Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Moet ik een weerstand plaatsen voor deze LED?

Pagina: 1
Acties:

• pingy
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-04-2016
Ik zou dit http://www.ohmeron.be/en/...vdc-0-5a-230vac-rood.html inbouwen in een klein projectje van me. Zoals de specs aangeven is de 'verlichting' een 12VDC LED. Nu vraag ik me af, moet ik hier zelf nog een weerstand gaan tussen plaatsen en zoja de welke want over het stroomverbruik vind ik niets terug.
Of mag ik er van uitgaan dat dit reeds ingebouwd is en gewoon spanning over de polen zetten?

En kan je dit op één of andere manier meten met een multimeter? Want ik dacht dat je weerstand niet echt kon meten bij een led?

• pickboy
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:13
je kunt gewoon spanning over de polen zetten, zolang je maar niet te veel stroom probeert te schakelen.

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:04
Pushbutton single pole Red ON-(ON) 1A/24VDC 0,5A/230VAC

Quick Overview
Nickel messing - Mounting hole: 16mm - 1NO1NC - monostable 12VDC LED red

En welke van de 3 is het nou? Of ik heb niet genoeg verstand van elektriciteit?

• peterpv
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-10 22:25
De weerstand voor de LED(s) zitten al in deze schakelaar. Je hoeft er dus geen weerstand bij te plaatsen, je kunt direct 12V DC op de connectoren zetten.

Ja je kunt wel meten of er een weerstand in zit zij het indirect. Als je de spanning langzaam opvoert vanaf 0 Volt en meet bij welke spanning er stroom begint te lopen, bv 1 mA, dan zou ook de LED heel zwak moeten gaan branden. Als dit bij ongeveer 2.5 V - 3V gebeurt zit er 1 led in serie, bij 5 - 6 V twee etc. Als je stroom versus spanning zou plotten zou je zonder weerstanden een heel scherpe curve zien, met een serieweerstand wordt de curve minder steil. Maar maak je er niet al te druk om, dit is een beetje EL geneuzel voor gevorderden :+

Meer stroom /spanning schakelen dan waar de schakelaar voor gemaakt is is natuurlijk nooit een goed idee maar staat in het geheel los van de LED :)

• peterpv
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-10 22:25
ToFast schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:42:
Bij elk type (maak/ breek/moment/plat/bol) is de LED hetzelfde :)
Anders zou het wel heeeeel verwarrend worden :+

• pingy
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-04-2016
Okay, bedankt allemaal ;)

• real[B]art
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 28-09 00:26

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

ToFast schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:42:
Pushbutton single pole Red ON-(ON) 1A/24VDC 0,5A/230VAC

Quick Overview
Nickel messing - Mounting hole: 16mm - 1NO1NC - monostable 12VDC LED red

De eerste regel geeft aan wat de schakelaar maximaal aankan. Bij 24VDC kun je 1A schakelen, bij 230VAC kun je 0,5A schakelen.

De tweede regel geeft de specs van de LED: 12VDC, ongeacht welke spanning je schakelt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two" - http://qdb.us/31761

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True