Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-06 01:25
Hopelijk kunnen jullie me van wijze raad voorzien, want na een maand van onderzoek ben ik nog geen steek verder bij het uitzoeken van de juiste camera.

Het zit zo; in april ga ik de bruiloft van m'n beste vrienden fotograferen. Ze hebben het wel overwogen en mijn eerste advies een proffesional in te huren in de wind geslagen. Liever 10 aardige foto's van mij, dan 100 perfecte foto's van een vreemde. Met die wens in gedachte ga ik dus met veel plezier de uitdaging aan. Alleen wil ik dan ook het maximale voor ze eruit halen en dat betekent nieuwe gear.

In het verleden heb ik een Nikon dslr gehad en maakte ik het meest gebruik van een 50mm f1.8, een 17-50mm f2.8 en een 70-300mm. Meeste foto's waren portretten en natuurfotografie. Die hele set is inmiddels verkocht. Een grote dslr valt voor mij af, omdat ik nu al weet dat ik die na de bruiloft niet genoeg ga gebruiken. Ik ben geen fan van het formaat.
Op dit moment fotografeer ik al een paar jaar met een Fuji X100 en dat is een ideale camera. Compact, intelligent, goede beeldkwaliteit en perfect bedieningsgemak. Ik haatte de auto iso en auto witbalans van mijn Nikon en de Fuji lijkt dit altijd precies te doen zoals ik dat wil. Hij is langzaam en de auto focus is verre van perfect, maar de minpunten lijken onderdeel van z'n karakter en ik kan er goed mee leven. Grootste nadeel is dat ik tijdens de bruiloft veel meer flexibiliteit verwacht nodig te hebben dan de X100 met niet verwisselbare prime me kan bieden. Daarnaast is 1 camera geen optie, dus de X100 is gedegradeerd tot back-up camera voor die dag.

Nu komt het probleem. Welke camera ga ik aanschaffen en welke lenzen neem ik daarbij mee? Ik heb de volgende opties afgewogen, maar heb hulp nodig bij de beslissing, want iedere optie heeft voor en nadelen.

Optie 1:
Fuji X-T1. Geeft me de beeldkwaliteit die ik ken en de bediening waar ik van hou. Geweldige line-up lenzen voor relatief goede prijzen. Resolutie is met 16 megapixel genoeg, maar alternatieven bieden meer mogelijkheden te croppen. Geen full-frame en dus minder dof mogelijkheden, maar aps-c is met de aankomende 100-400mm wel leuk voor natuurfotografie na de bruiloft. Geen beeldstabilisatie in de camera.
Lenzen worden dan 16-55mm f2.8, 50-140mm f2.8 en 35mm 1.4 voor low light situaties. Allemaal lovende recensies en gewoon goed glas. Alleen de 50-140mm heeft beeldstabilisatie.

Optie 2:
Olympus em-1 of em-5 mark 2. Goede camera's met beeldstabilisatie. Touch screen met mogelijkheid autofocus punt op scherm te kiezen door aan te tikken. Goede pro lenzen en grootste lenzen catalogus. Kleine sensor vind ik griezelig en ervaring met Olympus e-pl3 was niet erg positief. Gehad en snel verkocht en dat geeft toch een zure nasmaak, terwijl ik moet erkennen dat dit vast wel hele goede camera's zijn.
Qua lenzen zou ik de 12-40 en 40-150 f2.8 pro lenzen nemen en een leuke prime en macro. Er zijn meer goedkopere lenzen voor de gelegenheid en later gebruik is minder belangrijk.

Optie 3:
Sony A7/A7ii/A7R. Dit is waar het voor mij moeilijk wordt. Ik ben geen fotograaf, maar een electronica-nerd en ik hou van specs. De A7's zijn in alle varianten gewoon gave gadgets en goede toestellen. De originele A7 is goedkoop genoeg dat er meer budget voor lenzen overblijft. De A7R is inmiddels betaalbaar genoeg om die belachelijk hoge resolutie binnen handbereik te hebben en ik heb schitterende foto's uit die camera gezien. Beide zijn niet top qua auto focus, maar daar heb ik minder angst voor gezien mijn doel en manier van fotograferen. De nieuwere A7ii heeft betere auto focus en beeldstabilisatie, maar ik heb geen oud glas en de meeste nieuwe lenzen hebben al OSS. Natuurlijk zijn er voldoende verbeteringen om deze camera te overwegen, maar de oude varianten lonken door prijs of resolutie. Natuurlijk is shutter shock een probleem van de A7R, maar hoe groot het probleem is kan ik niet inschatten. Full frame vind ik gezien het totaalbedrag wat ik ga aftikken wel een voordeel, want dat verantwoord de uitgave toch meer voor me.
Wat lenzen betreft is Sony wel in het nadeel. Ik heb geen oud glas en de a-mount adapter is duur, dus de FE lenzen zijn eigenlijk de enige waar ik nu naar kijk. Door de kleine meerprijs is de kitlens 28-70mm f3.5-5.6 de meest logische keus. Variabel diafragma dus en niet het beste glas. Ook minder groothoek dan bij Fuji of Olympus. De 24-70mm lijkt me de hoge meerprijs niet voldoende waard en is f4. De 70-200mm die ik erbij zou nemen is ook f4. Voor dof beide vergelijkbaar met Fuji, maar wel minder lichtsterk. De fuji's en Olympus equivalenten worden ook aanzienlijk beter beoordeeld door het alwetende internet. De enige echte gave lenzen die mij ook weten te interesseren zijn de Zeiss 55mm F1.8 en de Sony 90mm f2.8 macro. Goede scherpe lenzen, maar duurder dan (bijna) even goede Fuji alternatieven. Ik zou bij de A7ii en de A7R de 55mm toevoegen aan de 28-70 en 70-200, maar bij de A7 zou ik budget overhouden om de 90mm erbij te nemen.

Dit is dus mijn dilemma. Allemaal goede camera's met voor en nadelen. Ga ik voor de beste camera met aardig glas of voor het beste glas maar een iets mindere camera. Of is de all-rounder met het grootste lenzenaanbod de logische keus.
Waarschijnlijk heb ik in dit enorme verhaal nog een en ander vergeten te vermelden, maar ik hoop de grote lijnen het probleem doen overkomen. Iedere mening of ervaring zou me in ieder geval enorm helpen een besluit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou het lekker bij de fuji houden je kent de camera de bediening en koopt er goed glas bij. En geloof me glas is belangrijker dan de camera. Simpelweg omdat de lens minimaal net zo goed moet zijn als de specs van de camera, dat is eigenlijk meteen ook waar het duur wordt. Voor een bruiloft is het belangrijk dat je vertrouwd bent met de camera en dat ie doet wat jij wilt. Staar je niet blind op de specs want die zijn allemaal goed genoeg. Voor sfeer wil je vooral niet flitsen kijk hier vooraf goed naar ook naar de lokaties want als het feest in een donkere bruine kroeg is heb je een uitdaging en wordt een flits systeem toch belangrijk. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 08:39

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik kan je vrienden alleen maar adviseren te investeren in een echte bruiloftsfotograaf. Ik ken je fotografeerkunsten niet, maar wanneer je geen ervaring hebt met bruiloften fotograferen ga je écht hele andere foto's maken. Nu doen ze misschien luchtig over de foto's en nemen ze genoegen met een 'compact/syteem-cam-kwaliteitje', maar na X jaar gaan ze zeker denken; 'k*t, hadden we nu toch maar...'.

Ik zou er iig heel erg veel spijt van krijgen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-07 19:15

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik zou het bij de spullen houden die je kent. In dit geval Fujifilm. Nieuwe merk kan erg leuk zijn, maar vergeten nog wel eens dat er een leercurve aanwezig kan zijn. Zelf Fujifilm als main camera's vervangen voor de Sony a7r II. Niet omdat het FF is en alle mooie specs, maar in mijn geval heeft Fujifilm mij aantal keer in de steek gelaten en is het vertrouwen weg in het merk.

Objectieven die ik zelf zou gebruiken zijn de: 35mm 56mm en indien zoom nodig de 16-55 en 50-140. Zelf bij de 16-55 de OIS nooit echt gemist. Het is gewoon weg super objectief om mee te werken. Net als de 50-140

Gebruik nu de Fujifilm X T1 als X Pro1 naast de A7r II en merk toch wel een leercurve bij de a7r2. Objectieven die ik graag gebruik op dit systeem zijn de: 16-35 en Batis 85 en Loxia 35

Als ik in jouw schoenen zou staan. Dan zou ik het bij Fujifilm X houden. Dit ken je en dat geeft vertrouwen als je zo'n mooi belangrijk moment mag fotograferen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:12
Ik zou deze bruiloft niet als referentiekader voor een nieuwe camera gebruiken.
Huur er gewoon 1 voor deze dag. Kun je maximaal kwaliteit huren en na de tijd weer inleveren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 20:13

Yero

Reviewer
Wat technonose ^^ zegt.

Het is toch een beetje vreemd om alleen voor een bruiloft een complete cameraset te kopen?
En andersom is het net zo vreemd om een fotograaf voor bruiloftreportage te vragen die daar (nog) niet de juiste spullen voor heeft.

En zoals NeFoRcE ook al zegt: onderschat het risico niet. Ik heb bruiloften meegemaakt waarbij het gruwelijk misging (verkeerde instelling; onscherpe foto's op een vrij cruciaal moment, ontbrekende 'klassieke bruiloftshots', etc). Je zet heel wat meer op het spel dan alleen je fotografiekunsten. Bovendien: je bent er dan bij als fotograaf en niet als vriend en dat is echt een andere rol (lees: beduidend minder leuk).

Ik wil absoluut niet zeggen dat je het niet kunt, maar kennis en ervaring is vrij belangrijk bij dit soort foto's. Vooral omdat deze foto's nog tientallen jaren aan de muur zullen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

technonose schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:04:
Ik zou deze bruiloft niet als referentiekader voor een nieuwe camera gebruiken.
Huur er gewoon 1 voor deze dag. Kun je maximaal kwaliteit huren en na de tijd weer inleveren ;-)
Huren is zeker een goede optie, tenzij TS na de bruiloft ook wilt genieten van de camera ;). Persoonlijk zou ik zonder materiaal en ervaring het risico niet nemen om een ander merk er bij te pakken. Het is al moeilijk genoeg om tijdens zo'n (vaak hectische dag) als fotograaf EN vriend aanwezig te zijn. Beide is erg moeilijk tegelijkertijd (ik spreek uit ervaring :+ ). Maak ook voor jezelf een lijstje met dingen die je nodig hebt als checklist en een lijstje met shots die je wilt maken voor het geval dat je even vastloopt of in de stress schiet. Wees je bewust van de verantwoording die je aangaat.

Zelf werk ik ook met Fuji voor bruiloften. Ik schiet doorgaans vrij veel met de XF23, XF56 en 12mm Samyang. De autofocus is iets trager dan wat ik voorheen gewend was bij mijn Nikon D610 echter het geheel is zoveel lichter en werkt fijner op een lange dag (medische klachten hebben mij over laten stappen). Zeker bij het feest merk je dit erg goed, een dSLR is gewoon rapper in het donker, de 12mm op f5.6 zetten en knallen met een vulflits kan soelaas bieden (doe ik ook afhankelijk vd situatie).

In plaats van de 16-55 kan je ook wellicht naar de 18-55 OIS kijken. Deze is lichter, kleiner en overstijgt de term "kitlens" wat betreft kwaliteit ruimschoots volgens de reviews.

Als ik jou was zou ik zelf misschien kijken naar de volgende optie: X100 eruit, X100s of 100t erin, die gebruiken als "35mm" camera en een X-T1 met een 50-140 of 56mm f1.2. Meer dan genoeg bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Weet je zeker dat je zelf spullen aan wil schaffen? Zo ja, dan zou ook mijn advies zijn om bij Fuji te blijven en de kit aan te schaffen die je hierboven hebt genoemd. Hou de X100 ernaast (niet in de tas, maar echt om je schouder), zodat je in elk geval een semi-wide hebt om op terug te vallen indien je de tele op de X-T1 hebt zitten en moet schakelen. Mocht je geld over hebben, dan is een upgrade naar een X100s zeker de moeite waard, die snelheidswinst en betere ISO-performance ga je namelijk zeker nodig hebben.

Ga er van uit dat je veel lichtsterkte nodig gaat hebben en dat f/2.8, zeker op APS-C, soms niet genoeg zal zijn. Ligt uiteraard ook aan jouw stijl van fotograferen, maar hierbij een overzicht van wat ik op mijn laatste bruiloft heb gebruikt. Is met full frame geschoten, dus je zal het zelf even om moeten rekenen naar APS-C-waarden.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/21muv0m.png

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/r1iuiv.png
Diafragma's zijn afgerond naar boven, dus f/1.6 t/m f/2 valt onder het balkje f/2 in de grafiek.

De Sony A7-serie zou ik achterwege laten. AF is niet snel genoeg, de genoemde lenzen zijn een stapje terug t.o.v. de Fuji-set en werken met adapters is, zeker bij de wat goedkopere A7-modellen, gewoon te traag. Dan moet je ook nog eens leren werken met een nieuw systeem. Mits je niet al te veel hoeft te croppen (denk aan 20% inzoomen, horizon recht maken etc.) is de 16MP meer dan genoeg!

[ Voor 20% gewijzigd door tobiasvs op 09-12-2015 11:53 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:18
Aan de andere kant zou je ook kunnen huren. Voor 30 heb je bijvoorbeeld al een Sony A7RII + 24-70 f/4 lens. Eventueel nog een dag extra om gewend te raken aan de camera en hem goed in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 11:03
Als ik zou huren, dan zou ik bij Nikon blijven, omdat je dat systeem gewend bent. Verder zou ik persoonlijk nooit een bruiloft schieten met een systeemcamera, wegens het gebrek aan directe controle, en waarschijnlijk het gebrek aan een fatsoenlijke flitser.

Mijn suggestie dus:
Huur een Nikon dSLR met een fatsoenlijke lichtsterke lens en een flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

107mb schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:11:
Als ik zou huren, dan zou ik bij Nikon blijven, omdat je dat systeem gewend bent. Verder zou ik persoonlijk nooit een bruiloft schieten met een systeemcamera, wegens het gebrek aan directe controle, en waarschijnlijk het gebrek aan een fatsoenlijke flitser.

Mijn suggestie dus:
Huur een Nikon dSLR met een fatsoenlijke lichtsterke lens en een flitser.
Wat bedoel je hier precies mee? Naar mijn weten zijn de meeste systeemcamera's qua controls prima, die van Fuji al helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-07 19:15

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebrek aan directe controle ? Wat bedoel je hiermee. Persoonlijk heb ik meer directe controle over de camera met de Fujifilm X T1 dan met mijn oude Canon 5D3. Ook hier geld weer wat je persoonlijk prettig vind werken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-07 22:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik kijk eigenlijk niet naar je gear en zelfs niet naar je ervaring.....maar als bruiloftsfotograaf (heb er way over the >100 gedaan) is het fundamenteel anders om er als gast bij te zijn, dan als fotograaf. Zij vinden het nu leuk klinken om je erbij te hebben als fotograaf....maar een goede pro fotograaf is ook "fijn" om erbij te hebben. Dat is niet een onbekende rare dwarrel waar je niets mee hebt. Als goed is is dat een fijne kerel die je "erbij" kan hebben op een feestje. Dus het nadeel wat zij van te voren bedacht hebben en waarom ze liever jou hebben, dat is denk ik grotendeels ongegrond.
En als fotograaf ben je geen gast, dus jij gaat die bruiloft hard werken en zweten en doodop zijn....en niets van de dag zelf meemaken.

Dus ik denk dat jij het zelf niet zou moeten willen (je beste vrienden hun bruiloft missen) en ik denk dat hun angst ongegrond is betreffende een pro fotograaf.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
Ik had niet anders verwacht dan dat er ook een kleine "moet je dat wel doen" discussie zou ontstaan. Het is zeker niet dat ze een pro als nadeel of rare dwarrel zien. Ze vinden een vriend als fotograaf juist een extra dimensie geven en intiemer. Ik (en mijn vrouw) zijn er dan ook gelijk vanaf aankleden bij en delen de dag met hun. Zij hebben het goed overwogen en ik ook. Daarna hebben we alles overlegt en dat blijven we tot aan de bruiloft doen om zeker te weten wat de verwachtingen en mogelijkheden zijn. Het is een beetje een project van ons vieren geworden.
Dit gedeelte kunnen we over discussiëren, maar daar is de knoop wel over doorgehakt.

Huren heb ik overwogen, maar valt af om een paar redenen. Ik heb budget en kan het missen. Klinkt decadent, maar is wel een belangrijk gegeven. Ik wil de camera door en door kennen. De bruiloft is in april, dus aanschaf in januari geeft me iets meer tijd dan een dag extra huur. Daarnaast ben ik ook blij een reden te hebben de hobby weer op te pakken. Ik ben minder gaan fotograferen of met name anders gaan fotograferen toen m'n kinderen geboren werden. Dit is een mooie stok achter de deur.

Ik ben met name blij met het overzicht van lenzengebruik. Dat is heel bruikbaar.
Wel opvallend hoeveel Fuji gestemd wordt door bekend zijn met de controls. Ik vind een nieuw systeem verkennen juist ook heel spannend.

De afweging hoe groot de verschillen in image quality zijn tussen de camera's onderling en de lenzen onderling is voor mij juist het belangrijkste punt van discussie. Ik ben met name nieuwsgierig naar meningen over de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-07 22:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Goed, qua gear dan een tip van mij.

Ik werk op een bruiloft met bijna al mijn lenzen, dus 17-40 als UWA, 24-70 als ik niet weet wat er gaat gebeuren, de 70-200 voor enkele portretten van familie en close-ups van bruidspaar.
En de andere 75% van de tijd zitten er primes op mijn camera's. De 35/50/85 1.4's gebruik ik allemaal regelmatig, misschien de 50mm nog wel het meest. Daarnaast voor de ringen mijn trusty 100mm macro, wat het totaal op 7 lenzen brengt......en dat werkt voor mij. Want ik weet 95% van de tijd op een bruiloft wat er gaat gebeuren en waar ik moet staan/doen om mijn shots te maken. Ik zou het nooit aanraden voor jou.
Werk met een 24-70 achtige lens die je altijd op een body houd zodat je die altijd kan pakken voor welk shot dan ook. En pak een tweede body (of leer snel te wisselen) met een 35 of 50mm achtige prime. Die zorgt voor je creative shots, met mooie bokeh etc. Dan heb je altijd overzicht en kan je nagenoeg elk shot maken.
En tijdens de receptie/ceremonie, waar je veel tijd hebt, pak dan een tele en schiet wat familie/candid shots. Maar doe dat op het moment dat er niets officieels gebeurt, zodat je relatief de vrijheid hebt om even weg te lopen voor een shot/hoek.

Ofwel mijn advies, werk met 1 camera en leer snel te wisselen, of werk met 2 camera's. Maar hoe dan ook werk niet met teveel lenzen. 1 allround 24-70 achtige en een mooie prime zal je in 98% alles bieden wat je nodig hebt. Ik zou dan een 35 a 40mm pakken (op 35mm verhouding, wat dat op crop is mag je zelf kijken).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
Mijn X100 zit op crop op 35mm, dus die pakt inderdaad al een mooi bereik. Ik heb ook nagedacht om naast een X-T1 een X-E2 als extra body te pakken. Lijkt overkill aan camera's, maar ik krijg wat korting bij aanschaf, dus weer verkopen naderhand lukt me zonder verlies wel. Nog een reden waarom huren niet interessant is. De borg ligt vrij hoog, dus kopen en indien verkopen maakt weinig verschil.
Ik vind het wel bijzonder dat de Sony's niet als kit met 24-70 te krijgen zijn, alleen 28-70. Mij lijkt deze lens kwalitatief niet in lijn met de camera. Zijn er mensen die ervaring hebben met de 28-70mm van Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik zou voor zoiets gaan. Sony heeft de lenzen (nog) niet, Canon loopt achter met hun sensoren, Nikon heeft beide prima op orde. De D750 is een zeer goede camera, doe daar een mooie gestabiliseerde 24-70 bij en een 50mm prime en je bent een heel eind op weg. Eventueel zou je ook nog een Macro / portret lens toe kunnen voegen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Nikon D750 Body Zwart€ 1.789,-€ 1.789,-
1Nikon AF-S 50mm f/1.4G€ 330,27€ 330,27
1Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD Nikon€ 842,93€ 842,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.962,20

• tuk217
Een D750 valt voor mij persoonlijk ten alle tijden af. Zo'n grote logge dslr trekt me helemaal niet. Ik ben ook nooit echt tevreden geweest met de bediening van de Nikon die ik had. M'n X100 was echt een verademing.
Het is jammer dat Sigma en Tamron nog geen Sony FE lenzen maken. Dan was het een stuk makkelijker. Maar ik begrijp dat focus snelheid nog verziekt wordt als je adapters gebruikt.

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 20:13

Yero

Reviewer
tuk217 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:32:Ik vind het wel bijzonder dat de Sony's niet als kit met 24-70 te krijgen zijn, alleen 28-70. Mij lijkt deze lens kwalitatief niet in lijn met de camera. Zijn er mensen die ervaring hebben met de 28-70mm van Sony?
De 28-70mm doet kwalitatief niet erg onder voor de 24-70mm, maar is wel minder lichtsterk en je mist aan de groothoekzijde 4mm (wat bij bruiloften wel belangrijk is). Er zit een 24-70mm f2.8 aan te komen, maar het is onbekend wanneer deze beschikbaar zal zijn. Mocht je voor Sony gaan dan is de 55mm 1.8 wel een must-have.

Maar het is natuurlijk een compleet ander systeem dan Fujifilm, alleen al vanwege FF vs APS-C, maar ook vanwege de lenzen en jouw vertrouwdheid met het systeem. Als je van plan bent flink wat geld neer te leggen, dan zou ik toch proberen eens wat langer te kunnen spelen met twee of meer camerasystemen. Je kunt dan een betere afweging maken. Wellicht kun je een camera van iemand (of een fotozaak) lenen. Of toch huren: want wat is € 100 als je daardoor een veel betere keuze kunt maken voordat je duizenden euro's gaat neerleggen?

• Balance
In dat geval zou ik nog even wachten aangezien de bruiloft pas in April is. CES en CP+ komen er weer aan, beursen waarop altijd veel nieuwe camera's worden aangekondigd. Over een maand komt Fuji met nieuwe camera's, en van Sony wordt ook een APS-C camera (A6100 / A7000) en FE lenzen (24-70 f/2.8) verwacht.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:58
tuk217 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:49:
Een D750 valt voor mij persoonlijk ten alle tijden af. Zo'n grote logge dslr trekt me helemaal niet.
Wacht dan maar niet op een FE 24-70 f/2.8, want dat zal een lompe grote lens worden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 15:23
tuk217 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:49:
Een D750 valt voor mij persoonlijk ten alle tijden af. Zo'n grote logge dslr trekt me helemaal niet. Ik ben ook nooit echt tevreden geweest met de bediening van de Nikon die ik had. M'n X100 was echt een verademing.
Het is jammer dat Sigma en Tamron nog geen Sony FE lenzen maken. Dan was het een stuk makkelijker. Maar ik begrijp dat focus snelheid nog verziekt wordt als je adapters gebruikt.
Ga dan ook eens de lenzen van de A7 bekijken, of in ieder geval gewicht vergelijken. Ongeveer hetzelfde bereik met in verhouding zelfde lichtsterkte op m43, fuji (aps-c) en de A7. Met een grotere sensor krijg je grotere lenzen. Daarnaast zou ik ook bij Fuji blijven omdat je die al kent en omdat de lenzen zo mooi zijn. Daarnaast mixen de foto's van de x100 denk ik beter met de x-t1 dan een andere camera. Elk merk heeft een eigen witbalans en karakteristieken. Qua snelheid is de Olympus wel heel fijn natuurlijk (en ook erg goeie witbalans). Edit: de x-t1 is ook redelijk snel maar de oude A7 en A7r zijn wel wat langzaam met AF, niet zo belangrijk bij hobby en de meeste natuur foto's maar het lijkt me wel belangrijk bij een bruiloft.

[ Voor 8% gewijzigd door Sluw op 10-12-2015 12:20 ]

• tuk217
Het mixen met de X100 heb ik nog niet heel erg bij stil gestaan, maar dat is wel een goede tip. De foto's zullen veel meer overeenkomen en dat heeft voordelen.

Ik wacht inderdaad even tot eind januari, want ik ben heel nieuwsgierig wat de X-Pro2 met de prijs van de X-T1 doet of misschien zelfs een betere optie wordt. Geruchten geven 15 januari aan als de dag van presentatie. Ik denk dat de mogelijkheid een batterygrip toe te voegen en T1 interessanter maakt, maar wie weet kan de Pro2 me verbazen.

F2.8 lenzen voor Sony zullen zeker groter zijn en dat zou ook een bezwaar zijn. Het formaat van de body weegt alleen wel zwaarder voor mij. Ik heb geen grote handen en een dslr ligt minder goed in de hand. De lens kan ik altijd vervangen door een kleinere prime wanneer me dat uitkomt, maar de body zit ik aan vast. De prijs van full-frame f2.8 lenzen, 24-70 of 70-200 zou alleen ook een stuk hoger liggen dan de Fuji alternatieven en dat zou ook een zorg zijn. Met een A7ii, 28-70 en 70-200 f4 ben ik al even duur uit als een X-T1, 16-55 f2.8 en 50-140 f2.8, laat staan als ik de Zeiss 55 F1.8 tegen de Fuji 35 F1.4 wegzet als extra aanschaf. Dat scheelt nog 400 euro. Sony zou met f2.8 een flink duurdere grap worden als ik in een keer meerdere lenzen erbij zou nemen. Dat zou ook in een Fuji 10-24 f4 gestoken kunnen worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
Het is uiteindelijk een A7RII geworden. Uiteindelijk was ik m'n budget al zo aan het oprekken dat ik maar gelijk compromisloos voor m'n ideale camera heb gekozen.
Daarnaast een 55mm Zeiss en een 70-200 f4 Sony G gekocht. Dat vul ik binnenkort nog aan met een 28mm f2. De 24-70 krijgt teveel negatieve reviews en de 28 is iedereen behoorlijk enthousiast over. Prijsverschil is ook niet misselijk en met 42 megapixel om te croppen is een prime net zo praktisch als een zoom.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Zo, dat zijn mooie uitgaven. Veel plezier ermee! Qua gewicht prima te combineren met een X100, lijkt me (wel een enorm verschil in megapixels, maar dat maakt natuurlijk niet zo veel uit).

Pagina: 1