[Windows10]File History ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:41

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Sinds kort heb ik de RAID1 array in mijn PC omgezet naar een RAID0 (array was vol), maar nu is de redundancy natuurlijk foetsie. Nu ben ik aan het kijken wat voor een opties er zijn. Een periodieke back-up naar een externe schijf werd al gedaan, maar die schijf wordt niet thuis bewaard, en dus kunnen er weken tussen 2 backup sessies zitten.

Ik wil eigenlijk zo een 2TB externe USB laptopdrive permanent aan de PC hangen, en deze op de achtergrond periodiek synchronizeren met de RAID0 array, of als de PC uitgezet wordt de synchronisatie laten uitvoeren en dan shutdown.

Als eerste had ik hiervoor SyncBack of XXCOPY in gedachten, maar nu ben ik File History tegengekomen. Het zit standaard in Windows, dus geen externe software nodig. Het instellen van File History lijkt me vrij eenvoudig, maar wat voor een file system gebruikt File History, gewoon NTFS? Hoe worden de files door File History weggeschreven (wat voor een directory structuur bv.) en hoe werkt de restore?

Als je synchroniseert met SyncBack is het vrij eenvoudig, je hebt gewoon een 1 op 1 mirror van je source drive op de backup drive.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Proberen is na een vinkje gedaan, laat het ons ook even weten :P

Onderliggende dir/file structuur is IMHO niet direct relevant, zolang je weet dat je bestanden en mappen kunt terugzetten vanuit je OS - en vanuit een nieuwe (Windows 10) machine als de oude helemaal b0rked is! Naar wat ik begrijp is dat geen probleem. Ik weet niet hoe het met de beveiliging zit: achter zelfde password als je oude Windows zodat je take ownership kunt/moet doen op nieuwe PC? Versleuteld? Of kan iedereen er bij?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
F_J_K schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:08:
Proberen is na een vinkje gedaan, laat het ons ook even weten :P
Moet de 2T USB drive nog binnenkrijgen :P

Ik zal gewoon even aan de slag gaan en de resultaten hier tzt posten.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

En al ervaring?
Mijn ervaring is dat het programma verre van af is.

Automatisch worden alle mappen die in je bibliotheek zitten meegenomen. Leuk, maar daar zitten ook tijdelijke internetbestanden tussen en films die niet per se een bestandsgeschiedenis hoeven hebben.
Je kunt dit uitzetten door op de map te klikken en op Verwijderen te klikken (in het instellingen schermpje)

Eronder staat ook een knop om mappen uit te sluiten van scannen. Maar waarom zou je als je die al verwijdert in de lijst van de te back-uppen mappen.

Echter, kom ik er na 2 dagen achter dankzij een mailtje van m'n nas over 95% diskusage) dat de door mij verwijderde (uitgesloten) mappen weer in de lijst staan.
Ga ik in de mappen van de back-up kijken, zie ik van bestanden die al jaren niet gewijzigd worden dat er 7 versies van zijn opgeslagen in die 2 dagen.

Het leek zo mooi met die Verkenner integratie, maar ik ga mooi verder met SyncbackFree.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb afgezien van File History omdat het de bestanden hernoemt door een datum en tijd achter de bestaande naam te zetten. Zo kan het programma natuurlijk makkelijk verschillende versies van 1 bestand bijhouden.

Echter, dat houdt dan ook in dat je File History moet gebruiken voor een restore. Je kan niet zomaar even je bestanden terug zetten met een eenvoudige copy.

Dus gebruik ik nu xxcopy. Ik heb een batch file gemaakt die ik run bij een shutdown en die dan een sync doet van de interne HDD naar een USB HDD, gevolgd door een shutdown. Informatie over het resultaat van het sync proces kan ik altijd terugvinden in een logfile.