Aankoopadvies Imac 27"

Pagina: 1
Acties:
  • 2.162 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:56
Beste tweakers,

Ik overweeg om een IMAC aan te gaan schaffen. Hiervoor is mijn oog gevallen op een 27 inch versie.
Ik heb hier op Tweakers al e.e.a. gevonden en ook al een eerder aankoopadvies maar dat is zijn toch iets oudere berichten en daarom de start van dit nieuwe topic.

Nu twijfel ik over een paar zaken :

I5 vs I7 (3,3-GHz quad-core Intel Core i5-processor) of dus i7 4,0 Ghz
Fusion Drive vs SSD
Grafische kaart 2 of 4 mb

Wat wil ik ermee doen :

-Photoshop (Adobe CC), ook werken met lagen etc etc.
-Videobewerking (kleinschalig, Gopro)
-Internetten
-Af en toe een game

Aangezien de aanschafwaarde van een Imac nog fors is wil ik er uiteraard ook wel een behoorlijke poos mee gaan werken.

Is het de meerwaarde van op dit moment 300 euro echt waard om een I7 processor te nemen, uitgaand ook voor de langere termijn?

Is de videokaart (2 naar 4 mb) de meerprijs voor mij belangrijk of verstandig om te doen? Ook uitgaand voor gebruik voor langere termijn? Dit zijn onderdelen die immers niet zo makkelijk te vervangen zijn.

SSD is echt sneller maar ook veel kleiner....

Ik ben benieuwd naar jullie advies

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46

talin

ES-MA

I5, SSD en de 4 videokaart.

waarom, de I5 kan het werk wat jij wil makkelijk aan.
de SSD is zo vele malen sneller met alles dat je dat verschil echt gaat merken, dat ie kleiner is is een "nadeel" hang er een grote losse harde schijf naast met de content die je wil bewerken, renderen op de SSD is dan weer je voordeel.

en omdat het zo moeilijk is de videokaart later nog aan te passen zou ik wel voor de grotere variant gaan.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Ik had een bepaald budget, bijna zoals de meeste onder ons. Met die gedachte heb ik dan ook het volgende gekocht.

Ik vind de 300,- meer prijs voor 3,3 naar 4ghz best te doen en omdat ik ook voor langere tijd een imac nodig had ben ik dus gegaan voor de i7.

Ik wilde gaan voor de 2tb fusion, maar een ssd is sneller en niet schokgevoelig, dus gekozen voor een 256ssd en een 5tb externe hdd.

Qua wat ik gezien heb betreft de GPU is het verschil nihil, de 4mb versie is wel sneller natuurlijk, maar voor mij niet voldoende snelheid winst.

Het is allemaal erg personelijk wat je wilt, succes met je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
@Talin

Bedankt voor je reactie. Dat i5 genoeg voor mij is heb ik via via ook al een keer eerder gehoord. Maar met het oog op de toekomst (ik wil de computer zeker minimaal 5 jaar maar liefst toch nog langer gebruiken), is het ook niet zo dat de restwaarde met een i7 hoger is dan met een i5? Ik heb met die i7 namelijk echt zoiets van....als ik het niet doe dat ik er over een paar jaar misschien spijt van krijg.

SSD ga ik bijna zeker wel doen, alleen is dan de vraag 256 of 512 (ik vind die 512gb wel behoorlijk aan de dure kant...) Dus of 256 met een NAS er naast of 512 (en dan nog een NAS ernaast)

Videokaart met het oog op de toekomst, en de on-vervangbaarheid lijkt me ook wel haast een must (de 4mb)

moeilijk, moeilijk, moeilijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
martin484 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:44:
@Talin

Bedankt voor je reactie. Dat i5 genoeg voor mij is heb ik via via ook al een keer eerder gehoord. Maar met het oog op de toekomst (ik wil de computer zeker minimaal 5 jaar maar liefst toch nog langer gebruiken), is het ook niet zo dat de restwaarde met een i7 hoger is dan met een i5? Ik heb met die i7 namelijk echt zoiets van....als ik het niet doe dat ik er over een paar jaar misschien spijt van krijg.

SSD ga ik bijna zeker wel doen, alleen is dan de vraag 256 of 512 (ik vind die 512gb wel behoorlijk aan de dure kant...) Dus of 256 met een NAS er naast of 512 (en dan nog een NAS ernaast)

Videokaart met het oog op de toekomst, en de on-vervangbaarheid lijkt me ook wel haast een must (de 4mb)

Het zijn beide quadcores. i7 klinkt met name wat spectaculairder dan de i5, maar snelheidswinst is voor veel taken slechts marginaal.

Wat betreft storage, ik zou voor de 256GB SSD met een NAS. Een NAS heb je ook jaren plezier van en kun je ook voor storage van andere computers gebruiken.

Ik zou eerder de videokaart upgraden dan de processor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
@AngelusHD

Ik heb inderdaad ook een budget, ik wil het wel in één keer goed doen i.p.v. dat ik er spijt van krijg en dat ik over een paar jaar roep...had ik maar dit, had ik maar dat.....
De i7 processor is gewoon een groot twijfelpunt, ga ik het ooit gebruiken of heb ik komende jaren genoeg aan die i5 processor.

Ik werk nu met een windows laptop met i7 erin, nooit problemen, alleen is de kloksnelheid 2,2 ipv de 3,3 i5 die er nu in een imac zit.

De videokaart ga ik vrijwel zeker wel doen en die SSD ook. Alleen is dan de vraag, 256 of 512...(al zoals ik al eerder aangaf vind ik die 512 wel erg duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerarends
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-12-2023
Aan het begin van het jaar heb ik voor dezelfde keus gestaan. Ik wilde gelijk al de i7 hebben omdat je dit later niet meer kunt upgraden. Ook omdat ik bij de vorige/oude computer van af het begin te weinig rekenkracht had.Dus ik had zoiets van, dat gebeurt mij niet weer. Ik heb ook de 4GB videokaart genomen omdat mij dat werd aangeraden bij Xando, waar ik de machine gekocht heb. Dit omdat deze kaart beter het 5k scherm kan aansturen. Of dat werkelijk zo is weet ik niet maar ik heb er eigenlijk geen moment spijt van gehad. Ik ben toen wel voor de fusiondrive gegaan en dat is het enige waarvan ik nu denk, had ik toch maar een SSD genomen. Alhoewel de fusiondrive het uitstekend doet. Als je toch een SSD neemt zou ik wel voor de 512GB gaan. Het geheugen heb ik later zelf uitgebreid, dit is heel makkelijk te doen en Apple vraagt er belachelijk veel geld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
SquareOne schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:58:
[...]

Het zijn beide quadcores. i7 klinkt met name wat spectaculairder dan de i5, maar snelheidswinst is voor veel taken slechts marginaal.

Wat betreft storage, ik zou voor de 256GB SSD met een NAS. Een NAS heb je ook jaren plezier van en kun je ook voor storage van andere computers gebruiken.

Ik zou eerder de videokaart upgraden dan de processor :).
Thanks! Ik denk zelf ook aan de 256GB, ik vind de meerprijs voor 512 echt te hoog. Een NAS heb ik al staan dus dat scheelt dan weer ;-)
Videokaart ga ik vrijwel zeker ook doen.

Over de verschillen zoals jij zegt tussen de i5 en i7 heb ik ook vaker gehoord, 300 euro is toch een aardig bedrag wat ik zou kunnen besparen, zeker als het verschil voor mij amper te merken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
martin484 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:03:
[...]

Thanks! Ik denk zelf ook aan de 256GB, ik vind de meerprijs voor 512 echt te hoog. Een NAS heb ik al staan dus dat scheelt dan weer ;-)
Videokaart ga ik vrijwel zeker ook doen.

Over de verschillen zoals jij zegt tussen de i5 en i7 heb ik ook vaker gehoord, 300 euro is toch een aardig bedrag wat ik zou kunnen besparen, zeker als het verschil voor mij amper te merken is.
Enige waar je even rekening mee moet houden bij de 256GB SSD. Als je met photoshop bestanden van +50GB gaat werken en films van 30/40GB per stuk in iMovie wilt bewerken zou je wel eens tegen problemen aan kunnen lopen. Dat werkt toch het makkelijkst als het op de iMac zelf staat terwijl je erin werkt.

Mocht dat een probleem zijn voor je, dan zou ik die €300 eerder in die 512GB SSD stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
gerarends schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:02:
Aan het begin van het jaar heb ik voor dezelfde keus gestaan. Ik wilde gelijk al de i7 hebben omdat je dit later niet meer kunt upgraden. Ook omdat ik bij de vorige/oude computer van af het begin te weinig rekenkracht had.Dus ik had zoiets van, dat gebeurt mij niet weer. Ik heb ook de 4GB videokaart genomen omdat mij dat werd aangeraden bij Xando, waar ik de machine gekocht heb. Dit omdat deze kaart beter het 5k scherm kan aansturen. Of dat werkelijk zo is weet ik niet maar ik heb er eigenlijk geen moment spijt van gehad. Ik ben toen wel voor de fusiondrive gegaan en dat is het enige waarvan ik nu denk, had ik toch maar een SSD genomen. Alhoewel de fusiondrive het uitstekend doet. Als je toch een SSD neemt zou ik wel voor de 512GB gaan. Het geheugen heb ik later zelf uitgebreid, dit is heel makkelijk te doen en Apple vraagt er belachelijk veel geld voor.
Daar heb je wel een punt, de processor valt niet meer te upgraden, dat blijft wel iets voor mij om daarover na te denken. De 4GB videokaart ga ik vrijwel zeker doen, de SSD ook maar zoals jij zegt de 512 dan kom ik op de meest dure configuratie :-( ....ik vind de prijs van deze machine sowieso al behoorlijk fors maar om nu ook nog eens boven de 3000 euro uit te gaan komen vind ik wel een groot twijfelpunt. Ik kom van een windows machine en die koop je toch echt voor een heel stuk minder geld....alleen tja...die imac is zooo mooi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
SquareOne schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:05:
[...]

Enige waar je even rekening mee moet houden bij de 256GB SSD. Als je met photoshop bestanden van +50GB gaat werken en films van 30/40GB per stuk in iMovie wilt bewerken zou je wel eens tegen problemen aan kunnen lopen. Dat werkt toch het makkelijkst als het op de iMac zelf staat terwijl je erin werkt.

Mocht dat een probleem zijn voor je, dan zou ik die €300 eerder in die 512GB SSD stoppen.
Hier heb je zeker een punt. Ik heb hier in korte tijd een paar goede punten gehoord om eens goed over na te denken. Ik vind zelf de SSD van 256 ook wat aan de kleine kant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerarends
Ik begrijp je helemaal, ik had hiervoor ook een windows machine en de iMac is ook heeeeel mooi. Maar ik denk echt dat je van 256gb spijt krijgt. Zeker als je bezig gaat met video bewerking. En het volgende is natuurlijk heel makkelijk gezegd en je moet het ook niet als vervelend opvatten maar het is al zoveel geld dan kan er nog wel 300 bij. Zeker als je er vele jaren mee verder wilt. Maar het is inderdaad ontzettend veel geld en ik heb destijds ook wel even moeten slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
gerarends schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:27:
Ik begrijp je helemaal, ik had hiervoor ook een windows machine en de iMac is ook heeeeel mooi. Maar ik denk echt dat je van 256gb spijt krijgt. Zeker als je bezig gaat met video bewerking. En het volgende is natuurlijk heel makkelijk gezegd en je moet het ook niet als vervelend opvatten maar het is al zoveel geld dan kan er nog wel 300 bij. Zeker als je er vele jaren mee verder wilt. Maar het is inderdaad ontzettend veel geld en ik heb destijds ook wel even moeten slikken.
Dat vat ik ook zeer zeker niet als vervelend op :-). Ik vind dat je gelijk hebt hoor, je geeft al zoveel geld uit, dan kan dat er ook nog wel bij. Alleen is dan wel de keuze zo....Of i7 of de SSD 512, en zeker niet beide omdat ik anders richting de 3500 euro ga, dat vind ik echt gekkenwerk worden. Als ik de Mac nu professioneel zou gebruiken zou het misschien anders zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:39
Is die SSD echt een belemmering bij foto/videobewerking of is het de CPU of een combo van beide?
Kan een externe SSD niet volgen? Voor 200€ heb je een externe 500GB SSD op USB 3.0 die toch ook niet heel traag is om van te werken.

Opslag is altijd wel uit te breiden en als je twijfelt tussen CPU en opslag zou ik voor CPU gaan.

Ik heb een i5 3.2GHz met 1TB fusion drive (met 24GB SSD) in bestelling staan, zou zeer tevreden zijn met een SSD van 256GB... Ben geen poweruser maar werk al jaren met SSD's op windows en hoop dat het nu toch nog wat vlot te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AngelusHD
Naar mijn idee, jouw zo te horen heb je de volgende optie's:

1: CPU: i7 - GPU: 4mb SSD: 256GB
2: CPU: i5 - GPU: 4mb SSD: 512GB

Voor mij was het of de CPU of de GPU of de SSD bij de i5 - 395 - 2tb variant, ik zat namelijk al aan mijn tax. Ik ben geen power user, soms wat foto editen, simpel spelletje, ik had waarschijnlijk al genoeg gehad aan de 390 GPU, dus was het nog kiezen tussen de CPU en SSD. Vanwege budget heb ik eerst gekozen voor een 5TB HDD en over een jaar wil ik dan een NAS aanschaffen. Deze externe HDD kan ik altijd als extra backup gebruiken, dus was 256GB genoeg voor mijn setup. Uiteraard heb ik ook diverse benchmarks gecheckt, dit speelde ook mee om de i7 te kiezen.

Jij geeft al aan dat je 1 stap verder wilt gaan dan mij, dan blijven die 2 bovenste optie's over, moeilijk moeilijk, maar ik weet het al :)

(nummer 1)

[ Voor 17% gewijzigd door AngelusHD op 08-12-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerarends
Zoals AngelusHD het stelt zou ik ook voor optie 1 gaan. Je hebt dan minder ruimte voor interne opslag maar wel een heel mooi samengestelde mac. Liever de i7 en dan een goede externe opslag, die moet je bij 512GB tenslotte ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
Het verschil tussen een i5 en een i7 is volgens mij niet alleen maar simpel gezegd de snelheid. De i7 ondersteund Hyper-treading en heeft vaak een grotere cache. De i7 kan hierdoor veel beter multi tasken.
Juist in Photoshop kan je aangeven welke werkschijven (scratch disks) je wil gebruiken. Dus als je met heel grote bestanden moet werken dan kan je altijd een externe HDD/SSD als extra werkschijf toewijzen.
Ik kan me niet voorstellen dat de videokaart 2 of 4 mb is, ik neem aan dat je 2 of 4GB bedoelt? Voor het Photoshoppen en grafisch werken heb je genoeg aan 2GB, voor een extra scherm en/of gamen is 4GB misschien beter. FYI: Ik heb een MBP Retina 15.6" uit begin 2013 en deze trekt met gemak zijn eigen scherm + een Cinema Display 30" (de videokaart heeft 1.5 GB geheugen).
Je hebt het verder niet over werkgeheugen, ik zou op zijn minst voor de 16GB gaan.
Met een 256GB SSD kan je best heel goed werken. Stel dat je ruimte gebrek krijg dat kan je overwegen om ruimte slurpende bestanden/bibliotheken zoals iPhoto en iTunes extern op te slaan op een HDD of NAS. Als je echt met grote video projecten aan de slag gaat, of je wil geen externe HDD/SSD dan zou je misschien een grotere SSD moeten overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
SSD als je toch een NAS aansluit voor videobewerking anders is de 2 TB fusion drive (heeft 128 GB SSD) een zeer goeie optie. Ik heb persoonlijk de fusion drive en ik merk weinig verschil in dagelijks gebruik met een SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Merijn70 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:32:

Ik kan me niet voorstellen dat de videokaart 2 of 4 mb is, ik neem aan dat je 2 of 4GB bedoelt? Voor het Photoshoppen en grafisch werken heb je genoeg aan 2GB, voor een extra scherm en/of gamen is 4GB misschien beter.
Haha, dat is wel grappig, ik heb het gewoon simpelweg gekopieerd van de topicstarter, ben ik even lekker wakker :P Natuurlijk is het 2/4GB.

Intern geheugen kan je uitbreiden bij de 27'' versie, dat is veel goedkoper dan het laten doen bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
AngelusHD schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:48:
Naar mijn idee, jouw zo te horen heb je de volgende optie's:

1: CPU: i7 - GPU: 4mb SSD: 256GB
2: CPU: i5 - GPU: 4mb SSD: 512GB

Voor mij was het of de CPU of de GPU of de SSD bij de i5 - 395 - 2tb variant, ik zat namelijk al aan mijn tax. Ik ben geen power user, soms wat foto editen, simpel spelletje, ik had waarschijnlijk al genoeg gehad aan de 390 GPU, dus was het nog kiezen tussen de CPU en SSD. Vanwege budget heb ik eerst gekozen voor een 5TB HDD en over een jaar wil ik dan een NAS aanschaffen. Deze externe HDD kan ik altijd als extra backup gebruiken, dus was 256GB genoeg voor mijn setup. Uiteraard heb ik ook diverse benchmarks gecheckt, dit speelde ook mee om de i7 te kiezen.

Jij geeft al aan dat je 1 stap verder wilt gaan dan mij, dan blijven die 2 bovenste optie's over, moeilijk moeilijk, maar ik weet het al :)

(nummer 1)
Ik denk ook dat ik het eigenlijk wel weet :-) Optie 1 is denk ik het beste. Ik denk zelf ook dat ik het met 256 GB wel ga redden, dat doe ik nu ook met een Windows laptop waar dan weliswaar ook nog een normale harde schijf bij ingebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Merijn70 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:32:
Het verschil tussen een i5 en een i7 is volgens mij niet alleen maar simpel gezegd de snelheid. De i7 ondersteund Hyper-treading en heeft vaak een grotere cache. De i7 kan hierdoor veel beter multi tasken.
Juist in Photoshop kan je aangeven welke werkschijven (scratch disks) je wil gebruiken. Dus als je met heel grote bestanden moet werken dan kan je altijd een externe HDD/SSD als extra werkschijf toewijzen.
Ik kan me niet voorstellen dat de videokaart 2 of 4 mb is, ik neem aan dat je 2 of 4GB bedoelt? Voor het Photoshoppen en grafisch werken heb je genoeg aan 2GB, voor een extra scherm en/of gamen is 4GB misschien beter. FYI: Ik heb een MBP Retina 15.6" uit begin 2013 en deze trekt met gemak zijn eigen scherm + een Cinema Display 30" (de videokaart heeft 1.5 GB geheugen).
Je hebt het verder niet over werkgeheugen, ik zou op zijn minst voor de 16GB gaan.
Met een 256GB SSD kan je best heel goed werken. Stel dat je ruimte gebrek krijg dat kan je overwegen om ruimte slurpende bestanden/bibliotheken zoals iPhoto en iTunes extern op te slaan op een HDD of NAS. Als je echt met grote video projecten aan de slag gaat, of je wil geen externe HDD/SSD dan zou je misschien een grotere SSD moeten overwegen.
Klopt uiteraard, slordige fout, het is natuurlijk 2 of 4 GB bij de videokaart. Ik denk toch steeds meer aan de i7 na al deze reacties op mijn topic. Het is al iets wat ik eigenlijk zelf ook al wilde doen maar was een beetje bang dat het toch een beetje overdreven zou zijn voor hetgeen wat ik ermee van plan ben.

Het werkgeheugen laat ik bij aanschaf op 8 GB maar wil dit dan later zelf uitbreiden naar 16, ik hoor en lees overal dat je dat beter/ of net zo goed ergens anders kan kopen voor een stuk minder geld dan Apple er voor rekent.

Kortom, ik denk dat ik er redelijk uit ben, ik ben erg blij met al de reacties op mijn topic! Nu zit ik alleen nog of ik moet wachten met aanschaf tot er een leuke aanbieding voorbij komt....of gebeurt dat zelden of nooit? (zie het eigenlijk amper bij Apple imacs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
AngelusHD schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:31:
[...]

Haha, dat is wel grappig, ik heb het gewoon simpelweg gekopieerd van de topicstarter, ben ik even lekker wakker :P Natuurlijk is het 2/4GB.

Intern geheugen kan je uitbreiden bij de 27'' versie, dat is veel goedkoper dan het laten doen bij Apple.
Haha ik was zelf ook niet helemaal wakker denk ik met het starten van deze Topic, 2 of 4 mb 8)7
Het moet natuurlijk 2 of 4 GB zijn :-)

Ik wil dit inderdaad zelf uitbreiden naar denk ik 16GB. Het is denk ik niet zo dat dit meteen een vereiste is toch? met 8 kan je toch ook wel even uit de voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Wachten op aanbiedingen zijn zeker custom build zoals jij dat wilt. Vaak zijn het de standaardconfiguraties.

Het is wel mogelijk om studentenkorting te krijgen bij Apple als je inlogt via surfspot. De directe link is ook wel te vinden via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Bigg Balls schreef op woensdag 09 december 2015 @ 06:46:
Wachten op aanbiedingen zijn zeker custom build zoals jij dat wilt. Vaak zijn het de standaardconfiguraties.

Het is wel mogelijk om studentenkorting te krijgen bij Apple als je inlogt via surfspot. De directe link is ook wel te vinden via Google.
Bedankt! Ik heb even gekeken maar je moet een account hebben via een school/bibliotheek/universiteit en dit kan ik volgens mij niet zomaar aanmaken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
27-11-15 was het black friday, bij centralpoint had je toen aanbiedingen op custom build, verder maar weinig gezien. Het scheelde maar 74,- tennopzichte van de studente korting op mijn versie die ik graag wilde. Ik koop dan met zulke bedragen liever bij apple zelf, als het nou 200,- had gescheeld had ik wel even nagedacht :)

Kortom ik denk indien je in aanmerking komt voor studente korting dat het het wachten op zulke aanbiedigen niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
martin484 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:24:
[...]

Bedankt! Ik heb even gekeken maar je moet een account hebben via een school/bibliotheek/universiteit en dit kan ik volgens mij niet zomaar aanmaken.....
Onderaan de pagina op apple website kan je kiezen voor studie aankoop, je bent niet verplicht om iets in te vullen, enige wat ze kunnen doen is een belletje geven omtrent gegevens, ik heb nog geen controle gehad, ik volg wel een studie, dus van mij mogen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
AngelusHD schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:29:
[...]

Onderaan de pagina op apple website kan je kiezen voor studie aankoop, je bent niet verplicht om iets in te vullen, enige wat ze kunnen doen is een belletje geven omtrent gegevens, ik heb nog geen controle gehad, ik volg wel een studie, dus van mij mogen ze.
Ik heb even gekeken maar dat scheelt toch eur 210,00, toch leuk. Alleen....ik volg geen studie (ben dat overigens wel van plan in 2016 om weer iets te gaan doen..). Dan vraag ik me dus wel af, hoe streng zijn ze met die controle.....of haal ik me voor EUR 210,00 een hoop ellende op mijn hals :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46

talin

ES-MA

martin484 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:44:
@Talin

laat ik het zo zeggen, ik gebruik zakelijk een Macbook pro de late2011 versie waar je nog alles aan kan doen wat je zelf wil.
daarin zit een 256SSD en een 500 Fusion, 16Gb geheugen en een I3 proc.

let wel ik gebruik hem zakelijk dus dat is voor mij, een x aantal virtuele pc's draaien lokaal, alle netwerk en systeembeheer taken en ik ben de aangewezen man als er iets met video gedaan moet worden.

dat kan dit ding makkelijk aan.
als ik er een i5 in zou hebben was ik soms wellicht 15 minuten eerder klaar en met een i7 wellicht 10 minuten, dus dat maakt de wereld niet uit.

je zou echt specifieke taken moeten hebben voor een i7, 6 uur per dag photoshop, of hele grote tekeningen in ene sociaal CAD programma en dan nog hangt het van de videokaart af en niet van de Proc.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
talin schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:20:
[...]

als ik er een i5 in zou hebben was ik soms wellicht 15 minuten eerder klaar en met een i7 wellicht 10 minuten, dus dat maakt de wereld niet uit.

je zou echt specifieke taken moeten hebben voor een i7, 6 uur per dag photoshop, of hele grote tekeningen in ene sociaal CAD programma en dan nog hangt het van de videokaart af en niet van de Proc.
Dus in jouw geval is een i5 sneller dan de i7 :+ Hehe, ik begrijp je. Het is altijd de afweging wat je wilt doen en hoe toekomst bestendig ben je als je toch zo een bedrag uit geeft. Vaak neem je dan toch een stap hoger voor de zekerheid en dat zijn best prijzige upgrades, vandaar dat ik een max had gesteld en niet erboven wilde komen.

@martin
Krijg net bericht dat ik mijn imac aankomende vrijdag kan verwachten, dat heeft precies 1 week geduurd, indien je een indicatie wil weten betreft een custom imac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
talin schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:20:
[...]

laat ik het zo zeggen, ik gebruik zakelijk een Macbook pro de late2011 versie waar je nog alles aan kan doen wat je zelf wil.
daarin zit een 256SSD en een 500 Fusion, 16Gb geheugen en een I3 proc.

let wel ik gebruik hem zakelijk dus dat is voor mij, een x aantal virtuele pc's draaien lokaal, alle netwerk en systeembeheer taken en ik ben de aangewezen man als er iets met video gedaan moet worden.

Bedankt voor je reactie! Dus eigenlijk als ik het zo lees dan is i7 een overkill voor mij. Ik photoshop zeker geen 6 uur per dag, sterker nog, die hele computer zal geen 6 uur per dag aanstaan/in gebruik zijn. Toch met het oog op de toekomst en het gebruik voor langere duur (>5 jaar zeker) neig ik wel naar de i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
AngelusHD schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:51:
[...]

Dus in jouw geval is een i5 sneller dan de i7 :+ Hehe, ik begrijp je. Het is altijd de afweging wat je wilt doen en hoe toekomst bestendig ben je als je toch zo een bedrag uit geeft. Vaak neem je dan toch een stap hoger voor de zekerheid en dat zijn best prijzige upgrades, vandaar dat ik een max had gesteld en niet erboven wilde komen.

@martin
Krijg net bericht dat ik mijn imac aankomende vrijdag kan verwachten, dat heeft precies 1 week geduurd, indien je een indicatie wil weten betreft een custom imac.
Dat is een mooi bericht! Komende vrijdag. Had jij al een Imac of kom je net zoals mij vanaf een Windows computer? Weekje wachten is prima. Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
martin484 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:51:
[...]

Dat is een mooi bericht! Komende vrijdag. Had jij al een Imac of kom je net zoals mij vanaf een Windows computer? Weekje wachten is prima. Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden :-)
Ik kom van een 9 jaar oude pc met windows, de Q6600 2,4ghz met 500gb hdd :). Altijd windows gedraaid vanaf 1995 en snel daarna 1998se.

Dit word mijn eerste ervaring met OSX, wel al 2 iphones gehad en een ipad en de airport express 2013 versie en sins kort een ATV 4, alle producten als erg makkelijk en snel ervaren, wilde dus al geruime tijd een osx systeem aanschaffen, eerst gekeken naar de mac mini, maar stiekem wilde ik natuurlijk de imac.

Ben inderdaad erg benieuwd, ik ben nog niet gecontroleerd omtrent of ik wel of geen student ben, denk ook niet dat ze veel controle uitvoeren, nee heb je en ja kan je krijgen. Heb zelf voor 125,- applecare erbij genomen, werd toch wel hier en daar geadviseerd en we zijn toch lekker bezig met geld uitgeven dan maakt dat ook niet meer uit :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
AngelusHD schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:21:
[...]

Ik kom van een 9 jaar oude pc met windows, de Q6600 2,4ghz met 500gb hdd :). Altijd windows gedraaid vanaf 1995 en snel daarna 1998se.

Dit word mijn eerste ervaring met OSX, wel al 2 iphones gehad en een ipad en de airport express 2013 versie en sins kort een ATV 4, alle producten als erg makkelijk en snel ervaren, wilde dus al geruime tijd een osx systeem aanschaffen, eerst gekeken naar de mac mini, maar stiekem wilde ik natuurlijk de imac.

Ben inderdaad erg benieuwd, ik ben nog niet gecontroleerd omtrent of ik wel of geen student ben, denk ook niet dat ze veel controle uitvoeren, nee heb je en ja kan je krijgen. Heb zelf voor 125,- applecare erbij genomen, werd toch wel hier en daar geadviseerd en we zijn toch lekker bezig met geld uitgeven dan maakt dat ook niet meer uit :P.
Jou verhaal klinkt heel erg bekend! Ik heb ook alleen maar Windows computers gehad. Vanaf Windows 3.1 ofzo tot nu Windows 10. Wel al een aantal jaren een iphone, Apple Tv en een Ipad maar nog niet een dure imac. Ik keek ook eerst naar een Mac mini maar dat scherm van die Imac blijft lonken :-)

Je hebt helemaal gelijk m.b.t. Applecare, je geeft nu al zoveel uit dan kan dat er ook nog wel bij.

• Engineer Stewie
martin484 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:35:

Jou verhaal klinkt heel erg bekend! Ik heb ook alleen maar Windows computers gehad. Vanaf Windows 3.1 ofzo tot nu Windows 10. Wel al een aantal jaren een iphone, Apple Tv en een Ipad maar nog niet een dure imac. Ik keek ook eerst naar een Mac mini maar dat scherm van die Imac blijft lonken :-)

Je hebt helemaal gelijk m.b.t. Applecare, je geeft nu al zoveel uit dan kan dat er ook nog wel bij.
Hier net hetzelfde. Al zou ik uit eigen beweging nooit een iMac gekocht hebben wegens veel te duur. Nu het 'goedkoop' kan wil ik er ook wel instappen. Heb wel al een aantal keer achter een macbook gezeten (voor het werk) en ken het systeem dus een beetje.
Ben wel van een ipad terug geschakeld naar een surface pro 3 omdat een ipad gewoon ruk is :+ . Met de iphone 6 en 6s ben ik wel zeer tevreden.

Heb verplicht 3 jaar apple care, dus verwacht een uitstekende service gedurende die jaren.

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

ik vraag me eigen toch altijd af. ik heb zelf 1 iMac late 2012 21' gehad en nu 2014 27' model. en alle iPhone modellen gehad vanaf de 3g. en diverse iPad. heb nog nooit apple care gehad. wat is nu echt de meerwaarde er van?
1e 2 jaar van het product ben je door de wet al beschermd. dus in mijn ogen is de extra jaar een dure garantie verlenging..
of zit ik er nu volledig naast?

• martin484
Coldbullet schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:25:
ik vraag me eigen toch altijd af. ik heb zelf 1 iMac late 2012 21' gehad en nu 2014 27' model. en alle iPhone modellen gehad vanaf de 3g. en diverse iPad. heb nog nooit apple care gehad. wat is nu echt de meerwaarde er van?
1e 2 jaar van het product ben je door de wet al beschermd. dus in mijn ogen is de extra jaar een dure garantie verlenging..
Je hebt hier zeker een punt! Als ik hem aanschaf weet ik ook niet of ik dat erbij neem, zeker omdat het inderdaad maar 1 jaar extra is t.o.v. de wettelijke bescherming. Als dit Care programma nu 5 jaar zou zijn....

• martin484
Engineer Stewie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:41:
[...]

Hier net hetzelfde. Al zou ik uit eigen beweging nooit een iMac gekocht hebben wegens veel te duur. Nu het 'goedkoop' kan wil ik er ook wel instappen. Heb wel al een aantal keer achter een macbook gezeten (voor het werk) en ken het systeem dus een beetje.
Ben wel van een ipad terug geschakeld naar een surface pro 3 omdat een ipad gewoon ruk is :+ . Met de iphone 6 en 6s ben ik wel zeer tevreden.

Heb verplicht 3 jaar apple care, dus verwacht een uitstekende service gedurende die jaren.
Je zegt "nu het goedkoop kan" hoe bedoel je dit? Ik vind de Imacs echt duur (helemaal, maar misschien moet ik dat niet doen...als je het vergelijkt met een Windows computer, dan weet ik wel, dan heb je niet zo'n beeldscherm bij...) maar duur vind ik ze zeer zeker. Dus ben benieuwd hoe jij goedkoop kan instappen :-)

• Engineer Stewie
martin484 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:12:

Je zegt "nu het goedkoop kan" hoe bedoel je dit? Ik vind de Imacs echt duur (helemaal, maar misschien moet ik dat niet doen...als je het vergelijkt met een Windows computer, dan weet ik wel, dan heb je niet zo'n beeldscherm bij...) maar duur vind ik ze zeer zeker. Dus ben benieuwd hoe jij goedkoop kan instappen :-)
Staat al in het algemene topic. Mijn werkgever 'sponsort' via een speciaal plan ruwweg de helft.
27" iMac retina 5k, 3,2-GHz i5/8Gb RAM/Fusion drive 1TB/AMD R390 + apple care voor 1300€ lijkt me een zeer goede deal. Voor de volle mep had ik nooit deze imac besteld maar mijn desktop wat geupgrade.

De Fusion drive is een jammere keuze maar er kan niets veranderd worden. Ik ga proberen met OS op de fusion drive (zou op de 24GB SSD terecht moeten komen) en een externe SSD voor programma's en anders alles op een externe SSD. Weet niet wat het snelste gaat zijn.

Wel lange wachttijden, levertermijn is tussen 4/01 tem 15/02/2016

• AngelusHD
Coldbullet schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:25:
Wat is duur? 125,- euro op een bedrag van.. Is natuurlijk niet veel geld. Je hebt maar 1 jaar fabriek garantie en het 2de jaar zul je dat moeten doen met de verkopende partij, indien deze bedrijven bijvoorbeeld dixons en Icenter naar de ... gaan, kan je fluiten naar je garantie.

Je betaald voor een stukje zekerheid, de manier waarop je geholpen en afgehandeld word zonder enige tegenspraak, dit wel in alle redelijkheid natuurlijk.

Ik heb uit eigen ervaring toch vaker een probleem in het 3de jaar dan de eerste 2 jaar, voor mij is dit erg noodzakelijk, wie meer geluk heeft kan toch sneller een gok nemen. :)

• Engineer Stewie
AngelusHD schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:25:

Wat is duur? 125,- euro op een bedrag van.. Is natuurlijk niet veel geld. Je hebt maar 1 jaar fabriek garantie en het 2de jaar zul je dat moeten doen met de verkopende partij, indien deze bedrijven bijvoorbeeld dixons en Icenter naar de ... gaan, kan je fluiten naar je garantie.
179€ voor een imac dus.

• AngelusHD
Martin, denk je echt dat je een bijna maxed-out imac nodig hebt? Ik begrijp je onrust omtrent wat mensen zeggen en je steeds een stapje hoger gaat. Het is niet alleen je imac, je wilt ook externe opslag, is die i7 en 395x wat toch 600+ kost niet beter te investeren in je randapparatuur, iets wat je toch ook nodig hebt.

De upgrade van 395 naar 395x vond ik erg veel geld, ik koop dan liever een PS4 erbij waar ik lekker mee op de bank kan game. Ik probeer alleen maar aan te geven dat het voor iedereen een andere keuze de juiste kan zijn.

Kortom, het is sowieso een beest van een computer.

• AngelusHD
Studente korting = 125,- voor een imac, had dit al in mijn eerdere post vermeld.

• martin484
AngelusHD schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:39:
Martin, denk je echt dat je een bijna maxed-out imac nodig hebt? Ik begrijp je onrust omtrent wat mensen zeggen en je steeds een stapje hoger gaat. Het is niet alleen je imac, je wilt ook externe opslag, is die i7 en 395x wat toch 600+ kost niet beter te investeren in je randapparatuur, iets wat je toch ook nodig hebt.

De upgrade van 395 naar 395x vond ik erg veel geld, ik koop dan liever een PS4 erbij waar ik lekker mee op de bank kan game. Ik probeer alleen maar aan te geven dat het voor iedereen een andere keuze de juiste kan zijn.

Kortom, het is sowieso een beest van een computer.
Of ik het nodig heb, nee ik denk het niet maar misschien ook wel (voor Photoshop & videobewerking) Ik hoef alleen niet te investeren in randapparatuur omdat ik (gelukkig) al heb. Ik heb een NAS staan die straks prima als extra backup kan fungeren. Dit maakt mijn keuze gelukkig wel iets makkelijker om te besluiten of ik een i5 of i7 neem en of ik de videokaart verander in de 4GB versie. Qua gamen ben ik het met je eens, dat kan ook prima (of nog beter) op een PS4. Het blijft een moeilijk issue.

Verwijderd

Ik zou eerlijk gezegd wel opteren voor een zo groot mogelijk werkgeheugen. Krijg je nooit spijt van. Dan heb je gewoon erg lang plezier van je aankoop (in toekomst). Succes!

• Engineer Stewie
Werkgeheugen? Dat is het enige dat je achteraf makkelijk kan upgraden voor een fractie van de prijs wat apple vraagt. Dat zou ik juist zo klein mogelijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
martin484 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:58:
[...]

Of ik het nodig heb, nee ik denk het niet maar misschien ook wel (voor Photoshop & videobewerking) Ik hoef alleen niet te investeren in randapparatuur omdat ik (gelukkig) al heb. Ik heb een NAS staan die straks prima als extra backup kan fungeren. Dit maakt mijn keuze gelukkig wel iets makkelijker om te besluiten of ik een i5 of i7 neem en of ik de videokaart verander in de 4GB versie. Qua gamen ben ik het met je eens, dat kan ook prima (of nog beter) op een PS4. Het blijft een moeilijk issue.
Ah beter, gewoon gaan voor je full optie dan :)

Heb de iMac gisteren ontvangen en uitgepakt, altijd leuk om een apple product uit te pakken , installatie was natuurlijk erg simpel, ook FaceTime en berichten werkten gelijk via mijn account, erg apart om dat via de computer te kunnen :9

Hij start echt snel op, onder de 15 seconden, zo voelt dat tenminste, niet geklokt, web pagina's verschijnen instant op het scherm, de wow factor als je van een 9 jaar oude pc af komt is dus echt wel aanwezig.

Als ik dan toch wat negatiefs moet vinden vind ik het toetsenbord wel erg klein, wel super mooi, maar weinig travel en moet continu kijken waar ik typ.

Het OS is echt wel wenen, ik stap er expres koud in en liep natuurlijk gelijk tegen problemen aan, zoals rechter muisknop die niet standaard staat ingesteld, dit kan je overigens makkelijk oplossen. Deze ervaring heb ik ook gehad van windows mobile 6.5 op mijn HTC HD2 met heel even android erop, daarna overgestapt naar de iPhone 4s, wat toch even anders in elkaar zat dan ik gewent was.

Het apparaat is echt stil, zo stil dat ik even dacht dat de ventilator het niet deed, dit is bij normaal gebruik, een stres test heb ik nog niet gedaan. Deze ga ik uiteraard vandaag even testen, gewoon voor de fun, dit deed ik 9 jaar terug ook bij een nieuwe computer, dus waarom nu niet, hoewel ik het overclocken met waterkoeling even achterwegen laat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
martin484 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:58:
[...]

Voor video en Photoshoppen, zou ik altijd voor de i7 kiezen ivm de hyperthreading, die de i5 mist :/

Je zou ook zelfs kunnen kijken of je tweedehands een 27" met de laatste nVidia GPU kan vinden.. die doen het toch stukken lekkerder ivm Cuda, met het Adobe pakket..
(fukkjou Apple voor het switchen nr AMD vanwege de ruzies met Adobe en consorten)

Ik zou overigens ook minimaal 16GB nemen.. (Dit kun je overigens zelf later upgraden, maar onthou dat je 4 slots hebt..)

Nu lijkt het alsof je overkill gaat hebben, maar dat zal waarschijnlijk snel veranderen, en zoals je zelf aangaf wil je er lang mee doen..

Mijn advies: i7, ssd 256, 4GB gpu, 16GB ram :)

[ Voor 46% gewijzigd door poor Leno op 12-12-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
AngelusHD schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 08:25:
[...]

Ah beter, gewoon gaan voor je full optie dan :)

Heb de iMac gisteren ontvangen en uitgepakt, altijd leuk om een apple product uit te pakken , installatie was natuurlijk erg simpel, ook FaceTime en berichten werkten gelijk via mijn account, erg apart om dat via de computer te kunnen :9

Hij start echt snel op, onder de 15 seconden, zo voelt dat tenminste, niet geklokt, web pagina's verschijnen instant op het scherm, de wow factor als je van een 9 jaar oude pc af komt is dus echt wel aanwezig.

Als ik dan toch wat negatiefs moet vinden vind ik het toetsenbord wel erg klein, wel super mooi, maar weinig travel en moet continu kijken waar ik typ.

Het OS is echt wel wenen, ik stap er expres koud in en liep natuurlijk gelijk tegen problemen aan, zoals rechter muisknop die niet standaard staat ingesteld, dit kan je overigens makkelijk oplossen. Deze ervaring heb ik ook gehad van windows mobile 6.5 op mijn HTC HD2 met heel even android erop, daarna overgestapt naar de iPhone 4s, wat toch even anders in elkaar zat dan ik gewent was.

Het apparaat is echt stil, zo stil dat ik even dacht dat de ventilator het niet deed, dit is bij normaal gebruik, een stres test heb ik nog niet gedaan. Deze ga ik uiteraard vandaag even testen, gewoon voor de fun, dit deed ik 9 jaar terug ook bij een nieuwe computer, dus waarom nu niet, hoewel ik het overclocken met waterkoeling even achterwegen laat :+
Klinkt zeer goed! 15 seconden is natuurlijk niets om op te starten, en in principe zet je hem ook niet meer uit maar op stand-by. Ik stap er straks ook helemaal koud in, iets wat me laatst al opviel in de winkel is dat ik bijvoorbeeld nu nog het muis-wieltje om te scrollen mis. Dit is iets wat ik op de Windows computer erg vaak gebruik maar op de Imac niet te vinden is, daar zal ongetwijfeld een andere manier voor zijn. Heel erg veel plezier met je aankoop!! zal ongetwijfeld goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
poor Leno schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:37:
[...]

Voor video en Photoshoppen, zou ik altijd voor de i7 kiezen ivm de hyperthreading, die de i5 mist :/

Je zou ook zelfs kunnen kijken of je tweedehands een 27" met de laatste nVidia GPU kan vinden.. die doen het toch stukken lekkerder ivm Cuda, met het Adobe pakket..
(fukkjou Apple voor het switchen nr AMD vanwege de ruzies met Adobe en consorten)

Ik zou overigens ook minimaal 16GB nemen.. (Dit kun je overigens zelf later upgraden, maar onthou dat je 4 slots hebt..)

Nu lijkt het alsof je overkill gaat hebben, maar dat zal waarschijnlijk snel veranderen, en zoals je zelf aangaf wil je er lang mee doen..

Mijn advies: i7, ssd 256, 4GB gpu, 16GB ram :)
Ik denk ook nog steeds zeer sterk aan de I7, misschien voor nu overkill maar voor later misschien zeer handig, en inderdaad nu al voor photoshop. 2e hands vind ik geen optie, de prijzen voor een 2e hands zijn ook nog hoog en dan heb ik zoiets....ik wil het ook goed doen ook. Het RAM geheugen ga inderdaad zelf omhoogbrengen naar 16GB. Het advies van jou is een prima configuratie denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
martin484 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:43:
Dit is iets wat ik op de Windows computer erg vaak gebruik maar op de Imac niet te vinden is, daar zal ongetwijfeld een andere manier voor zijn.
Gewoon scrollen waar normaal je scrollwieltje zit zou moeten werken. De muis is volgens mij vrijwel volledig aanraakgevoelig.
martin484 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:45:
[...]

Ik denk ook nog steeds zeer sterk aan de I7, misschien voor nu overkill maar voor later misschien zeer handig, en inderdaad nu al voor photoshop. 2e hands vind ik geen optie, de prijzen voor een 2e hands zijn ook nog hoog en dan heb ik zoiets....ik wil het ook goed doen ook. Het RAM geheugen ga inderdaad zelf omhoogbrengen naar 16GB. Het advies van jou is een prima configuratie denk ik :-)
Zou voor jou gemoedsrust sowieso de i7 nemen en RAM upgraden naar 24GB, dus 16GB erbij steken. Wil je over een paar jaar naar 32GB moet je dan enkel nog de 2 originele latjes vervangen, anders wederom 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mroffbeat
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-09 13:04
Wat een heerlijk onderwerp en uiteindelijk een luxe probleem.

Ik mag hem ook bestellen en kies voor
i7 395x 512gb
Zelf aanbrengen 4x8gb

Mijn vorige iMac was een meeneempje uit de mediamarkt (2009) die ik nog voor een redelijke prijs kon verkopen en tot de laatste Clean-wipe-voor-verkoop blij mee was.

Waar ik tegenaan liep:
Langzame hdd van 3tb die nooit voller kwam dan 300gb (ik heb een nas en OCD :) alles opruimen en geordend)

21" en resolutie - op je eigen bureau is hij opeens "kleiner"

i5 - default video en 8gb - kleine games spelen, alles afsluiten als je wat anders wil doen, hobby video editen is laaaaangzaam

ik denk dat 5K content veel resource slikt dus ga ik er vol in deze keer. Ik denk dat deze config minimaal 6 jaar mee moet gaan ondanks dat je deze hardware in 3 jaar moet afschrijven (het is geen laptop die je constant versleept)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bedankt voor de mededeling, maar dan had je niet een oud topic voor hoeven kapen. Deze gaat dus op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.