Moederbord in combinatie met NON-ECC ram?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:30
Goedemorgen,

Ik zit met een enkel vraagje, ik heb een aantal pc onderdelen op het oog maar ik heb even een vraagje of dit gaat werken.

Het gaat om:
1x Intel Core I7 5820K
1x Asus Z10PA-U8
2x Crucial Ballistix Sport 16 GB DDR4-2400mhz

Nu is mijn vraag: Kan dit geheugen op dit moederbord geprikt worden of is er geen ondersteuning voor?

Alvast bedankt!

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Antwoord op de vraag: ja dat zou moeten werken. Ik baseer me hierop:
In a lot of Intel materials we received, it was worth noting that non-ECC UDIMM support is not often listed with the new Haswell-EP CPUs, but we can confirm that in our testing, all of our CPUs worked with standard consumer grade UDIMMs.
(http://www.anandtech.com/...-haswell-ep-with-10-cores)

Maar waarom zou je dat moederbord combineren met een Core i7 en geheugen zonder ECC? Met die hardware haal je toch geen voordeel uit een C612 chipset. Die Core i7 ondersteunt bv geen vPro, en met de C612 kun je niet overklokken, voor de rest zijn X99 en C612 quasi identiek. X99 moederborden zijn goedkoper te vinden en dan nog met meer features. Dus heb je echt een specifieke reden om dat moederbord te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Waarom zou je zo'n moederbord willen ipv een X99 bord. De Z10 is meer voor Xeon cpu's. Een X99 is ook veel goedkoper te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
Het probleem is met X99 dat ik geen PCI slot op het moederbord heb, in tegenstelling tot de Z10. Verder is het een pc die hauptwerk moet gaan draaien en daar komt een zware cpu met een eventuele upgrade naar xeon wel ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ardvwijngaarden schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:20:
Het probleem is met X99 dat ik geen PCI slot op het moederbord heb, in tegenstelling tot de Z10. Verder is het een pc die hauptwerk moet gaan draaien en daar komt een zware cpu met een eventuele upgrade naar xeon wel ten goede.
en waarvoor heb je dan een PCI slot nodig?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Ik kan er wel in komen dat je PCI wilt blijven gebruiken als je daar speciale hardware voor hebt (Hauptwerk is muzieksoftware toch, om orgel te spelen?).

Je kunt echter ook een adapter naar PCI zetten op een PCIe slot, zoals deze pricewatch: Startech.com StarTech PCI Express naar PCI Adapter. De prijs is vrij hoog, maar met die adapter is een X99 moederbord nog steeds goedkoper.

X99 ondersteunt trouwens ook Xeons en Core i7's, de X99 en C612 chipsets zijn identiek behalve wat meer enterprise opties op de C612 die je niet kunt gebruiken met een Core i7. Kunnen upgraden is dus geen reden om die Z10 te nemen. Die Z10 is ook heel "licht" uitgevoerd, bord zelf heeft bijna geen koeling, veel X99 moederborden zijn dus net beter uitgerust voor een zwaardere CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
NLBUURMAN schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:46:
[...]

en waarvoor heb je dan een PCI slot nodig?
In de oude hauptwerk pc zit een dure geluidskaart die ik nu weer wil hergebruiken, helaas is deze al een beetje verjaard met z'n PCI slot dus moest ik op zoek naar een oplossing ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
MacPoedel schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:53:
Ik kan er wel in komen dat je PCI wilt blijven gebruiken als je daar speciale hardware voor hebt (Hauptwerk is muzieksoftware toch, om orgel te spelen?).

Je kunt echter ook een adapter naar PCI zetten op een PCIe slot, zoals deze pricewatch: Startech.com StarTech PCI Express naar PCI Adapter. De prijs is vrij hoog, maar met die adapter is een X99 moederbord nog steeds goedkoper.

X99 ondersteunt trouwens ook Xeons en Core i7's, de X99 en C612 chipsets zijn identiek behalve wat meer enterprise opties op de C612 die je niet kunt gebruiken met een Core i7. Kunnen upgraden is dus geen reden om die Z10 te nemen. Die Z10 is ook heel "licht" uitgevoerd, bord zelf heeft bijna geen koeling, veel X99 moederborden zijn dus net beter uitgerust voor een zwaardere CPU.
Ja dat is de software om het geluid enz aan te sturen.

Die PCI adapter was niet echt een oplossing omdat we een beperkte ruimte hebben. Zodoende moest ik naar een ander moederbord kijken. Verder las ik ook dat er dan interferentie kan ontstaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
ardvwijngaarden schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:58:
[...]

Ja dat is de software om het geluid enz aan te sturen.

Die PCI adapter was niet echt een oplossing omdat we een beperkte ruimte hebben. Zodoende moest ik naar een ander moederbord kijken. Verder las ik ook dat er dan interferentie kan ontstaan??
Ik zie niet in waarom die adapter meer plek zou innemen, het maakt de kaart gewoon iets hoger. Wat voor behuizing is er dan?

Dat er interferentie is lijkt me sterk. Er is nauwelijks een verschil in de verbinding tussen een PCI slot op het moederbord of een adapter, een PCI slot op het moederbord moet gebruik maken van een PCI controller die aangesloten is op een PCIe lane (want de chipset ondersteunt zelf geen PCI meer). Dat is exact wat die adapter ook doet, daar staat de PCI controller op dat stukje PCB, de verbinding gebeurt hier in het PCIe slot in plaats van gesoldeerd op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
Het is al een krappe nis in het orgel waar hij in moet. het gaat nu al met passen en meten en we hebben uitgemeten dat het met een riser niet gaat werken. Maar in ieder geval bedankt voor de tips nu kan ik weer verder!

Maar even naar het begin van mijn vraag: het is dus wel mogelijk om NON-ECC RAM op een ECC moederbord te prikken? Alleen raden jullie het ten sterkste af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
Ik had al geantwoord maar we zijn afgedwaald geraakt. Geheugen zonder ECC kun je gebruiken op een C612 moederbord.

De geheugencontroller zit trouwens toch in de processor, niet het moederbord, maar ook daar weer, een Xeon werkt met zowel ECC en non ECC, ECC is dus geen vereiste. De Core i7 werkt niet met ECC, dus het was eerder een probleem geweest als jij wel ECC wou gebruiken met die processor.

Er is trouwens geen enkel technisch probleem, het is niet zo dat ik het echt afraad, maar voor wat jij wil doen koop je hiermee een moederbord dat wel heel duur is om eigenlijk alleen dat PCI slot nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
MacPoedel schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:03:
Ik had al geantwoord maar we zijn afgedwaald geraakt. Geheugen zonder ECC kun je gebruiken op een C612 moederbord.

De geheugencontroller zit trouwens toch in de processor, niet het moederbord, maar ook daar weer, een Xeon werkt met zowel ECC en non ECC, ECC is dus geen vereiste. De Core i7 werkt niet met ECC, dus het was eerder een probleem geweest als jij wel ECC wou gebruiken met die processor.

Er is trouwens geen enkel technisch probleem, het is niet zo dat ik het echt afraad, maar voor wat jij wil doen koop je hiermee een moederbord dat wel heel duur is om eigenlijk alleen dat PCI slot nodig te hebben.
Thanks in ieder geval! Je baseert dit dus op de chipset die gebruikt is?
Als ik dus voortaan ga googelen op de specs van die chipset kom ik dr zelf ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 08:13

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ardvwijngaarden schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:30:
Goedemorgen,

Ik zit met een enkel vraagje, ik heb een aantal pc onderdelen op het oog maar ik heb even een vraagje of dit gaat werken.

Het gaat om:
1x Intel Core I7 5820K
1x Asus Z10PA-U8
2x Crucial Ballistix Sport 16 GB DDR4-2400mhz

Nu is mijn vraag: Kan dit geheugen op dit moederbord geprikt worden of is er geen ondersteuning voor?

Alvast bedankt!

Mvg,
Als je dan toch voor een c612 moederbord gaat, waarom dan geen Xeon 1650 v3 en ECC memory? Kun je ook gelijk alle PCIe sloten volledig gebruiken. En waarom niet 4x 8GB, dat geeft beter performance?

Maar zou Skylake niet gewoon voldoende zijn voor wat je wil, veel zuiniger (warmte in krappe nis) en dan hoeft er ook geen losse videokaart in/cooler aangeschaft te worden?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 342,90€ 342,90
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
2Crucial CT2K8G4DFD8213€ 82,95€ 165,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 591,75

VS
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 5820K Boxed€ 417,95€ 417,95
1Asus Z10PA-U8€ 307,-€ 307,-
1MSI N720-1GD3HLP€ 46,95€ 46,95
1Noctua NH-U14S€ 57,95€ 57,95
2Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 89,50€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.008,85

[ Voor 89% gewijzigd door |sWORDs| op 09-12-2015 15:46 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
De beste manier om zeker te zijn van compatibiliteit is de QVL van de fabrikant van het moederbord, zie hier http://www.asus.com/Comme...ons/Z10PAU8/HelpDesk_QVL/. Maar Asus heeft blijkbaar alleen getest met ECC geheugen, wat je het idee kan geven dat ECC wel vereist is.

Ik baseerde dit op een artikel over Haswell-EP Xeon processors (zie mijn eerste post) en de gegevens van de i7-5820K. ECC wordt ondersteund door het moederbord, het is er niet door verplicht. Daarnaast is het ook logisch af te leiden. Het moederbord ondersteunt expliciet de i7 5820K (zie QVL) die geen ECC ondersteunt. Als ECC wél vereist was, kon die processor niet ondersteund zijn.

En |sWORDs| heeft wel een punt, je kunt even goed die Xeon nemen en ECC geheugen, vooral ECC is nu niet zo'n grote meerkost (+- €50), met die Xeon wordt je pc wel veel duurder dan nodig.

Hoe multithreaded is Hauptwerk eigenlijk? Een socket 2011-3 systeem heb je alleen nodig als je veel cores en veel PCIe lanes wilt. Een Skylake systeem is per core eigenlijk sneller, dus is dit geen (stukken goedkopere en ook mét PCI) optie?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 429,90€ 429,90
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 123,70€ 123,70
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 89,50€ 89,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 643,10

Edit: ha oeps komen we met een heel gelijkaardige build :). Ik denk wel dat ik de hoeveelheid geheugen verkeerd geïnterpreteerd heb, is het nu 4 x 16 GB of 4 x 8 GB?

Ik wou nog hierbij vermelden, dat er nog zelf een koeler moet voorzien worden, behalve als je een Core i7 6700 zoals die van het voorstel van |sWORDs| neemt. Een Core i7 6700K zoals ik suggereer is een stuk hoger geklokt en komt zonder koeler, een Core i7 5820K komt ook zonder koeler.

[ Voor 8% gewijzigd door MacPoedel op 09-12-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 08:13

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik neem aan dat hij niet wil overklokken, vandaar de keuze voor een niet Z board en een non K cpu, daarnaast komt de lagere TDP waarschijnlijk wel van pas in een krappe nis en het scheelt weer 150-160 euro.
Ik kan niet zien of zijn originele build nou 2x16 of 2x een kit van 16 (4x8) is. Maar het totaal is in elk geval 32GB.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Pagina: 1