Stereo set-up in L-vorm living: speaker keuze + plaatsing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filipdc
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-11-2023
Hoi,

Ik zou graag binnenkort wat muziek in mijn huis voorzien.
Doel is:
- achtergrond muziek in keuken
- achtergrond maar ook echt muziek beluisteren in de living (eet + zitkamer)

Hiervoor zou ik een Denon AV receiver (X3100W) kopen die ik als 2 zone stereo versterker wil gaan gebruiken.
Dus geen home cinema. Ik kies voor de versterker omwille van:

- Groot aanbod Input devices
- Netwerkmogelijkheden
- 2/3 zones
- Bediening via app op netwerk

Is dit een goed idee of toch beter een stereo versterker kopen (deze lijken me voor dezelfde functionaliteit wel een stuk duurder)

Nu wil ik uiteraard ook graag speakers plaatsen.

De vorige eigenaar heeft reeds aansluitingen voorzien (hoog in de hoeken dus wall stands noodzakelijk) maar ik twijfel over de set-up

Keuken:
- sowieso 2 sattelite speakers (max 100 euro per speaker): suggesties welkom

Living:
- 4 boxen of 2 boxen aansluiten (en op welke punten dan ?)
- Sattelite (eventueel met subwoofer) of stereo speakers ?

Uiteraard moet ik met mijn vrouw rekening houden en zoals de meeste echtgenotes houden die niet van opzichtige speakers. Iets in de trend van Dali Zensor Pico (+/- H 23 D 20 B 16) is zowat het grootste dat ik aan haar verkocht krijg. Sattelite speakers en sub vind ik wel met dank aan de diverse topics en reviews op dit forum maar indien stereo speakers zijn aangewezen welke alternatieven voor de Dalis kan ik overwegen met max dezelfde afmetingen.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ja vrouwen en speakers dat gaat niet echt samen haha,Nu heb ik thuis meerdere speakers gehad en vrouwlief is met de laaste toch wel heel blij.

Ik heb nu een setje PSB imagine b staan en die klinken fantastisch icm mijn Nad c326 bee.
de nad is een stereo versterker zonder poespas maar heb hier een sonos connect aangehangen waarmee ik muziek via de pc,telefoon,internetradio etc kan afspelen.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.stereophile.com/images/209psb.142590.jpg
de psb imagine b kosten 550 euro.
de nad kost nieuw 450 euro.
https://www.audiotrends.c...hop/images/gallery_73.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images5.crutchfieldonline.com/products/2009/07/745/x745C326BEE-f.jpeg

De sonos 350 euro.
Je zou hier nog een sonos play 1 bij kunnen kopen voor 200 euro.
Afbeeldingslocatie: http://www.draadlozemuzieksystemen.nl/wp-content/uploads/2013/12/sonosconnectachterkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://flint-audio.com/wp-content/uploads/2015/05/sonos_ZP90_x500.gif

Wellicht 2 de hands is dit alles goedkoper te krijgen.
Psb heeft ook een image b 4 en b5 die zijn aanzienelijk goedkoper.150 en 300 euro.

Ook heeft boston acoustics een bekende a25 en a26 boekenplank speaker die veel waar voor zijn geld geeft.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1361466007.jpeg

monitor audio en dali zensor zijn ook beiden heel goed.
wel moet je gewoon even luisteren in een winkel welke je het mooist vind klinken.
Want iedereen zijn smaak is anders.

Vrouwlief vond bij mij het model van de speaker mooi waardoor ze iets groter mochten zijn,ook zit hier een stalen front voor die het goed beschermd tegen de toen kleine kinderen vingers.

je moet de speakers richten naar waar je het meest zit.kan het verders niet zo zien zonder kleine tekening.

er zit wel degelijk verschil in kwaliteit van stereo versterkers als in die van een surround versterker.
stereo is gewoon voor de muziek het mooist maar kwa aansluitingen beperkt.

echter ik heb er wel een aux ingang op zitten en genoeg kanalen om meerdere analoge bronnen aan te sluiten en dat samen met de sonos is een mooie combinatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Fantasma7988 op 08-12-2015 20:21 . Reden: afbeeldingen aanpassen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filipdc
Hey,

Dankje voor de info alvast.
Ik heb nog even verder gediscussieerd en sattelites worden de enige optie in de living.
Ik zal echter wel op termijn daar dan een subwoofer plaatsen.
In mijn man's cave :) op zolder dan wel ga ik me dan wel wat uitleven met degelijke bokeenplank en vloerstaande speakers maar dat komt later dan wel eens.

Nu was ik na verder onderzoek erg gecharmeerd geraakt door de nieuwe YAMAHA servies i.e. MusicCast.
Daar ik nog alle apparatuur moet kopen kan ik hier nu eventueel mee starten.
Voordelen die ik zie is dat je gezoon een AVr receiver kan gebruiken zonder bvb bijkomend iets analoog met de Sonos connect te moeten kopen. En volgens vele fora zou de kwaliteit van de stereo receivers (NR-602) of zelfs de AVR (RX-A750) beter zijn dan de Sonos.

Ik dacht aan de RX-A750 eventueel de RX-A850 of de RX-V679 Jammer genoeg is er van die eerste niet veel te vinden qua reviews etc. Grootste verschil met de 850 die zeer goed wordt beoordeeld (o.a. whathifi) is de afwezigheid van Atmos (maar die heb ik toch niet nodig) en een iets hogere power (90W ipv 100W bij de A850). De Rx-V679 zou dan weer iets minder goed zijn wat betreft geluid maar is wel weer wat goekoper (- 150 EURO)

Ds op dit moment is het plan
- RX-A750 (2-zones)
- Zone 1 : Living (4.1: KEF 305 / Focal 4.1 / N&W MT-60)
- Zone 2: Keuken (2.0 focal dome speakers)
- Goedkope Yamaha receiver met 2 zones : type later te bepalen
- Zone 3 : Badkamer (2.0 sattelites : type later te bepalen)
- Zone 4 : Buiten (2.0 sattelites : type later te bepalen)
- Duurdere Yamaha AV Receiver (type later te bepalen) :
- Zone 5 : Zolder/Man's cave (7.1.4 type later te bepalen)

En dit allemaal met MusicCast van Yamaha zodat ik denk een 5 source / 5 zone systeem te hebben gecreëerd bestuurd mbv een centrale App (MusicCast)

Eventueel opmerkingen bij deze keuze ?
Dingen die ik beter niet zou doen of betere alternatieven ?

Ik hoor het graag

Groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Denk dat je er wel uit bent!
Ja sonos is niet de beste dac die er is maar was wel iets goedkoper en je kan dan een losse speaker zoals de play 1 ergens in een kleine ruimte neer zetten zonder een aparte versterker.

Maar wil je overal kwaliteit dan is een versterker wel de beste keuze.

Wat betreft de speakers zou je moeten gaan luisteren wat jullie mooi vinden klinken.
Ik heb het niet zo op kleine speakers omdat ze niet zo muzikaal klinken als de iets grotere boekenplank.
Maar voor films zou het prima zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filipdc
Ik heb de A750 gekocht om mee te starten
net als 2.0 Fcoal domes voor in de keuken.

Plannen voor de toekosmt zijn dan:
- Luisteren naar de KEF 305 want die komen waarscchijnlijk in de living
- Man's cave ga ik voor de Avantage AVR met 7.1.2 ondersteuning. in combinatie met Dali Senzor speakerset (senzor 7 en 1)
- Badkamer en buiten op goedekope AVR receiver met 2 zones, iets van de Yamaha V reeks (goedkoopste met 2 zone ondersteuning).... speakers nog geen idee
- In alle andere kamers ga ik dan later waarschijnlijk voor simpele draadloze spekers met versterker.

En dan hopen dat alles vlot draait op MusicCast

Thx voor de hulp trouwens