Toon posts:

NAS voor OSX, iOS en tvOS. Wensen en situatie beschreven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na steeds ruimtegebrek te hebben op mijn Macbook, besloten om over te gaan tot aanschaf van een NAS en gelijk natuurlijk gebruik te maken van de extra mogelijkheden. Ik heb geen ervaringen met een NAS en tot voor kort geen kennis erover. Nu heb ik wat ‘huiswerk’ gedaan op GoT en Google.

Eisen/wensen
- backup van Macbook (512GB)
- opslag media (ca 2TB) en een extra backup ervan
- Streaming naar iOS, Macbook en Apple TV 4 en eventueel Smart TV
- IP camera('s) aansluiten
- Downloaden torrents
- Prijs < €800
- Merk: Synology, QNap of WD

Huidige situatie
Momenteel wordt mijn films en series opgeslagen op een externe HD. Deze was aangesloten om mijn reeds verkochte Mac Mini.
Backup van mijn Macbook (waarop ook de foto’s en muziek staan) gebeurt via 2 externe HD’s (1 met Time machine, 1 met Superduper).

Hetgeen ik voor ogen heb als setup op mijn Nas
- HD 1: Backup Macbook en daarnaast opslag Media (pics, movies and music)
- HD 2: Backup van HD 1 (Raid1)
- Externe HD: backup van HD2

Vragen
1. Moet ik voor het transcoderen rekening houden of kan iOS/Macbook/Apple TV dit zelf?
2. Is het verstandig het (automatisch) downloaden van torrent is op een apart HDD of partitie te doen?
3. De NAS als ip-recorder gebruiken: ook beter op een aparte partitie of HDD?
4. Op- of aanmerkingen op de setup zoals hierboven beschreven?
5. Is een 2-bay NAS voldoende, of kan ik beter een 4-bay kopen?
6. Een algemene tips, dingen waar ik nog rekening mee moet houden of welke NAS jullie zouden aanraden?

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik ga dit topic ook even in de gaten houden! Ik zit met nagenoeg dezelfde situatie thuis (alleen geen IP camera's). Ik zat zelf te denken aan een Synology DS216play (aangezien iOS en de Apple TV niet zelf kunnen transcoden) met 2x4TB WD RED, maar ben benieuwd waar anderen bij jou mee komen ;).

[ Voor 11% gewijzigd door adamvansanten op 08-12-2015 13:56 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

job

antwoorden
1. Transcoderen is nodig als het apparaat wat je gebruikt om de videos te kijken een formaat niet ondersteunt. Het transcoderen vindt dan plaats op de nas.
Zoek dus uit welke formaten je ios/mackbook/apple tv aan kunnen. Wil je iets afspelen wat niet ondersteunt wordt, dan moet er getranscodeerd worden. Indien transcoderen noodzakelijk is dan moet je daarvoor een specifieke nas aanschaffen.
- Vindt je een nas die kan transcoderen te duur dan kan je als alternatief al je videos vooraf omzetten naar een opmaak dat al je apparaten aankunnen (bijvoorbeeld: mp4; aac).
2/3. Afhankelijk van wat je wilt. Je werkt op een nas met shares.. dus je kan eenvoudig je data scheiden. Opnames in een andere share dan je downloads, en je documenten weer in een derde share. Dat het op de achtergrond allemaal op 1 of verschillende volumes staan merk je niet.
De keuze voor een gewoon volume, of een raidvolume is belangrijker. bepaal dat eerst.
4. Ik begrijp niet helemaal hoe je HD2 wilt toevoegen aan een raid 1, en ook nog eens andere data wilt hebben dan op HD1.
Ik zou beiden schijven in een raid 1 steken, en een externe HD voor de backup van de belangrijkste data.
5. Hoeveel opslag heb je nodig?
6. Qnap en Synology zijn beide goede nas merken.
De nassen van WD zijn niet te vergelijken met de andere twee merken. Die zou ik gezien jouw budget gewoon negeren.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 08-12-2015 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.

1. Ik zal dan voornamelijk moeten kijken naar de Apple TV en iOS. De Macbook zal alles wel ondersteunen.
2/3. Ik stelde de vraag m.n. voor de veiligheid en gebruik van de schijven. Stel ik gebruik torrenting en de IP-recorder op de fysiek andere schijf, dan is het afgeschermd van de belangrijke data (backups, foto's etc.). De schijf zal dan ook minder gebruikt worden, wat de levensduur (en daarmee betrouwbaarheid van de backup) verlengd(?)
4. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde: beide schijven in een Raid1 en externe HD voor backup van deze schijven.
5. Ik denk dat al met al ik ca. 3Tb aan data heb. Dit wordt natuurlijk alleen maar meer. Dus om een beetje future proof te zijn, zullen het sowieso 4Tb schijven zijn.

Dus wellicht:
HD 1: 4Tb
HD 2: Raid 1 van schijf 1 (ik weet ook niet hoe ik het anders moet schrijven :))
HD 3: Torrenting en IP-camera

• ronzelver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11-2025
Het transcoderen-verhaal is vooral bij de native Plex app op een Apple TV 4 een probleem omdat Plex alles laat transcoderen op de NAS. Een alternatief is Infuse installeren op de Apple TV 4, die transcodeert lokaal. Ik heb dit sinds een paar dagen draaien en ben erg tevreden. Mijn NAS is een zelfbouw (ZFSGuru based) met een energie zuinige MB/CPU, dus niet erg geschikt voor transcoding.

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

Verwijderd

Topicstarter
Even een update: ik heb een Time Capsule 2Tb aangeschaft, omdat ik op zoek was naar een nieuwe router (Ziggo & Macbook is geen droomhuwelijk). Deze was €35 duurder dan een Airport Extreme, dus was de keuze snel gemaakt.
Ik gebruik nu de Time Capsule i.c.m. Time Machine. Daarnaast heb ik nog een 2.5" disk voor de backup van mijn Macbook d.m.v. SuperDuper!. Ik heb de externe HD waar mijn films op staan via USB (2.0) aangesloten en het streamed perfect naar mijn Apple TV4 (Infuse), wat ik niet verwacht had. Het zijn geen bluray rips of 4K bestanden, maar meestal DVDrips. En voor onze situatie voldoet het prima! Ik doe nu zelfs de torrenting op de externe HD. En de setup was heel makkelijk.

Rest nu dus de DVR voor IP-camera's die we in de toekomst nog willen aanschaffen en een backup van de films.

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 09:57
ik gebruik hier een DS1511+ met al mijn HD films daarop, en bekijk daagelijks een film via mijn Apple TV4.
Gebruik daarvoor de Infuse app, het omzetten gebeurt op de Appe TV4 zelf, heb films getest met hoge bitrate mkv files tot zo' 25GB, en draait vlekkeloos !

kortom, deze opzet werkt ideaal !

en Synology prefereer ik absoluut boven andere NAS merken !
Pagina: 1