Tweedehands Overkill Project

Pagina: 1
Acties:

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk wil ik gewoon wat gamen, maar ik ben een echt computer "geek"...

Hierom wil ik een tweedehands overkill project beginnen waarbij ik stukje bij beetje mijn pc bouw met echte overkill componenten die door dat ze 2e hands zijn niet duur zijn

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het eerste deel wil ik graag ongeveer 1000 euro kwijt...

In het eerste deel moet zitten:

- 500 GB SSD
- 6 core met hypertreading (op minimaal 4 Ghz na overklok)
- minimaal 4 GB DDR4 ram op 3000 Mhz (in volgende fase komt hier nog 3x 4 GB bij)
- Een mooie witte kast
- Waterkoeling
- Grote PSU (750 watt oid) die in iedergeval 2 GPU's en een overkill systeem ondersteunt.
- Ik hoop een mooi 2011-3 mobo :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Kijk hier boven

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nahhh, heel kieskeurig kan je niet zijn als je 2e hands gaat scoren :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het gaat mij in deze fase puur en alleen om prestaties, hierna komen er ook nog noctua fans bij voor betere performance en stilte...

Ga je overklokken?
Zeker weten, want er zijn geen 6 core processoren standaard geklokt op 4 Ghz

Wat verwacht je van ons?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met uitkiezen van componenten en het vinden van advertenties...

Misschien nog suggesties van wat wel en wat niet nieuw te kopen?

lijstje voor nu (zo veel mogenlijk 2e hands):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5930K Boxed€ 583,50€ 583,50
1Gigabyte GA-X99-UD4€ 215,09€ 215,09
1NZXT H440 New Edition Wit/Zwart€ 121,95€ 121,95
1Thermaltake Water 3.0 Ultimate€ 148,34€ 148,34
1Kingston HyperX Savage Black HX430C15SB/4€ 45,95€ 45,95
1Corsair CS750M€ 111,95€ 111,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 161,80€ 161,80
1Akasa PWM fan splitter€ 3,60€ 3,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.392,18

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
In principe kun je alles tweedehands kopen, al is het denk ik heel moeilijk om een 2011-3 moederbord en cpu voor een leuke prijs op de kop te tikken. Enige i7 op Tweakers V&A: V&A aangeboden: Intel Core i7-5930K Boxed ZGAN. Je kunt natuurlijk ook voor een Xeon gaan. Wat betreft 2011-3 moederborden zijn er een paar op V&A te vinden: http://tweakers.net/categ...AUWWJOUpW0UoWRsZGSrG1tbUA

Wat betreft waterkoeling kun je hier wel een leuke tweedehands Corsair H100i op de kop tikken. Het wordt meestal aangeraden om de voeding wel nieuw te kopen, maar als je bijvoorbeeld een behoorlijk recente gold-voeding van een betrouwbare Tweaker kunt overnemen, dan kun je dat zeker overwegen.

Behuizingen zijn volop verkrijgbaar, maar ik zou deze alleen van betrouwbare mede-Tweakers overnemen die hem ook nog behoorlijk of helemaal compleet hebben.

Je mist wel nog een videokaart, ook hier is veel in te vinden. Denk bijvoorbeeld aan een R9 290(X) of GTX 970.

Overall kun je denk ik wel stellen dat je tweedehands niet echt een supergoede deal kunt krijgen op dit soort high-end componenten. Je zult goedkoper uit zijn met een gloednieuw systeem met wat mindere componenten, maar die het in-game zowat even goed doet.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
JoepD schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:30:
In principe kun je alles tweedehands kopen, al is het denk ik heel moeilijk om een 2011-3 moederbord en cpu voor een leuke prijs op de kop te tikken. Enige i7 op Tweakers V&A: V&A aangeboden: Intel Core i7-5930K Boxed ZGAN. Je kunt natuurlijk ook voor een Xeon gaan. Wat betreft 2011-3 moederborden zijn er een paar op V&A te vinden: http://tweakers.net/categ...AUWWJOUpW0UoWRsZGSrG1tbUA

Wat betreft waterkoeling kun je hier wel een leuke tweedehands Corsair H100i op de kop tikken. Het wordt meestal aangeraden om de voeding wel nieuw te kopen, maar als je bijvoorbeeld een behoorlijk recente gold-voeding van een betrouwbare Tweaker kunt overnemen, dan kun je dat zeker overwegen.

Behuizingen zijn volop verkrijgbaar, maar ik zou deze alleen van betrouwbare mede-Tweakers overnemen die hem ook nog behoorlijk of helemaal compleet hebben.

Je mist wel nog een videokaart, ook hier is veel in te vinden. Denk bijvoorbeeld aan een R9 290(X) of GTX 970.

Overall kun je denk ik wel stellen dat je tweedehands niet echt een supergoede deal kunt krijgen op dit soort high-end componenten. Je zult goedkoper uit zijn met een gloednieuw systeem met wat mindere componenten, maar die het in-game zowat even goed doet.
Bedankt voor de post...

Ik dacht er zelf aan de behuizing en voeding sws nieuw te kopen...

De videokaart ga ik echter later nog kopen ;)

Tot die tijd word hij alleen voor lichte games gebruikt (of misschien niet eens) en voor school werk..

Ik ben niet voor een Xeon gegaan, juist omdat ik nog geen videokaart heb en ik er anders dus niet veel aan heb...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom maar 4GB? Dat is eerder heel weinig ipv overkill

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Waarom 5930K met 8 gb ram voor alleen maar gamen...

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
timicool schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:33:
[...]

Bedankt voor de post...

Ik dacht er zelf aan de behuizing en voeding sws nieuw te kopen...

De videokaart ga ik echter later nog kopen ;)

Tot die tijd word hij alleen voor lichte games gebruikt (of misschien niet eens) en voor school werk..

Ik ben niet voor een Xeon gegaan, juist omdat ik nog geen videokaart heb en ik er anders dus niet veel aan heb...
Aan een i7 uit Haswell-E heb je dan evengoed niets, die beschikken namelijk ook niet over interne graphics, Tenzij je headless server wilt draaien ontkomen je dus niet aan een losse GPU.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
KappaRoss schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:36:
Waarom 5930K met 8 gb ram voor alleen maar gamen...
DennusB schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:33:
Waarom maar 4GB? Dat is eerder heel weinig ipv overkill
kom op mensen...

Lees aub heel de post voor jullie reageren...

4 GB is maar tijdelijk...

Voor nu moet ik gewoon iets van ca 1000 euro hebben wat een mooi begin is voor deze pc en gewoon de standaard dingen als office, internet ed draait (wat ik op 4 GB wel haal voorlopig)

Ik ga er nog 7 x 4 bij plaatsen voor in totaal quad channel 32 GB DDR 4 ram op 3000 Mhz (wat in mijn ogen overkill zat is)

Verder wil ik juist een tweedehands overkill pc bouwen dat totaal veel te goed is voor de dingen die ik ga doen, ik vind het gewoon leuk om te experimenteren met software en hardware...

Vandaar dat ik het zo doe :P

[ Voor 10% gewijzigd door timicool op 08-12-2015 17:41 ]

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Welke GPU's ga je nemen? Welke resolutie? Welke games? Heb je windows?

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Verder wil ik juist een tweedehands overkill pc bouwen dat totaal veel te goed is voor de dingen die ik ga doen

Ja, voor zoiets is het lastig advies te geven... Dit soort absolute high end onderdelen zijn vaak ook tweedehands nog vrij duur, ook omdat ze zelden voorbij komen.

Voor 1000 euro kun je nu al een mooie game PC inclusief videokaart bouwen waarmee je eigenlijk alles wel zo'n beetje kan.... Wil je graag onnodig veel geld uitgeven aan tweedehands onderdelen om ze vervolgens niet te gebruiken... uhmm ja dat kan... zie hier bijvoorbeeld een hele krachtige extreem dure processor waarvan je de capaciteiten nooit volledig zult kunnen benutten

V&A aangeboden: Intel Core i7-5960X Boxed

[ Voor 49% gewijzigd door Royal-Roy op 08-12-2015 17:52 ]

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Haha das iets te veel van het goede...

Ik wil het nog wel een beetje mogelijk houden...

Ik wil gewoon de nieuwste AAA titles spelen en wat oudere games...

Ik ga waarschijnlijk een radeon R9 390x draaien ofzo...

Hangt er een beetje vanaf wat ik tegen kom...

Dat is het leuke aan deze builds...

Ik heb al een Windows 8.1 licentie liggen die nogsteeds kan worden geupgraid naar Windows 10

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-12 23:00
Met dit systeem ga je inderdaad voor een overkill en dat is een leuk doel op zichzelf. Ik ben ook een computernerd :D Maar de verhouding is dan wel echt HEEL erg scheef.

Dat je maar 4GB werkgeheugen nodig hebt totdat je gaat gamen ben ik helemaal met je eens. Maar met een intel 4460 als cpu en een 390x met 5% overclock haal je meer frames dan met een 5930k en een stock 390x. Ik schat ongeveer 105%.

Met een 4460 en 2x 390x haal je ongeveer 150-190% meer frames. Iets wat je ook ongeveer zou behalen met een 4460 en enkele Nvidia 980 Ti ten opzichte van wat jij nu zelf voorstelt. Een betere 'overkill' zou dus de 980 Ti in SLI zijn met een willekeurige cpu die snel genoeg is om de kaarten aan te spreken.

Op de huidige generatie games zal de 6700k de 5930k verslaan op FPS gebied door de hogere clocksnelheid (en overclock potentieel) mocht de game op de één of andere manier zwaarder zijn op de cpu dan de gpu. Dit geldt ook voor de 6600k/4790k/4690k en waarschijnlijk nog wel meer.

Wellicht is dit over 5 jaar anders omdat games dan daadwerkelijk gebruik kunnen maken van al die cores en threads. Dat is de enige manier hoe de 5930k een betere aankoop zou kunnen zijn dan de andere overkill processors. Die kans is niet eens zo heel erg klein trouwens...

Als je die 5930k voor een redelijke prijs kan krijgen zou ik het zelf ook doen trouwens :D Koop er een 980 Ti bij en plaats een tweede als je voor 4k of een eyefinity set-up wilt gaan. En dan is het eigenlijk nog niet eens 'overkill' als je het aan de echte nerd vraagt :D

[ Voor 6% gewijzigd door jadatmag op 08-12-2015 22:52 ]

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Haha ik dat is inderdaad iets waar ik naar opzoek ben...

Ik wil mij pc mogelijk nog gebruiken voor render projecten in de toekomst ookal is dit niet zeker...

Ik snap dat de i7 6700K sneller en beter is maar kom op...

Een 6 core met hyperthreading die je met waterkoeling kan overklokken naar 4.2 Ghz of meer...

Das gewoon super nice :)

Verder denk ik dat de cpu toch geen bottleneckt gaat zijn dus de exacte keuze daar maak ik me niet zo'n zorgen om...

Ik moet alleen even kijken inderdaad wat ik met die videokaarten ga doen...

Hangt er vanaf hoeveel budget ik in eenkeer beschikbaar kan maken voor die kaarten

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarom perse veel geld uitgeven aan x99? Je ziet een 3930k langskomen voor onder de 200 euro en een x79 mobo hoeft ook niet heel veel te kosten. 3930k met oc draait nog heel prima.

specs

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

timicool schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:57:
Haha ik dat is inderdaad iets waar ik naar opzoek ben...

Ik wil mij pc mogelijk nog gebruiken voor render projecten in de toekomst ookal is dit niet zeker...

Ik snap dat de i7 6700K sneller en beter is maar kom op...

Een 6 core met hyperthreading die je met waterkoeling kan overklokken naar 4.2 Ghz of meer...

Das gewoon super nice :)

Verder denk ik dat de cpu toch geen bottleneckt gaat zijn dus de exacte keuze daar maak ik me niet zo'n zorgen om...

Ik moet alleen even kijken inderdaad wat ik met die videokaarten ga doen...

Hangt er vanaf hoeveel budget ik in eenkeer beschikbaar kan maken voor die kaarten
Klinkt alsof je zelf precies weet wat je wil? Wat is dan het nut van dit topic?

Alsof wij kunnen gaan voorspellen wat er in V&A staat over een maandje. Je moet gewoon geluk hebben dat iemand goedkoop van z'n spul afwil.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Zoals de bovengenoemde reacties: Het is gewoon geld verspillen aan iets wat je echt helemaal maar dan echt helemaal nooit gaat gebruiken. Een 6500 voldoet prima. Dat geld wat je dan nog over hebt, kan je spenderen aan een dikke videokaart en/of extra opslag.

Maar ja, het is je eigen geld, je doet wat je er mee wil doen!

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1