[Excel] Elke tab starten met dezelfde template

Pagina: 1
Acties:
  • 2.800 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 21:07
Ik heb net een kleine template gemaakt voor een winkel waarin bestellingen genoteerd kunnen worden voor kerst. Nu had ik bedacht dat elke tab een achternaam zou worden waardoor ik straks één excel bestand heb met alle bestellingen op achternaam er in (ongeveer 600 bestellingen)

Nu zou het wel makkelijk zijn dat degene die met dit bestand werkt alleen een nieuwe tab hoeft te openen en de template daar automatisch in geladen wordt. Er gaan mensen met dit bestand werken die heel erg weinig verstand van computers hebben, dus ik wil het allemaal zo makkelijk mogelijk maken.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit standaard in excel zou zitten aangezien het mij erg makkelijk leek, maar dat blijkt niet zo te zijn?

Wat ik zelf gevonden heb is een manier om een standaard sheet en een standaard workbook aan te maken. Daarvoor moet je deze twee bestanden aanmaken en opslaan in de XLSTART map op de PC waarop je aan het werk bent. Maar aangezien dit gaat gebeuren op meerdere PC's is dat niet echt een optie.

Ik hoop dus eigenlijk dat ik niet juist heb gegoogled, en dat er wel een manier is om binnen 1 excelbestand (workbook) elke tab (worksheet) te starten met dezelfde template. Zou iemand me hierbij kunnen helpen?

Ik heb de template al af, maar mocht iemand een tip hebben voor een ander programma waarin dit makkelijker/overzichtelijker zou kunnen hou ik me ook aanbevolen. 600 tabs zijn er wel een hoop natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht Google Forms en resultaten opslaan in Google Sheets? Mooi formulier om data in te vullen en alle data keurig in een enkele sheet om uit te werken. Bestellingen per tab opslaan lijkt mij veel te omslachtig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 21:07
Bedankt voor de tip! Ik heb er nog nooit mee gewerkt, dus ik kijk er nu voor het eerst naar. Hoe is dit anders dan het werken in Excel? Op het eerste gezicht lijkt het redelijk veel op elkaar.

Het is trouwens belangrijk dat de afzonderlijke formulieren ook geprint kunnen worden. Liefst 3 of 4 per pagina. Deze worden dan in een map gestopt zodat de "orderpickers" de bestellingen 1 voor 1 uit de map kunnen halen, verzamelen en in een andere map terug kunnen stoppen als de bestelling klaar ligt.

Ik weet het, het is enorm omslachtig. Het liefst zou ik direct het hele proces digitaliseren, maar dat is voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Iets bouwen configureren in bijv. Access lijkt me beter, of zoeken naar een of ander webbased tool voor order picking etc. Als het in Excel moet: als per se 600 sheets dan kan je die met een scriptje 600x kopiëren vanuit een centraal op het netwerk opgeslagen master. Wat me een hele vieze en foutgevoelige oplossing lijkt :P

Beter: alle gegevens in 1 tabel en met wat functies en eventueel een VBA-scriptje in 1 losse 'print-sheet' de juiste gegevens ophalen (horizontaal / verticaal zoeken, of een beetje VBA) en afdrukken.
Vergeet niet zoveel mogelijk van de sheet readonly te maken (maar houd rekening met mensen die het wachtwoord alsnog raden).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Rechter muis knop op het tabblad, kopiëren of verplaatsen. En kopiëren van het tabblad.

Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

Overigens zijn de andere oplossingen aangedragen waarschijnlijk betere keuzes.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:56

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Je kunt in Excel een lege Template maken, en met een knop een macro aanroepen die eerst de achternaam vraagt, en dan een nieuwe sheet met die naam maakt. In psuedocode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Sub NieuweBestelling()

'Popup invoerveld voor achternaam
    Achternaam = InputBox("Wat is de achternaam van de klant?")

'Stop wanneer Achternaam leeg is of op Cancel wordt gedrukt
    If Achternaam = "" Then Exit Sub

'Kopieer Template sheet, en hernoem naar de achternaam
    Sheets("Template").Copy After:=Sheets(Sheets.Count)
    ActiveSheet.Name = Achternaam

'Selecteer nieuwe sheet
    Sheets(Achternaam).Select

End Sub

Let op, geen foutafhandeling wanneer je karakters invoert die niet in een sheet naam mogen, of wanneer de achternaam bijvoorbeeld al bestaat.

Verder is dit niet de beste oplossing, 600+ sheets. Waarom maak je niet één sheet met een tabel als:
Bestel NummerNaam KlantBestellingExtra Info
1PietTaartAdres: Straat 1

Vervolgens kun je die tabel uitlezen met een pivottable (draaitabel) welke je steeds kunt printen.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhemm
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-01-2020
Je kan ik excel ook via vba een sheet maken die ingevuld moet worden, eventueel met controles op lege velden of dubbele namen.
De ingevulde sheet kan je dan plaatsen op een nieuw leeg tabblad en evt. ook nog in een overzichtstabel.

https://analysistabs.com/excel-vba/forms-controls/

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Maak blad2 zoals je het voor iedereen als beginblad wil hebben.
Voer in blad1 in een kolom de namen in, telkens als er zich een nieuwe besteller aandient een nieuwe naam.
Plaats in blad1 een knop met daaraan verbonden een macro die, als de cel met de nieuwe naam geselecteerd staat:
- blad2 kopieert en dat nieuwe blad de naam geeft van de geselecteerde cel in blad1;
- van die geselecteerde cel een hyperlink maakt, zodat je maar op de cel met die naam in blad1 hoeft te klikken om naar het blad met die naam te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

djhemm schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:58:
Je kan ik excel ook via vba een sheet maken die ingevuld moet worden, eventueel met controles op lege velden of dubbele namen.
De ingevulde sheet kan je dan plaatsen op een nieuw leeg tabblad en evt. ook nog in een overzichtstabel.

https://analysistabs.com/excel-vba/forms-controls/

Succes!
Dank voor de tip, maar het topic is 4 jaar oud zodat het ondertussen vast al is opgelost ;) Ik sluit het daarom even om te voorkomen dat we doordiscussieren zonder dat de TS er nog wat mee doet.

offtopic:
Jammer dat @SaN toentertijd niet heeft aangegeven hoe het was afgelopen, dan was dit niet gebeurt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.