Snel, stil en mooi bureaumodel workstation

Pagina: 1
Acties:

• skdeur
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-01-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit wordt mijn werkstation. Ik ben een multitasker. Ik gebruik Office intensief en werk met grote Excel sheets. Ik heb vaak veel browsers en browservensters open staan. Daarnaast werk ik met Adobe Premiere om korte filmpjes te maken en maak ik soms gebruik van Photoshop.
Ik ben geen gamer.

Het moet een bureaumodel zijn omdat ik nu net te weinig ruimte heb en vaak met mijn benen tegen de kast aanzit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben in staat om € 3000 uit te geven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Streacom F12C Zilver€ 228,46€ 228,46
1Microsoft Comfort Curve Keyboard 3000€ 13,25€ 13,25
1Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,71

De Streacom kast kon ik met 40% korting op de kop tikken bij Azerty. Dat heb ik gedaan ik afwachting van mijn definitieve systeem. Het is een zeer specifieke kast in de zin dat hij alleen een aan/uit knop heeft aan de voorkant (en een oogje voor de ab, het is bedoeld als htpc) en een zeer flexibel in te richten binnenkant. ATX bureaumodel kasten zijn schaars en ik vond dit uiteindelijk de meest fraaie.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik om een snel en stil systeem te hebben een zeer goede ssd nodig heb. Uitgekiende luchtkoeling waarbij de fans, door de specifieke kast, het liefst door een modulaire voeding worden aangestuurd.
Voor Premiere denk ik een i7 processor nodig te hebben en daarnaast een degelijke grafische kaart die goed overweg kan met het grote scherm.

Mijn voorlopige wensenlijst is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 5820K Boxed€ 417,95€ 417,95
1Gigabyte GA-X99-UD5 WIFI€ 263,-€ 263,-
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB FTW ACX Cooler€ 141,95€ 141,95
1LG 34UC87M-B Zwart€ 898,90€ 898,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 41,-€ 41,-
3be quiet! Silent Wings 2 PWM, 140mm€ 21,01€ 63,03
1Crucial Ballistix Sport BLS4C8G4D240FSA€ 210,95€ 210,95
1be quiet! Dark Power Pro 10 550W€ 133,-€ 133,-
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 309,-€ 309,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.478,78

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gekozen voor een Gigabyte moederbord in verband met de vermeende degelijkheid daarvan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals in de titel al aangegeven moet het systeem snel, stil en mooi zijn. In verband met mijn beenruimte heb ik gekozen voor een bureaumodel. Ik wil vijf jaar met een systeem kunnen werken.
Ik zal een losse kaartlezer/us hub en dvd-brander moeten aanschaffen

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken omdat ik verwacht dat dit onnodig extra herrie veroorzaakt en ik het voor de performance niet nodig heb.

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vragen:
- Wat is een zinvolle HD configuratie? Ik gebruik nu een halve TB maar dat neemt met de filmpjes snel toe.
- Geef ik niet te veel geld uit aan overdreven luxe componenten? ( Omdat ik daar toevallig de ruimte voor heb :) )
- Is mijn scherm een verstandige keuze? Ik monteer hem overigens op een arm.
- Wat is mooie en goede randapparatuur? Heeft iemand tips voor losse kaartlezers en DVD branders? (Passen een zwart toetsenbord en blauwe muis hier wel bij?)
- En verder hou ik me aanbevolen voor al jullie tips Tweakers! Ik heb weer met veel genoegen het forum door geplozen.

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Prima config zo te zien.

-Voor de hd's zou ik 2 grote harde schijven pakken, bv 4TB en deze in raid 1 installeren op het moederbord. Dan heb je toch een beetje extra zekerheid. Een NAS kan ook een goeie oplossing zijn, zeker als je ook met je laptop of remote bij je bestanden moet zijn.

-Beeldscherm is een mooi ding maar wel vrij prijzig. Voor iets minder kun je ook een 4k gebogen samsung scherm kopen, 8 inch groter en hogere resolutie, maar misschien iets te groot voor op een bureau, hangt er vanaf hoe ver je er vandaan zit.

-Als je niks in die kast kan bouwen zou ik gewoon een losse usb dvd brander en kaartlezer kopen, en deze lekker in de la laten liggen. Zonde om zon kast te kopen, en er dan losse rommel op te leggen.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

Op zich een mooie samenstelling maar ik heb het idee dat het met een Skylake i7 en een iets snellere videokaart wat beter kan. Premiere maakt heel goed gebruik van CUDA, vandaar een GTX 960.
Omdat je niet gaat overklokken kan een wat eenvoudiger Z bord gekozen worden. USB3.1 is aanwezig.
Voor een flinke towerkoeler zoals de Mugen of Fuma is de behuizing te laag. Kleine towertjes maken meer geluid. Vandaar een erg goede top-flow koeler gekozen. Het enige nadeel bij Noctua vind ik altijd de kleur.
Wat goedkoper geheugen van 2133 MHz genomen. Snelheidsverschil zal je niet merken en geheugen wordt standaard op 2133 gezet. Wil je hoger dan moet er overklokt worden.
De Cooler Master is behoorlijk prijzig. Deze Corsair is volledig modulair en heerlijk stil want tot 50% belasting passief en behoorlijk goedkoper. Eigenlijk overkill, je zou aan een goede 300w genoeg hebben, maar door gebrek aan erg stille modulaire voedingen is dit de beste en meest betaalbare keuze.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 419,89€ 419,89
1Gigabyte GA-Z170-HD3P€ 104,95€ 104,95
1Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5€ 212,-€ 212,-
1LG 34UC87M-B Zwart€ 898,90€ 898,90
1Noctua NH-L12€ 41,95€ 41,95
3be quiet! Silent Wings 2 PWM, 140mm€ 21,01€ 63,03
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2133C13€ 190,95€ 190,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 309,-€ 309,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.333,62

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:21:
Op zich een mooie samenstelling maar ik heb het idee dat het met een Skylake i7 en een iets snellere videokaart wat beter kan. Premiere maakt heel goed gebruik van CUDA, vandaar een GTX 960.
Goed punt wat betreft Cuda, maar de 6700 begrijp ik niet helemaal, gebruikt adobe software de extra cores van een 5820k niet? Als hij niet gaat gamen, maar het meer een werkstation is, zou ik sowieso liever 2 extra cores + HT hebben.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

TS gaat niet overklokken. Dan heeft hij meer aan 8 snelle threads dan 12 lanzamere. Het renderen wordt hoofdzakelijk overgenomen door de gpu waardoor de cpu er minder toe doet. Dan is de keuze voor een gpu met meer CUDA cores logischer. Wel heb ik gekozen voor een i7K vanwege de toch wat hogere stocksnelheid maar in wezen kan een i7-6700 (de non K) natuurlijk ook.
Voor af en toe Photoshop hoeft een 5820K met een duur moederbord ook niet. De overige taken op de pc zouden ook met een i5 of zelfs een i3 af kunnen.

• skdeur
Dank intuliegend en ACB2401!

2 grote schijven in een RAID1 configuratie is eigenlijk iets waar ik niet over moet nadenken.

Kaartlezer en DVD gaan inderdaad in een la, tot ik ze nodig heb maar moeten desondanks wel goed en mooi zijn. Misschien vrees ik wel een sleuf in mijn bureau om daar een kaartlezer/usb hub in te stoppen.

Azerty beweerde dat ik de Mugen kwijt kon maar ik vind de Noctua een mooi alternatief.

Processor en grafische kaart heb ik uit de Best Buy Guide van juli afgekeken: reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015.
Het voordeel van de EVDA is in elk geval dat hij ook stil is maar ik ben geen expert op het gebied van grafische kaarten. Wat win ik erbij als extra investeer in deze grafische kaart?

Het voordeel van de, dure, be quiet koeling is dat hij ook de andere ventilatoren aanstuurt maar het is inderdaad wel een punt waarop bezuinigen mogelijk is

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
qua gpu, als je af en toe premiere doet dan heb je echt geen zware gpu nodig, stop er een goedkopere gtx 950 of zelfs idd een 750 ti in. Die presteren ook weinig minder in premiere dan een te dure gtx 960..

specs

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020

archi_wouter

Weebee

Als je een stille grafische kaart wilt kan je misschien beter een MSI met twin frozr nemen, die fans slaan pas aan vanaf dat je een bepaalde temperatuur bereikt

Form follows whatever the f*ck I want

• skdeur
Dank weer voor al jullie input Tweakers! Ik ben er nog niet helemaal uit maar wel weer een stap verder. Ik ga eens verder studeren op grafische kaarten en de aansturing van de fans daarop.

Verwijderd

Sorry, misschien een beetje offtopic. Maar zo groot bedrag, en dan zo k*t toetsenbord?
Het licht er uiteindelijk aan wat je fijn vindt...

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je met grote excel-sheets werkt, werk je dan vooral in de breedte? Ik heb op mijn werk 30" monitoren, met 1600 pixels in de hoogte, en die zou ik echt niet willen missen, ook niet voor een 34" met meer breedte en minder hoogte.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:17

amas

Law of Nature: Chaos

Wbt het scherm, ik kan 21:9 beamen, vooral voor multitasking is het ontzettend fijn. Als je van 1080p komt is de 1440 pixels in de hoogte fijn. Neem trouwens wel de pricewatch: LG 34UC87C-B Zwart, deze is een stuk goedkoper, heeft hetzelfde paneel, maar mist een Thunderbolt aansluiting. DisplayPort werkt net zo goed.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• skdeur
thunder7 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:57:
Als je met grote excel-sheets werkt, werk je dan vooral in de breedte? Ik heb op mijn werk 30" monitoren, met 1600 pixels in de hoogte, en die zou ik echt niet willen missen, ook niet voor een 34" met meer breedte en minder hoogte.
Goede vraag, ik werk vooral in de breedte merk ik.

Dank voor de tip amas!

Ik ben niet heel ontevreden met mijn toetsenbordje ikheetzo maar misschien is hij ook wel aan vervanging toe. Heb je tips?

[ Voor 16% gewijzigd door skdeur op 17-12-2015 00:22 ]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Er is maar één Toetsenbord. IBM 1391401. Die is nooit aan vervanging toe. De rest is laffe namaak 8)

[ Voor 19% gewijzigd door thunder7 op 17-12-2015 07:03 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• skdeur
Ik kan me het geluid nog herinneren wat die IBM toetsenborden maakte.

• maratropa
  • Niet online
Op zich een strakke behuizing, alleen wel groot. :p In princiepe had je ook voor een klein micro atx systeempje kunnen gaan..

Dat scherm, klinkt leuk maar ik vind 1440 pixels in de hoogte maar erg karig; je kunt ook voor dat bedrag een leuk 3840x2160 uhd scherm halen. Veel meer werkruimte.

en met "korte filmpjes" bedoel je; 1080p filmpjes uit een eigen cam die je in premiere wat edit met wat transitions, misschien kleurcorrectie en wat muziek er onder? Of veel heftiger? (ivm gpu etc)

specs

• skdeur
maratropa schreef op zondag 20 december 2015 @ 23:03:

en met "korte filmpjes" bedoel je; 1080p filmpjes uit een eigen cam die je in premiere wat edit met wat transitions, misschien kleurcorrectie en wat muziek er onder? Of veel heftiger? (ivm gpu etc)
Dank matropa!

Met korte filmpjes bedoel ik commercials en instructie filmpjes van 20 tot 30 seconden, een enkele keer doorschietend naar een minuut of drie. Daarvoor gebruik ik zeer diverse bronnen, soms wel vijftig verschillende van zeer diverse kwaliteit in één filmpje
Let wel: ik ben een beginnende, goed willende amateur. Als het echt goed moet zijn schakel ik professionals in

• maratropa
  • Niet online
skdeur schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 00:04:
[...]

Dank matropa!

Met korte filmpjes bedoel ik commercials en instructie filmpjes van 20 tot 30 seconden, een enkele keer doorschietend naar een minuut of drie. Daarvoor gebruik ik zeer diverse bronnen, soms wel vijftig verschillende van zeer diverse kwaliteit in één filmpje
Let wel: ik ben een beginnende, goed willende amateur. Als het echt goed moet zijn schakel ik professionals in
Het lijkt me dat die evga 750-ti die je had gekozen wel prima is. Je wilt echt displayport er op maar de EVGA is toevallig net zo'n beetje de enige 750 ti die dit heeft. 950 of 960 gaan weinig voor je toevoegen lijkt me. Lees alleen even reviews, mogelijk is die evga niet superstil? Op zich is een 950gtx niet heel veel duurder en je hebt budget..

Waar werk je nu eigenlijk op? Die geeft problemen?

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 25-12-2015 11:20 ]

specs

• skdeur
Ik werk nu op een systeem dat ik zes jaar geleden aanschafte als zware office gebruiker en tester van websites. AMD Phenom II X4 3,6 Ghz, 8 GB DDR3, Samsung SSD en XFX Radeon HD 4650... die grafische kaart wilde ik altijd al vervangen als ik een keer nieuwe schermen zou gaan aanschaffen. Dat was er tot nu toe niet van gekomen en nu heb ik besloten dat het hele systeem vernieuwd mag worden.
Met Premiere (en andere video software) hou ik me pas een paar maanden echt bezig. Het grootste probleem is tot nu toe eigenlijk dat het regelmatig crasht. Daarnaast vergt het omzetten naar het gewenste formaat vaak erg veel tijd en resources van het systeem.
Pagina: 1