Excel: Jaar en Weeknummer koppelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-03 10:54
Ik hoo[p dat iemand mij kan helpen met de volgende formule te ontrafelen. Hier heb ik simpelweg te weinig kennis voor van excel.

Momenteel zit de volgende formule gekoppeld aan een weeknummer en een jaar:

=ALS(B2="";"";ALS($B$1="";"";eerstemaandag(B2;B1)))

B1 is een weeknummer die ik zelf kan aanpassen (getal 1 t/m 52)
B2 is het jaar die ik zelf kan aanpassen (bijv 2016)

Nu moet D1 de bovenstaande formule weergeven als een datum met de maandag als start dag (begin van de week).
Het probleem met de bovenstaande formule is dat hij de Amerikaanse weeknotering pakt. Als ik bijvoorbeeld voor B1 week 1 invul en voor B2 2016 als jaar dan klopt de startdatum bij D1 niet meer.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd en iemand mij een oplossing kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je datumnotatie in Excel 'verkeerd' gaat, moet je niet naar Excel kijken, maar je regioinstellingen van Windows. Daarnaast kan je bij celopmaak ook de datum opmaak aanpassen als de standaard niet werkt (door je OS en je dat niet wilt/kan wijzigen).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

IIRC gaan weeknummer-functies in Office altijd uit van de Amerikaanse werkwijze, niet de Europese. Maar misschien is dat gecorrigeerd in de nieuwste versie. Sowieso is dit een goed voorbeeld waarom je altijd erg goed moet oppassen met weeknummers; je kunt er nooit van uit gaan dat de ander dezelfde definitie hanteert..

--
Als je geen verstand hebt van Excel (en de tijd niet hebt om je in te lezen / te oefenen / etc.) dan wil je het niet te moeilijk maken. Dit is iets dat 1x per jaar voorkomt: maak een hulptabel waar je alle handmatig de correctie van alle jaren in zet (misschien is die dit jaar -1 of +1, geen idee: juist vanwege dit gedoe gebruik ik nooit weeknummers als precieze aanduiding). Die kan je dan met horizontaal zoeken verwerken.

Of netter: eerstemaandag() aanpassen. Ik ken die functie niet, zelfgemaakte functie? Dan kan je die corrigeren, aan de hand van https://support.office.co...5e-4153-a6c1-a0255da2ccc3 wat aangeeft hoe het "correcte" (ISO) weeknummer kan worden gegenereerd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojoba007
Het probleem is dat ik deze huidige code moet ombouwen naar een iso weeknummering. Deze code staat in een door op ons werk standaard gebruikt weekrooster. Dat excel rooster is misschien al tien jaar oud. Ik kan er nu op dit moment niets mee omdat de datumnotering dus vanaf 2016 week 1 de mist in gaat. Week 1 start 2016 start op maandag 4 januari in plaats van op 28 dec 2015 wat het excel rooster dus aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik begrijp dat probleem niet. Je zult dus die code moeten corrigeren. (Of als het te complex is: laten corrigeren. En dan zelf wel goed testen - met jaartallen van 2005 tot en met 2030 voor als het dan nog zou moeten draaien :P ).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als die sheet al >10 jaar oud is, zou je toch verwachten dat wat er met week 1 2016 toch al zeker 1x eerder is voorgekomen. Waarom is het nu opeens zo uniek dat jij er uren in moet steken? Is het niet beter om gewoon een ander pakket te zoeken die wel doet wat jullie willen, ipv hobbymatig met Excel klooien?

Indien er geen geld en wat dan ook beschikbaar is voor iets beters, ga dan eens kijken wat 't doet met weeknummers. Ergens wil het dus na week 52 weer met 1 beginnen te tellen en dat gaat dan niet goed. Maar zoals gezegd, dat probleem had je veel vaker moeten tegenkomen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Eens in de zoveel jaar duiken deze topics weer op. Helaas heeft in dit laatste topic de topicstarter niet meer gereageerd. Toch is het niet zo verschrikkelijk moeilijk, ondanks dat Excel het niet standaard heeft ingebouwd.

Die eersteMaandag() functie zal wel een eigen (mis)baksel zijn. :) Hoe het wel eenvoudig kan:

1: bepaal eerst het weeknummer van een willekeurige datum die zeker in het jaar valt. (1 januari kan ook, maar dan moet je testen of 1 januari week 1 of week 53 is). Systeem 21 is ISO.
2: Tel 7x het verschil in weeknummers op bij dezelfde datum
2: Trek daar de dag van de week van af naar maandag. Optie 3: ma=0, zo=6)

code:
1
=DATUM(A2;1;8)+7*(A1-WEEKNUMMER(DATUM(A2;1;8);21))-WEEKDAG(DATUM(A2;1;8);3)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• jojoba007
@lustucru, sorry maar ik begrijp niet wat je bedoelt.

Ook begrijp ik niet waarom het probleem zich niet eerder heeft voorgedaan. Daar heb ik simpelweg te weinig verstand van Excel voor. Ik heb al van alles geprobeerd om de formule aan te passen maar helaas krijg ik 9 van de 10 keer een melding van Excel dat de formule niet juist is. En als ik een juiste formule Had ingevoerd kreeg ik de koppeling aan het jaar weer niet voor elkaar.
Ik ga er van het weekend even mee stoeien. Ik heb het deze dagen te druk vandaar ook mijn late reactie. Mocht iemand nog suggesties hebben dan zijn deze meer dan welkom.

Hier een link naar een plaatje van hoe het rooster er uit ziet.

http://imgur.com/gallery/NyNF3nt

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Serieus en behulpzaam bedoeld: als dat echt niet lukt, dan moet jij het ook niet in een 'productie' Excelsheet willen invoegen. Vraag het een ander te doen.

• jojoba007
Ja daar heb je gelijk in @F_J_K. Maar ik verwacht als ik er dit weekend er even de tijd voor neem dat het wel gaat lukken. Ik vroeg mij enkel af of hier mensen zijn die mij op weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
Op weg helpen? We hebben een taxi voorgereden, je naar het restaurant gebracht en het eten klaargezet. Je hoeft alleen nog maar de vork erin te steken en een hap te nemen.
;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 748123

Is het nog gelukt met die eerste maandag van de maand? Ik heb zelf ook even zitten Excelen en kwam er al snel achter dat het niet zo lastig is om de eerste maandag van de maand te achterhalen. Je moet alleen wat strippen etc. Gebruik de formule hieronder;

=[@Datum]-(DAY([@Datum]))+CHOOSE(WEEKDAY([@Datum]-DAY([@Datum]);2);7;6;5;4;3;2;1)

Mocht je uitleg willen; Ik kwam via Google op een website over weeknummers. Daar staat de Excel formule uitgelegd. Voor de luie Exceler is daar ook de download te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 748123 op 13-03-2016 20:43 ]

Pagina: 1