upgrade is.
Pagina: 1