Na steeds ruimtegebrek te hebben op mijn Macbook, besloten om over te gaan tot aanschaf van een NAS en gelijk natuurlijk gebruik te maken van de extra mogelijkheden. Ik heb geen ervaringen met een NAS en tot voor kort geen kennis erover. Nu heb ik wat ‘huiswerk’ gedaan op GoT en Google.
Eisen/wensen
- backup van Macbook (512GB)
- opslag media (ca 2TB) en een extra backup ervan
- Streaming naar iOS, Macbook en Apple TV 4 en eventueel Smart TV
- IP camera('s) aansluiten
- Downloaden torrents
- Prijs < €800
- Merk: Synology, QNap of WD
Huidige situatie
Momenteel wordt mijn films en series opgeslagen op een externe HD. Deze was aangesloten om mijn reeds verkochte Mac Mini.
Backup van mijn Macbook (waarop ook de foto’s en muziek staan) gebeurt via 2 externe HD’s (1 met Time machine, 1 met Superduper).
Hetgeen ik voor ogen heb als setup op mijn Nas
- HD 1: Backup Macbook en daarnaast opslag Media (pics, movies and music)
- HD 2: Backup van HD 1 (Raid1)
- Externe HD: backup van HD2
Vragen
1. Moet ik voor het transcoderen rekening houden of kan iOS/Macbook/Apple TV dit zelf?
2. Is het verstandig het (automatisch) downloaden van torrent is op een apart HDD of partitie te doen?
3. De NAS als ip-recorder gebruiken: ook beter op een aparte partitie of HDD?
4. Op- of aanmerkingen op de setup zoals hierboven beschreven?
5. Is een 2-bay NAS voldoende, of kan ik beter een 4-bay kopen?
6. Een algemene tips, dingen waar ik nog rekening mee moet houden of welke NAS jullie zouden aanraden?
Eisen/wensen
- backup van Macbook (512GB)
- opslag media (ca 2TB) en een extra backup ervan
- Streaming naar iOS, Macbook en Apple TV 4 en eventueel Smart TV
- IP camera('s) aansluiten
- Downloaden torrents
- Prijs < €800
- Merk: Synology, QNap of WD
Huidige situatie
Momenteel wordt mijn films en series opgeslagen op een externe HD. Deze was aangesloten om mijn reeds verkochte Mac Mini.
Backup van mijn Macbook (waarop ook de foto’s en muziek staan) gebeurt via 2 externe HD’s (1 met Time machine, 1 met Superduper).
Hetgeen ik voor ogen heb als setup op mijn Nas
- HD 1: Backup Macbook en daarnaast opslag Media (pics, movies and music)
- HD 2: Backup van HD 1 (Raid1)
- Externe HD: backup van HD2
Vragen
1. Moet ik voor het transcoderen rekening houden of kan iOS/Macbook/Apple TV dit zelf?
2. Is het verstandig het (automatisch) downloaden van torrent is op een apart HDD of partitie te doen?
3. De NAS als ip-recorder gebruiken: ook beter op een aparte partitie of HDD?
4. Op- of aanmerkingen op de setup zoals hierboven beschreven?
5. Is een 2-bay NAS voldoende, of kan ik beter een 4-bay kopen?
6. Een algemene tips, dingen waar ik nog rekening mee moet houden of welke NAS jullie zouden aanraden?