Vragen over 2 nas systemen

Pagina: 1
Acties:

• kingre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2025
Hoi,

Ik ben aan het kijken voor een nas voor thuis. Hier moet onder andere direct naar gedownload worden, bestanden opgeslagen maar ook gebruikt worden als mediaserver. Ik wil wel minimaal 6 apparaten tegelijk kunnen gebruiken.

Ik vind vooral de Zyxel NAS540 intressant, maar wat is nu het grote verschil met bijvoorbeeld de Qnap ts451?

Er is een groot verschil in prijs tussen die 2. De soc van de Qnap is flink sneller, maar wat zijn verdere voor mij relevante verschillen?

Kan ik met Zyxel toe? Of is het verstandiger wat meer te investeren?

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Denk dat je dit topic beter hier kunt plaatsen Opslagtechnologie

Wil een mod dit even verplaatsen?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:18
Naast de hardware heb ik gemerkt dat het bij een NAS ook gaat om de software. Hoe 'volwassen' is de interface en het gemak waarmee je de NAS instelt? Hoe groot is het aanbod van apps waarmee je functionaliteit uitbreid? Hoe vaak komen er updates van de firmware en hoe snel worden beveiligingslekken gedicht? Daarnaast is de community achter het merk ook belangrijk.

QNAP en Synology hebben beide een grote community waar problemen worden gemeld en oplossingen worden aangedragen. De firmware werkt goed, snel en is intuïtief, er zijn veel apps beschikbaar (zoals Sabnzbd, couchpotato etc.) en er komen geregeld updates.

Mijn mening, investeer in een QNAP of een Synology. En kies, mits het budget het toelaat, voor een model dat qua hardware een stapje hoger is dan dat je nu nodig zou achten. De rede hiervoor is dat je toch wel een aantal jaren met een NAS wil doen en dat firmware en apps door de jaren ook zwaarder worden (de belasting op de NAS gaat omhoog). Maar dit is mijn mening ;) .

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of bouw je eigen nas met een linux distro draai zelf al jaren ClearOS zonder problemen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > OT

Tijd voor een nieuwe sig..

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je met zes apparaten tegelijk media streamen? Dat vereist wel wat performance afhankelijk van het soort media.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• kingre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2025
Zal in de praktijk misschien eerder 2-3 zijn dat streamt en er zal ondertussen vast wel iets gedownload worden. Maar liever wat ruimer in performance dan dat maar net aan is.

Ben van plan toch wat meer te investeren en niet voor het goedkoopst mogelijke te gaan. Zit nu te twijfelen tussen TS-451 van Qnap en de TS-453PRO.

Welke raden jullie aan?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02
Download via Torrent of usenet ?

Usenet geeft redelijk wat load volgens mij door veel I/O. (Kleine blokjes samenvoegen, par check, unrar)
Zelf geen ervaring met download op nas, maar wel pc met hardware raid van areca, en als ik van download ssd een xx GB file naar raid-5 volume kopieer dan is bluray playback met software speler op die pc van diezelfde raid-5 niet zonder interuptie. Het is dan zuiver de raid-5 die het niet trekt, want copy van ssd naar ssd loopt wel goed naast playback.

Meeste nas units zijn software raid, maar de disk I/O zal hetzelfde blijven.

Ervaring met file copy van pc naar nas (zfs filesysteem) en dan playback met hdi dune van dezelfde nas geeft ook soms kleine interupties.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1