Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Navigatie PC

Pagina: 1
Acties:

• Allanon
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:02

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem gaat op een zeilschip gebruikt worden om mee te navigeren, belangrijk zijn hierin energiezuinig en stabiel. De volgende apparaten zijn er op aangesloten via COM/USB: GPS, Marifoon, Radio, AES, Radar(?)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 200 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Besturingsysteem is aanwezig evenals twee monitoren (VGA en een externe USB voor buiten)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
kast incl voeding, moederbord, geheugen, SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Systeem dient uiteindelijk op Windows te kunnen draaien ivm navigatiesoftware

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energie verbruik zo laag mogelijk, draait op accu's op een zielschip. Windows 7 moet enigzins vlot draaien, software verder heeft geen hoge eisen qua hardware

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Onderstaand een systeem wat mij lijkt te passen, maar wellicht heeft iemand nog suggesties die vooral op energieverbruik voordelen bieden. Zoals aangegeven Windows is een vereiste, anders had ik graag de Raspberry Pi gebruikt!

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C70M1€ 38,95€ 38,95
1Inter-Tech Mini ITX E-3002 60W€ 40,50€ 40,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 18,95€ 18,95
1Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB€ 33,65€ 33,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,05

• peize9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:15
je zou ze kant en klaar kunnen kopen. Misschien iets van een pricewatch: Zotac ZBOX nano AQ01 Plus of een pricewatch: Acer Revo One RL85 (DT.SYUEH.002)

Je zou ook geen ssd moeten nemen... windows is bijna 32 gb van zichzelf dus die zit direct vol. een 500gb 1tb hdd is veel beter.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Met alle beweging op een zeilschip probeer ik de bewegende onderdelen tot een minimum te houden, dus wellicht dat een 60GB SSD dan een beter optie is hierin.

Maar zie dat Zotac wel leuke producten heeft, vooral de C-serie die passief is gekoeld (minder bewegende onderdelen).

Deze lijkt erg goed te voldoen alleen slecht te verkrijgen: https://www.zotac.com/nl/product/mini_pcs/ci319-nano

• campr112
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13-10 23:45
Ik heb dit zelf met een Intel Compute stick opgelost. Draait zonder problemen OpenCPN. Het volgende heb ik gedaan en zijn mijn beweegredenen geweest:
  • Windows versie van de stick, daar deze meer ROM/RAM heeft.
  • Quad-core Zuinige processor.
  • Fan gaat bijna nooit aan bij normaal gebruik.
  • Voeding is 5V 2/3A, makkelijk te generen van 12V boordvoeding dmv een sigarette-aansteken voeding. Uiteindelijk heb ik de Compute Stick ook in de USB 3.0 hub gestoken voor de voeding. Werkte gewoon daar de hub altid voeding geeft, ook als er geen computer aan hangt (geluk moet je hebben)
  • USB2.0 Hub met daarin een Ethernet dongle voor de (Ethernet) Radar (Garmin 3G). Ik heb wel een USB 3.0 hub gebruikt met intene voeding. Die kostte evenveel als de compute stick! http://www.startech.com/C...al-usb-3-0-hub~ST1030USBM
  • HDMI output naar de stuurstand met een waterdichte (IP65) van Faytech: http://www.faytech.nl/producten/ip65-touch-monitor-en-pc (ze zijn er ook in DVI versies, je moet het even vragen)
  • In de Compute stick past een MicroSD kaart van 128Gbyte.. Zat voor kaart-materiaal en software
  • Ik gebruik zelf een 'rubber' toetsenbord met bluetooth en een bluetooth muis als ik niet de touch-screen gebruik.
Het enige beweegende onderdeel is de fan, die af-en-toe aan gaat.

Voordeel is van een compute stick dat ze zo goedkoop zijn dat ik een backup aan boord heb. Dus een 2de compute stick voor geval de eerste stuk gaat.

[Voor 19% gewijzigd door campr112 op 08-12-2015 10:21. Reden: Toevoegen link naar USB hub, spelvouten]

Be more, use Linux.

• peize9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:15
Allanon schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:57:
Maar zie dat Zotac wel leuke producten heeft, vooral de C-serie die passief is gekoeld (minder bewegende onderdelen).

Deze lijkt erg goed te voldoen alleen slecht te verkrijgen: https://www.zotac.com/nl/product/mini_pcs/ci319-nano
misschien kun je hem rechtstreeks bij zotac kopen... maar dat hangt een beetje af van de klantenservice. Anders gewoon ergen lokaal kijken.
Allanon schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:57:
Met alle beweging op een zeilschip probeer ik de bewegende onderdelen tot een minimum te houden, dus wellicht dat een 60GB SSD dan een beter optie is hierin.
dat klopt eigenlijk wel. misschien is een pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB dan beter... 120 gb, weet je zeker dat je genoeg hebt.

[Voor 32% gewijzigd door peize9 op 08-12-2015 10:14]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Eens kijken of dit wat gaat worden, zuinig, kan op 12V, passief en geen bewegende delen!

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BXBT-2807€ 124,70€ 124,70
1Kingston KVR16S11S8/4€ 19,95€ 19,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 189,60

De stick was ook een goed idee, maar miste een VGA aansluiting en was wat lastiger weg te werken.

• campr112
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13-10 23:45
VGA aansluiting voor een stick: http://www.allekabels.nl/...mi-naar-vga-omvormer.html
Lastig weg te werken? Hij is kleiner dan alle andere oplossingen die ik tot nu toe heb gezien. Ik heb zelf een beugeltje van aluminium gebogen waar hij vast in zit.
Waar je ook aan moet denken, zeker als je naar Frankrijk gaat met de boot, is dat ze wel eens boten doorzoeken op illegale software (geen grap!). Het is al vaker gebeurt dat mensen hun PC moesten afgeven en flinke boete moesten betalen.
Het voordeel van de stick vind ik dat Windows er al op staat, dus is de prijs erg competitief, als je er ook nog windows bij zou moeten kopen.
Als je binnen Nederlandse wateren blijft varen is dit natuurlijk geen factor.

Be more, use Linux.

• flip75
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:29
Ik zit met hetzelfde. Trip van 3 maanden naar de azoren en terug. Ik vaar zelf de leg van Azoren naar Europa, is ook gelijk de langste leg, verwachte duur is ongeveer 10 dagen.

Staat nu een asus eee pc aan boord met win xp, een hdmi tv met dvd. Verder een GPS muis en passieve AIS.
Voor de trip zij er heel wat bijkomende vereisten.

Ben nu bezig met rapsberry pi2 met opencpn vlot draaiend te krijgen. Andere vereiste is een logboek bijhouden, moet ook daarmee lukken, wat zijn jullie ervaringen met opencpn en een compute stick in het algemeen?

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:46
Beetje offtopic maar past hier goed bij:

http://navigatrix.net/viewtopic.php?f=3&t=639

Enorm uitgeklede Linux als .iso te downloaden, start vlot op vanaf een USB stick en heeft eigenlijk alles vooraf geïnstalleerd wat je wil, OpenCPN, ZyGrib, NMEA multiplexer, SSB-radio software (Airmail etc), AIS compatibel etc.

Frankrijk zou ik met een grote boog omheen varen, daar kunnen ze over allerlei papierwerk moeilijk doen. Dit terzijde.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Ergo
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 16:06
Linux lijkt me toch niet zo'n probleem aangezien het open source en gratis is?

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:46
Ja en alle meegeïnstalleerde software is volgens mij ook freeware of opensource. Ik heb het gewoon niet zo op Fransen, ik lees iets te veel verhalen over de Franse politie en douane die boetes uitdelen voor van alles en nog wat (reddingsmiddelen net niet helemaal goed, één ding dat ontbreekt in vuurwerksetje etc etc). Puur mijn mening, niet gebaseerd op eigen ervaringen ;)

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vriezenaar
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17-10 14:13
Welke navigatiesoftware gebruik je precies?

Zelf ben ik bezig om een systeem te bouwen wat ik zowel in de cockpit als erbuiten kan gebruiken. Het idee is een RPi3 gecombineerd met een 7" touch screen, waar je een dAisy aan hangt voor AIS en een gps dongel of waar je een GPS receiver inbouwt met een antenne. Dus het hangt een beetje er vanaf wat je er precies mee wil, en hoe energiezuinig je het wil hebben? Mijn doel is iets te maken wat redelijk handzaam is en energiezuinig, zodat ik het eventueel zou kunnen gebruiken met een grote "Juice" pack.
Misschien open ik nog een keer een apart topic hier over wat ik tot nu toe heb. Ik zit nu nog even te wachten op de dAisy om AIS info binnen te krijgen en dan kan ik weer verder bouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:29
Vriezenaar schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:53:
Welke navigatiesoftware gebruik je precies?

Zelf ben ik bezig om een systeem te bouwen wat ik zowel in de cockpit als erbuiten kan gebruiken. Het idee is een RPi3 gecombineerd met een 7" touch screen, waar je een dAisy aan hangt voor AIS en een gps dongel of waar je een GPS receiver inbouwt met een antenne. Dus het hangt een beetje er vanaf wat je er precies mee wil, en hoe energiezuinig je het wil hebben? Mijn doel is iets te maken wat redelijk handzaam is en energiezuinig, zodat ik het eventueel zou kunnen gebruiken met een grote "Juice" pack.
Misschien open ik nog een keer een apart topic hier over wat ik tot nu toe heb. Ik zit nu nog even te wachten op de dAisy om AIS info binnen te krijgen en dan kan ik weer verder bouwen.
Kijk ook eens op www.sailoog.com. Kant en klare navigatie software met ondertussen goede ondersteuning voor rpi3. Heeft opencpn als nav software.

Uitdaging is alleen om een deftige set kaarten te vinden (alle tips welkom!).
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True