Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mr. Q
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 29-07 20:21
Ik heb gezien dat er al meerdere topics over tv's zijn. Ik heb een nieuwe geopend omdat ik in een andere prijs categorie aan het zoeken ben.

Ik zoek een?
Nieuwe TV voor in de woonkamer. Op dit moment hebben we nog een 32 inch LCD tv van Philips. Aangezien ik iets minder dan 3.5 meter van de tv zit lijkt me een maat van 48 t/m 50 inch geschikt.

Wat is je budget?
Ik heb een budget van rond de 1200 euro in gedachten (als ik voor 100 euro meer een veel betere tv heb dan is dat geen probleem).

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Op dit moment gebruiken we een Humax digitale tv ontvanger van Ziggo met HD zenders. Mogelijk zou ik in de toekomst wel via een kaartje in de tv, tv willen kijken (zolang het zappen niet tergend langzaam gaat). Ik maak geen gebruik van Netflix (geen plannen voor op korte termijn)
- Foto’s bekijken
- Films kijken via de laptop of externe harde schijf
- Voorbereid zijn op 4K
- Youtube streamen (maar is minder belangrijk aangezien ik een chromecast heb)

Ik heb een chromecast, dus smart tv vind ik niet zo interessant (in die zin dat die de boel niet onnodig langzaam maakt). Daarnaast heb ik een losse soundbar met subwoofer, dus het geluid van de TV zelf vind ik ook niet interessant.

De tv moet voorlopig op een standaard staan en persoonlijk vind ik een tv met zwarte randen het mooiste.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg tv's van de volgende merken Sony, Samsung, Panasonic en Philips. Als ik in deze prijsklasse zoek dan heb ik zelf de volgende tv's gevonden:
- Sony KD49X8309C (consumentenbond cijfer: 6.4 --> beeld goed)
- Sony KD49X8307C (consumentenbond cijfer: 6.4 --> beeld goed)
- Samsung UE50JU6800 (consumentenbond cijfer: nog niet getest)
- Samsung UE48JU6400K (consumentenbond cijfer: 7.1)
- Panasonic TX-49CX750E (consumentenbond cijfer: 6.6 --> beeld ruim voldoende))

Als ik dan gebruikers reviews en testresultaten van de consumentenbond bekijk, dan lijkt het alsof er geen goede tv’s zijn. Soms zijn mensen super positief terwijl de tv toch regelmatig van de stroom moet om zich te resetten als b.v. de tv gids wordt getoond. Soms zijn mensen erg tevreden terwijl de consumentenbond de tv's minder goed beoordeeld. Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer. Als ik ze in de winkel naast elkaar zie dan vind ik de prijsverschillen moeilijk te verklaren.

Welke vragen heb je hier nog over?
De frequentie van het panel is iets dat eigenlijk het belangrijkste is. Echter staan bij de specificaties vaak niet de echte frequenties genoemd. Dit maakt het voor mij behoorlijk lastig om een TV te kiezen. Graag wil ik een hoog gadget gehalte (niet te oud, nieuwste snufjes, moet wel stabiel zijn en het liefst de beste specs voor het geld).
-Wat zouden jullie mij aanraden?
- Is 4K tv wel verstandig voor dit budget?
- De Samsungs staan bekend om hun mooie beeld, maar slechte kijkhoek. In hoeverre heb je hier last van?

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Ik ga dit topic even volgen. Ik ben pas net begonnen aan eenzelfde zoektocht met nagenoeg dezelfde eisen.

Heb op dit moment een "42 Panasonic plasma TV (type weet ik zo niet) van een jaar of zes/zeven oud. Doet het nog prima, maar straks in mijn nieuwe woning wil ik graag een nieuwe hebben met een iets strakker design en het liefst ook 48 á 50"

Plasma bevalt mij prima en m'n ouders hebben (naast een Panasonic plasma in de woonkamer) een kleinere LED tv in de keuken en die geeft ook een mooi beeld. Is het een nou echt beter dan het andere?

• Dimens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:31
mr. Q schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:35:

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg tv's van de volgende merken Sony, Samsung, Panasonic en Philips. Als ik in deze prijsklasse zoek dan heb ik zelf de volgende tv's gevonden:
- Sony KD49X8309C (consumentenbond cijfer: 6.4 --> beeld goed)
- Sony KD49X8307C (consumentenbond cijfer: 6.4 --> beeld goed)
- Samsung UE50JU6800 (consumentenbond cijfer: nog niet getest)
- Samsung UE48JU6400K (consumentenbond cijfer: 7.1)
- Panasonic TX-49CX750E (consumentenbond cijfer: 6.6 --> beeld ruim voldoende))

Als ik dan gebruikers reviews en testresultaten van de consumentenbond bekijk, dan lijkt het alsof er geen goede tv’s zijn. Soms zijn mensen super positief terwijl de tv toch regelmatig van de stroom moet om zich te resetten als b.v. de tv gids wordt getoond. Soms zijn mensen erg tevreden terwijl de consumentenbond de tv's minder goed beoordeeld.
Ik vraag mij af of je de testen van de consumentenbond wel serieus moet nemen. Een aantal jaar geleden was het in ieder geval erg slecht gesteld met de testen op televisies, geen idee hoe dat nu is.

Waar baseren ze de testen tegenwoordig op. Is dit objectief of nog altijd subjectief? Voorheen werd dit getest door zelfbenoemde experts die met het blote oog toestellen ging testen zonder professioneel apparatuur zoals reviewers bij HDTVTest.co.uk, Rtings.com, DigitalVersus.com en hier op Tweakers wel doen.
Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer. Als ik ze in de winkel naast elkaar zie dan vind ik de prijsverschillen moeilijk te verklaren.
In een winkel kun je dan ook geen televisies vergelijken. Naast dat de toestellen ingesteld zijn op de winkelmodus waarin alles fel en extreem ingesteld staat om de aandacht te trekken - want aandacht trekken verkoopt goed - zul je ook last hebben van de omgeving. Veel toestellen naast elkaar geplaatst, een grote ruimte, veel omgevingslicht. Hetgeen wat je daar dan ziet, is niet representatief voor wat je thuis zult zien.

Een goed voorbeeld is het beeldformaat, iets wat velen wel zullen herkennen. Door de grote ruimtes die winkels vaak hebben en de vele toestellen die naast elkaar worden geplaatst, lijken toestellen individueel een stuk kleiner dan ze in werkelijkheid zijn. Eenmaal thuis waar het toestel in de (woon)kamer staat, is het toestel ineens veel groter dan je had verwacht. Gelukkig wennen de meeste mensen al zeer snel aan het grote formaat en eenmaal gewend, willen de meesten ook niet meer terug naar iets kleiners.
Welke vragen heb je hier nog over?
De frequentie van het panel is iets dat eigenlijk het belangrijkste is. Echter staan bij de specificaties vaak niet de echte frequenties genoemd. Dit maakt het voor mij behoorlijk lastig om een TV te kiezen. Graag wil ik een hoog gadget gehalte (niet te oud, nieuwste snufjes, moet wel stabiel zijn en het liefst de beste specs voor het geld).
-Wat zouden jullie mij aanraden?
- Is 4K tv wel verstandig voor dit budget?
- De Samsungs staan bekend om hun mooie beeld, maar slechte kijkhoek. In hoeverre heb je hier last van?
Specs zoals ze geadverteerd zijn zou ik totaal niet naar kijken. Hier heb je - tenzij je op papier een beter toestel moet hebben dan je buurman - vrij weinig aan. Net zoals UHD op het formaat wat jij zoekt en de afstand die je van het toestel vandaan zit.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 29-10 21:00
Zou Sony uit de C serie laten staan ivm de vele bugs in android.

Dat Samsung bekend staat om zijn goede beeld maar slechte kijkhoeken heb ik nog niet eerder gehoord. Wel dat er in de winkel vaak het meest uitspringen door oververzadigde kleuren en hoge helderheid (wat bij veel mensen gelijk staat aan goede kwaliteit). Niet dat ze geen goede beeldkwaliteit leveren maar niet beter dan de concurrentie ofzo. Zelf wel goede ervaringen met F8000 serie van 2 jaar geleden, zowel qua beeld als software.

4K kan prima voor jouw budget. Mijns inziens is er maar 1 keuze mogelijk gezien de specs, reviews en de zeer goede prijs.
pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX700 Zilver

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:01
Over de consumentengids raadlplegen ga ik mee met wat Dimens zegt, echter vind ik ze wel een aanvulling op andere categorieen , zoals hun beoordeling van de smart-kant , en de mediaplayer. Helemaal onbeinvloedbaar ben je (ook ik) niet snel voor wat zij van het beeld vinden, maar een 6 voor een dure Panasonic en 7.5 voor een Samsung, tja dan vermoed ik toch merk-voorkeur hoor.

• mr. Q
Bedankt voor de antwoorden tot dusverre.

Wat ik lastig vind aan de consumentenbond is dat ze een tv van 2 jaar oud een bepaald cijfer hebben gegeven. In hoeverre dat cijfer nu nog actueel is in vergelijking met de "moderne" tv's. Het lijkt mij appels met peren vergelijken.

Ik zie ook een reactie dat 4k niet zo zinvol is voor het formaat tv dat ik zoek. Kun je dat uitleggen. Als het niet nodig is om een 4k tv te pakken, dan scheelt dat natuurlijk wel wat in het aankoopbedrag.

Ik vind het niet zo belangrijk dat de tv betere specs zou moeten hebben dan een buurman, maar wel dat het gewoon stabiel werkt. Ik zou er goed ziek van zijn als ik een tv koop van 1200 euro en dat die om de haverklap vast hangt. Dat vind ik eigenlijk nog niet normaal voor een tv van 50 euro.

Sony heeft dan dus eigenlijk niks dat echt aansluit bij mijn wensen als ik jullie reacties zo lees.
Samsung zou een goede kanshebber zijn, maar welke zouden jullie dan adviseren (hoeft niet perse in mijn lijstje te staan).
Waarom is Panasonic TX-50CX700 beter dan de Panasonic TX-49CX750E (die ik voorstelde)?

• mr. Q
Owja ter aanvulling. Ik hoor net van mijn vriendin dat we Netflix toch wel gewenst is ;)

Zijn het aantal tuners nog van belang?

• Houtenklaas
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 25-10 11:04
Menu
Check in een mediamarkt of zo de menustructuur van de TV's. Waar ik wel gecharmeerd (of geindoctrineerd) van ben is de Samsung interface. Intuitief en dingen zitten op een plek waar je ze verwacht. Philips (hebben mijn kids) kan ik maar niet aan wennen. Onlogische opbouw en ik heb echt gepoogd er aan te wennen. Maar je hebt al een Philips, wellicht past dat dan toch beter.

4K
Vraag is, wat wil je met 4K? De content valt m.i. nog steeds erg tegen, je kan overwegen nu juist wat minder uit te geven, de kat uit de boom te kijken en over 2-3 jaar alsnog voor 4K te gaan.

Netflix
Over Philips lees ik niet heel veel positiefs over Netflix, maar dat is info die zeker maanden oud is. Software updates voor mijn 2 Philipsen zijn er echter nooit geweest in de afgelopen 2 jaar terwijl er echt wat dingen niet kloppen in de firmware. Mijn Samsung heeft bij mij een beter trackrecord met meer updates die echt zaken rechttrokken in de firmware. Sony heb ik al enige jaren niet meer, daar heb ik geen mening over.

Tuners??
Meerdere tuners kan handig zijn, maar kijk dan of je ook kan opnemen als dat gewenst is, veel TV's kunnen dat niet zo goed als jouw Humax. In mijn huis heb ik beide opties (ook Humax) en ik moet zeggen dat het gebruiksgemak van de Humax straatlengtes voor ligt op de TV's die ook kunnen opnemen. Ook zapt de Humax veel vlotter dan de TV's met CI+ kaart, dat geldt zowel voor de 2 Philipsen als de 2 Samsungs. Irritant bij de Philips is dat de harddisk op USB continu wordt aangesproken (om het beeld te kunnen pauzeren) waardoor de levensduur van de schijf kort is, je hebt het idee dat de schijf zelden in gebruik is. De Samsung heb ik vlot voorzien van een Humax doos, bevalt me prima.

Let op dat opnemen op de TV er voor kan zorgen dat je sommige zenders niet kan zien, twee tuners is wel het maximum (ook in de Humax trouwens), dus twee dingen opnemen en een aantal zenders zijn buiten bereik ...

Heel slechte TV's bestaan volgens mij niet meer, ik kan me alleen kapot irriteren aan menu's die onlogisch in elkaar zitten, mijn advies is dan ook om dat goed uit te testen voor je een besluit neemt. De rest is dan het invullen van een wensenlijstje ... Succes met kiezen!

PS: Klein dingetje nog: Eén van de Samsungs ging niet helemaal lekker samen met een CI+ geval, een bekend issue was dat. Daar is de Humax ook wat bedrijfszekerder. Ik heb nu een Smit CI+ kaart die WEL goed samenwerkt, maar goed, die doet nu helemaal niks ...

[Voor 10% gewijzigd door Houtenklaas op 09-12-2015 19:53]

• InEtVa
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 29-10 16:15
mr. Q schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:31:
Waarom is Panasonic TX-50CX700 beter dan de Panasonic TX-49CX750E (die ik voorstelde)?
De CX700 heeft een VA paneel, de CX750 een IPS paneel. Tenzij je de grotere kijkhoek of de twee tuners van de CX750 wilt gaan gebruiken is de CX700 de betere keuze vanwege het hogere contrast. CX700 zou als ik in jouw schoenen stond ook zeker mijn keus zijn, meer uitgeven is echt niet nodig. Beiden hebben overigens ook een 100hz paneel, in tegenstelling tot de JU6400 en de JU6800 die je noemt, welke een 50hz paneel hebben.

[Voor 12% gewijzigd door InEtVa op 09-12-2015 21:04]

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True