Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederbord vervangen = nieuwe Win10 installatie?

Pagina: 1
Acties:

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 20:48

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Hallo Tweakers,

ik heb een vraagje over iets wat mij niet lekker in de oren klinkt...

Van mijn PC, 4 jaar oud en zelfbouw, moet het moederbord vervangen worden. Daarmee ook de processor en nieuw geheugen, tot zover geen gekke dingen. Echter stond op de offerte ook de herinstallatie van Win10 (wat 120 Euro moet gaan kosten..)

Is dat nodig bij een mobo vervanging? Ik heb een artikel uit 2006 gevonden waarin zoiets staat, alleen is dat voor OEM PC's en dat is de mijne dus niet.

Denk ik te simpel met "mobo vervangen - bestaande SSD erin - en weer gaan"?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 14:55

@r!k

It is I, Leclerq

Gaat het nu om een nieuwe licentie of de tijd die ze kwijt denken te zijn aan de installatie? Activatie zal opnieuw moeten met behulp van Microsoft. Opnieuw installeren kan een mogelijkheid zijn ivm grote hoeveelheid nieuwe drivers. Nieuwe licentie lijkt me onzin.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Stefanbosje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-11 13:45
Een nieuwe licentie is absoluut niet nodig! En herinstallatie wel aangezien de drivers wel veranderen ;)

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 10:22
Als die echt vervangen wordt door hetzelfde model dan is het inderdaad een kwestie van alles weer aansluiten en gaan. Ga je echter upgraden en eventueel naar een andere chipset zal hij sowieso opnieuw geinstalleerd moeten worden.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Dat laatste is het geval. (mobo is al 4 jaar oud en niet meer verkrijgbaar)

Zo te lezen ontkom ik daar dus niet aan... wat opzich niet eens zo erg is alleen vallen de kosten weer zo tegen ;) (met een toch al dure decembermaand in het vooruitzicht)

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 10:22
Magic666 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:03:
Dat laatste is het geval. (mobo is al 4 jaar oud en niet meer verkrijgbaar)

Zo te lezen ontkom ik daar dus niet aan... wat opzich niet eens zo erg is alleen vallen de kosten weer zo tegen ;) (met een toch al dure decembermaand in het vooruitzicht)
Je kan natuurlijk ook overwegen om de upgrade zelf uit te gaan voeren, als je kosten wilt besparen.
Dan betaal je waarschijnlijk enkel de onderzoekskosten..

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Zou kunnen, maar zo een über tweaker ben ik dan ook weer niet.
En ik ken mijzelf... als het even tegenzit maak ik meer stuk dan mij lief is ;)

Maar de antwoorden zijn duidelijk in ieder geval. Bedankt allen :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ligt eraan welke license, als het een OEM is, zal W10 NIET activeren en moet je officieel een nieuwe licentie kopen.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Is geen OEM machine :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

OEM slaat niet op de machine maar op de software licentie... De goedkope Windows licenties zijn allemaal OEM. Dus als jij toen een W7 voor 90,- hebt gekocht, dan is dat 99% zeker een OEM. retail is duur en wél overdraagbaar.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:40
Als ze nou met Acronis een image trekken van de oude installatie en die met de goeie instellingen (Acronis Universal Restore *klik*) terugzetten dan werkt dat gewoon :)

En een nieuwe licentie zou niet nodig zijn, kan wel zijn dat je opnieuw moet activeren, dat heb ik wel vaker meegemaakt in dergelijke situaties.

edit:
PS: Acronis is ook niet gratis en het kost ze evengoed wat tijd. Voor de computerwinkel is een schone installatie van Windows 10 waarschijnlijk veel minder werk (je zet de installatie aan, gaat koffie drinken, aan het einde doe je wat instellingen en de drivers, klaar). Zo'n image maken met Acronis is óók niet bijster ingewikkeld maar kost meer handelingen waar je bij moet blijven.

Dat ze dan nog 120 euro vragen voor de herinstallatie begrijp ik wel, dat zijn precies de dingen waarop je nog wat marge kunt maken (bijvoorbeeld door net te doen alsof het veel tijd kost) Als ze een uurtarief van 60 euro zouden hanteren zijn ze er kennelijk twee uur mee bezig, dat lijkt me een vrij ruime schatting :p Wij vragen -zakelijk- voor een complete voorinstallatie (Windows 7, Office naar wens, Adobe Reader, Chrome en alle updates) gemiddeld 1,5 uur.

[ Voor 69% gewijzigd door Carpento op 09-12-2015 10:40 ]

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 14:55

@r!k

It is I, Leclerq

KillerAce_NL schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:29:
OEM slaat niet op de machine maar op de software licentie... De goedkope Windows licenties zijn allemaal OEM. Dus als jij toen een W7 voor 90,- hebt gekocht, dan is dat 99% zeker een OEM. retail is duur en wél overdraagbaar.
Volgens de letter van de wet (of licentie in dit geval) heb je gelijk. Echter heb ik nog nooit meegemaakt dat Microsoft geen coulance daarin biedt als je ze even belt. Wel moet de 'oude' machine uitstaan.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Carpento schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:33:
Als ze nou met Acronis een image trekken van de oude installatie en die met de goeie instellingen (Acronis Universal Restore *klik*) terugzetten dan werkt dat gewoon :)
Dit, al is dat ook steeds minder nodig. Bij Windows XP was nog redelijk vaak nodig om Windows opnieuw te installeren, Vista al minder, Windows 7 nog veel minder en tegenwoordig met Windows 8 en 10 is het helemaal bijna niet meer nodig.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

:?
In je eerste post geef je aan dat het een zelfbouw pc is.
Dus dan heb je wel kans dat het een oem windows is linkt mij.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:40
Mooie tegenstelling maar het geeft wel aan dat je het niet 100% zeker weet (of kunt weten). Als IT-dienstverlener (lees: computerwinkel) wil je dat risico natuurlijk niet lopen.

Dat neemt niet weg dat ze met de goeie applicaties veel efficiënter kunnen werken maar daarmee schieten ze waarschijnlijk in hun eigen voet. Nu duwt de winkel zijn klanten een -niet persé noodzakelijke- herinstallatie door de strot die ze qua gewerkte uren waarschijnlijk veel ruimer berekenen dan de daadwerkelijke tijd die er in zit. Dat is de leukste winst: de tijd niet werken maar wel tegen je uurtarief kunnen wegzetten.

Daar staat tegenover dat bepaalde 'kleine' probleempjes die wél veel tijd vragen vaak voor een bescheiden bedragje gefixt worden terwijl er meer tijd in gestoken is. Dat moet je als dienstverlener slim middelen :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

@r!k schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:34:
[...]

Volgens de letter van de wet (of licentie in dit geval) heb je gelijk. Echter heb ik nog nooit meegemaakt dat Microsoft geen coulance daarin biedt als je ze even belt. Wel moet de 'oude' machine uitstaan.
Ze geven zelf aan dat vanaf W10, een OEM licentie geldig is voor de "lifetime of the machine"...

Mensen dit is allemaal in het nieuws geweest, maandenlang, dit zou bekend moeten zijn.. Ook het OEM verhaal.
Ja je kunt altijd mazzel hebben, maar ga er maar niet vanuit...

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08

MsG

Forumzwerver

En welk onderdeel definieert precies "the machine". Bij een desktop is dat lastig te definieren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

In dit geval is het erg duidelijk: ander mainboard, cpu en ram, dat is een compleet andere pc... En anders google je zelf ff :)

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

MsG schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:33:
En welk onderdeel definieert precies "the machine". Bij een desktop is dat lastig te definieren.
Het mobo is wat alles met elkaar verbind, en als je deze vervangt moet je weer een nieuwe licence van w10.
Tenminste dit is wat microsoft zelf zegt.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Pagina: 1