Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knurk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-07 15:35
Beste tweakers,

ik hoop dat jullie mij het maken van een nieuw topic kunnen vergeven. Na vele zoekopdrachten ben ik er nog niet uit.

Van een medetweaker nam ik onlangs een hd7950 met bovengenoemde koeler over (ik weet niet of het de originele of rev.2 is).

Als ik het goed begrijp mist deze koeler een 4e draadje voor PWM functionaliteit, en is hij dus altijd 100% aan. Met afterburner/overdrive/speedfan kan ik niets regelen. Op mijn mobo is enkel nog een 'cha_fan' connector vrij.

Vraag: is de enige optie om deze koeler 'af te remmen', een hardware fan controller erop zetten, om daarmee handmatig het voltage in te stellen?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-07 18:43

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Zit de adapter erbij voor normale 3 pin / molex?
Zo ja dan is het inderdaad het makkelijkst een geregelde fan header van je moederbord te pakken. "Cha_fan" is chassis fan oftewel casefan en die zijn bij praktisch elk moederbord vanuit je BIOS of hun eigen windows software te regelen.

Wat voor bord heb je?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, dat is idd een beste faal van Gelid ja, hij luistert niet zo goed naar PWM.

Hij luistert wel naar minder voltage, voor een HD7950 zal 7v in principe altijd voldoende moeten zijn, maar echt stil zal hij dan niet zijn in idle. Chassis Fan zou kunnen helpen, echter, dan moet je wel herinneren om voor het gamen je fan hoger te zetten dmv. software.

Zelf heb ik de mijne op de fancontroller van mijn Define R4 gezet, standaard draait ie op 7v, dan hoor ik hem niet als ik muziek luister of game, maar koelt ie goed genoeg in 90% van de games, en bij de andere games onthoud ik wel dat ik hem op 12v moet zetten.

Hardwarematige fancontroller lijkt mij wat makkelijker dan softwarematig, zeker als dat alleen in je BIOS kan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knurk
Imprezzion schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 00:47:
Zit de adapter erbij voor normale 3 pin / molex?
Zo ja dan is het inderdaad het makkelijkst een geregelde fan header van je moederbord te pakken. "Cha_fan" is chassis fan oftewel casefan en die zijn bij praktisch elk moederbord vanuit je BIOS of hun eigen windows software te regelen.

Wat voor bord heb je?
nee volgens mij is dat adaptertje niet meegeleverd. Er hangt een connector aan met 4 gaatjes, terwijl hij maar 3 kabeltjes heeft. Deze heb ik met veel moeite (de pins op mobo leken te wijd uit elkaar te staan) op die cha_fan gezet en toen draaide er nog maar 1 vd 2 fans. Ik kon de 'plug' niet omdraaien..

Mobo: Asus M4A88T-M/USB3

alvast veel dank voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Die connector hoort dan ook niet rechtstreeks op het bord maar rechtstreeks op de fan connector van de GPU.

Daar is die adapter dus voor om die op het bord te zetten.

Asus heeft FanXpert (2?) als software om de fanspeed te beheren vanuit Windows dus is het vrij makkelijk als je die adapter hebt.

Past die 4 pin niet gewoon rechtstreeks op de GPU zodat de GPU zelf de fanspeed regelt?

De uitvoering die je hebt is overigens de "Icy Vision A" omdat op de 79xx serie een gewone Icy Vision of Icy Vision Rev. 2 niet past vanwege de gedraaide oriëntatie van de core.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knurk
Imprezzion schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:49:
Die connector hoort dan ook niet rechtstreeks op het bord maar rechtstreeks op de fan connector van de GPU.

Daar is die adapter dus voor om die op het bord te zetten.

Asus heeft FanXpert (2?) als software om de fanspeed te beheren vanuit Windows dus is het vrij makkelijk als je die adapter hebt.

Past die 4 pin niet gewoon rechtstreeks op de GPU zodat de GPU zelf de fanspeed regelt?

De uitvoering die je hebt is overigens de "Icy Vision A" omdat op de 79xx serie een gewone Icy Vision of Icy Vision Rev. 2 niet past vanwege de gedraaide oriëntatie van de core.
bedankt voor de info! kan je me zeggen hoe dit kabeltje heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Je kunt die kabels voor zover ik weet niet los krijgen. Gelid zelf levert ze niet in ieder geval.

Hij zou toch echt direct op de GPU moeten kunnen met die 4 pin connector.

Afbeeldingslocatie: https://www.hardwareheaven.com/reviewimages/gelid-icy-vision-a-cooler/gelid-icy-vision-a-cooler_power.jpg

Dan regelt de driver zoals met een normale koeler gewoon de fanspeed.

[ Voor 10% gewijzigd door Imprezzion op 08-12-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En dat gebeurd dus vaak niet met een Icy omdat hij geen PWM lijkt te ondersteunen, en ongeveer iedere videokaart gebruikt dat.

En dan loopt ie dus op 100% te janken.

Je kan of zo'n low noise weerstandje ertussen zetten, of een fancontroller.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Aaaah nu zie ik het probleem :)

Dan is een fancontroller wel de oplossing of toch het moederbord met de cha_fan header alleen ja als die adapter er niet bij zit zit er weinig meer op buiten een connector van een random oude fan erop te solderen en de 4 pin stekker eraf te knippen.

Of, je kan altijd op de V&A even een vraag ad gooien voor zo;n adapter. Misschien heeft iemand er nog een over.

Ik heb ook nog wel ergens een Icy Vision Rev 2 liggen maar geen idee of de kabels er nog bij zijn. Zal vanmiddag even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Ik liep ook tegen dit ongemak aan, heb het opgelost met (op de GPU-aansluiting) een adapter naar een standaard 4-pins PWM-aansluiting en een 12x12cm PWM-fan op het originele koelblok, vastgezet met tie-wraps :P Daarmee is de 12cm-fan gewoon aan te sturen zoals fan van de stock koeler, dus bijv. temperatuur-geregeld (via de drivers of MSI Afterburner).

De fans van de Icy vision gebruik ik dus niet, de 12cm-fan is wel wat dikker dan de Icy vision-fans: is op te lossen door een dunnere fan te kiezen of bijv. 2x 8cm- of 2x 9cm-fans op het blok te monteren en een PWM-splitter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knurk
Imprezzion schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:13:

Hij zou toch echt direct op de GPU moeten kunnen met die 4 pin connector.

Dan regelt de driver zoals met een normale koeler gewoon de fanspeed.
hij zit nu ook op de GPU, en draait altijd op 100%.

Ontzettend bedankt voor jullie hulp. Ben een stuk wijzer geworden :)
Ik heb inmiddels een oproepje geplaatst bij V&A.

[ Voor 15% gewijzigd door knurk op 09-12-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-07 22:38
knurk schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:22:
[...]

Ik heb dit probleem ook, heb jij het al opgelost? En zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

[...]

Met je huidige beschrijving ga je daar denk ik geen (zinnige) reactie op krijgen. Bedoel je van de 4-pins fan-header van de Icy vision (waarvan er maar 3 gebruikt worden) naar een standaard 3-pins fan-aansluiting? Zo'n kabel wordt niet standaard meegeleverd, maar bestaat wel: 4-Pin PWM Fan Connector (Female) to 4-Pin Mini GPU Fan Connector (Male). Daarmee sluit je de GPU-fan van de Icy Vision dus rechtstreeks aan op je moederbord. De 4-pin PWM connector kan ook worden aangesloten op een 3-pin fan connector (cha_fan?) op je moederbord. Let op: je moederbord moet dan wel ondersteunen dat de snelheid van een 3-pin fan d.m.v. voltage kan worden geregeld, anders draait de fan alsnog op 100%.

Gelid biedt wel een andere kabel aan, die is bedoeld om een 4-pins fan (standaard PWM-aansluiting) aan te sluiten op het PCB van de GPU. Dan zul je dus de fan van de GPU moeten vervangen door een standaard 4-pins PWM-fan, zoals ik heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-07 22:38
[...]

Ik had het al een keer gevraagd, maar ik probeer het toch nog een keer :p .

Hoe heb jij dit probleem opgelost? Mijn kaart is nu wel lekker koel, maar dat ding loopt de hele tijd te loeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knurk
Nog niet opgelost. Ik ga er niet aan sleutelen, niet handig genoeg voor.

Ik denk aan een hardware fan controller met analoge voltage-regelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aristodeimos
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-03 09:36
Beste Tweakers,

Ik ben dit Topic tegengekomen toen ik van iemand een game-pc overgenomen heb en daarbij een HD7970 zat welke ook voorzien was van de Gelid Icy Vision.

Naar aanleiding van de feedback hier heb ik op Aliexpress gekeken naar het verloopstukje en heb er meteen drie stuks besteld.

De kaart is met het verloopstukje nu op voltage instelbaar via het moederbord of een fancontroller. Zelfs in de laagste stand koelt de Icy Vision nog erg goed: zo'n ~60 °C bij langdurige volle belasting en is daarbij bijzonder stil. Een mooi contrast met de helicopter-turbo-stand van zonder verloopstukje :p

Voor diegene die in 2020 (of later) nog op zoek is naar zo'n verloopkabeltje, ik heb er nu dus nog twee :)
Je kunt me een PM sturen als je daar interesse in hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Aristodeimos op 20-12-2020 13:49 ]

Pagina: 1