Toon posts:

AMD FX-8350 Oververhit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik kamp al een tijdje met het probleem dat mijn computer op willekeurige momenten uitvalt. Ik heb ontdekt dat het komt door mijn CPU die oververhit.

Als ik niks aan het runnen ben en gewoon op mijn desktop zit lees ik via SPECCY de temperatuur af wat van 45 tot 60 graden gaat.

Nu heb ik zelf altijd al mijn computer stof vrij gehouden en zelfs een Cooler Master Hyper TX3 EVO voor mijn CPU gekocht maar nog steeds wordt ie ontzettend warm.

Heeft iemand hier ideeën/oplossingen voor?

Graag hoor ik 't ook als er extra informatie nodig is!

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Heb je wel nieuwe koelpasta gebruikt? Met goede koelpasta (artic silver 5, mx-4) zou de temperatuur alleen al zo'n 3-4 graden lager moeten zijn door betere geleiding.

Als je dit wel hebt gedaan, heb je niet te dik gesmeerd? Een zo'n dun mogelijk laagje smeren of 1 erwt in het midden doen en dan aandrukken en vastdraaien is het beste.

De idle temperatuur hangt natuurlijk ook af van de kamer- en kasttemperatuur. Maar dit zou zo'n 35-40gr moeten zijn lijkt me, met uitzondering van zware programma's draaien of games ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ToFast op 08-12-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 19:18

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Kan je eens een foto posten van de binnenkant van de kast?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties,

De koelpasta die ik heb gebruikt had zat bij de Cooler Master Hyper TX3 EVO. En die is ongeveer 4 maanden oud.

Ik heb daarvan ook de juiste instructies gebruikt en niet dik gesmeerd. Kamer temperatuur is altijd rond de 18-21 graden.

Ik heb niet goed licht in mijn woonkamer dus de foto is niet optimaal, kijk maar of je er wat aan hebt:
http://imgur.com/KPKW81a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 20:11
Is je bovenkant open? Warme lucht tegen een plaat blazen schiet je niet veel mee op. Het moet je kast uit.

En is het niet dat amd wel vaker problemen heeft met temp herkening. Mijn a8 APU is idle 65 graden. En tijden benchen zit hij op 150 graden...(heatsink kan je nog gewoon vasthouden).

Welke temps geeft je bios weer?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:09

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Ik zou je koeler opnieuw monteren en meteen een slag draaien zodat de luchtstroom van voor naar achter gaat.

Denk dat je temps een stuk btr worden.

En zoals hierboven al vermeld zijn er maar weinig programma's die de juiste temperatuur weergeven bij AMD cpu's.
Dus kijk even in je bios wat daar je temperatuur doet.

[ Voor 36% gewijzigd door Japiegsxr op 08-12-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Japiegsxr schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:26:
Ik zou je koeler opnieuw monteren en meteen een slag draaien zodat de luchtstroom van voor naar achter gaat.

Denk dat je temps een stuk btr worden.

En zoals hierboven al vermeld zijn er maar weinig programma's die de juiste temperatuur weergeven bij AMD cpu's.
Dus kijk even in je bios wat daar je temperatuur doet.
Als die een kwartslag gedraaid kan worden zal dat inderdaad helpen. Let op dat de fan door de heatsink heenblaast naar je andere casefan toe en niet zuigt. Casefan moet dan de lucht verder naar buiten blazen, controleer dit ook voor de zekerheid anders werkt het elkaar tegen.

Het kan verder ook zo zijn dat de temperatuurmeting niet klopt, of door de software of doordat de sensor niet helemaal jofel is.

[ Voor 5% gewijzigd door ToFast op 08-12-2015 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-09 11:03
Is die tx 3 sowieso wel koelend genoeg om een heethoofd als de 8350 koel te houden? Zeker als je de 8350 hebt overgeklokt lijkt mij de warmteproductie te hoog om met dit budget koelertje af te voeren. Ik denk dat je op zoek moet naar een betere koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-09 13:49

WCA

Die TX3 evo is een beetje te klein voor zo'n heethoofd CPU. Bovendien zit ie verkeerd gemonteerd
loki504 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:35:
Is je bovenkant open? Warme lucht tegen een plaat blazen schiet je niet veel mee op. Het moet je kast uit.

En is het niet dat amd wel vaker problemen heeft met temp herkening. Mijn a8 APU is idle 65 graden. En tijden benchen zit hij op 150 graden...(heatsink kan je nog gewoon vasthouden).

Welke temps geeft je bios weer?.
150 graden kan niet, dan gaat het gewoon kapot. inderdaad een gare sensor dus. altijd de socket temp pakken bij amd.

[ Voor 5% gewijzigd door WCA op 22-12-2015 12:17 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:57

TvE

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar op de foto lijkt het alsof de kabel van de cpu fan op de header vlak boven de videokaart zit?

Is dit opzettelijk? Want de headers voor de cpufan zitten op dit board boven de cpu. De header waar ie nu op lijkt te zitten is voor casefans. Oftewel, dit zou oververhitting kunnen verklaren omdat de fan continue op een lage snelheid blijft draaien omdat die header niet door de cpu temp wordt aangestuurd.

CoreTemp leest de temperatuur overigens wel kloppend uit. (Iig in overeenstemming met AMD eigen tempsensor in AMD Overdrive) De max temp licht ergens bij de 70 graden. Daarboven schakelt de cpu het hele systeem uit weet ik uit ervaring. (Hier een keer de stekker van de koelpomp vergeten. Binnen 20 seconden was het scherm op zwart :P)

[ Voor 27% gewijzigd door TvE op 22-12-2015 12:51 . Reden: CoreTemp toegevoegd ]

Pagina: 1