[Stadsverwarming] i.c.m. een ThermoSmart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:10
Hoi,

Ik heb een huis gekocht in Almere uit 1985. Hier was enkel een dag/nacht thermostaat geinstalleerd uit de prehistorie. Ik dacht handig te zijn en heb een ThermoSmart aangeschaft, maar daar mee was ik nog niet klaar. Uiteraard zit er een Danfoss RAV klep op de aanvoerleiding van de stadsverwarming. Ik denk weer handig te zijn en bestel een Danfoss 088H3120, er op klikken en klaar. Dit is een 24v NC servo.

(http://products.danfoss.c...ndard-actuators/088h3120/)

Vervolgens heb ik de ThermoSmart op de thermosmart interface aangesloten middels thermostaatdraad. Deze heb ik vervolgens weer verbonden met de Danfoss (A/U aansluiting). Wat er echter gebeurt.. is niks. Hij blijft gesloten, ondanks dat ik de thermosmart opdracht geef om de temperatuur op te voeren.

Heeft iemand hier ervaring mee / kan iemand mij helpen?

ps.
Ik heb inmiddels gezien dat ik ook eventueel een andere klep kan aanschaffen, of gewoon een eQ-3 systeem kan aanschaffen, maar ik heb dit inmiddels al in huis (á 275 euro) en ben er niet heel erg happig op om de boel retour te sturen, al was het installeren van de eQ-3 wellicht toch iets makkelijker geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door nubcaek op 09-12-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:32
Kun je eens een schema tekenen hoe alles zit aangesloten? Waar krijgt die klep z'n voeding vandaan bijv.? De ThermoSmart levert die voedingsspanning i.i.g. niet, die verzorgt puur en alleen het schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
Daar was ik al bang voor, de klep ontvangt in dat geval geen voeding.

Dit is de servo, de kabel die daar uit komt heb ik gelijk in de thermostaat interface gestoken. Afbeeldingslocatie: http://pcmpictures.danfoss.com/product/74997.jpg

Kennelijk zit daar dan het probleem, ik heb echter geen flauw idee hoe ik hier een 24v voeding tussen kan steken (lees: welk kabeltje / kleurtje waar) dus als iemand dit kan uitleggen wordt dit zeer gewaardeerd. Het is immers niet zo moeilijk om een 24v adapter te kopen :).

Het ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/h5iqlvgxx/Untitled.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
nubcaek schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:08:
Daar was ik al bang voor, de klep ontvangt in dat geval geen voeding.

Dit is de servo, de kabel die daar uit komt heb ik gelijk in de thermostaat interface gestoken. [afbeelding]

Kennelijk zit daar dan het probleem, ik heb echter geen flauw idee hoe ik hier een 24v voeding tussen kan steken (lees: welk kabeltje / kleurtje waar) dus als iemand dit kan uitleggen wordt dit zeer gewaardeerd. Het is immers niet zo moeilijk om een 24v adapter te kopen :).

Het ziet er nu zo uit:

[afbeelding]
De ThermoSmart (of andere thermostaat met aan/uit-regeling) is eigenlijk niks meer dan een schakelaar.

Wat je wilt is zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UY4weDallH2pnKZYNSVMkzN0/full.png

De draadkleuren zijn niet definitief, dit is puur een opzetje. Maar de opzet is hopelijk duidelijk, dat eigenlijk de klep aan de voeding hangt, maar dat één ader via de ThermoSmart loopt. Welke draad dat is (plus of min) maakt volgens mij weinig uit, de ThermoSmart bevat volgens mij een relais. En een relais doet eigenlijk niets meer dan 2 draden met elkaar verbinden.

Welke voeding je moet hebben kan ik je niet vertellen, ik heb geen ervaring met stadsverwarming en dit soort ventielen. Maar de winkel waar je die servo hebt gekocht zal ook voedingen verkopen lijkt mij.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
Aah, toch wel op die manier. Heel hartelijk bedankt voor het even toelichten en de moeite! Ik ga eens een geschikte voeding zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Laat de uitkomst maar even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
Zo, het heeft even geduurd aangezien ik even andere financiële prioriteiten had.. uitgevoerd zoals op de bovenstaande afbeelding weergegeven. Wel echt een lelijke hack momenteel.. gewoon de draadjes aan elkaar gedraaid, maar het werkt!

De volgende adapter heb ik gebruikt: MEAN WELL ADAPTER 24V 500MA GESCHAKELD PSS2405

Hij is niet ideaal, aangezien je de plug af moet knippen en het geen 'twee aparte' draden zijn, maar als je twee rechter handen hebt dan kom je er wel uit!

Thanks voor alle hulp!
Pagina: 1