Wifi Router AC3200

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mear1628
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11-2024
We hebben zo'n fantastische Ziggo modem (not :-( )
Probleem is dat we dat ding voor Wifi regelmatig moeten resetten (heb al een standaard knop bij mijn meterkast zitten om hem te resetten).
Laat het dekkings gebied te wensen over (ik weet, meterkast is net de beste locatie, maar je, daar komt de coax van ziggo binnen)

Dus we zijn opzoek naar een wifi router die ik achter de ziggo modem kan zetten (meteen ook op een betere locatie)

Aangezien ik meteen voor de toekomst klaar wil zijn, ben ik opzoek naar een MU MIMO-router AC3200.
VPN access zou mooi zijn.
Mogelijk meer dan 4 stuks LAN poorten (1Gb) PoE zal wel wat moeilijker zijn voor een budget rond de 200 euro :-)

Hebben jullie mogelijk tips mbt merk / type?
Welke zouden jullie adviseren op basis van jullie ervaringen?

Meer info nodig? Dan hoor ik graag van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies topics naar CAA

Verder even inhoudelijk:
"AC3200" is geen MU-MIMO maar Broadcom's ghetto-variant erop, XStream.

Verschil is dat MU-MIMO een enkele radio zo efficient mogelijk inzet, met verschillende clients op verschillende antennes. XStream heeft twee aparte 5GHz radio's en verdeelt clients ertussen. Per radio is er geen sprake van MU-MIMO en doen ze slechts 3x3 MIMO.

Dat maakt XStream duur, onzuinig en inefficient. Sowieso heb je er alleen wat aan als je meerdere 5GHz apparaten hebt die tegelijkertijd zoveel doen dat ze last hebben van elkaars bandbreedtegebruik. Een enkel high-end apparaat gaat er in het geheel niets extra's mee doen dan een veel goedkopere enkele 3x3 MIMO ontwerp ("AC1750/AC1900"). M.i. pure marketingprut dus voor mensen met meer geld dan verstand (of die twee man en paardenkop die daadwerkelijk meerdere apparaten hebben die tegelijk elk meerdere honderden Mbit/s proberen te communiceren)

Of MU-MIMO zin heeft is ook de vraag, maar het is tenminste veel efficienter, dus baat het niet, dan schaadt het tenminste niet. De enige MU-MIMO AP-chipset op dit moment is de Qualcomm Atheros QCA9980. Dat is een 4x4 ontwerp, wat dus ook bij een enkele client voordeel biedt boven 3x3 (of de 2x 3x3 van XStream). Quantenna beweert ook dat hun 4x4 QSR-1000 MU-MIMO-ready is, maar het werkt ruim een jaar na introductie nog steeds niet...
Om MU-MIMO te laten werken moeten clients het ook ondersteunen. Support aan clientzijde wordt zo goed als niet geadverteerd, maar ga er maar vanuit dat alleen de allernieuwste devices er iets mee doen. Dat gaat vast ooit veranderen, maar of dat gaat gebeuren binnen de zinnige levensduur van een router/AP die je nu koopt is een tweede :z
Marketeers noemen 4x4 MIMO ergens tussen de "AC2350" (Netgear) en "AC2600" (Linksys), maar voegen (gelukkig) niets toe voor MU-MIMO. Dat doen ze wel voor 4x4 XStream, dat zou "AC5300" zijn |:( Bullshit, het is geen steek sneller dan een regulier 4x4, alleen kun je in theorie meer apparaten tegelijk maximale snelheid laten halen.

Nu, gezien je budget valt er niet zoveel te kiezen. Enig apparaat voor onder de EUR 200 dat daadwerkelijk werkende MU-MIMO heeft is de Netgear E7500v2. Gelukkig is het een prima apparaat, met QCA9980, redelijk mature firmware en degelijke performance. Je noemt "VPN" maar geeft totaal niet aan wat voor VPN endpoint je wilt. De E7500v2 heeft iig zat opties op dat vlak.

Enige vraag is of je de meerwaarde van dit apparaat van EUR 175 wel gaat merken tov bijvoorbeeld een degelijke 3x3 (non-MU-)MIMO router als de TP-Link Archer C7v2 voor helft van dat bedrag. Ik heb geen E7500v2 zelf in handen gehad maar wel de Asus RT-AC87U (met QSR-1000 chipset). Als ik die met de Archer C7v2 vergelijk, dan is snelheid bij goed signaal nagenoeg identiek, alleen een client met zeer high-end WiFi (MacBook Pro na 2014 bijv) zal net iets meer met de AC87U halen. Waar de AC87U duidelijk beter is, is in betonnen woningen om hoeken en door trapgaten dekking geven. Bij een vriendin met betonbunker-rijtjeshuis uit 2005 kan ik op zolder bij het trapgat met genoemde MacBook met de C7v2 misschien 25Mbps halen, maar met de AC87U dik 130Mbps, en helemaal aan andere kant zolder heb ik met de C7v2 geen werkende verbinding maar met de AC87U nog steeds zo'n 30Mbps. Met de E7500v2 kun je soortgelijke prestaties verwachten, dat is namelijk gevolg van de extra ontvangstgevoeligheid van de 4x4 antenne-array, niet zozeer van de specifieke chip (dat is trouwens letterlijk uitspraak van een Quantenna engineer die ik ooit over de vloer had :+ ).

Maar...

Zoals gezegd kun je voor de prijs van een E7500v2 twee Archer C7v2 kopen. Of een Archer C7v2 als router en een of twee KPN WiFi Versterker DualBand (3x3 MiMo AP voor EUR 50). Mag heel duidelijk zijn dat een 3x3 router beneden en een 3x3 AP op zolder veel beter zal presteren dan een enkele 4x4 apparaat beneden. Dat is m.i. veel toekomstvaster dan een enkel lomp duur apparaat dat binnen een paar maanden ingehaald zal worden door het volgende nieuwste beste geval.

Oslik blyat! Oslik!

• mear1628
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11-2024
Hi Dion,
Sorry dat ik hem op het verkeerde forum gedeelte geplaatst heb.

En bedankt voor je uitgebreide reactie!!!!
Heb ik weer wat om in te duiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

dion_b schreef op woensdag 09 december 2015 @ 00:02:
Ahum:

Verder even inhoudelijk:

Verschil is dat MU-MIMO een enkele radio zo efficient mogelijk inzet, met verschillende clients op verschillende antennes. XStream heeft twee aparte 5GHz radio's en verdeelt clients ertussen. Per radio is er geen sprake van MU-MIMO en doen ze slechts 3x3 MIMO.

Dat maakt XStream duur, onzuinig en inefficient. Sowieso heb je er alleen wat aan als je meerdere 5GHz apparaten hebt die tegelijkertijd zoveel doen dat ze last hebben van elkaars bandbreedtegebruik. Een enkel high-end apparaat gaat er in het geheel niets extra's mee doen dan een veel goedkopere enkele 3x3 MIMO ontwerp ("AC1750/AC1900"). M.i. pure marketingprut dus voor mensen met meer geld dan verstand (of die twee man en paardenkop die daadwerkelijk meerdere apparaten hebben die tegelijk elk meerdere honderden Mbit/s proberen te communiceren)

Of MU-MIMO zin heeft is ook de vraag, maar het is tenminste veel efficienter, dus baat het niet, dan schaadt het tenminste niet. De enige MU-MIMO AP-chipset op dit moment is de Qualcomm Atheros QCA9980. Dat is een 4x4 ontwerp, wat dus ook bij een enkele client voordeel biedt boven 3x3 (of de 2x 3x3 van XStream). Quantenna beweert ook dat hun 4x4 QSR-1000 MU-MIMO-ready is, maar het werkt ruim een jaar na introductie nog steeds niet...
Om MU-MIMO te laten werken moeten clients het ook ondersteunen. Support aan clientzijde wordt zo goed als niet geadverteerd, maar ga er maar vanuit dat alleen de allernieuwste devices er iets mee doen. Dat gaat vast ooit veranderen, maar of dat gaat gebeuren binnen de zinnige levensduur van een router/AP die je nu koopt is een tweede :z
Marketeers noemen 4x4 MIMO ergens tussen de "AC2350" (Netgear) en "AC2600" (Linksys), maar voegen (gelukkig) niets toe voor MU-MIMO. Dat doen ze wel voor 4x4 XStream, dat zou "AC5300" zijn |:( Bullshit, het is geen steek sneller dan een regulier 4x4, alleen kun je in theorie meer apparaten tegelijk maximale snelheid laten halen.

Nu, gezien je budget valt er niet zoveel te kiezen. Enig apparaat voor onder de EUR 200 dat daadwerkelijk werkende MU-MIMO heeft is de Netgear E7500v2. Gelukkig is het een prima apparaat, met QCA9980, redelijk mature firmware en degelijke performance. Je noemt "VPN" maar geeft totaal niet aan wat voor VPN endpoint je wilt. De E7500v2 heeft iig zat opties op dat vlak.

Enige vraag is of je de meerwaarde van dit apparaat van EUR 175 wel gaat merken tov bijvoorbeeld een degelijke 3x3 (non-MU-)MIMO router als de TP-Link Archer C7v2 voor helft van dat bedrag. Ik heb geen E7500v2 zelf in handen gehad maar wel de Asus RT-AC87U (met QSR-1000 chipset). Als ik die met de Archer C7v2 vergelijk, dan is snelheid bij goed signaal nagenoeg identiek, alleen een client met zeer high-end WiFi (MacBook Pro na 2014 bijv) zal net iets meer met de AC87U halen. Waar de AC87U duidelijk beter is, is in betonnen woningen om hoeken en door trapgaten dekking geven. Bij een vriendin met betonbunker-rijtjeshuis uit 2005 kan ik op zolder bij het trapgat met genoemde MacBook met de C7v2 misschien 25Mbps halen, maar met de AC87U dik 130Mbps, en helemaal aan andere kant zolder heb ik met de C7v2 geen werkende verbinding maar met de AC87U nog steeds zo'n 30Mbps. Met de E7500v2 kun je soortgelijke prestaties verwachten, dat is namelijk gevolg van de extra ontvangstgevoeligheid van de 4x4 antenne-array, niet zozeer van de specifieke chip (dat is trouwens letterlijk uitspraak van een Quantenna engineer die ik ooit over de vloer had :+ ).

Maar...

Zoals gezegd kun je voor de prijs van een E7500v2 twee Archer C7v2 kopen. Of een Archer C7v2 als router en een of twee KPN WiFi Versterker DualBand (3x3 MiMo AP voor EUR 50). Mag heel duidelijk zijn dat een 3x3 router beneden en een 3x3 AP op zolder veel beter zal presteren dan een enkele 4x4 apparaat beneden. Dat is m.i. veel toekomstvaster dan een enkel lomp duur apparaat dat binnen een paar maanden ingehaald zal worden door het volgende nieuwste beste geval.
Zou je keuze/advies anders zijn als er geen 200 euro limiet gesteld werd?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt ervan af.

Eis is hier puur dekking. Ik zie niet zo 1-2-3 in hoe je dat beter doet dan twee of drie 3x3 AP's, tenzij je twee of drie 4x4 AP's zou plaatsen, maar dat zou hoogstwaarschijnlijk totaal overkill zijn.

Als je verder kijkt naar wat je problemen gaan zijn als je voldoende dekking hebt, dan komt je uit op managen van die zooi - dus zowel ervoor zorgen dat de AP's niet elkaars kanaal gaan gebruiken als zorgen dat clients (voorzover mogelijk) niet 'sticky' gaan doen en aan een zwakkere AP vastklampen al is er een veel sterkere voorhanden.

Managed WiFi is doorgaans een stuk duurder dan reguliere unmanaged spul. Naast bovenstaande technische punten is het voor de leek een stuk makkelijker te beheren: hang alle AP's in een managed netwerk en laat de AI het werk voor je doen. Goedkoopste optie daar is Ubiquiti, met z'n UniFi AC Lite a EUR 99 per stuk (2x2 WiFi-ac). Dat is hun nieuwste generatie AP's. Ik heb er nog geen in handen gehad, heb wel op het werk bestelling staan voor een drietal UniFi AC Pro (EUR 199/stuk, 3x3 WiFi-ac, 802.3af PoE etc), maar ondanks belofte dat ze in november binnen zouden zijn heb ik nog niets gezien, dus kan ik weinig roepen over hoe ze in praktijk zijn. Indien goed, zou dit bij budget van EUR 200 voorkeur genieten, waarbij je de meerwaarde alleen pakt als je alle AP's van Ubiquiti uitvoert, dus beneden router zonder WiFi (bijv de kabelmodem/router met NAT aan en WiFi uit) en dan beneden en boven zo'n UniFi geval.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

dion_b schreef op woensdag 09 december 2015 @ 00:02:
Ahum:

Verder even inhoudelijk:

Maar...

Dank voor de info. Is de Netgear R7500v2 al leverbaar? En hoe herken ik die dan? Ik kon hem niet expliciet vinden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Videopac schreef op zondag 13 december 2015 @ 09:15:
[...]

Dank voor de info. Is de Netgear R7500v2 al leverbaar? En hoe herken ik die dan? Ik kon hem niet expliciet vinden.
Dus je kiest ervoor om het grootste deel van m'n advies te negeren? Jammer...

Als versienummer niet in pricewatch (of op de site van een shop) vermeld staat kun je altijd navraag doen bij een winkel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 00:49
Ik zit met een soortgelijk dilemma. Ik ben juist op zoek naar vervanging van mijn TP-Link Arcer c7 V1. Deze router is instabiel geworden en moet ik vaak resetten. Ook is de throughput in de afgelopen jaren drastisch gedaald. (m.n de 2.4 GHz band)

Je advies is eigenlijk om een AC Gen1 of Gen2 product te kopen en niet voor de MU-MIMO Gen3 producten te gaan. Toch geef je ook aan dat er kwa range met de gen 3 producten veel te winnen valt.

Waarom adviseer je dan toch niet te gaan voor een Gen3 product? Meerdere accesspoints wegzetten heeft ook weer nadelen (nog drukker spectrum, Wifi handover etc.).
dion_b schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:21:
[...]

Als versienummer niet in pricewatch (of op de site van een shop) vermeld staat kun je altijd navraag doen bij een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

dion_b schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:21:
[...]

Het was niet de bedoeling om het grootste deel van je advies te negeren, maar ondanks je suggestie om meerdere accesspunten te nemen vind ik het bereik toch ook belangrijk. Zie verder ook de hierboven genoemde (vermeende) minpunten van die oplossing.

De Asus RT-AC87U kost momenteel 174,99 euro bij Amazon.it.

Ik heb nu een Asus RT-AC66U en die valt me tegen: ik heb slecht bereik en internet hangt ook regelmatig.

Ik twijfel tussen een Asus RT-AC87U en een TP-Link Archer C2600. Die laatste heeft een Qualcomm QCA9984 met 160MHz functionaliteit en kost slechts 175 euro. Ik weet alleen niet hoe goed de firmware support van TP Link is op de langere termijn. Ik vind het jammer dat Asus geen Qualcomm implementatie aan kan bieden.

Je hebt me er in ieder geval al van overtuigd dat die Broadcomm 3200/5300 claims niet relevant zijn en daar ga ik dus ook niet extra voor betalen (was ik eerst wel van plan).

Edit:
De Netgear E7500v2 waar je het over had: moet dat niet R7500v2 zijn? Ik kan daar echt compleet niets over vinden, alleen over een R7800 maar die zou 400+ euro moeten gaan kosten.

Edit 2:
Ik lees nu verschillende informatie over de chip in de TP-Link Archer C2600: het zou ook "gewoon" een QCA9980 kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Videopac op 13-12-2015 16:22 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 00:49
Bij Bol.com is er nu een Asus kortingsactie van 20% http://www.bol.com/nl/ra/...oducten/12577/index.html#

Daardoor komt de Asus RT-AC87U rond de 171 euro uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

koenie schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:31:
Bij Bol.com is er nu een Asus kortingsactie van 20% http://www.bol.com/nl/ra/...oducten/12577/index.html#

Daardoor komt de Asus RT-AC87U rond de 171 euro uit.
Nice, maar ik heb zojuist de TP Link Archer C2600 besteld voor 160,09 euro op amazon.es. Ding ondersteunt ook OpenWRT. Ik ben erg benieuwd naar de prestaties.
pricewatch: TP-Link Archer C2600

[ Voor 0% gewijzigd door Videopac op 04-04-2016 13:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

WCA

Videopac schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:30:
[...]

Het was niet de bedoeling om het grootste deel van je advies te negeren, maar ondanks je suggestie om meerdere accesspunten te nemen vind ik het bereik toch ook belangrijk. Zie verder ook de hierboven genoemde (vermeende) minpunten van die oplossing.

De Asus RT-AC87U kost momenteel 174,99 euro bij Amazon.it.

Ik heb nu een Asus RT-AC66U en die valt me tegen: ik heb slecht bereik en internet hangt ook regelmatig.

Ik twijfel tussen een Asus RT-AC87U en een TP-Link Archer C2600. Die laatste heeft een Qualcomm QCA9984 met 160MHz functionaliteit en kost slechts 175 euro. Ik weet alleen niet hoe goed de firmware support van TP Link is op de langere termijn. Ik vind het jammer dat Asus geen Qualcomm implementatie aan kan bieden.

Je hebt me er in ieder geval al van overtuigd dat die Broadcomm 3200/5300 claims niet relevant zijn en daar ga ik dus ook niet extra voor betalen (was ik eerst wel van plan).

Edit:
De Netgear E7500v2 waar je het over had: moet dat niet R7500v2 zijn? Ik kan daar echt compleet niets over vinden, alleen over een R7800 maar die zou 400+ euro moeten gaan kosten.

Edit 2:
Ik lees nu verschillende informatie over de chip in de TP-Link Archer C2600: het zou ook "gewoon" een QCA9980 kunnen zijn.
Heb je al geprobeerd om AsusWRT Merlin te draaien? Dat scheelt een hoop.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

GreNade schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:28:
[...]

Heb je al geprobeerd om AsusWRT Merlin te draaien? Dat scheelt een hoop.
Dank voor de suggestie; ik heb AsusWRT Merlin er al enige tijd op staan; heb inderdaad het idee dat het wat beter is dan de firmware van Asus zelf, maar ik houd toch wel de nodige klachten, vandaar dat ik het met de TP Link Archer C2600 ga proberen.

Pagina: 1