Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick24
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 11:55
Beste Tweakers,

Ik loop tegen een probleem aan. Korte tijd geleden heb ik een simpel desktop systeempje voorzien van een SSD en 4GB extra geheugen om toch iets extra's eruit te kunnen persen. Hierna heb ik meteen een clean install naar Windows 10 gedaan om te zorgen dat het systeem weer helemaal up-to-date is. Na deze upgrade is het mij opgevallen dat het systeem niet meer voorruit te branden is.

Het systeem word eigenlijk alleen gebruikt voor wat simpele bankzaken, het bijwerken van administratie in MS Excel en het bekijken van Facebook, maar zelfs hier is deze niet meer toe in staat.

Inmiddels is het systeem weer teruggezet naar Windows 8.1 om uit te sluiten dat het systeem nog niet klaar is voor de upgrade naar Windows 10 (Drivers etc), ook dit heeft niet mogen baten. SSD lijkt goed te functioneren na het draaien van CrystalDiskMark, zeker als ik deze vergelijk met mijn eigen Samsung 850 Evo 500GB. Malwarebytes en PC Decrapyfier geven ook geen resultaten waar ik iets mee kan.

Het gaat om een HP Compaq CQ2910ED systeem met de volgende componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD E1-Series E1-1200 Tray€ 0,-€ 0,-
1Pegatron 2AE3 (P0)----
1AMD Radeon HD7310----
1Kingston ValueRAM KVR13N9S8HK2/8€ 43,17€ 43,17
1Samsung 850 EVO 250GB€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 120,17

Wie o wie zou mij kunnen vertellen waardoor het komt dat na de upgrade het systeem zo traag is geworden en wat ik hier wellicht aan kan doen.

Alvast bedankt!

Reinoud

[ Voor 0% gewijzigd door Maverick24 op 07-12-2015 19:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
Haal het werkgeheugen wat je als laatste heb bij geprikt er eens uit? Misschien defect?

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 16:26

E-Rick

I love it :7

Heb je alle drivers geïnstalleerd? En dan vooral de chipset-drivers?

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick24
Geheugen kan ik wellicht proberen, heb ook nog andere dimmetjes liggen. Alle drivers staan erop. In apparaatbeheer kan ik ook niks terugvinden als onbekend apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-10 14:00

ChUcKiE

Dus........

Anders even via een extern programma drivers updaten? Maar op zich na een clean install van windows 10 zou dat eigenlijk al afdoende moeten zijn.
Geheugen wisselen lijkt de eerstvolgende stap ja. Als het daarvoor goed was is het of de SSD of het geheugen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 18:41

Praetextatus

the dutch_paki

In het bios ahci aan gezet?

http://forum.crucial.com/...rucial-AHCI-vs/td-p/57078

Advantage of AHCI

Hot-Plugging (will not cover here as it will not affect computer performance)
Native Command Queuing (might improve computer/system/hard disk responsiveness, espcially in multi-tasking environment

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:06
Als er niks defect is, dan vrees ik dat de processor het niet voldoende trekt.

Ik heb hier nog een 10 jaar oud systeem staan dat momenteel Windows 7 draait, qua processorkracht (Pentium D) is dat redelijk vergelijkbaar, met slechts 3 GB geheugen en zonder SSD en dat systeem is ook eerder traag. Als er dan bovendien nog updates gedownload worden, dan is ook dat systeem niet meer vooruit te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:37
Die CPU maakt niet veel klaar, toevallig een zwaar antivirus programma? Of de hierboven genoemde updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Coolreinoudnl schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:16:
In apparaatbeheer kan ik ook niks terugvinden als onbekend apparaat.
Dat wil niet zeggen dat alle drivers zijn geïnstalleerd. Sommige sub devices komen pas naar voren na het installeren van de juiste main driver. Ook zal video het prima met de windows native driver doen maar geen enkele acceleratie/offload bieden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
LievenD schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:05:
Als er niks defect is, dan vrees ik dat de processor het niet voldoende trekt.

Ik heb hier nog een 10 jaar oud systeem staan dat momenteel Windows 7 draait, qua processorkracht (Pentium D) is dat redelijk vergelijkbaar, met slechts 3 GB geheugen en zonder SSD en dat systeem is ook eerder traag. Als er dan bovendien nog updates gedownload worden, dan is ook dat systeem niet meer vooruit te branden.
klopt. mijn trusty ouwe Dell laptoptje ( die soms erg nuttig is.. ) is ook niet vooruit te branden af en toe.. met 2GB en een 4200 RPM harddisk is het ook vragen om traagheid.. de 1.6ghz single core centrino is volgens mij niet het grootste probleem :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick24
Heb inmiddels getest met ander geheugen maar dit mocht geen effect hebben. Alle benodigde drivers zijn geïnstalleerd denkende aan de AMD APU drivers, Netwerkdrivers, SATA en USB Drivers en Samsung Magician.

Antivirus programma had ik zelf ook al aan zitten denken, deze heb ik verwijderd maar mocht ook geen effect hebben. SSD is overgens ingesteld als AHCI apparaat, deze draait wel op een SATA300 poort, maar de snelheden zijn ongeveer het max wat deze kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar wat is de bottleneck dan ? Heb je al heel simpel taskmanager er naast opengehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick24
Vooral de CPU word zwaar belast. Met de SSD en 4GB geheugen was dit nog niet het geval. Het gebruik is ook niet veranderd, en dat is het gekke eraan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 15:14
En wat belast dan de CPU zo zwaar ? Hier kun je ook met taskmanager achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Een verse win 10 staat de eerste uren te indexeren als een gek. Zelfs op zwaardere systemen merk je dat vaag, maar op (heel) lichte systemen heeft dat een enorme impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick24
In eerste instantie heb ik het systeem met Windows 10 geïnstalleerd. Nadat deze problemen heb ik het systeem terug gedowngrade naar Windows 8.1, hiermee is het systeem oorspronkelijk geleverd. (zoals te zien in de TS) Het systeem is compleet geupdate tot op de dag van vandaag met behulp van WSUS en hierna nogmaals via Windows Update de laatste updates nog binnen te halen.

Via taakbeheer heb ik gekeken, hieruit blijkt dat vooral de Internet Browsers (IE en Chrome) het systeem compleet voltrekken, voor de upgrade is dit probleem nooit voorgekomen.

Ik weet overgens dat het systeem nooit een strepentrekker gaat worden, maar de simpele taken die deze zou moeten uitvoeren zou prima moeten kunnen met deze hardware.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:06
Coolreinoudnl schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:14:
Ik weet overgens dat het systeem nooit een strepentrekker gaat worden, maar de simpele taken die deze zou moeten uitvoeren zou prima moeten kunnen met deze hardware.
Het probleem is dat je processor al van bij het begin (reeds voor de upgrade) de bottleneck was. De componenten die redelijk presteerden heb je een update gegeven waardoor ze nu uitstekend presteren.
Je processor is daardoor nog meer de bottleneck geworden. Ter verduidelijking:

Stel, je processor kan 1 bewerking per seconde verwerken. Voor de update deden je harde schijf en je geheugen 2 bewerkingen per seconde. Dat betekent dat je harde schijf en je geheugen al na een halve seconde klaar zijn, en die input doorgeven aan de processor, die de input pas kan gebruiken na nog een halve seconde. Dan staan harde schijf en geheugen al opnieuw klaar met nieuwe input, die de processor pas kan gebruiken na een seconde. Dus de processor vertraagt het systeem met de helft.

Na de update doen je harde schijf en je geheugen 4 bewerkingen per seconde. Je processor doet echter nog steeds slechts 1 bewerking per seconde. Dat betekent dat je harde schijf en je geheugen nu al na een kwart seconde klaar zijn, die input doorgeven aan de processor, die de input pas kan gebruiken na drie kwart seconde. Een kwart seconde later, is er alweer nieuwe input, die de processor pas kan gebruiken na anderhalve seconde. Nu vertraagt de processor het systeem met driekwart.

Maw, je computer is, hoewel je enkele snellere componenten hebt, nog trager dan voorheen. De processor krijgt nu sneller nieuwe input van de harde schijf en het geheugen, maar kan er niks mee aanvangen, omdat hij nog bezig is met het verwerken van de oude input.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-10 21:56
LievenD schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:22:
[...]

Het probleem is dat je processor al van bij het begin (reeds voor de upgrade) de bottleneck was. De componenten die redelijk presteerden heb je een update gegeven waardoor ze nu uitstekend presteren.
Je processor is daardoor nog meer de bottleneck geworden. Ter verduidelijking:

Stel, je processor kan 1 bewerking per seconde verwerken. Voor de update deden je harde schijf en je geheugen 2 bewerkingen per seconde. Dat betekent dat je harde schijf en je geheugen al na een halve seconde klaar zijn, en die input doorgeven aan de processor, die de input pas kan gebruiken na nog een halve seconde. Dan staan harde schijf en geheugen al opnieuw klaar met nieuwe input, die de processor pas kan gebruiken na een seconde. Dus de processor vertraagt het systeem met de helft.

Na de update doen je harde schijf en je geheugen 4 bewerkingen per seconde. Je processor doet echter nog steeds slechts 1 bewerking per seconde. Dat betekent dat je harde schijf en je geheugen nu al na een kwart seconde klaar zijn, die input doorgeven aan de processor, die de input pas kan gebruiken na drie kwart seconde. Een kwart seconde later, is er alweer nieuwe input, die de processor pas kan gebruiken na anderhalve seconde. Nu vertraagt de processor het systeem met driekwart.

Maw, je computer is, hoewel je enkele snellere componenten hebt, nog trager dan voorheen. De processor krijgt nu sneller nieuwe input van de harde schijf en het geheugen, maar kan er niks mee aanvangen, omdat hij nog bezig is met het verwerken van de oude input.
Zou prima kunnen, ware het niet dat een CPU altijd sneller is dan geheugen/SSD's. Een CPU staat echter een hoop tegelijk te doen, kans is gewoon dat de boel in het honderd loopt omdat er indexering op de achtergrond draait.

@TS: Het was al gevraagd, maar waar staat die CPU op te stampen volgens taakbeheer? Dat is vrij simpel te zien en kan van alles zijn natuurlijk.

• Maverick24
@LievenD, Duidelijk verhaal. Kan ik me ergens in vinden.

@Merethil, volgens taakbeheer zit dit hem vooral in de browers (IE en Chrome) Hiermee heb ik ook al geprobeerd wat instellingen aan te passen om het sneller te maken maar ook dit mocht niet baten.

Is er nog een mogelijkheid dat dit in Flash (YouTube) en JavaScript zit? (Facebook)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Coolreinoudnl schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:58:
@Merethil, volgens taakbeheer zit dit hem vooral in de browers (IE en Chrome) Hiermee heb ik ook al geprobeerd wat instellingen aan te passen om het sneller te maken maar ook dit mocht niet baten.
ook)
Welke ? GPU acceleratie al aangezet ? Net als aero e.d. ?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
[captain hindsight] Zonde van je geld geweest, die upgrade. Voor die 120 euro had je een prima CPU+moederbord kunnen kopen, waarmee je de echte bottleneck verholpen had. Die E1-cpu is een upgrade van 120 euro echt niet meer waard. [/captain hindsight]
Coolreinoudnl schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:58:
@LievenD, Duidelijk verhaal. Kan ik me ergens in vinden.

Is er nog een mogelijkheid dat dit in Flash (YouTube) en JavaScript zit? (Facebook)
Ga in ieder geval niet proberen 2 browsers tegelijk te draaien! Zware pagina's zoals youtube (wat overigens geen flash meer gebruikt) en Facebook zullen idd nooit snel renderen op deze CPU. Sommige websites (zoals bijv Gmail) hebben de mogelijkheid een spartaansere layout te laden, dat zou je indien mogelijk kunnen gebruiken.
Pagina: 1