Kan een NVME SSD dienen als bootschijf + SRT cache?

Pagina: 1
Acties:

• raschaoot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste medetweakers,

Ik ben normaal vaardig genoeg om zelf het antwoord op een vraag te vinden met behulp van Google en de vele fora die daar geïndexeerd staan, maar hier kan ik het antwoord niet op vinden.

Mogelijk had dit onder aankoopadvies moeten staan, echter zoek ik geen concreet product en is mijn vraag eerder theoretisch.

Daadwerkelijke vraag
Is het mogelijk om een NVME SSD in te zetten als opslag voor het OS en de programma's, maar een gedeelte ervan te gebruiken als SRT cache voor een HDD zoals bij een SATA SSD?

Zo nee, hoe zou een vergelijkbaar effect behaald kunnen worden?
Zo ja, wat voor moederbord is geschikt voor die oplossing? Elk moederbord dat NVME ondersteunt? Alleen bepaalde chipsets? Hoe presteert een dergelijke oplossing ten opzichte van meer RAM?

Voor mensen die de context belangrijk vinden
Ik ben fervent gamer en ook een gemakdier en wil dus niet hoeven wachten op installaties van spellen. Dat betekent dat ik het grootste gedeelte van mijn games download en installeer bij het inregelen van een nieuwe PC, op het moment dat ik ze niet al wil spelen.
Met een bibliotheek van 600+ spellen op alleen al Steam, is een pure SSD oplossing me te duur. Toch zou ik graag wat meer snelheid willen hebben dan met een normale HDD of SSHD oplossing mogelijk is.
Zeg me niet dat ik onredelijk ben in mijn wens zoveel spellen geïnstalleerd te hebben staan, daar ben ik me al lang van bewust. :P
Een SATA SSD zou natuurlijk een mogelijkheid zijn, maar wie gaat er nou voor snel als sneller ook betaalbaar is? :9~

[ Voor 3% gewijzigd door raschaoot op 08-12-2015 08:18 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-01 15:25
Kan je dan niet beter voor een softwarematige variant van SRT gaan? Er zijn wel tooltjes te koop die dat voor je regelen.

Even niets...

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het lijkt mij dat dit gewoon kan ook met een NVME (PCI) SSD, echter in zo'n opzet zou ik een goedkopere SATA ssd inzetten.

Zie hier ook de Tech Brief hier, hier staan ook alle requirements waaronder chipsets.

http://www.intel.com/cont...nse-technology-brief.html

[ Voor 4% gewijzigd door Viper72 op 08-12-2015 19:25 ]

New Build in Progress

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Swordlord

Act first, think never

raschaoot schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:15:

Dat betekent dat ik het grootste gedeelte van mijn games download en installeer bij het inregelen van een nieuwe PC, op het moment dat ik ze niet al wil spelen.
Met een bibliotheek van 600+ spellen op alleen al Steam, is een pure SSD oplossing me te duur. Toch zou ik graag wat meer snelheid willen hebben dan met een normale HDD of SSHD oplossing mogelijk is.
Om even een heel kritisch punt aan te kaarten.
SSD caching is op basis van gebruiksfrequentie... bestanden die vaak gebruikt worden en dus op de lange duur profijt gaan hebben van een plaatsje in de cache, zullen in de cache worden geplaatst.

Gezien je bibliotheek zo enorm groot is en jij je meuk op voorhand geïnstalleerd wilt hebben voor de blauwe maandag dat je het gebruikt, zal meeste meuk gewoon volledig van je HDD blijven draaien, zonder dat het ooit de cache op de SSD ziet...

Mijn mening...
Steam locatie op de SSD voor de games die je echt frequent gebruikt en de snelheid voor wilt hebben.
En een map op HDD voor de overige Steam meuk...

[ Voor 36% gewijzigd door Swordlord op 08-12-2015 20:42 ]

• raschaoot
Bedankt voor jullie reacties!
FireDrunk schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:39:
Kan je dan niet beter voor een softwarematige variant van SRT gaan? Er zijn wel tooltjes te koop die dat voor je regelen.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik was juist benieuwd naar hardwarematige SRT omdat die ook een herinstallatie van Windows zou overleven zonder verder omkijken. (ik ben heel lui)
Viper72 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:22:
Het lijkt mij dat dit gewoon kan ook met een NVME (PCI) SSD, echter in zo'n opzet zou ik een goedkopere SATA ssd inzetten.

Zie hier ook de Tech Brief hier, hier staan ook alle requirements waaronder chipsets.

http://www.intel.com/cont...nse-technology-brief.html
Ah, ik zie daar inderdaad in staan dat PCIe SSD's ook ondersteund worden, dat beantwoord in ieder geval de vraag of het mogelijk is.
Ik neig zelf momenteel ook nog naar een gewone SATA SSD voor een dergelijke opzet, maar ik wilde graag weten of SRT met een NVME SSD mogelijk was zodat ik alle opties helder heb.
Hartelijk dank voor de informatie, ik kon dat niet vinden.
Swordlord schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:31:
[...]

Om even een heel kritisch punt aan te kaarten.
SSD caching is op basis van gebruiksfrequentie... bestanden die vaak gebruikt worden en dus op de lange duur profijt gaan hebben van een plaatsje in de cache, zullen in de cache worden geplaatst.

Gezien je bibliotheek zo enorm groot is en jij je meuk op voorhand geïnstalleerd wilt hebben voor de blauwe maandag dat je het gebruikt, zal meeste meuk gewoon volledig van je HDD blijven draaien, zonder dat het ooit de cache op de SSD ziet...

Mijn mening...
Steam locatie op de SSD voor de games die je echt frequent gebruikt en de snelheid voor wilt hebben.
En een map op HDD voor de overige Steam meuk...
Daar heb je helemaal gelijk in, dit is een punt dat ook vaker aangekaart wordt bij discussies over SRT.
De neiging om een ander spel te beginnen komt bij mij vaak op als kakken en dan wil ik niet op een installatie hoeven wachten.
Echter speel ik meestal voor een paar weken dezelfde paar spellen, dan zou de cache wel moeten werken toch? Verder ben ik dan weer wel bereid om de eerste paar keer HDD snelheid te tolereren, maar de initiële laadtijd gaat bij vaker spelen meestal langer aanvoelen omdat ik dan al veel te bekend ben met het laadscherm.

Een mooi voorbeeld van een spel waarvan ik denk dat deze opzet erg zou helpen is Mount & Blade: Warband. Die heeft een lange laadtijd bij het opstarten, maar daarna valt het allemaal mee. Als ik dat dan ineens weer voor een weekje of twee ga spelen zou tegen het einde van de eerste week de laadtijd toch al aanzienlijk korter zijn?

Mocht iemand dit in de toekomst ter referentie nemen, het overwegen van de nut van zo'n cache is zeker belangrijk.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je zou hier naar kunnen kijken.

Echt jammer dat steam geen move functie heeft. Maar handmatig verplaatsen is een optie.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• raschaoot
brid schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:52:
Je zou hier naar kunnen kijken.

Echt jammer dat steam geen move functie heeft. Maar handmatig verplaatsen is een optie.
Ik moet zeggen dat ik al tijden symbolic links gebruik. Voordat Steam de optie bood voor een alternatieve locatie voor je spellen (ik gebruik Steam al aardig lang) maakte ik gewoon een directory junction waardoor de library op een andere disk stond zonder dat Steam dit doorhad.

Ik gebruik dit ook om saves te bewaren in een cloud synchronisatie map zonder extra synchronisatietools.

En ik kan me voorstellen dat ik daarmee ook gewoon de gamefiles van een game op een sneller medium kan zetten zonder rekening te hoeven houden met de library locatie.

Maar de voornaamste reden dat ik het op die manier regel en op zoek ben naar een meer automatische oplossing is omdat ik ook Origin, GOG, GamersGate, fysieke discs, emulatie en andere bronnen gebruik.
Met directory junctions maakt de bron niet uit en heb ik dus een algemene methode.
Dan nog zou het toch wel prettig zijn als er een algemene automatische manier is om dat allemaal zo effectief mogelijk te cachen.
Dat is ook de oorsprong van mijn vraag, hoe kan ik zo lui mogelijk zijn? :P Ik had zelf al bedacht dat een SSD cache het dichtste bij zou komen, maar ik kon op eigen houtje geen bevestiging vinden dat dit ook met NVME SSD's zou werken. Omdat ik daarmee geen volledig beeld kon krijgen van de opties stelde ik hier mijn vraag.

Ik vermoed ook dat ik beter niet had kunnen vermelden dat het om het cachen van spellen ging, het lijkt teveel af te leiden van de daadwerkelijke vraag. Maarja, dan weet ik dat voor toekomstige topics. ;)
Pagina: 1